21 Декември, 2020 18:30 5 300 52

Въздухът в България: замърсители, причини и необходими мерки - Ивайло Хлебаров пред ФАКТИ

  • ивайло хлебаров-
  • за земята-
  • чист въздух-
  • въздух-
  • фини прахови частици-
  • азотен диоксид-
  • замърсяване на въздуха

"В момента все още нещата са половинчати. Въпросът не е има ли средства – средства има, въпросът е за какво точно се харчат и как се харчат", каза Хлебаров

Въздухът в България: замърсители, причини и необходими мерки - Ивайло Хлебаров пред ФАКТИ - 1
Сутрешната мъгла в София, 9 декември 2020; Снимка: БГНЕС
ФАКТИ публикува мнения с широк спектър от гледни точки, за да насърчава конструктивни дебати.

След като от средата на ноември досега казусът за качеството на въздуха, който дишаме в България не излиза от дневния ред, а отчетените стойности на замърсяване с фини прахови частици обезпокояват както експертите, така и гражданите, преди няколко дни стана ясно, че Европейската комисия ще предяви иск срещу страната ни заради голямото количество фини прахови частици в атмосферата.

Кои са основните източници на замърсяване на въздуха, който дишаме, какви последици може да има замърсения въздух върху организмите ни, каква е посоката на правилните мерки за чист въздух и по-чист ли е въздухът сега в сравнение с последните 30 години - за да говорим по тези теми от ФАКТИ се свързахме с Ивайло Хлебаров от екип „Чист въздух“ на екологичното сдружение "За Земята“. Разговора ни четете в следващите редове:

- Напоследък говорим много за фините прахови частици във въздуха, от „За Земята“ анализирате също количеството на азотен диоксид във въздуха. В тази връзка – кои са най-големите замърсители на въздуха у нас?

- Зависи от това къде живее човек, но в цяла България имаме най-голям проблем с фините прахови частици. Основен източник на фините прахови частици с размер 10 и размер 2,5 е отоплението с твърдо гориво и под твърдо гориво тук се разбира в известна степен въглища и в много по-голяма степен дърва. Това е основният замърсител.

В големите градове като София, Пловдив, където имаме много коли, другият голям замърсител е транспортът. Така че в такива градове, имаме потенциално проблем с емисиите от транспорта, които не са само фини прахови частици, но и азотен диоксид. Това изследване, което ние публикувахме, се базира на данни, събирани от доброволческата мрежа на AirBG. Те в продължение на година на определени точки от София събират данни за емисиите на замърсяването с азотен диоксид чрез един много прост пасивен метод – използват дифузионни тръби.

Ние взехме тези данни за един определен период от време и ги анализирахме с помощта на с изследователи. Опитахме се да направим някакви изводи въз основа тези данни и да направим препоръки, които да изпратим към Столичната община.

- Транспортът ли е главният замърсител с азотен диоксид?

- В София – да, основният замърсител с азотен диоксид е транспортът. В по-малка степен замърсител е „Топлофикация“, която също използва газ за отопление и за топла вода, но понеже тя има доста високи комини част от замърсяването се изнася извън столицата, така че не се отчитат. Това е основният източник на замърсяване с азотен диоксид – автомобилният транспорт.

Други източници могат да бъдат електроцентрали, промишлени източници, донякъде използването на градинско оборудване от сорта на резачки, косачки, но те не са толкова значителни за София, локално би могло в рамките на час-два да се получи по-високо замърсяване. Азотният диоксид се получава при изгарянето на различни горива – когато се изгаря газ, дизел, бензин. Той е продукт на двигателите с вътрешно горене. Те изхвърлят азотен оксид, който се окислява в азотен диоксид.

- Споменахте препоръки към Столичната община за справянето с азотния диоксид – какви са те?

