Има един покварен начин да се посяга на свободата на словото - това е чрез дезинформацията. Французите имат един лаф - ако напълните една чаша с вода, в нея шампанско не влиза. Това се отнася и за информацията за българските шофьори.
Преди години видях репортаж по френската телевизия за изоставени български шофьори, които нямаше какво да ядат. Хората, живеещи около тях, им носеха храна. Аз тогава отидох и купих в един ресторант 100 кюфтета, 50 бири и им ги занесох. От тогава следя съдбата на българските превозвачи. Опитах се да намеря синдиката, да помогна с юридически съвети, но те отказаха. Един по един ми се обаждаха да ги заведа до автогарата, да бягат в България. Казаха, че ги е страх за техните семейства.
Това сподели журналистът Божидар Чеков в предаването "Студио Хъ" по телевизия "7/8". Запитан какво предлага Макрон в интерес на работещите, независимо дали са българи или французи, той отговори:
"Няма разлика във Франция между българи и французи. Има шофьор, има доктор, има шлосер. Не е Макрон в основата на това положение, то е от 10 години. Но Макрон е много по-зрелищен и медиен политик. Българските депутати, които го нападат, те го нападат в България. Това е популизъм, който се използва за вътрешно политически цели. Докато в европейския парламент те се молят да бъде продължен... тази френска дума "дерогация", което значи да се отпусне още малко привилегията да се спи в кабината, да се кара два часа повече на ден, да се ядат сандвичи, за сметка на шофьорите, да не се мият, да не приличат на другите. Още малко ако може тази дерогация. Но това не е насочено срещу българските превозвачи, защото Макрон каза - равен труд, равно заплащане. Кой е против това нещо? Българските евродепутати? Защо? Така ли се защитават интересите на българите? За да бъдат сочени с пръст като най-бедните и най-унижените работници в Европа?"
Той разкри и при какви условия работи един френски международен шофьор. "Например те карат 7 часа на ден, известна почивка, известен брой километри - всичко това го има. Българите искат да имат повече километри, да почиват по-малко, да карат повече, и да бъдат платени по-малко. Но най-важното е, защото никой не може да каже колко са платени българите? Най-важното е, че ги хващат за ушите за осигуровките. Българските шофьори са осигурени на минимална заплата - да кажем 300 евро. Французите, холандците, германците, са осигурени на 3000 евра. Имаме 10 пъти разлика. Няма ли място някъде за споразумение между 300 и 3000? Защо трябва да правим протести, защо трябва да се заканваме на Макрон, че бил убиец на българския бизнес? Може ли някой нормален човек да си представи ситуацията - 200 000 души да бъдат на улицата в България и съответно 200 000 семейства да гладуват заради Макрон. Може ли някой да си представи 200 000 френски шофьори да се качат на камионите и да заместят българите? Такова нещо е невъзможно! Както е невъзможно англичаните да си берат ягодите сами. Има неща, които са невъзможни икономически и практически. Това е тежък труд, специфичен, с висока квалификация и уважаван. Българските шофьори са уважавани навсякъде. Никой не иска да ги изхвърли, те са необходими. Обаче са унижени. От кого? От българските работодатели. Те карат Maserati, BMW, спортни коли, и не знам какво си. Френските работодатели нямат такива коли. Те плащат ДОД до 70 процента, ако много печелят. Българските работодатели колко плащат - 10 процента. Е, няма ли място за споразумение. И сега в тази криза, която започва, България има страхотна нужда от Европа. Трябва ли да размахваме юмруци срещу Европа сега, когато имаме най-много нужда от нея? Тези, които обвиняват Макрон, че е убиец на българския бизнес, те работят против интересите на България.
