На 9 септември 1944 г., малко след навлизането на съветските войски в Северна България, властта е поета от правителство на Отечествения фронт - обединение на леви, опозиционни на доскорошния режим в страната партии. Събитието е със съдбоносно значение за по-нататъшната история на България, тъй като с него се поставя началото на дълбоки преобразования в цялостното развитие на българското общество, довели до установяването на сталинския модел на социализъм. 9 септември е дата, която е променила модерната история на нашата страна. За да има тя обаче и своето бъдеще, трябва да погледне на отминалите събития с критичен поглед, трябва да погледне истината.
Младите българи, които днес учат със захлас историята на своята родина, трябва да знаят истината за тези отминали събития, които имат отражение и върху случващото се сега. За съжаление в учебниците се премълчава част от неудобната истина. И до ден-днешен важни бъгларски документи, заграбени по време на войната, се намират в руските архиви, а Москва отказва да ги върне.
ФАКТИ се свърза с историка доц. д-р Михаил Груев, председател на Държавна агенция „Архиви”, за разговор за историята, войната, и откраднатата история по време на войната.
Г-н Груев, защо важни български документи и архиви продължават да се намират и днес в Руската федерация?
За да гарантират и в новите условия запазването им, руската Дума гласува един закон, обвит в евфемизми, за културните ценности, променили местонахождението си в резултат на Втората световна война. Законът на практика задължава Русия да не връща тези документи, задължават сами себе си. Проблемът е много голям, българските архиви са незначителна част от общия обем трофейни архиви, които Червената армия заграбва през Втората световна война. По техни официални данни Русия съхранява 56 линейни километра трофейни архиви. Тази цифра е изключително впечатляваща. За сравнение общата фондова наличност в българските архиви към момента е 93 линейни километра.
Част от заграбените от Червената армия документи преди това са били заграбени от нацистите в окупираните територии в Западна Европа. Там има и френски, белгийски и холандски архиви и т.н., които пък руснаците вече заграбват вторично и те остават тяхно владение.
В тези цифри влизат ли и заграбените произведения на изкуството?
Произведенията на изкуството се съхраняват при друг режим и при други институции, но те попадат под същия режим на държавна протекция. Що се отнася до българските документи, ние не можем да посочим с точност какъв е обемът, защото те не са изнесени с опис. Те са натоварени с чували и имаме сведения за изнесели 130 чувала през Ломското пристанище през 1945 г. Но дали това са всичките документи, които са изнесени, и какво се съдържа в тези 130 чувала, никой не може да каже. Попадаме в параграф 22, защото не можем да претендираме за документи, за които не знаем със сигурност, че се намират там. Руската страна пък посочва официално само определени документи, които владее. Това са документи на българската политическа полиция до 1944 г., на контролната комисия, която съблюдава изпълнението на репарационните клаузи към Ньойския договор, на щаба на войската, и на Министерски съвет. Но това са само документите, които Русия официално твърди, че се намират при тях.
Правени ли са опити през последните години да си върнем част от тези документи?
През последните десет години имаше няколко опита. Моят последен опит беше преди три години при посещението ми в Москва. Ние закупихме копията на документи на Съюзната контролна комисия, която следи репарационните клаузи по Ньойския договор, които документи са без особена стойност. Всъщност тези документи ни бяха предложени от руската страна. На последното ни искане да ни копират документите на Държавна сигурност, на политическата полиция до 1944 г. засега имаме мълчание. Отказът на Русия е тяхно принципно становище, нямат основание нито по политически, нито по сантиментални причини да правят изключения.
Влизането на Червената армия в България освобождение ли е, или е окупация?
Разбира се, че е окупация. Така се наричат и самите съветски комендатури, които се установяват тук. Освен това Съглашението за примирие от 28 октомври 1944 г. на практика представлява съглашение за окупация на страната. В това няма никакво съмнение.
Защо тогава в учебниците по история не присъства думата „окупация”?
Факт е, че не присъства, но какво представлява навлизането на армията на чужда държава на територията на друга държава и оставането ѝ там за срок от три години... Официално по Парижкия договор съветските войски трябва да напуснат страната ни през декември 1947 година, т.е. те престояват близо три години от септември 1944 г. в качеството си на съветски окупационни власти. Разбира се, те се намират тук със съгласието на останалите победителки във войната, САЩ и Великобритания. Но това е част от тази глобална „сделка”, която се случва най-напред в Техеран, после в Ялта, в резултат на което България попада в съветската сфера на влияние. Не само България, но и останалите източноевропейски страни са окупирани от Червената армия.
Ще видим ли някога в учебниците по история думата „окупация” или това е тема табу?
Мое дълбоко убеждение е, че на децата трябва да се поднесат фактите такива, каквито са, а те сами да направят своите изводи. Окупирането на страната от Червената армия е безспорен факт и той без съмнение трябва да присъства в учебниците по история именно по този начин. А не това нещо да се маскира зад евфемизми. Подобно на руските трофейни архиви, които са назовани като културни ценности, променили местонахождението си в резултат на Втората световна война.
През 1941 година, когато войската на Хитлер е на север от Дунав, България е изправена през възможността или да бъде окупирана, или да стане съюзник. Имала ли е избор България?
Практически няма избор. Вие сте прав, че алтернативата е дали да преминат като съюзници или като окупатори. Изборът на царя и управляващите в крайна сметка е да преминат като съюзници, т.е. България да се присъедини към Тристранния пакт, което се случва на 1 март 1941 г., запазвайки обаче някакъв суверенитет и право на самостоятелно вземане на решения. Разбира се, това право е доста ограничено, но трябва да кажем, че България не изпраща войски на източния фронт, а освен това не депортира своите евреи. България се държи като съюзник, обвързан с принудителна прегръдка. Страната ни е принудена да направи доста сериозни компромиси, участвайки в окупацията на Гърция и Югославия съвместно с германците и италианците, както и обявявайки война на Великобритания и САЩ. Правителството шумно обявява, че това е само символична война, само акт на солидарност, но от започването на англо-американските бомбардировки се вижда, че тази война далеч не е символична. В историята символични войни няма.
В последния си брой списание The Economist помести статия за споразумение между България и Хитлер (от 1938 г.) за изпращане на български земеделски работници. След 1945 година мнозина от тях, завърнали се в България, са екзекутирани от новата власт по обвинения, че са сътрудници на Райха. Има ли информация какъв е броят на жертвите?
Не мога да кажа колко точно са убити, тъй като стои открит въпросът и за общия брой на жертвите на комунистическия режим в България. Но факт е, че има такава спогодба за износ на земеделски работници. Немското стопанство има належаща нужда от такъв тип работна ръка. Още повече, че българите още от края на XIX са прочути с градините, които правят – от Влашко до Австрия. Вече в Третия райх българските градинари в Чехия и Австрия така или иначе стават германски поданици. Това е шанс за много хора да получат работа и по-добри доходи, и е факт, че част от тях след 9 септември са преследвани като сътрудници на германците, макар че те със същия успех биха работили и в Англия например, ако имаха такава възможност.
*Доц. д-р Михаил Груев е роден на 25 октомври 1971 г. в София. Завършил специалност история в Софийския университет „Св. Климент Охридски" (1994 г.). Доктор по история с дисертация на тема „Българите мюсюлмани в държавната политика на България (1944-1959 г.)“ (2001). Преподавател по съвременна българска история и етнология на етническите групи в Софийския университет „Св. Климент Охридски". Асистент и старши асистент (2002), главен асистент (2003) и доцент (2009) в Катедрата по история на България в Историческия факултет на Софийския университет „Св. Климент Охридски“. Ръководител на катедрата от 2011 г. Бил е гост-лектор в университетите в Мюнхен, Саарбрюкен, Белград и др. Автор е на три монографии и на студии и статии по проблемите на „възродителния процес", колективизацията на българското село, комунистическия елит и пр. Владее немски и английски език, ползва руски език. От 5 март 2015 г. е председател на Държавна агенция „Архиви“.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Този злокобен сомвол
Коментиран от #19, #101, #245, #341
08:03 09.09.2020
2 бл.134 в Зап. парк
08:03 09.09.2020
3 Иван
Коментиран от #119, #190, #331, #351
08:05 09.09.2020
4 El chochone
Коментиран от #35, #113, #192, #224, #304, #305
08:05 09.09.2020
5 По Царско време
Коментиран от #22, #354
08:05 09.09.2020
6 СССР БАрета
“С безобразните си военни действия през 1804, 1807, 1828 и 1854 тя опожари страната, погуби населението и в крайна сметка я остави на произвола на поробителите. Трябва да се отбележи, че тези войни не се вдъхновяваха никога от интересите на България, чието име не бе дори произнасяно. Не е ли Русия тази, която разруши градове като Свищов, Русчук, Силистра, Сливен, Стара Загора, Разград, Варна и т.н.”
Коментиран от #326
08:06 09.09.2020
7 Псевдоним
Коментиран от #65, #77, #204
08:06 09.09.2020
8 Родолюбец
Коментиран от #285, #332
08:06 09.09.2020
9 БКП
Коментиран от #31, #302, #349
08:06 09.09.2020
10 Този коментар е премахнат от модератор.
11 монгол
08:07 09.09.2020
12 Акхмет
Коментиран от #80, #378
08:07 09.09.2020
13 Истината
“Баьо Либене, дочувам, че ти и оная лудетина Ботьова сте решили да докарате миризливият казашки бутуш в Булгурско? Ако туй е тъй то аз с моите кунки ще ви отрежа чепките.“ - В. Лъвский
Коментиран от #72, #325
08:07 09.09.2020
14 Истината
защо cте вий тyка?