- Основното е, че първо, София не припознава, че има проблем с азотния диоксид и това се дължи на начина, по който се измерва това в София. По принцип концентрацията на замърсяване с азотен диоксид е най-голяма по уличната мрежа и в близост до нея, тъй като за разлика от фините прахови частици, азотният диоксид се концентрира там, където са големите източници и след това бързо се разсейва. В тази връзка, начинът, по който се мери азотен диоксид в София не е пригоден, за да обхване точно пътните артерии, а това са местата с най-голямо замърсяване – пътните артерии и особено улици, които, освен че имат интензивен трафик, са заобиколени от сгради и от двете страни. В тях се получават т. нар. каньони, въздухът вътре се завихря и няма възможност да се изчисти добре. Тогава може да има много високи концентрации, което вреди както на шофиращите, така и на хората, които ходят по тротоарите, на хората, които живеят в тези сгради, тъй като те са изложени на доста по-големи концентрации на замърсяване.

Повечето измервателни станции в София обаче за разположени на места, далече от пътните артерии, тъй като те мерят т. нар. градска фонова концентрация. Тоест те се опитват да измерят стойности, които са представителни за по-голяма част от София, докато тези, които следва да мерят емисиите от транспорта, следва да са разположени на до 10 метра от пътното платно.

В София имаме две станции, които са определени да измерват трафика. Едната е абсолютно негодна от гледна точка на това, че е на над 80 метра от пътното платно и не може да бъде класифицирана като транспортна, но въпреки това е направено. Това е станцията в двора на НИМХ. Другата станция е във двора на Изпълнителната агенция по околна среда в Павлово. Тази станция се намира на около 12 метра от локалното на булевард „Цар Борис III“ и на около 30 метра от него. Да речем, че тя в по-голяма степен покрива условията, но не напълно, за да бъде транспортна станция.

Тоест ние нямаме как да установим тези високи стойности в София, ако не ги мерим. Първата ни препоръка е София да започне да мери там, където е мръсно. Това е изискване и на Директивата относно качеството на атмосферния въздух и за по-чист въздух за Европа на ЕС. Там специално се казва, че по отношение на някои замърсители трябва да се измерва в най-замърсените места, не както го правим ние в момента. Ние препоръчваме това – да започне се мери, да се признае, че има проблем и да започнат да се прилагат съответните мерки за подобряване на ситуацията.

Такива мерки със сигурност биха били зони с ниски емисии. Това са зони в града, в които се ограничава използването на автомобил без определени екологични характеристики. Целта е да няма такъв голям трафик, да няма толкова автомобили, да няма толкова замърсяване от тези автомобили. Най-основната мярка, която и на Запад се прилага е точно зоната с ниски емисии.

- Какви биха могли да бъдат вредите и какви са отчетените вреди върху организмите ни?

- Замърсяването на въздуха е най-големият екологичен фактор, който към момента причинява негативно влияние върху здравето на хората. Специално в Европа това е най-силният фактор, тъй като годишно няколко стотин хиляди европейци губят живота си точно заради замърсен въздух. Има няколко анализа – както на Европейската агенция за околна среда, така и на Световната здравна организация. Там има изчисления и за България, не само за ЕС като цяло. Там е припознато ясно, че това е голям проблем и че той трябва да бъде адресиран.

Какви са чисто здравословните проблеми – специално за азотния диоксид единият проблем е при краткосрочното излагане на азотен диоксид в рамките на 30 минути до 24 часа. То се характеризира с неблагоприятни респираторни въздействия, възпаления на дихателните пътища при здрави хора и повишение на симптоми при хората с астма. Дългосрочното излагане може да доведе до астма и други проблеми.

Подобно е въздействието и на фините прахови частици, но като цяло мръсният въздух води до развиване на сърдечно-съдови заболявания, рак, инсулт, има пряка връзка между деменция и мръсен въздух. Също така, разбира се, не трябва да забравяме и болестите на белия дроб. Белодробните заболявания са едни от най-характерните заболявания, свързани със замърсяване на въздуха било то с азотен диоксид, било то с фини прахови частици или серен диоксид.