Българите изнасят хора. Когато се изнасят хора, това е много чувствителна част от икономиката най-вече по време на една криза, защото икономиката може да е гладка като езеро, но може и да има вълни, а се задават вълни с 9 метра височина. Тогава, когато има работещи в чужбина, те страдат най-много, защото всяка страна си гледа първо своите. Стеснява се пазара и активността, следователно за шофьорите ще има проблеми и за всички, които работят в чужбина. Виждате колко детески хиляди се завърнаха. Колко от тях имат здравни осигуровки? Защо България изпуска хора навън без да ги подготви. Пълно е с разни посредници, които наемат български работници и ги продават в Европа", смята журналистът.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Последния софиянец
Коментиран от #3, #16, #23
19:07 18.04.2020
2 Българан Балкански
Коментиран от #25
19:13 18.04.2020
3 EU BG
До коментар #1 от "Последния софиянец":
Хъркахщи хамстери много още19:25 18.04.2020
4 Друговремец
Коментиран от #11
19:36 18.04.2020
5 слаботоков
Коментиран от #15, #50
19:45 18.04.2020
6 Румпелщилцхен
Коментиран от #7, #14, #19, #27, #46
19:55 18.04.2020
7 Един блокиран от дирниците
До коментар #6 от "Румпелщилцхен":
И преди плана "Макрон", нашите шофьори работещи за български фирми имаха възможност да работят за работодатели от ЕС, но не всички го правеха?! Сега с 2-3 тъпи поставени изисквания ще принудят българските транспортни фирми или да фалират или да се регистрират в държавите от Западна Европа и тогава там ще плащат данъци и осигуровки. Това е скритата цел на Макарончо, а не че го е грижа за нашите шофьори...20:20 18.04.2020
8 Порно
20:21 18.04.2020
9 Точно в десетката
20:49 18.04.2020
10 Този коментар е премахнат от модератор.
11 божидар чеков
До коментар #4 от "Друговремец":
Като не знаете "как става това" бъдете ясен и конкретен! С намеци за въображаеми промени на автора, само ми губите времето. Много ще ви бъде трудно да докажете, че съм променил каквото и да било в мнението, писането и изявите си.21:09 18.04.2020
12 тираджия
21:55 18.04.2020
13 тираджия
Коментиран от #24
22:09 18.04.2020
14 Кажи къде дават 4500е
До коментар #6 от "Румпелщилцхен":
След,това си отвориха фирми и живота им стана песен.Да бе да.Във Франция нямало българи-французи,имало доктори,шофьори...ама като дойде кризата,всяка държава си гледала свойте,а не работещите ЧУЖДЕНЦИ.Е,авторе,защо сам си противоречиш?22:11 18.04.2020
15 Новите шофьори
До коментар #5 от "слаботоков":
Българският шофьор БЕШЕ сред най-добрите шофьори.Сега тенденцията в България е такава,че от който нищо не става,бивш бакшиш,полицай,мързелив и некадърен,става шофьор.И това го наложиха големите транспортни фирми като П..К, П.... А.....В ,А.Т Т...С и така нататък.Не искам да обидя никой добър млад шофьор,има и такива,но са доста малко.22:17 18.04.2020
16 Този коментар е премахнат от модератор.
17 Този коментар е премахнат от модератор.
18 Какво стана със синчето на Трайков транс
22:30 18.04.2020
19 Посмали малко
До коментар #6 от "Румпелщилцхен":
Коя е тази фирма в Испания, която плаща 4500 евро на месец ? Да не говорим за лева?Защото заплатите са около 2 000 - 2 500 евро.
23:18 18.04.2020
20 SPL
00:34 19.04.2020
21 Ffffff
02:29 19.04.2020
22 SDS
Коментиран от #56
06:17 19.04.2020
23 Този коментар е премахнат от модератор.
24 Голям Слон
До коментар #13 от "тираджия":
И кое им е добре платеното? Обикновено повечето шофьори говорят така, но отказват да погледната фактите безпристрастно. Давам винаги пример със себе си, защото тази работа съм я работил. Та, месечно правих по 12 дълги курса в България - от Пловдив до Добрич. Заминаваше се в всяка неделя, вторник и четвъртък. Т.е., понеделник, сряда и петък реално си на път. Вторник, четвъртък и събота до обяд бях по големите вериги в София. На практика почивах половин събота и неделя до вечерта. 12-те дълги курса генерираха приблизително 12.000 км на месец и около 300 часа работа. Приблизително и 12 къси курса с пробег от около 3600-4000 километра и приблизително 140-150 часа. Тотал: грубо 15.000 км на месец и около 450 часа. Часовата ставка беше 2 лева на час. И 8 ст на километър.Общо: 1200 лева от километри, 900 лева от труд и 480 лева командировки. С някой и друг бонус ги докарвах до 3.000 лева на месец. Хайде сега да сметнем какво излиза грубо това на час...Аз го изкарвам по 6.60 на час. Което е крайно неточно и подвеждащо, защото командировките не би трябвало да са включени в сметката. Като ги махнем отиваме на 2 лева по-малко. За 4.5 на час работят много хора в България, без да се убиват от пътуване, без някакъв съществен риск, без опасност от ежедневни глоби, налагани от ДАИ за щяло и нещяло и започващи от 150 лева... Та, още ли твърдиш, че е добре платена професия?Коментиран от #29, #32, #40
08:36 19.04.2020
25 Този коментар е премахнат от модератор.