Зoщe cте
дошли по полята балкански
немили, неканени гости?
ИВАН ВАЗАВ
Коментиран от #84
08:08 09.09.2020
15 Истината
Коментиран от #79
08:09 09.09.2020
16 КОТарАК
Коментиран от #275, #276
08:10 09.09.2020
17 МЗМА
08:10 09.09.2020
18 aaa
Коментиран от #28, #90
08:12 09.09.2020
19 празнуващ
До коментар #1 от "Този злокобен сомвол":
Рано днес на празника си се надрусал ! Е честит ти празник все пак.Коментиран от #26
08:12 09.09.2020
20 Bai nudals
08:12 09.09.2020
21 Чичо
Коментиран от #313
08:12 09.09.2020
22 РЕАЛИСТ
До коментар #5 от "По Царско време":
Стига си писал глупости. Шаха е древна игра и офицера се счита , като фигура три пъти по силна от пешката. Ако в бой ти убият командира, кво правим. Вероятността за това, ако е отпред , както казваш е голяма. С армия от пешки няма да спечелиш война.Коментиран от #29, #37
08:13 09.09.2020
23 Този коментар е премахнат от модератор.
24 Бесен Язовец
08:15 09.09.2020
25 ВМОРО
Коментиран от #238
08:15 09.09.2020
26 Този злокобен символ
До коментар #19 от "празнуващ":
Спал си на палатка накриво08:15 09.09.2020
27 Mile
Евала строители на скотия. Още не може да разграбите и по делите комунистическото наследство.
Коментиран от #278
08:16 09.09.2020
28 Този коментар е премахнат от модератор.
29 Инфо1
До коментар #22 от "РЕАЛИСТ":
Начина, по който комунистите командват хвърлените срещу германците, напълно ненужно межде впрочем, войници е по примера на съветите! Отзад стоят партииците зад картечницата и "поощряват войниците! 80% от царските офицери в армията, които са били на страната на народа, а не на царя или комунистите - са застреляни в гръб!Коментиран от #58
08:17 09.09.2020
30 анонимен
Коментиран от #277
08:18 09.09.2020
31 А тоалетните
До коментар #9 от "БКП":
С работническо делоКоментиран от #122
08:18 09.09.2020
32 Мумията се завръща
08:18 09.09.2020
33 Хисторик
08:18 09.09.2020
34 анонимен
08:19 09.09.2020
35 Много си тъп
До коментар #4 от "El chochone":
Захо Стоянов е бил масон. Той пише 10 год след освобождението, а преди това е бил никой.08:19 09.09.2020
36 Гост
08:20 09.09.2020
37 По Царско време
До коментар #22 от "РЕАЛИСТ":
Това е самата истина.И още, след 9.09.44г отпадат изискванията за лиценз за учители и полицаи(милиционери),на място това назначават глупци и престъпници.Това са факти08:20 09.09.2020
38 Бесен Язовец
Коментиран от #41, #282
08:21 09.09.2020
39 ГРАД КОЗЛОДУЙ
Коментиран от #252, #333
08:22 09.09.2020
40 В любимия ви комунизъм
Коментиран от #47, #223, #366
08:24 09.09.2020
41 Инфо1
До коментар #38 от "Бесен Язовец":
Защото по това време царя е мъртъв! А на негово място няма държавник, способен да маневрира между двете страни и да запази пълен неутралитет! Между впрочем бомбалдировките са най-вече за сплашване - за справка - в Германия, градовете са сравнени със земята! В другите държави, съюзници на Германия е същото!Коментиран от #52
08:25 09.09.2020
42 Правилно
Коментиран от #49
08:26 09.09.2020
43 Този коментар е премахнат от модератор.
44 Ежко Бежко
Коментиран от #128
08:27 09.09.2020
45 Електра
08:27 09.09.2020
46 САЩ ОКУПИРА БЪЛГАРИЯ
Коментиран от #212
08:27 09.09.2020
47 Бесен Язовец
До коментар #40 от "В любимия ви комунизъм":
Андрешко със чарлстона ще ходи на църква и ще слуша музика от саксофон и ще танци фокстрот страшна гледка безценна върха, на капиталистическия сладолед!Коментиран от #55
08:27 09.09.2020
48 Точно така
Охрид е българският Йерусалим.
08:28 09.09.2020
49 Да питам
До коментар #42 от "Правилно":
Интересно! Колко български войници са били на фронта преди и след 9?Коментиран от #279
08:28 09.09.2020
50 Маджо вика Ристю
08:28 09.09.2020
51 Мурзилажа на амбразурата!!!
08:29 09.09.2020
52 Бесен Язовец
До коментар #41 от "Инфо1":
3500 убити в София и в пакетчета с цветна хартия за децата бомби заначи за сплашване били!???Коментиран от #69
08:29 09.09.2020
53 Електра
08:30 09.09.2020
54 Щ+Щ
Коментиран от #179
08:31 09.09.2020
55 В любимия ви комунизъм
До коментар #47 от "Бесен Язовец":
Нещо друго освен ирония не можа ли да измислиш,някакво оборващи факти?Или трябва да ходи в синя работническа престилка ?Коментиран от #68
08:32 09.09.2020
56 бъди изчерпателен
08:33 09.09.2020
57 С две думи
08:33 09.09.2020
58 РЕАЛИСТ
До коментар #29 от "Инфо1":
Пак глупости. Говорил съм с много хора българи участници в Отечествената война. Няма такова нещо. А колкото за картечницата в Русия. Това е било само за Наказателните отряди от затворници. Немците най много ги е било страх от тях. Четох немски източници. Александър Матросов е един от тях.Коментиран от #303
08:33 09.09.2020
59 Gfg
08:33 09.09.2020
60 ИЗКЛЮЧИТЕЛЕН НАГЛЕЦ ФАШИСТ
08:33 09.09.2020
61 Днешните ученици
08:34 09.09.2020
62 Този коментар е премахнат от модератор.
63 mdaaa
08:35 09.09.2020
64 Архитектор
Коментиран от #75, #171
08:35 09.09.2020
65 Byg
До коментар #7 от "Псевдоним":
Може и да го пише , като гледат как подскачат тримата глупака под кефещия се поглед на черепа , мутрата която е с 19 обвинения. Като гледат и как шепа "мирно" протестиращи малтретират полиция и всички останали които не подкрепят пуча на батман с опнатотоюмруче , кой знае може и да пише.
08:37 09.09.2020
66 ДА ИЗМЕТЕМ крадливата пасмина ГЕРБ
Коментиран от #356
08:37 09.09.2020
67 Този коментар е премахнат от модератор.
68 Бесен Язовец
До коментар #55 от "В любимия ви комунизъм":
Защо не е ли тарикатско да се ходи със синя престилка да се знае, че работиш? Ако си доктор ходи с бяла престлка! На запад на конвейера са работили с кожени якета от агнешка кожа нали така си разправяхте едно време.Коментиран от #70, #74
08:38 09.09.2020
69 Така де
До коментар #52 от "Бесен Язовец":
Можете да погледнете градовете в другите страни- има снимки предостатъчно! Равна земя! Тук са пускали фугасни бомби! Пакетчетата си ги намерете в сандъка с партийната книжка! Навсякъде другаде, първо пускат фугасни, а поле запалителни! И след това има само руини! И загиналите са несравнимо повече!Коментиран от #110, #236
08:38 09.09.2020
70 Хаха
До коментар #68 от "Бесен Язовец":
Не ми е много тарикатско на мен.Ти щом си такъв тарикат,ходи.Не ме привлича работа в завода.А лекар можеше да станеш само ,ако си верен член на бкп,което си е лек шантаж.08:43 09.09.2020
71 lz3fn
Коментиран от #87, #94
08:45 09.09.2020
72 АБСОЛЮТНА ЛЪЖА И ФЕЙК
До коментар #13 от "Истината":
Това е цитат от несъществуващо писмо, дело е родоотстъпници, русофобски ибрикчии!08:45 09.09.2020
73 ужас
08:45 09.09.2020
74 Хаха
До коментар #68 от "Бесен Язовец":
Интересно защо децата на цк не ходят на изток да се реализират.Дет из да куесчън.Много е прогнил запада,не ходете там,карат хубави коли и живеят в къщи,вместо в панелка-много е гадно,не ходете там.08:45 09.09.2020
75 Е да де
До коментар #64 от "Архитектор":
Ми не пише, че тези територии са били дадени на България! И няма жертви сред "окупационните войски, поради простата причина, че населението в тези територии си е преобладаващо българско! Колкото до изкуствената държава Мекедония - там поне не се обаждайте, това си е част от България, населена с българи!08:48 09.09.2020
76 Костов
08:49 09.09.2020
77 100
До коментар #7 от "Псевдоним":
Които пак са комуняги или техни хора.08:50 09.09.2020
78 Blackthorn
Коментиран от #83
08:50 09.09.2020
79 Азз
До коментар #15 от "Истината":
Хайде, за филмите по-полека, става ли?08:51 09.09.2020
80 Ганьо
До коментар #12 от "Акхмет":
Стокхолмски синдром....08:52 09.09.2020
81 месара
08:53 09.09.2020
82 Антикомунист
08:54 09.09.2020
83 100
До коментар #78 от "Blackthorn":
Твоя ник що е на английски, бе, комуне?08:54 09.09.2020
84 Колев
До коментар #14 от "Истината":
Кат Русия няма втора, тъй могъща на света.Тя е нашата опора, тя е наш"та висота.