Мръсният въздух причинява доста голям набор от болести, като някои от тях се превръщат в хронични – особено когато човек живее дълги години в ситуация със замърсен въздух, тогава и такъв тип заболявания се развиват много по-често.

- Има ли връзка между въздуха, който дишаме и COVID-19?

- Има изследвания, които показват, че мръсният въздух спомага за съжаление за по-тежкото протичане на COVID-19 и евентуално за летален изход. Това е абсолютно разбираемо, имайки предвид, че мръсният въздух атакува точно сърдечно-съдовата система, белия дроб. Съвсем очаквано за съжаление беше хората, които имат проблеми със сърце и бял дроб, с хронични заболявания, причинени от мръсен въздух, да имат повече проблеми при заболяването от COVID.

- Къде стоим в статистиката спрямо Европа в тези изследвания, които споменахте?

- Зависи от това кои критерии гледаме, защото има два вида. Ако гледаме критериите на Европейската комисия, които са свързани с нормите в европейското законодателство, то между 50 и 60% от хората в градовете от цяла Европа живеят в наднормено замърсяване. Когато обаче погледнем препоръките на Световната здравна организация, която дава едни доста по-строги норми, които трябва да се спазват по отношение на ФНП 2,5, тогава изведнъж този процент достига 80-90%.

В България около 13 хиляди души годишно губят живота си заради мръсния въздух. Това е високо число на база брой население, сред първите няколко държави сме. Нивата на замърсяване в България са доста високи и по принцип сме в челните статистики по сърдечно-съдова заболеваемост, по белодробни заболявания, така че това допринася доста за това да сме в такива черни класации. Проблемът е доста сериозен и наистина България като държава е в недобра класация.

Смея да кажа, че ако говорим за Европа, други държави с подобни проблеми са Полша, Унгария, Словакия – тоест държавите от бившия Източен блок, където все още немалка част от населението се отоплява с твърдо гориво. На Запад проблемът е по-скоро свързан с азотния диоксид, тъй като там имаме голяма моторизация. Всъщност проблемът с фините прахови частици там до голяма степен е решен, защото много малко хора се отопляват с такъв вид гориво, с каквото ние се отопляваме.

- От какво естество са причините за замърсяването на въздуха – климатични, географски или по-скоро последици от дадена дейност, липса на политически решения?

- Климатичните и географските характеристика биха могли да бъдат или подпомагащи, или утежняващи условия, но те не са източника на замърсяването. Източникът на замърсяването до голяма степен е човешката дейност. Разбира се, има и източници, които са естествени, но те не оказват чак толкова голямо влияние, още повече, че реално погледнато и на Запад трябва да има естествени източници, които да оказват влияние, пък там не се отчитат такива големи проблеми като при нас.

Основният проблем е от начина, по който се отопляваме, колите, които използваме, това, че използваме страшно много автомобили, които са много стари, с недобри технически характеристики, знаете, че на немалка част от дизеловите автомобили, които се внасят от чужбина се премахват катализаторите, въпреки че това е забранено. Това са основните причини – че ние разполагаме с много стар автопарк и се отопляваме с твърди горива. Така е при една немалка част от хората, като за някои хора начинът на отопление е такъв изцяло по икономически, финансови причини. Тоест те не могат да си позволят друг тип отопление.

Тук е ролята на държавата и на общините – да подпомогнат един преход от такъв тип нездравословно отопление към по-добро. Това не може да стане просто с подмяната на една печка, както за съжаление в момента го правят някои общини. Трябва да е по-всеобхватен механизъм, който да включва не само подмяната на уреда, но и повишаване на енергийната ефективност да жилището. Ако живеете в дом, в който дограмите са стари, имат дупки, стените са неизолирани, дори и да имате нова печка, която да е по-ефективна от старата, много голяма част от енергията, която ще се произведе, ще се загуби, а това ще повиши разходите. Тоест ще имате по-високи разходи и вероятно, може би ще ви е топло – зависи. Комбинацията от подмяна на печки с повишаване на енергийната ефективност, а в някои случаи и подпомагане на енергийно бедните да могат да изкарани от тази енергийна бедност, биха били мерките в правилната посока.