26 Този коментар е премахнат от модератор.
27 4500 евро може да ги изкараш Джункоера
До коментар #6 от "Румпелщилцхен":
Не бъркайте Америка с Европа11:18 19.04.2020
28 Ивайло Габровски
11:23 19.04.2020
29 15 хил. км на месец в Бг
До коментар #24 от "Голям Слон":
Ти май нещо ги сънуваш тези километри в България и то за месец... То пътища няма.. Малко ти куца аритметика..Коментиран от #30
11:27 19.04.2020
30 Голям Слон
До коментар #29 от "15 хил. км на месец в Бг":
Гледам дотук никой никаква аритметика не ти е направил, освен мен. При това много детайлна и най-вече - ДОСТОВЕРНА! Ако на теб нещо ти куца, вина нямам. Курс от Пловдив до Добрич е 1000 километра (446 км във всяка посока, плюс градското в Добрич). От Пловдив до София с всички околни локации, като Столник, Мусачево и Метро-12 - под 360 км на курс няма. Даже леко съм занижил стойностите. Пиша ти, смятам ти и ти пак не вярваш. Съжалявам. Не мога нищо повече в своя защита на изнеса :-)))Коментиран от #34
11:30 19.04.2020
31 БъХъ
Всички дето плюете бг превозвача идете в европа бе,там ще имате 20 дена на година почивка и скъсан гъз от работа със две карти ама не на км а на твърдо /дърво/.
11:37 19.04.2020
32 тираджия
До коментар #24 от "Голям Слон":
Не визирах работата тук а навън.Тук,в момента даже не работя като шофер именно заради ,,достойното,,заплащане.Навремето съм правил 21000км.на месец,парите са били около3200е.Заплащането обаче никога не трябва да е обвързано с километрите,защото ставаш потенциален убиец на пътя.И,това е записано официално в регламент 561-2007г.Но никой работодател не го спазва,и сме потърпевши ние.Коментиран от #33
11:41 19.04.2020
33 Моля?
До коментар #32 от "тираджия":
21 000км на месец????Н магнит, с две карти или с двама шофьори?
Коментиран от #35
11:58 19.04.2020
34 Аман
До коментар #30 от "Голям Слон":
На тези къси релации 15 000 км са мираж или много магнит и нонстоп каране.Товаро-разтоварните дейности и работното време на фирмите или са извън сметката или не разбирам от транспорт
12:03 19.04.2020
35 тираджия
До коментар #33 от "Моля?":
За времената,когато пиша,картите и магнита бяха светло бъдещеАко не знаеш как се въртят шайби,и колко по рано се сменят,мога да ти обясна.И тези 21000км не са били еземесечни,един или два пъти в годината.И не са повод за гордост.12:09 19.04.2020
36 Никола на 70 години от Варна.
Коментиран от #52
12:18 19.04.2020
37 El Torro
13:59 19.04.2020
38 Мерки
2. Мерките, предложени от Макрон нямат нищо общо като цяло с благоденствието на шофьорите, защото според промените, които се очакват да влязат в сила, то по-скоро ще бъдат засегнати камионите и фирмите.