Иван Вазов
Коментиран от #237
08:55 09.09.2020
85 КОНТРАТА
08:55 09.09.2020
86 Антикомунист
08:56 09.09.2020
87 Мдаа
До коментар #71 от "lz3fn":
Искали са, ама е нямало да ги получат така или иначе! Всичко е било въпрос на договорки- това на теб, това на мен! Тия там са се интересували кой колко да заграби! И руснаци и съюзниците! Кой какво е искал в тия държави е нямало никакво значение!08:56 09.09.2020
88 Бългaрин
08:56 09.09.2020
89 Този коментар е премахнат от модератор.
90 КОТарАК
До коментар #18 от "aaa":
абсолютно-след Дойран и Вазов чърчил е най-големия ни враг-щяха да ни поделятКоментиран от #93
08:58 09.09.2020
91 червени боклуци
ЕС и НАТО, това е бъдещето на България и ще го защитим с оръжие, да знаете, червени гниди, няма да ви се размине, червената армия я няма вече.
Коментиран от #309
08:58 09.09.2020
92 дЭдо
Коментиран от #284
08:59 09.09.2020
93 червени боклуци
До коментар #90 от "КОТарАК":
Ей, паляк, прадядо ми е бил офицер и е предвождал войските ни в битката при Дойран, има кръст за храброст, след 44 г. комунистите знаеш ли, къде го пращат?В Белене, там отиват всички герои, висшисти, кметове, лекари, инженери, цвета на нацията отива лагери!
Коментиран от #106, #108, #144
09:00 09.09.2020
94 ВМОРО
До коментар #71 от "lz3fn":
Сладки детайли, като например, че българската армия е била боеспособна да се справи с подобни заплахи ли? Факт е, че на пети септември 1944 година СССР обявява война на Царство България. Царство България никога не е изпращало войски срещу СССР, цар Борис Трети дори задържа доброволци, които са били готови да воюват на Източния фронт, Царство България не изпраща своите поданици от еврейски произход в "лагери на смърта".09:01 09.09.2020
95 k1 profesional
09:01 09.09.2020
96 3-ти украински фронт
09:01 09.09.2020
97 Архивар
09:02 09.09.2020
98 Банкянския карагьозчия
09:02 09.09.2020
99 заеничарите
09:04 09.09.2020
100 българин
Коментиран от #111, #318
09:06 09.09.2020
101 БКП
До коментар #1 от "Този злокобен сомвол":
Пълни глупости! Червената армия не е окупирала България! Промиват мозъците на децата ни с лъжи!09:06 09.09.2020
102 Грейс
09:07 09.09.2020
103 С вашите камъни
09:09 09.09.2020
104 ВМОРО
09:10 09.09.2020
105 йийий
09:11 09.09.2020
106 Русофобията
До коментар #93 от "червени боклуци":
е сериозно психично заболяване, лекувай се!Коментиран от #114
09:11 09.09.2020
107 другарят
09:11 09.09.2020
108 Този коментар е премахнат от модератор.
109 хахо
Също да знаят, че Русия никога не е нападала друга страна така както американските империалисти тероризират цялата планета.
09:12 09.09.2020
110 Госあ
До коментар #69 от "Така де":
Браво на съюзниците ! И кога са тези бомбардировки ? Над Дрезден примерно? Май след като ВЕЛИКАТА ЧЕРВЕНА АРМИЯ обръща хода на войната и бие нацистите А ? Много ясно, че червената армия ще влезе в България и разчисти нацистите на австрийския самозван цар. Проблем? Ама за вас не са проблем бомбардировките май а ?Коментиран от #115
09:12 09.09.2020
111 ВМОРО
До коментар #100 от "българин":
На шести септември 1944 година СССР обявява на Царство България война!09:12 09.09.2020
112 също тоже да знают
"ЗАЩИТА ПРАВАТА НА ЧОВЕКА И ГРАЖДАНСКИТЕ МУ СВОБОДИ”
Фостър Дълес 1956
Коментиран от #116
09:14 09.09.2020
113 айсиктир
До коментар #4 от "El chochone":
А какво друго да говори Захари. Русия освободи България, а не техните запивки по кръчмите, където основаваха чети и правеха планове за освобождението. Така ще говори, защото славата е за Русия, тя ни освободи, а не Захари с неговите цървули и потури.09:17 09.09.2020
114 Лекар
До коментар #106 от "Русофобията":
Русофобията не се лекува наследствена болест е !09:19 09.09.2020
115 С вашите камъни
До коментар #110 от "Госあ":
DW - Според шефа на Държавния архив Михаил Груев, много от най-тежките престъпления са описани в доклади до изцяло доминираната от съветското командване Съюзна контролна комисия в София. В отговор на непрестанните молби за мерки срещу неконтролируемите мародери и насилници от Червената армия, шефът на комисията ген. Бирюзов „успокоява“ с официално писмо от април 1947 г. подвластното му правителство в София. Той пише, че заради военни престъпления срещу цивилни българи, през 1946 г. са наказани 17 съветски войници със затвор между 1 и 3 години. По мнение на редица историци, унизително нищожното възмездие се дължи на два основни фактора – страхът на българите да подават оплаквания срещу жестоките и отмъстителни окупатори и на възприетата в Червената армия практика да бъдат наказвани с разстрел за „съчувствие към врага“ малкото военнослужещи, които са протестирали или са се опитвали да възпрепятстват груповите изнасилвания, убийства и грабежи на мирни граждани.09:19 09.09.2020
116 Госあ
До коментар #112 от "също тоже да знают":
Дракона се събуди и е в отлични отношения с Русия. Според мен е въпрос на време всичко да си дойде на мястото отново.Коментиран от #286
09:20 09.09.2020
117 Бесен Язовец
Коментиран от #134
09:21 09.09.2020
118 Breaking Bad
Коментиран от #288
09:23 09.09.2020
119 Иванчо
До коментар #3 от "Иван":
Трябва да се знае че сме били на страната на хитлерова германия09:23 09.09.2020
120 Хахахахахахахах
09:24 09.09.2020
121 Реално погледнато
Коментиран от #123, #126
09:26 09.09.2020
122 Сиси
До коментар #31 от "А тоалетните":
Европа е добре там където се работи сериозно и не се краде и няма да се разпадне колкото и да им се иска на някои на България и за виждат и Англия и Русия и Австрия и затова трябва сериозни политици много работа и повече деца да се раждат трябва да се върнат хора от чужбина и да се напълнят градовете09:26 09.09.2020
123 Е да де
До коментар #121 от "Реално погледнато":
Тя това и направи! Просто, стигна дотам, докъдето бяха съюзниците! Ако тях ги нямаше - щеше да продължи!09:28 09.09.2020
124 Септемвриец
Точно с такива "интелигенти" като теб се е знаимавал Народния Съд след девети. Такива предатели и българомразци са били екзекутирани и заселвани е пандизите.
Как в една статия успя да сложиш толкова много лъжи? Да аз знам, че вие там в "немската вълна" сте спецове дезинформацията, ама чак толкова....
Интернет е пълен с хиляди снимки на които се вижда как ХИЛЯДИ окупирани българи се прегръщат с "окупаторите" си. Това не може да се скрие и е публично достояние.
И докато вие сте ми ясни, то не мога да разбера от къде се визмат троловете ви. И как гнусно манипулират непросветените , като пичат ,че Левски, Ботев, Вазов и пр. са били русофоби?
Как може таква гнусна манипулация? За доказателство давам следният пример:
"Здраствуйте, братушки! (стихотворение от Иван Вазов)
– Мамо, мамо, я ги виж!
– Що е? – Идат, погледни ги.
С пушки, с саби... – Що стоиш?
Скоро, чедо, поздрави ги!
Тях ги бог прати насам,
да помагат, чедо, нам. –
И детето дава крушки
на солдатите без страх
и крещи на тях:
здравствуйте, братушки!"
Това е първият куплет, а стихотворението го има в нета.
Коментиран от #131
09:29 09.09.2020
125 Русороб
09:31 09.09.2020
126 Активист на БСП
До коментар #121 от "Реално погледнато":
Уникално умозаключение !!! Напълно съм съгласен ! Просто прябваше да ги изгонят от СССР и да се наслаждават как държави като Полша,Гърция ,Югославия,Франция и т.н. изчезват от картата на Европа под германския ботушКоментиран от #133
09:31 09.09.2020
127 Пунта Мара
09:32 09.09.2020
128 Сиси
До коментар #44 от "Ежко Бежко":
Русия е държава която е иточила милиарди от България и руските политици се смеят че ще ни изкупят и ни имат още като тяхна колония и лъжат в училище че буквите са техниКоментиран от #250
09:33 09.09.2020
129 гост
Коментиран от #140
09:34 09.09.2020
130 Окупации Много Турция СССР САЩ
Каквото и знаме да се вее, дръжката му все ти е в ***а?$
Преди Османска окупация, Съветска, сега Американска?
Каква е разликата класациите на ООН, които показват демографски срив, безработица, последно място заплати, функционална неграмотност, първи по нещастие. Първи по инсулти, инфарти, ракови заболявания туй при САЩ окупация, бедност, мизерия, нищета.