В момента все още нещата са половинчати. Въпросът не е има ли средства – средства има, въпросът е за какво точно се харчат и как се харчат. В момента в София се предвиждат близо 270-300 милиона лева в рамките на следващите шест години за подмяна на уреди за отопление, но една част от тези пари ще отидат за поставяне на филтри на комините на някои къщи. Това е една абсолютно безумна мярка, тъй като говорим за много скъпо струващи устройства, които на практика ще поставят на едни кюмбета. Тяхната ефективност не е голяма, особено когато са поставени върху стари, раздрънкани печки. Това показва и недалновидни подход на Столичната община в случая, защото един такъв филтър струва близо 4000 лева. Как на една къща, в която има печка за 60 лева, на която хората се топлят с дърва, вие слагате филтър на комина и очаквате, че това ще реши проблема с мръсния въздух? Не се прави така и затова казвам, че пари има, но е важно по какъв начин те ще бъдат изразходвани.

- Ако направим съпоставка между миналото и днес – днес въздухът по-чист ли е от преди?

- Почти по всички замърсители, които се измерват – азотен диоксид, серен диоксид, фини прахови частици, има намаляване през годините с доста сериозни темпове. Единствено може би по отношение на ФПЧ 2,5 тенденцията е обратна и от 1990 година насам, откакто се води статистика от Изпълнителната агенция по околна среда, единствено фините прахови частици с размер 2,5 растат с малко, но не намаляват, което е доста неприятно.

Няма достатъчно статистики, които да покажат – тъй като за съжаление не се правят изследвания, не се правят и преброявания, косвени са начините, по които това се оценява, но според Изпълнителната агенция по околна среда, това увеличение на ФПЧ 2,5 се дължи на това, че вероятно има ръст на използването на дърва за отопление. Трябва да се види обаче за този период от време колко хора за изпаднали в бедност. Това може да се случи от националното преброяване, което се очаква, тъй като то включва и въпроси за това как се отопляват хората. По отношение на фините прахови частици нещата стоят по този начин.

Иначе в градовете се вижда известно намаляване на замърсяването. В София специално след затварянето на „Кремиковци“ се вижда много ясен спад в замърсяването, но той не е достатъчен. Дори и в София да има намаляване, то не е достатъчно и не се случва достатъчно бързо, тъй като ние преди 10 години трябваше да сме постигнали повечето норми.

На какво евентуално се дължи това намаляване на концентрациите – нямаме направен ясен анализ, въпреки че сме искали няколко пъти да се направи такъв и на национално ниво, и от съответните общини. Една от вероятните причини за това да имаме малко по-малко замърсяване е, че през годините зимите стават все по-меки. Това се вижда на много места, в България също. Когато зимите са по-меки, тогава хората използват по-малко количество твърдо гориво. Тоест това намаление може би не се дължи толкова на някакви специфични мерки, които общините са предприели, а чисто и просто на това, че климатичните фактори се променят.

За съжаление обаче такъв анализ те не правят и се опитват да казват, че тези намаления се дължат на дейностите, които те извършват. Когато човек види какви са тези дейности и евентуалния принос към намаляването на замърсяването, човек започва да повдига много вежди и да се чуди как така решиха, че въздухът се изчиства, благодарение на мерките, които предприемат.

По отношение на азотния диоксид, до някъде намалението идва от това, че по естествен път автомобилите се подменят с по-нови и това донякъде би трябвало да води до намаляване на замърсяването. Но пък интересен факт е, че в София, въпреки че сме под нормите, в последните няколко години всъщност се измерва повишаване на средните годишни концентрации на азотен диоксид.