Коментиран от #42
14:45 19.04.2020
39 плевен
Коментиран от #43
15:16 19.04.2020
40 Белведере
До коментар #24 от "Голям Слон":
Това е нейстина,до Добрич и обратно са 1200км. похвална е нуждата да се изскараш работяга,е все пак Великден е,бъди здрав.,
Коментиран от #41
15:21 19.04.2020
41 Голям Слон
До коментар #40 от "Белведере":
От Пловдив до Добрич през Риш са 445 км :-) В двете посоки 1000 километра. Написах го ясно на чист български. Нямам нужда да се изкарвам работяга, нито много съвестен и каращ по регламента водач. Естествено е, че няма как да направиш 15.000 километра, като спазваш регламента. От Пловдив до Варна без карта. От Варна до Добри и обратно - с втори пътен лист и карта. На другия ден пак.. От Пловдив до София без карта. В София втори пътен лист, слагам картат, свършвам работа и на Църна маца спирка за сваляне на картата.... То шофьорите са основните виновници за това какво правят работодателите с това съсловие. Всеки е стиснал хляба и гледа семейството му да не гладува. Няма значение. Носиш глава на раменете - мисли и действай.15:37 19.04.2020
42 Голям Слон
До коментар #38 от "Мерки":
24 денонощие -11 почивка =13часа. Т.е. извън позволените 9 часа шофиране, имаш още 4 часа "друга работа". Да не говорим, че имаш право на удължено работно време и намалена почивка два пъти в седмицата. Но през седмица... Вратички бол.Коментиран от #47
15:41 19.04.2020
43 Божидар Чеков
До коментар #39 от "плевен":
Благодаря. Редки са българите, които виждат истината.15:59 19.04.2020
44 Шофьорите
16:04 19.04.2020
45 Кр, Рашев
Който не му отърва да работи друго 8832
Коментиран от #51
16:08 19.04.2020
46 He puesto cojones para salvar transporte
До коментар #6 от "Румпелщилцхен":
Румпелстилцхен: Спал си на мокри вестници напоследък.„Започнаха на 3000€, сега вземат 4500€.”Объркал си се нещо!
16:51 19.04.2020
47 Мерки
До коментар #42 от "Голям Слон":
Абе ти имаш и 24 и 45-часова пауза, но иска и компенсация преди края на третата седмица, като може да прикачил 24 към 9. Можеш и 3+9 да правиш , за да не си с намалена дневна пауза.Твърде наясно съм с транспорта и затова считам, че легално схема 12 000 км/месец при кратки разстояния е мечта
Коментиран от #48
17:02 19.04.2020
48 Голям Слон
До коментар #47 от "Мерки":
Никъде не твърдя, че пробегът е по Регламент :-) Цялата работа тръгна от "добре платената работа" на шофьора в България. И в Европа, доколкото зная, не е цвете. Да, цифрите са различни, но и разходите са в пъти по-големи от България. За щатите мога да кажа, че работата е доста благодатна и доходна, но пак всичко зависи от работодател, диспечер, дали си собственик на камиона и полуремаркето и пр. Там вече точни цифри не мога да кажа, защото не съм я работил от първо лице тази работа там, но най-добрият ми другар ме е просветлявал по много въпроси. Зная за доходи между 6 и 10.000 долара на месец. И действително това е един идеален старт за всеки шофьор, който иска бързо да натрупа пари там.18:21 19.04.2020
49 Да попитам
20:55 19.04.2020
50 що бе
До коментар #5 от "слаботоков":
Краднат нафта яко, пипат товарите, за цигари, като лафка са! Лошото е, че всички се учат от тях, за това се разработват композиции без шофьор.11:49 20.04.2020
51 :)😁
До коментар #45 от "Кр, Рашев":
Кой те пита бе.11:53 20.04.2020
52 така е
До коментар #36 от "Никола на 70 години от Варна.":
Каквото си построил тук, това да сърбаш! Дано ти я спрат.11:57 20.04.2020
53 Този коментар е премахнат от модератор.
54 защо ме изтри
12:08 20.04.2020
55 Емил
15:52 20.04.2020
56 Камионджия
До коментар #22 от "SDS":
Абе да не им е опрял някой пистолет на главата че са там? Айде стига сте изкривява ли истината. Истината е, че 80% от шофьорите не искат да се осигуряват на повече от минималната, защото иначе трябва да си плащат процентите както си е по закон и предпочитат да си вземат паричките, вместо да чакат държавата да им ги събира. Качете се на камион, карайте 2-3 години или си купете камиони, давайте по 5000лв заплата, осигурявайте на тавана и тогава си пишете компетентните мнения. Ако имате хал...01:07 22.04.2020
57 Иван
05:58 06.01.2021
58 Васил Василев
залатата на един български шофьор в момента е около 2400 ево чисто на осигуровки 1500 лв
та така
16:45 13.01.2021