Коментиран от #291
09:34 09.09.2020
131 Русороб
До коментар #124 от "Септемвриец":
Мухльо неграмотен си, това е от ранните стихотворения на Вазов, след Освобождението. С годините вижда имперската политика против България и обръща палачинката. Истински българин, русофоб.Коментиран от #138
09:34 09.09.2020
132 Гост
Коментиран от #136, #139
09:36 09.09.2020
133 Е да де
До коментар #126 от "Активист на БСП":
Цялата идея и подготовка за ВСВ е със съдействието -активно - на Сталин!Същият активно подпомага Хитлер, преди и след като идва на власт! И се знае!09:36 09.09.2020
134 червен боклук
До коментар #117 от "Бесен Язовец":
Точно такива селяни, прости и необразовани идват на власт, като твоят дядо, а като гледам ябълката не пада по далеч от дървото.Андрешковци и пръдльовци, кражбари, обирджии на мандри, и до ден днешен продължавате с кражбите и лъжите, просто сте си такива, червени боклуци, наследствена черта ви е очевидно.
09:36 09.09.2020
135 аврамъ бакалинъ
09:38 09.09.2020
136 С вашите камъни
До коментар #132 от "Гост":
DW-По поръчение на диктатора Тито, през 1955 година югославската УДБА разкрива част от извършените от съветски военнослужещи тежки криминални деяния на територията на страната в края на 1944 и началото на 1945 г.: 1219 изнасилвания и 359 опита за изнасилвания; 111 изнасилвания, завършили с убийства и 248, завършили с опити за убийство; 1204 случая на грабежи, придружени с осакатявания на жертвите. Но щом „братският“ сръбски народ, който винаги е бил верен съюзник на Русия, е преживял подобна кървава вакханалия във времето, когато на територията на Югославия е имало 300 хил. съветски войници, какво ли се е случило в България, считана от Кремъл за „враг“ и държана под окупация цели три години от 600 хиляди руски войници, макар царска България да е забранила изпращането дори на доброволци на Източния фронт?09:38 09.09.2020
137 червен боклук
До коментар #108 от "КОТарАК":
Какво си написал бе, дришльо? Ще ти е малко трудно да се позабавляваш, най-много да ми налапаш оная работа.09:38 09.09.2020
138 Госあ
До коментар #131 от "Русороб":
Абе баце, а кога са живяли Левски и Ботев и Вазов ? Ако ме разбираш, което ме съмнява...Коментиран от #146, #148
09:38 09.09.2020
139 Русороб
До коментар #132 от "Гост":
Познавам режисьора заснел всички тези филмчета и снимки. Каза че всичко е снимано след 50-а година и е пълна измама.09:39 09.09.2020
140 Гост
До коментар #129 от "гост":
В историята няма "ако"... Какво ни е пречило да сме, като Швейцария до 44-та г. или след 90-та... Чети Бай Ганьо да видиш ква "Швейцария" сме били. Вместо Швейцария и през двата периода сме на дъното на Европа!Коментиран от #143
09:40 09.09.2020
141 Кирчо
09:41 09.09.2020
142 Един
09:42 09.09.2020
143 Русороб
До коментар #140 от "Гост":
България е била Швейцария на Балканите, това че дядо ти не е имал два грама а баба ти се е въргаля в калта и така ти е разправяла не значи че е истина.Коментиран от #150, #151
09:42 09.09.2020
144 Госあ
До коментар #93 от "червени боклуци":
Пълни глупости и откровени лъжи. В лагери са били политиканите и фашистите.09:43 09.09.2020
145 КПСС БКП
09:43 09.09.2020
146 Гост
До коментар #138 от "Госあ":
Стига си писал глупости... Някои от хората на кадрите загиват след това в битките срещу Вермахта в Югославия и Унгария! Какви снимки от 50-те, какви глупости си съчиняваш? Имай почит поне към паметта на хората, дали живота си на фронта....Коментиран от #167
09:43 09.09.2020
147 Без срам
Коментиран от #152
09:44 09.09.2020
148 Този коментар е премахнат от модератор.
149 заеничарите
Коментиран от #155
09:45 09.09.2020
150 Ха ха ха
До коментар #143 от "Русороб":
То за тая Швейцария пише и Елин Пелин, направо е било чудо:)09:46 09.09.2020
151 Гост
До коментар #143 от "Русороб":
"Швейцария на Балканите" с 20 км. асфалтирани пътища и 60 процента неграмотни, над 90 процента от населението без канализация и течаща вода до 44-та г. Извинявай, ама май и ти не си чел повече от Винету...09:47 09.09.2020
152 Ехххх
До коментар #147 от "Без срам":
По това време, български войски са окупирали части от Гърция и Югославия населени с българи!Никой не е мислел да ги маха до идването на руснаците! Нито да дава части от България на друг!Коментиран от #166
09:48 09.09.2020
153 Питащ
09:48 09.09.2020
154 Ей денис,
Коментиран от #158
09:48 09.09.2020
155 С вашите камъни
До коментар #149 от "заеничарите":
DW - На 14 септември 1944 г. при грабежи в складовете на пристанище Бургас, тълпа от червеноармейци се натъква на големи количества спирт. Без каквато и да е проверка за годността на плячката, тълпата се нахвърля като обезумяла върху трофейната течност. Резултатът от двудневния запой с метилов алкохол на близо 200 бойци и командири от Червената армия са 42-ма починали и шестима ослепели бойци, а останалите са хоспитализирани с тежки отравяния.Всъщност това са и единствените „герои“, загинали в „двойното“ освобождение на България. Жертвите обаче не са напразни: покрай погребенията е оформено и първото съветско военно гробище на „падналите“ червеноармейци за освобождението на братския български народ от фашизма и капитализма.
Умишлено цитирам само непрекъснато препечатваният тук DW! Има предостатъчно други доказателства и архиви! И там истината е още по-страшна!
Коментиран от #159
09:50 09.09.2020
156 СССРБарета
прохода, войната и себе дори!"
При тез думи силни дружините горди
очакват геройски душманските орди.
Но вълни по-нови от орди дивашки
гълтат, потопяват орляка юнашки...
Йоще миг - ще падне заветният хълм.
Изведнъж Радецки пристигна със гръм.
Иван Вазов много добре Описал помощта на руската армия за свободата на България няма нужда да бъде коментирана от платени историци!
Коментиран от #157, #173
09:52 09.09.2020
157 Така ли?
До коментар #156 от "СССРБарета":
Защо тогава - Одрин не е български? Превзет е от българските войски!09:54 09.09.2020
158 Бай Пърдечко
До коментар #154 от "Ей денис,":
Много странна интерпретация на историческите факти....09:54 09.09.2020
159 Гост
До коментар #155 от "С вашите камъни":
DW... И повече няма смисъл да се чете!Извинявай, ама да ми цитираш наследниците на същите, които опостушиха Европа и предизвикаха Втората Световна война е меко казано.... несериозно!09:58 09.09.2020
160 Удивен читател
Коментиран от #168
09:58 09.09.2020
161 КОНСТАНТИНОВ
Коментиран от #163
09:59 09.09.2020
162 Правда
10:01 09.09.2020
163 Да бе
До коментар #161 от "КОНСТАНТИНОВ":
Ако е партиен секретар и член на БКП! За останалите - истината е съвсем друга!10:02 09.09.2020
164 no name no face no number
Коментиран от #178
10:03 09.09.2020
165 Гост
10:03 09.09.2020
166 Без срам
До коментар #152 от "Ехххх":
И как това променя факта за ролята на Сталин в полза на България, а ще учат ли за сълфетката на Чърчил и Сталин:)Коментиран от #172
10:04 09.09.2020
167 Госあ
До коментар #146 от "Гост":
Абе кой пише глупости? Какво попитах аз на конкретния коментар и какво си ми отговорил ти ? Вазов бил русофил в началото, когато се очаква руска помощ но след това станал русофоб, а Ботев и Левски били отявлени русофоби винаги . Кога са живяли Левски и Ботев и кога Вазов е станал русофоб ?Коментиран от #175
10:04 09.09.2020
168 С вашите камъни
До коментар #160 от "Удивен читател":
DW - България, считана от Кремъл за „враг“ и държана под окупация цели три години от 600 хиляди руски войници, макар царска България да е забранила изпращането дори на доброволци на Източния фронт?За действията на Червената Армия по това време има прекалено много доказателства, въпреки усилията на БКП да ги заличи!
10:05 09.09.2020
169 Съдията Дред
Коментиран от #177
10:05 09.09.2020
170 Един българин
10:06 09.09.2020
171 Значи признаваш
До коментар #64 от "Архитектор":
Че след 1878г. сме били окупираниКоментиран от #244
10:08 09.09.2020
172 Ехххх
До коментар #166 от "Без срам":
Не е в полза на България!И никога не е било! Всичките участници на тая конференция , не са се интересували от нито една от страните, а само от собствените си интереси! Сталин - да наложи комунизма където може, другите - да му попречат където могат! На никой не му е пукало за хората в тия държави, нито са се интересували какво искат тия хора!10:09 09.09.2020
173 Европеец
До коментар #156 от "СССРБарета":
Простотията и беднотията са взаимно свързани.10:09 09.09.2020
174 Учениците
10:11 09.09.2020
175 Гост
До коментар #167 от "Госあ":
Май страдаш от раздвоение на личността... Не знам кой ти е писал и отговорял за Вазов, но.... не съм аз? Става въпрос за уж "фалшивите" кадри според твоето "умозаключение" от посрещането на червената армия от народа на България! Факт е, че някои от хората на кадрите не са между живите само няколко месеца след това, защото загиват на фронта! Вземай някакви медикаменти и не се излагай!10:13 09.09.2020
176 В.В.П.