Тук може да имаме точно обратния феномен – може да имаме известно изчистване на автомобилния парк, но то вероятно, може би се компенсира от увеличаването на броя на автомобилите по пътищата. Тоест от една страна имаме по-чисти автомобили – относително, но от друга страна, вероятно ги използваме повече и така целият ефект от по-чистите автомобили всъщност се получава да е негативен и имаме по-голямо замърсяване. Пак казвам – не сме сигурни колко е това замърсяване точно, защото не се мери на правилните места по отношение на трафика. Това не е само в София, това и е други градове. В Пловдив станцията е в квартал „Тракия“. Тя е от станциите, които през последните години продължават да регистрират превишение на средночасовата норма. Това ще рече, че в рамките на часове там има много висока концентрация, което показва, че е доста замърсено и източникът там най-вероятно е трафикът.


Поставете оценка:
Оценка 4 от 9 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Един друг

    15 12 Отговор
    Катализатори за всички коли.Но няма как.Идват избори.

    Коментиран от #5, #14

  • 2 111

    17 2 Отговор
    Основния замърсител е кемтрейлса от самолетите на Глобалистите.
  • 3 София

    31 3 Отговор
    изглежда така както е изглеждаш Лондон преди 200години-кална, мръсна, задимена. МИЗЕРИЯ. Не искам да говоря как изглеждат кварталите - изорани, разбити улици и тротоари(Хиподрума е трагедия, а и не само-? моя квартал) . Ако тове е столица аз съм трамвай

    Коментиран от #16

  • 4 Гошката

    21 3 Отговор
    Чета коментарите . Толкова безкрайна омраза както към Бацето вашия палач опоскал ви до шушка и ви докарал да съществувате в бедност и недоимък в 21 век и да блъскате не за живот а за съществуване само за битови разходи като отопление сега зимата,най скъпата, некачествена и канцерогенна храна в Европа,за вода,телефон,интернет ,дрехи и лекарства и транспорт! За друго не ви остава! Но много сте на опашката 9/10 от населението на тази опоскана държава! В предните редици на редицата са оня с прозвище черепа на който присвоиха за тях си с дебелия 30-годишен бизнес , онзи Сретан Йосич който плащаше на Бацето да го закриля в България когато бе гл.секретар на МВР но Холандски полицаи го екстрадираха и Бацката му заграби парите, оня мустака от Белград на който пак с дебелия му опоскаха банката и дебелия не върна близо милиард кредити към нея. Ами онези Бобокови с международния бизнес в цял свят с известните фирми "МОНБАТ" и "ПРИСТА ОЙЛ" и на който на единия брат Бацката бе хвърлил око и ходеше в дома му по заповед иначе ги заплашваше че с фамилията им е свършено. И накрая когато с дебелия и тях удариха Бобоковата Христина показа пачки и злато в шкафовете на Бацката. Ами на опашката за Бацката е и Радослав Каратанчев бащата на Сесил Каратанчева на която Бацката пускаше цинични с смс-и когато бе 14-годишна и точно когато Баща й Радо бе шеф на "Спортни имоти " -София и Бацката мислеше че след като с негови протекции бе назначен няма да писне за смс-те и похотливите ж
  • 5 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 6 ИМПЕРИАЛИСТ

    5 18 Отговор
    Като ИМПЕРИАЛИСТ съм бил в редица европейски столици. Бях изненадан, че много от тях са по-запрашени от София, но никой и дума не обелва. Индикатор ми е яката на бялата риза. Например, в Прага за два часа и яката на ризата вече е мръсна. Хигиенните ми навици са едни и същи независимо от промяната на географското ми местоположение. София е много по-малко запрашена от която и да било европейска столица, което според мен се дължи на многото зелени дървета по улиците и централното отопление обхващащо повече от 2/3 от града.
    • Дневник, 15:28, 19 яну 18, 8882
    Девет държави - членки на Европейския съюз, имат последно предупреждение заради нарушения на нормите за чистота на въздуха. Това съобщи говорителят на Европейската комисия Мина Андреева, цитирана от БНР. Става дума за Чехия, Германия, Испания, Франция, Италия, Унгария, Румъния, Словакия и Великобритания. Комисарят по околната среда Кармену Вела е поканил министрите на околната среда на тези държави, за да им даде възможност да изложат мерките, които ще предприемат за решаването на проблема.