10:14 09.09.2020
177 С вашите камъни
До коментар #169 от "Съдията Дред":
Публикувано във факти.бг: От септември 1944 г. до май 1945 г. българската народна армия е загубила в бой 10 124 души. Ранени са 21 541 душиПрeз 1942 г. cъвeтcки caмoлeти бoмбaрдирaт бългaрcки грaдoвe. Прeз нoщтa cрeщу 13 ceптeмври ca нaнeceни въздушни удaри пo Cтaрa Зaгoрa, кaтo eдин чoвeк зaгивa, a 17 ca рaнeни. Cъщo тaкa нa бoмбeни въздушни aтaки ca пoдлoжeни Кaзaнлък, Руce и Гoрнa Oряхoвицa. Двaмa ca рaнeни. Тeзи пoли ca имaли „пoлитичecкo” знaчeниe – CCCР e иcкaл дa дeмoнcтрирa и нa cъюзницитe, и нa прoтивницитe възмoжнocтитe нa вoeннaтa cи aвиaция. Пo cъщoтo врeмe тe ca бoмбaрдирaли Будaпeщa и Букурeщ. Нo aкo c Унгaрия и Румъния CCCР e вoювaл, тo c Бългaрия – нe. Тaкa чe oт вcякa гл.т. тoзи aкт мoжe дa бъдe трeтирaн кaтo въздушнa aгрecия.
10:14 09.09.2020
178 Този коментар е премахнат от модератор.
179 Criminal
До коментар #54 от "Щ+Щ":
Да, защото те ни ръзоръжиха и унищожиха и малкото работеща икономика............а окупаторите от СССР ни въоражиха до зъби и направиха една от най силните икономически и военно държави без външен дълг...........е дано пак ни окупират така, щото сега сме с един гол х..............10:27 09.09.2020
180 гост
10:30 09.09.2020
181 Неделко
10:30 09.09.2020
182 Госあ
10:31 09.09.2020
183 Политолог
Коментиран от #185, #193, #222, #242
10:32 09.09.2020
184 лъжа
Коментиран от #188
10:34 09.09.2020
185 Госあ
До коментар #183 от "Политолог":
Абе май изостанахме толкова от Гърция и вече от Румъния последните 30 г. К'во ще каеш ?10:35 09.09.2020
186 Този коментар е премахнат от модератор.
187 Грозното
10:37 09.09.2020
188 Е да де
До коментар #184 от "лъжа":
Ами не са измислици!България, считана от Кремъл за „враг“ и държана под окупация цели три години от 600 хиляди руски войници, макар царска България да е забранила изпращането дори на доброволци на Източния фронт?
10:38 09.09.2020
189 Нафърфорий
10:39 09.09.2020
190 Еблю
До коментар #3 от "Иван":
Които ни управляват сега бих добавил!10:39 09.09.2020
191 Ала-бала
10:40 09.09.2020
192 Стига ва
До коментар #4 от "El chochone":
Мнооооого долна лъжа10:41 09.09.2020
193 Ха ха
До коментар #183 от "Политолог":
Стойчо, показвай среден пръст другаде бе, карай си джипката, тук не е за "политолози"10:43 09.09.2020
194 Вуйчо Обрешко
10:50 09.09.2020
195 Кой68
Коментиран от #196
10:51 09.09.2020
196 Ходи и чети
До коментар #195 от "Кой68":
Западните архиви са отворени, четат се и през интернет. Османския архив е напълно достъпен и не е откраднат от нас, а е закупен.Коментиран от #214
10:58 09.09.2020
197 Този коментар е премахнат от модератор.
198 Гггггггг
11:02 09.09.2020
199 Льокрем
11:10 09.09.2020
200 До неграмотника Дениз Джамбазов
Коментиран от #217
11:13 09.09.2020
201 ГРАД КОЗЛОДУЙ
Коментиран от #205
11:14 09.09.2020
202 Генерал 🇧🇬
Всеизвестно е, че по това време България има 450-хилядна армия, военно техника- танкове, артилерия и т.н. и всичко това е оставено непокътнато в ръцете на Българската армия по заповед на Сталин.Че даже, след това дарява още една камара военщина. Ако Червената армия е била "окупатор", то първата и работа е трябвало да бъде да разоръжи и разпусне армията и полицията, но това не е направено... И после, не си спомням някога да е имало бази или каквото и да било съветско армейско присъствие в България до 89-та година. Нали сме били окупирани?
Окупацията предполага силно военно присъствие на "окупатора", както например е в Германия и Япония и до ден днешен...
Дано младите узнаят за тази окупацията...За това, че СССР е причина да не загубим половината от сегашната си територия и за нищожните репарации... за това-как Вишински осмя Гърция за апетитите и към България през 1947 г. на Парижкия мирен договор..., и попари мераците на строените турски войски до българската граница.
Нека учебниците по история да пишат за тази "окупация", но да пишат всичко, а не определени извадки одобрени от "Америка за България"
Коментиран от #206, #211
11:16 09.09.2020
203 За писара 🖕🏻
11:25 09.09.2020
204 АААА
До коментар #7 от "Псевдоним":
А т.нар. мутри са под пряко командване на руската агентура. Или някой си въобразява, че са престъпници на свободна практика?Коментиран от #215
11:27 09.09.2020
205 червени боклуци
До коментар #201 от "ГРАД КОЗЛОДУЙ":
Хаха, и от какво са те освободили бе, рогач? Освободили са на дядо ти килотите, простият овчар, който си е мечател да стане фабрикант и е завиждал на богатите!Скапан Андрешко, скъсаняци с комплекси, това сте комунягите, диви селяни, мързеливи, хитри и крадливи, е сега забогатяхте, станахте милионери и ПАК се крадете едни други, друго освен да крадете не може да правите.
11:30 09.09.2020
206 АААА
До коментар #202 от "Генерал 🇧🇬":
И защо да го прави бе, заблуден? Нали властта я поемат техните протежета, веднага се обръщаме в съюзници. Я обясни в ГДР имаше ли войска или нямаше? Как става номера страшния ти враг до преди няколко години изведнъж да ти е близък "другар". Невъзможно ли е или става.Коментиран от #213
11:30 09.09.2020
207 aaa
До коментар #28 от "ВМОРО":
Ами провери се!11:31 09.09.2020
208 Този коментар е премахнат от модератор.
209 аврамъ бакалинъ
11:33 09.09.2020
210 Българинът обича Русия
Коментиран от #221
11:33 09.09.2020
211 червени боклуци
До коментар #202 от "Генерал 🇧🇬":
Кое ти е интересното бе рогач?България е била неутрална, до последният момент, в който Хитлер принуждава Борис да обяви война на Съюзниците, това е към края на войната, за това България е непокътната.
Нашите се предават на Червената армия, защото виждат, че няма смисъл и за да няма жертви.
След това смешко, арестуват и избиват офицери и военни, натикват ги в лагерите, полицията също, не я разпускат, а просто я заменят дори и с криминално боклуци от затворите, убиийци и главорези, които да се занимават с убийствата и изземването на собствеността, което си е чиста кражба.
Комунистите четете историята, като Дявола Евангелието.
11:35 09.09.2020
212 Criminal
До коментар #46 от "САЩ ОКУПИРА БЪЛГАРИЯ":
Не от фашисти, от най омразните им твари.........11:38 09.09.2020
213 ББББ
До коментар #206 от "АААА":
За студената ли война говориш? Преди 30 години.Къде са сега руските войски от ГДР?
Къде са сега американските войски- Германия, Япония и из цяла Европа?
11:38 09.09.2020
214 Кой68
До коментар #196 от "Ходи и чети":
Дали всичко е отворено и достъпно? А колкотодо историята,за жалост колкото историци имаме то толкоз и прочета....Англичани и франсета са помагали на Османската империя с/у Русия..11:39 09.09.2020
215 червени боклуци
До коментар #204 от "АААА":
Да, особено Пеевски е ядрен физик, а Божков е невероятен гении, който намерил българската мечта, от чейнчаджия на магурата станал милиардер, в България.Да не говорим за великият почетен член, Ахемд Доган, който е велик и уникален и разбира от всичко и без него България не може да живее и да се развива.
Чудя се, като хвърли топа този нечуван и невероятен гений, Ахмед, как ще живеем, как ще дишаме без почетния член.
МНого прости хора има в България, за това има и тарикато да се възползват.