    Коментиран от #38

  • 7 Гошката

    16 2 Отговор
    Бацката мислеше че след като с негови протекции бе назначен няма да писне за смс-те и похотливите желания на Бацката към малолетно дете , не непълнолетно. Радо с дъщеря си избягаха от България докато Бацката е премиер но и те са на опашката. Не смятаме десетките хиляди фирмички които Бацката опропасти с кражбите и алчността си. И аз съм на опашката но едва ли ще се вредя от тези които изброих...
  • 8 Hoho Boho

    10 3 Отговор
    "CЗO публикувa нoви нacoки зa тoвa кaк вируcът ce рaзпрocтрaнявa чрeз пo-мaлки и пo-лeки чacтици, кoитo пътувaт във въздухa - кaтo ДИМ или ПРАХ - и ce зaдържaт дългo cлeд кaтo зaрaзeнoтo лицe нaпуcнe рaйoнa."
  • 9 Sluchaen

    11 13 Отговор
    Леките автомобили....Забелязали ли сте следното: Автомобил стои на паркинг или някъде по улицата със запален двигател, а вътре някой индивид си цъка на телефона...И така половин час, а може и повече...И далеч, не са единични случаи. Това как го наричаме, трябват глоби и то солени за такива. Самоунищожаваме се.

    Коментиран от #12, #13

  • 10 Реалист

    10 2 Отговор
    Ей сега ковида като обере пенсионерите няма да има печки, те младите пари вадят от дрога и проституция та са на ток:)

    Коментиран от #32

  • 11 Просто човек

    31 1 Отговор
    Кой би горил дърва и въглища ако може да си позволи да се топли на ток? Кой би карал гробница ако има пари за нова и хубава кола? Кой? Мизерия драги, мизерия на мислене, мизерия на думи, мизерия на действия, мизерни резултати, мизерен бит и мизерна съдба! Ей от там идат всички проблеми.
  • 12 един

    18 2 Отговор

    До коментар #9 от "Sluchaen":

    В Дряново само 2-3 таксита щъкат през ноща, но въздуха е пушаци и смрад през зимата!
  • 13 Правилно

    7 9 Отговор

    До коментар #9 от "Sluchaen":

    Същото разбира се трябва да важи и за пушещи комини.Едни 2-3 хилки на ден е добре.Верно бе, който си ползва комина да си плаща квоти.
  • 14 ЕКСПЕРТА

    10 10 Отговор

    До коментар #1 от "Един друг":

    1-во дизелите и тецовете да се махнат

    Коментиран от #31

  • 15 кални улици

    11 2 Отговор
    автомобилите паркирани в калта на междублоковите пространства/градинки, разнасят същата тази кал по градските улици

    Коментиран от #17

  • 16 ДО софия

    15 2 Отговор

    До коментар #3 от "София":

    Управлява се от Самоков, когато приключи това и дойде нормален човек, който да разбере че улиците се мият поне два пъти седмично /при Живков всяка вечер/, ще дишаме чист въздух. Нищо лично към кметицата, но не става за кмет.
  • 17 Така е

    11 3 Отговор

    До коментар #15 от "кални улици":

    Защото данъците, които се плащат от тези повече автомобили отиват не за паркинги, а по разни чекмеджета.
  • 18 Тиквата и

    9 1 Отговор
    селската кметица от Белчин баня на съд в Хага за геноцид на 2 милиона софиянци.
  • 19 Iviviv

    13 4 Отговор
    О т както свят светува хората се отопляват на дърва и са живи и здрави на луди ли ни правите. Ако в България е мръсен въздуха което е долна лъжа то в Ню Йорк живи нямаше да има.