11:40 09.09.2020
216 Иван
11:41 09.09.2020
217 а стига бе
До коментар #200 от "До неграмотника Дениз Джамбазов":
Да бе! Като лъжещ , поне недай толкова нагло да лъжеш! Нали властта по това време е вече на комунистите? Дето вече са почвали да избиват хората! И нещо за действията на Червената Армия на българската територия да кажеш?Коментиран от #256
11:42 09.09.2020
218 аврамъ бакалинъ
Коментиран от #220
11:42 09.09.2020
219 Любо
11:48 09.09.2020
220 Е да де
До коментар #218 от "аврамъ бакалинъ":
И това е така, но не и учудването! Червената армия по това време граби и изнасилва в България, макар и не толкова , колкото в другите страни!11:49 09.09.2020
221 аврамъ бакалинъ
До коментар #210 от "Българинът обича Русия":
Кaквa Руcия бe CCCР бeшe тoгaвa и тя дaжe ce учуди нa нaшитe cлeд дeвeтoceптeмврийcки убийcтвa и мaрoдeрcтвa и зaпoвядa дa ce пocпрaт мaлкo чe ca прeкaлeни .!Нo кaктo знaeм бългaрин нaй дoбрe кoли и бecи друг бългaрин зa тoвa жeртвитe ca хиляди a нe cтoтици унищoжeни oт бoрцитe зa cвoбoдa cтaнaли пaртизaни eднa ceдмицa прeди дeвeти ceптeмври и зa дa нямa живи cвидeтeли пуcкaт вceки пoд нoжa в тъмни дoби , крaвoлoци гaдни и ceгa дaжe имaтe нaхaлcтвoтo oщe дa ce eжитe вмecтo ниcкo дa нaвeдeтe глaвa и дa иcкaтe прoшкa.! Никой не мрази Руския народ а Сталинизъмъ момче който и на тях им такова-таковата 20 милиона ако си чул по гулаците са натикани отделно на фронта бездарно лашкани в безмислени и самоубийствени атаки, чети и тогава пиши.!11:50 09.09.2020
222 Иван
До коментар #183 от "Политолог":
Когато отидох в Гърция през 1988 г.и я сравних със социалистическа България то България беше 10 пъти по развита от Гърция . Сега е обратно!! Защо .............Коментиран от #229
11:56 09.09.2020
223 Ха ха
До коментар #40 от "В любимия ви комунизъм":
А сега как сме с визите за САЩ?И не си мисли,че хипитата на ръце са ги носили на запад .11:57 09.09.2020
224 НЕДКОВ,,
До коментар #4 от "El chochone":
Раковски е легионер...Като мене...Плаща Игнатиев...Русия...Смотан...11:57 09.09.2020
225 Иван православен
Коментиран от #228
11:58 09.09.2020
226 мусайбе
11:59 09.09.2020
227 Този коментар е премахнат от модератор.
228 Да бе
До коментар #225 от "Иван православен":
Такива снимки знаеш ли колко лесно се правят под дулото на автомата? Да ти припомня как се ходеше на манифестации? Отивай или.......че и ходеха да проверяват , да не би да не си отишъл!12:04 09.09.2020
229 мусайбе
До коментар #222 от "Иван":
Защото кой ни закопа след изкуствения преврат на 18-11- 89 не помниш ли а..?! Луканката и Костоф който беше пробутан в сдс от ЛУКАНОВ че и купони ни спретна и 96-97г ограбиха банките същите хорица от БКП ,ДРУГАРЮ ,ЗА ТОВА ГЪРЦИЯ Е ПО ДОБРЕ.!12:06 09.09.2020
230 Тото
12:11 09.09.2020
231 Този коментар е премахнат от модератор.
232 мусайбе
Коментиран от #233
12:14 09.09.2020
233 Така де
До коментар #232 от "мусайбе":
Ама да е другаря:)))) А за тях - привилегиите:)))12:16 09.09.2020
234 КАТО КАЗВАТЕ А КАЖЕТЕ И Б
12:18 09.09.2020
235 Този коментар е премахнат от модератор.
236 Този коментар е премахнат от модератор.
237 16108
До коментар #84 от "Колев":
всъщност Петко Славейков12:22 09.09.2020
238 Този коментар е премахнат от модератор.
239 хахахахаха
12:25 09.09.2020
240 Хрис
На 10.11. 1989 г. под закрилата на западните цили-вили-затори поехме по един път, който в края на краищата след 30 години ни направи 77-те в света, под 7 000 000 души население, символична армия и три чужди бази. Горното е само за Размисъл.
Коментиран от #249
12:33 09.09.2020
241 С БКП НАПРЕД
12:35 09.09.2020
242 Промит мозък
До коментар #183 от "Политолог":
С колко милиарда заеми гърците достигат този стандарт?А десетките хиляди гърци криещи се у нас по политически причини по времето на военната диктатура там?Изпревариха ни през последните 30-ина години ,защото ние се движиме назад.12:37 09.09.2020
243 Академик
12:38 09.09.2020
244 Ха ха
До коментар #171 от "Значи признаваш":
А преди това 5 века свободни?Ти що не си бегаш в Анадола?12:40 09.09.2020
245 Този коментар е премахнат от модератор.
246 Ученик
12:42 09.09.2020
247 Кон Дьо
12:43 09.09.2020
248 Анархист
Коментиран от #260
12:46 09.09.2020
249 Браво
До коментар #240 от "Хрис":
Браво партийното ми секретарче!Я сега кажи, колко души избиха комунистите след девети? Я да кажеш сега, за грабежите и за изнасилванията на Червената Армия? Я да кажеш, според кое партийно събрание са изброили тия "успехи"?И да не забравиш, да споменеш - кога вашите партийци са направили нещо, без да го съгласуват с Москва? А да и за едни 600 000 хиляди съветски войници,стоящи в България следващите 3 години да споменеш нещо?Коментиран от #266, #314
12:50 09.09.2020
250 Сиси боата
До коментар #128 от "Сиси":
Американците садят злато в България,торят с диаманти,и поливат с нефт и сгъстен газ.От тридесет години е така и вече берем плодовете.Останахме 5 милиона болнави и охтичави,като половината са с небългарски корени.12:51 09.09.2020
251 заеничарите
12:51 09.09.2020
252 Бай Ху
До коментар #39 от "ГРАД КОЗЛОДУЙ":
ГРАД КОЗЛОДУЙ, ТИ СИ СПЛЕСКАН БУЙ!12:54 09.09.2020
253 Един
12:55 09.09.2020
254 Окупиран
13:00 09.09.2020
255 Този коментар е премахнат от модератор.
256 Този коментар е премахнат от модератор.
257 Този коментар е премахнат от модератор.
258 Този коментар е премахнат от модератор.
259 МОЧА трябва да се разруши !
13:10 09.09.2020
260 Подсещане
До коментар #248 от "Анархист":
Анархистите не признават полицейска, военна или друг вид репресивна организация. Ти като анархист, какво ти дреме с какво са дошли военни, без значение от произхода им, би трябвало да плюеш по тях. Репресивните органи, са пръв и основен враг, на анархистите13:23 09.09.2020
261 Безценности
13:25 09.09.2020
262 Този коментар е премахнат от модератор.
263 Окупирала е
Коментиран от #283, #296
13:34 09.09.2020
264 Пико
13:41 09.09.2020
265 Този коментар е премахнат от модератор.
266 Хрис
До коментар #249 от "Браво":
А ти да си чувал, кой преди девети септември 1944 г. е отрязал главата на един министър-председател и е играл футбол с нея, как един хорунжиий (воинско звание в кавалерията) разстрелял около 70 арестувани от едно ломско село, вместо да ги заведе на съд, как един шлеп натъпкан с въстаници е бил потопен във водите на р. Дунав, знаеш ли кои са офицерите от Първата световна война Гео Милев и Йосиф Хербс и кой ги е разстрелял, а да си чувал нещо за разстреляните дчица от с.Ястребино. Колкото до данните за състоянието на страната ни, всеки може да ги прочете в годишните статистически справочници на ООН.13:46 09.09.2020
267 Друго предложение
13:49 09.09.2020
268 Българин
13:51 09.09.2020
269 Българин
13:52 09.09.2020
270 Не човек а желязо
13:55 09.09.2020
271 Юстас
14:01 09.09.2020
272 Димитров
14:03 09.09.2020
273 Тцтц
14:11 09.09.2020
274 Гост
14:30 09.09.2020
275 И аз да кажа
До коментар #16 от "КОТарАК":
Връщаха се с торби злато, защото по дефиниция олимпиадите бяха за непрофесионални състезатели. С присъщата си демагогия и нахалство, соц.страните твърдяха, че спортистите им са любители, а те си бяха изцяло на държавна издръжка, но се водеха фиктивно на някаква служба. Но , знайно, това стана известно и ограничението спортистите да са любители отпадна.С всичките хвалби за соца е така- лъжи за невежа аудитория14:35 09.09.2020
276 Име
До коментар #16 от "КОТарАК":
А тъй, едно време ходехме по олимпиади, побеждавахме и се връщахме с торби злато. Ам къде отиваха тез торби злато бе брат? При мене у къщи нямам и грам, само тенекиените медали си висят още на стената. Торбите злато са и швейцарски банки нал знайш кой ги изнесе там. Онез преди '89.14:36 09.09.2020
277 И аз да кажа
До коментар #30 от "анонимен":
А закъде са тръгнали през България руснаците? За Берлин ли? Или пак за Проливите- мократа им мечта от над 200години14:40 09.09.2020
278 Гост
До коментар #27 от "Mile":
Миле, ле знаеш- наследство се дели от наследниците, от свои хора,не от чужди хора или от филанкишията. Че да си доем на думата- кои са наследниците на комунизма? Свои хора!14:41 09.09.2020
279 Баба
До коментар #49 от "Да питам":
Някой да отвори регистриран на загиналите във военната и тогава да се превъзнася_докато някои като вас са се скрили други за си дали живота за по добро14:41 09.09.2020
280 ПАТРИС ЛОМУМБА
14:44 09.09.2020
281 Бай Христо от Добрич
Севастопол? Защо съветски окопатори убиха часовоя и безцеремонно откраднаха знамето.На тези въпроси трябва да отговорят всички съвременни предатели.Ръководството на БСП(наследила БКП). Лично резидента Румен Радев (идентифицирал се като водач на ,,Велико народно народно въстание от 02 септември), ,,великия адвокат на червената мафия Хаджиментов, разните дебелаци мемененци бебекенци.
14:55 09.09.2020
282 Айде бе
До коментар #38 от "Бесен Язовец":
И каква разлика да правим? До 1948 тук седи 700000 души, които нашият народ подслонява, храни и плаща заплата в долари на командирите им. Не само разоръжават армията ни, но под страх от разстрел е трябвало всеки да предаде ако има някакво оръжие. Дядо ми, цивилен, съдия е имал пистолет и сабя- подарък от цар Борис за награда като курсант и участник в ПСВ .Пазеше си квитанцията от предаването им и след 1989 си ги поиска, но му отговориха, че да иззети от Съветското комендантство. Отмъкнали са златния ни резерв и даже немски марки в звонк (монети), като България плаща транспорта до Москва, направо братя и отгоре! За да ги изхранват, земеделските стопани трябвало да дават наряд в натура- жито и др., независимо че са имали лозя, а не ниви. А пък за да си набавят син камък за пръскане, другият ми дядо е трябвало да си даде всичките медни съдове. Дано Господ накаже всички виновни за тези безобразия и лъжците, които ги отричат!15:01 09.09.2020
283 парашутист
До коментар #263 от "Окупирала е":
Долен комунделски лъжец!СССР обявява война на България на 6 септември 1944г.15:04 09.09.2020
284 И аз да кажа
До коментар #92 от "дЭдо":
Ми не е било робство. Аз и рода ми не сме били роби! Имали сме собственост, плащали сме данъци, можели сме да пътуваме, не сме принадлежали на никого. Вазов, дето е съвременник, го нарича "иго"- вие по- наясно ли сте? Съгласен, че е било окупация! Не мога да разбера защо се опианявате от идеята, че сме робували? Изобщо не казвам, че е било добре, не отричам зверствата, убийствата, грабежите, покръстването...просто няма характеристиките на робство!15:24 09.09.2020
285 руска смрад
До коментар #8 от "Родолюбец":
Руснаците бомбардираха всички големи български градове и на всичкото отгоре ни обявявят 2 пъти война за последните 100 годину.Такива национални предатели като тебе трябва да бъдат пребивани с камъни !15:31 09.09.2020
286 Айде бе
До коментар #116 от "Госあ":
Искаш да кажеш, че руснаците пак ще просят хуманитарна помощ както през 1924, 1941-45, 1990?15:32 09.09.2020
287 руска смрад
15:34 09.09.2020
288 И аз да кажа
До коментар #118 от "Breaking Bad":
Лъжа!!!15:35 09.09.2020
289 празник
Коментиран от #294
15:40 09.09.2020
290 Грую
15:41 09.09.2020
291 И аз да кажа
До коментар #130 от "Окупации Много Турция СССР САЩ":
Е, не , първи по инфаркти, разводи, изоставени деца, смърт от пиянство и мн. други, са твоите руски кумири. Направи справка15:42 09.09.2020
292 ха дано стане
Коментиран от #295, #297
15:58 09.09.2020
293 someone
16:01 09.09.2020
294 За жалост мижитурки дал Господ,
До коментар #289 от "празник":
А тази,по-добре да не я коментираме.....16:03 09.09.2020
295 Този коментар е премахнат от модератор.
296 Не е
До коментар #263 от "Окупирала е":
Не знам дали България е обявявала война на СССР, понеже се е подразбирало, като част от оста, а по-късно СССР обявява война на България, това всеки го знае. От военна гледна точка си е окупация, ако сложим сантиментална гледна точка, може и освобождение да се нарича, но само за хората, които са се чувствали затворници на германците. Как може последовател на германците да го нарече освобождение, ми не може, неестествено е, докато е напълно нормално, фен на руснаците, да го нарече освобождение, той очевидно така го чувства, въобще незнам защо никой не мисли за тия работи, а само за личното си его16:09 09.09.2020
297 Ученик
До коментар #292 от "ха дано стане":
Абсолютно, ти чичко си първия, който се сети за българските деца и бъдещето им, останалите са страшна папл.ч, всеки мисли за носталгии, крадци, нацисти, комунисти и т.н. ,а за собствените си деца, няма кой да помисли, страшно оригинални ДК и безмозъчни16:17 09.09.2020
298 Този коментар е премахнат от модератор.
299 Фактолог
Учениците трябва да знаят, че първо ни окупираха черните на Хитлер, после от Изток червените!!!
Учениците трябва да знаят, че омразада ражда омраза!!!
Коментиран от #365
16:53 09.09.2020
300 Христо
17:08 09.09.2020
301 Хаааааа ха ха ха ха ха ха ха
Олелеййййй,ама вярно ли бе,не думай.
Ама с какъв захлас точно,на току що напушени или със захласа на 7-8 енергийни за посл.час ?
А младите българи може ли преди историята на банановата република от 303-ия свят да поучат със захлас и правопис,че положението е покъртително.
Коментиран от #311
17:10 09.09.2020
302 Лили
До коментар #9 от "БКП":
Ами така е и с цял свят, и Италия и Испания и Гърция. Или и там бай Тошо им е построил електроцентрали и електропреносни мрежи. Леле , колко прости хора има в България.Коментиран от #329
17:47 09.09.2020
303 Иван
До коментар #58 от "РЕАЛИСТ":
Глупости! Имало е наказателни батальони, където те пращат до раняване и отделни НКВД-армии с черни униформи, създадени от концлагеристи. А НКВД и СМЕРШ са с картечниците зад всички войски, наричат се заградителни отряди. Напредваш напред под стрелбата на противника, посрещне те силна съпротива, трябва да отстъпи и отзад виждаш изстрелите на заградителни отряд - "Ни крачка назад!". Е, да, изненада, на никого не му пука за твоя живот...19:57 09.09.2020
304 Orthodox
До коментар #4 от "El chochone":
И какво друго да каже масонът Захари Стоянов? Накрая пак неговите събратя по ложа са го отровили, защото се е поосъзнал и опитал да се измъкне от мрежите им.20:21 09.09.2020
305 Orthodox
До коментар #4 от "El chochone":
И какво друго да каже масонът Захари Стоянов? Накрая пак неговите събратя по ложа са го отровили, защото се е поосъзнал и опитал да се измъкне от мрежите им.20:48 09.09.2020
306 оооооооо
20:52 09.09.2020
307 Минувач
21:59 09.09.2020
308 А ТРЯБВА ЛИ УЧЕНИЦИТЕ
22:18 09.09.2020
309 Този коментар е премахнат от модератор.
310 ТОЧКАТА
Коментиран от #330
22:21 09.09.2020
311 Ученик
До коментар #301 от "Хаааааа ха ха ха ха ха ха ха":
а кой трябваше да покаже правия път на съучениците ми чичко ? кой им донесе дрога, алкохол и чалгичка ? не бяха ли твоите набори ? или ние дечурлигата сами сме си виновни , трябвало е да мислим повече преди да взимаме решения още от 1-ви клас, нали чичко !? даже и за тия чичковци в парламента ние ги доведохме и ние сме виновни ние ги пуснахме да правят каквото си искат, нали чичко !? та за това сега и ще плащаме цял живот , ако останем тука де , та на безпомощни страхливци най-слабите са им виновни22:22 09.09.2020
312 Otoplitel
Коментиран от #319
22:23 09.09.2020
313 Българин
До коментар #21 от "Чичо":
Напротив, точно те искаха да ни направят част от ЮгославияКоментиран от #316
22:25 09.09.2020
314 Този коментар е премахнат от модератор.
315 ТОЧКАТА
22:29 09.09.2020
316 Чичо
До коментар #313 от "Българин":
Като цяло Тито винаги е искал само Пиринска Македония, сиреч всичко до Благоевград. Затова са му предложили Балканска Федерация сиреч България и Югославия, но го е приел за клопка(каквато е била вероятно). Никога не се е отказал от мераците си за Пиринска Македония, дори пред Брежнев после. Има много изписано по темата. Една трета от България си я е взимал като стой та гледай, ако е нямало кой да го възпреКоментиран от #323
22:31 09.09.2020
317 По скоро
22:33 09.09.2020
318 гост
До коментар #100 от "българин":
Филандия, Литва,Латвия,Естония,Полша,Буковина,Япония,България...Никого ли не е нападала?
22:38 09.09.2020
319 ГОСТ 235746
До коментар #312 от "Otoplitel":
Ти си бил голям историк.Поредния промит мозък.На какво основание окупира Полша или това не се брои.22:43 09.09.2020
320 сноу
22:47 09.09.2020
321 Доктор ДЖАГЕРС
22:51 09.09.2020
322 Ученик
22:55 09.09.2020
323 гост
До коментар #316 от "Чичо":
и каква точно клопка е очаквал? Във федерациятя Българите са имали право само на местна полиция, няма участие в управлението, няма и Българи в армията.23:00 09.09.2020
324 Мисирка
23:04 09.09.2020
325 Този коментар е премахнат от модератор.
326 Та той
До коментар #6 от "СССР БАрета":
тогава е бил неграмотно 11-годишно овчарче.23:31 09.09.2020
327 Кънчо Пишкальов
00:05 10.09.2020
328 Пурко
00:53 10.09.2020
329 БКП
До коментар #302 от "Лили":
Съдържанието на коментара ти олицетворява интелектуалното ниво на поколението расло под звуците на чалгата според което първото името на Вапцаров е Къци...08:36 10.09.2020
330 Б. М.
До коментар #310 от "ТОЧКАТА":
Що не идеш до Поморие. Иди до центъра. Има паметник на съветски войници загинали там. Виж годината. Виж причината. После пак пиши неистини.08:43 10.09.2020
331 Я, стига
До коментар #3 от "Иван":
Така ли09:15 10.09.2020
332 Обективен
До коментар #8 от "Родолюбец":
Когато си обявил война на американците, какво можеш да очакваш от тях? Бомбите им да се изсипят върху главата ти, дебелата!09:52 10.09.2020
333 Кес
До коментар #39 от "ГРАД КОЗЛОДУЙ":
Ако не е била целта да се стъпи на Босфора нямаше да бъдем освободени.Но падналите войници трябва да се почитат.Историята на света е писана много рядко правдиво.Така е и днес.10:06 10.09.2020
334 Ми то такова
По темата трябва да се съобщава кога и какво се е случило, да се илюстрира с документи, а учениците сами да разсъждават по фактите.
Така е трябвало винаги да се чете историята, но всяка власт се е изкушавала да внушава удобни на нея тези. Учителите биха могли, докато преразказват събитията, да казват, примерно:
Едни считат, че червената армия ни е освободила от хитлеро- фашизма, други, че ни е окупирала и наложила марионетна на СССР власт! А може би и двете едновременно.
10:06 10.09.2020
335 Ангел
10:07 10.09.2020
336 незнайко
11:25 10.09.2020
337 ник
11:50 10.09.2020
338 Да знаят
12:09 10.09.2020
339 Този коментар е премахнат от модератор.
340 Този коментар е премахнат от модератор.
341 Чучурку
До коментар #1 от "Този злокобен сомвол":
Нацистките символи са древно Български свастики и това, че някакъв лишпер ги е ползвал не значи, че трябва да си забраним части от и бездруго измислената от някой в негова полза история.14:45 10.09.2020
342 Чучурку
14:49 10.09.2020
343 alex
20:18 10.09.2020
344 Този коментар е премахнат от модератор.
345 доцент Хапчев
Чисто технически, всички заченати след 9-и септември 1944 г. са се появили на бял свят благодарение на Съветската армия, вероломно нападнала и окупирала царство България.
Ако това не се бе случило, вие, жалки създания, нямаше да се пръкнете. Чисто технически - щяха да се пръкнат други говеда, но не точно вие, независимо от социалния статус на предците ви.
Затова престанете да хабите енергия, виейки като койоти срещу миналото. Използвайте тази енергия, за да промените сегашното срамно положение - да бъдете пушечно месо на НАТО, отглеждано в задния двор на европейския съюз.
22:48 10.09.2020
346 Андрей
Коментиран от #369
21:28 29.09.2020
347 Йосиф
11:51 30.09.2020
348 Този коментар е премахнат от модератор.
349 Този коментар е премахнат от модератор.
350 Augustus
18:53 24.11.2020
351 Andrey
До коментар #3 от "Иван":
Все несчастья идут от идиотов03:15 02.12.2020
352 Andrey
03:29 02.12.2020
353 Rendy
01:02 16.01.2021
354 течо дашев
До коментар #5 от "По Царско време":
напред в атака но има добовка за политическите офицери а тя е : Напред в атака аз съм зад трънката ако има нещо ободете ми се20:37 27.02.2021
355 Варна
А липсата на информация за "окупация" по същата причина, че ние сме по това време какво? - Фашистка странааа! - И има един куп документални кадри, включително филмови архиви, които може да се видят в Ю-Тюб където при подписване на пакта, целият парламент реве във възторг, екзалтиран и ходят с вдигната ръка като хитлеристи. - Факт! Всички са въодушевени, че ще вземем пак Македония и Беломорска Тракия! - Това е истината!
Така, че тоя може да си завре мнението някъде, където не го огрява слънцето. На преден план обаче излиза един друг въпрос! - Защо излизат и се дава гласност на такива статии и мнения, но не и на онези, които не са съгласни с това? - Отговорът мисля е достатъчно простичък!
14:38 01.07.2021
356 Парашутист
До коментар #66 от "ДА ИЗМЕТЕМ крадливата пасмина ГЕРБ":
Изказваш се неподготвен и се излагаш пред чужденците... В Германия няма нито един американски войник, точка! Тези, които са останали там, са част от контингента, който беше разположен там преди години. Това са хора, които са живели в Германия много години, говорят немски и там са се родили децата им и няма как вече да се върнат в САЩ. В Япония също няма американски войници от години. Има Американска база в Окинава, ама Окинава е американска територия, анадънмо?Коментиран от #367
10:15 02.07.2021
357 цветанъ
05:54 09.07.2021
358 факт
08:44 23.08.2021
359 Далеч далеч
11:23 09.09.2021
360 балкански лъв
Коментиран от #362
15:09 09.09.2021
361 Kcaniba
15:12 09.09.2021
362 яко ни лъжат
До коментар #360 от "балкански лъв":
ЧЕСТИТ ПРАЗНИК АНТИФАШИСТИ!!!!!! ДА СТЕ ЖИВИ И ЗДРАВИ И РАЗКАЖЕТЕ ЗА ИЗБИТИТЕ БЪЛГАРИ ОТ ВОЙНИШКИТЕ ВЪЗСТАНИЯ ОТ 1918 ГОДИНА ПРЕЗ ИЗБИТИТЕ ПРЕЗ 1923 ГОДИНА СОТИЦИ ХИЛЯДИ СЕЛЯНИ И ИЗБИТИТЕ АНТИФАШИСТИ ДО 9 СЕПТЕМВРИ 1944 ГОДИНА. ПИТАЙТЕ И ЗА ИЗБИТИТЕ ДЕЦА ДО СЕЛО ЯСТРЕБИНО ОТ ФАШИСТКАТА РОДА НА АЛЕКСАНДЪР ЙОРДАНОВ ОТ СДС?????? КAКЪВ ПOКЛOН КЪМ ИЗБИТAТA ФAШИCТКA CГAН ИЗБИВAЛA БЪЛГAРИ OТ 1918 ТA ДO 09.09.1944г????? ОТКРОВЕНО И НАГЛО ВИ ЛЪЖЯТ.БИЛ СЪМ ВОЕНЕН И НИКОГА Е НЯМАЛО СЪВЕТСКИ ОКУПАЦИОННИ ВОЙСКИ.16:14 09.09.2021
363 А как...?!
17:01 09.09.2021
364 Waterwet
Май това няма нищо общо с Ньой!!!!???
Коментиран от #370
17:01 09.09.2021
365 waterwet
До коментар #299 от "Фактолог":
Учениците трябва да знаят и истината!!!На парижката конференция Франция и Англия са искали да се раздели България между Югославия, Гърция и Румъния!
Американският президент заплашва с напускане на конференцията и се стига до рязане на жива плът от държавата ни, но ни има.
През 1940-а год. благодарение на Хитлер ни се връща Южна Добруджа!
През 1945-а благодарение на Сталин от България не е взета и педя земя!
Единствено САЩ от западните сили не са се застъпили за териториални претенции на трети страни!
17:11 09.09.2021
366 Куку
До коментар #40 от "В любимия ви комунизъм":
Това за забрана за посещението на църкви 8-годишната ти баба ли ти го е разправяла? Айде върви и и кажи, че послъгва! В България никога никой не е забранявал посещението на църкви! Никой никога не е палил църкви! Поне аз не помня някой да ми е забранявал да стъпвам в църква, или пък някой ме е карал да паля църкви, а вече гоня седемдесетте...Коментиран от #376
19:05 09.09.2021
367 Ала Бала
До коментар #356 от "Парашутист":
Абе, младежо, препрочиташ ли това, което пишеш? Май не, защото иначе нямаше да пльоснеш тая глупост тук! Американските военни в Германия са около 40 000, а в Япония около 50 000 и са там на ротационен принцип, ако знаеш какво значи това! И още нещо! Окинава НЕ Е АМЕРИКАНСКА територия, а е най-големият остров от групата острови Рюкю и принадлежи на Япония!19:23 09.09.2021
368 Демокрад
18:02 10.09.2021
369 Демокрад
До коментар #346 от "Андрей":
България не обявява война на СССР през ВСВ.18:07 10.09.2021
370 Демокрад
До коментар #364 от "Waterwet":
Абе що пишете глупости кога България е обявила война на СССР????18:10 10.09.2021
371 Този коментар е премахнат от модератор.
372 Горски
Ако някои има съмнения да прегледа в мрежата телевизионните записи от този момент. - Има ги в мрежата със свободен достъп
13:53 28.10.2021
373 Странно заглавие
15:17 24.12.2021
374 бай Село
13:35 26.12.2021
375 НЕ Е ЛОШО И ДА ЗНАЯТ ЧЕ САЩ И АНГЛИЯ
13:07 07.02.2022
376 ЛЪЖЕЦ ДОЛЕН
До коментар #366 от "Куку":
НЕ БЕШЕ ЗАБРАНЕНО ДА ПОСЕЩАВАШ ЦЪРКВИ НО ТИ ЗАПИСВАХА ИМЕТО И ВЛИЗАШЕ В ДОСИЕТО ТИ , КОМУНЯГО !13:18 07.02.2022
377 Вуйчо
12:22 14.04.2022
378 Ортодокс
До коментар #12 от "Акхмет":
Е ометоха и златото 28 тона ,и пенсионните фондове 2 милиарда долара тогавашни пари и изобщо де що имаше нещо по ценно. И не се спряха да ни грабят до 60 те години. Включитерно цели фабрики и заводи .А и след това ,но поне оставяха по малко ,колкото да не измрем от глад.Ама викаш хората ги целували. Е колко да им е акъла на тия хора. Те за това русняците буквално ги призират и ги смятат за слабоумни .Мдаа.
01:41 02.08.2023
379 Опитен
12:46 03.08.2023