    Коментиран от #29

  • 20 Печката

    8 1 Отговор
    На пелети струва 1000-3000, сложете им нови печки вместо филтър на печка от варел. Но няма да стане, целта е да се “усвоят” много пари, а не въздуха. Може би други политици ще постигнат нещо. Фандъкова каза че имало програма, а ефект след 4 години - значи след мандата и. Много ясно го каза. Щом е там нищо не става.
  • 21 брули

    11 0 Отговор
    В ЗПЗ Варна мacoвo ce тoплят c гуми, пластмаса,масла,стари дограми и др.боклуци .Cмрaднятa и caждитe ca нeупиcуeми! A "експертите" взели решили че колите са виновни!

    Коментиран от #28

  • 22 възмутен

    11 4 Отговор
    Заради разни Ганьовци дето се топлят с боклуци,всяка година ми вдигат данъка на колата ,която е на газ!

    Коментиран от #24, #27, #48

  • 23 От пусто - в празно

    7 0 Отговор
    Ние сме с тотално ненормални управленци! Сега те много усилено "работят" по решаването на проблема! И ще видите през април - май как е решен. Може би ще има отчет колко средства са усвоени /по-точно ОТКРАДНАТИ/ за целта. И... така до октомври , когато всичко ще стартира отново.
  • 24 Сгрешен адрес

    10 1 Отговор

    До коментар #22 от "възмутен":

    Никой не иска да стои на студено! А за бедния човек най-евтино е твърдото гориво. Беднотията е проблем! Всеки иска да кара нов Мерцедес, но малцина могат да си го позволят.
  • 25 Гост

    8 0 Отговор
    Петък срещу събота от 9 вечерта до 2 през нощта пак ли колите бяха проблемът?
  • 26 Гост

    20 0 Отговор
    Преди сто години градовете ни са били с по 10 фабрики всяка с огромен комин пушещ въглищен дим. Фабриките са задвижвани по цял ден от въглищни котли. Битовото отопление е било 100% на дърва и въглища. И въпреки това дядовците ни и бабите ни са живяли до 100 години. Днес всеки богаташ с камина обвинява печките на бедните хора. Всяка мутра с джип с 5000 кубика сочи дядото с Опел 1.6 за замърсител. И никой не споменава и дума за горенето на отпадъци в ТЕЦ или за химическите заводи и отровите им във въздуха. Диверсия и наглост в ужасна комбинация.
  • 27 Гост

    10 3 Отговор

    До коментар #22 от "възмутен":

    В ЕС също има Ганьовци с пушещи коли, но там вдигат само техния данък. Твоят го намаляват. Май тук не е виновен бедният Ганьо, а кожодерът политик, който те дере, защото се преструва, че те е объркал и уж не те е разпознал от Ганьото.

    Коментиран от #51

  • 28 Гост

    4 0 Отговор

    До коментар #21 от "брули":

    Ами както винаги за прегрешенията на електората ще плаща данъкоплатеца.

    Коментиран от #33

  • 29 Гост

    8 0 Отговор

    До коментар #19 от "Iviviv":

    Точно. Освен това тази година горяха жестоки пожари и в Тайгата и в Амазонка, но последствията са просто повод за да се обвинят колите и да се дере стадото с по висок данък.
  • 30 Чекмедже

    4 1 Отговор
    За какво ни е въздух, парите по чекмеджетата не дишат?
  • 31 Гост

    3 2 Отговор

    До коментар #14 от "ЕКСПЕРТА":

    Защо нямаме етанол като алтернативно гориво? Цяла Бразилия кара с него. Евтин, безвреден, еколигичен и можем сами да си го правим с България. Ама кой ще спре кранчето на лукойла а?
  • 32 Гост

    7 1 Отговор

    До коментар #10 от "Реалист":

    А тока ти се прави от горене на италиански медицински отпадъци. Пращиш от акъл
  • 33 Миш маш

    1 0 Отговор

    До коментар #28 от "Гост":

    Ако можеш обясни разликата между "електорад" и данъкоплатец".

    Коментиран от #35

  • 34 Гост

    8 0 Отговор
    Аз съм плочкаджия. Днес съм налепил една баня 4м х 1,7м и ми платиха 100лв. Плащайте ми като на същия майстор в европейска страна и ще си оставя старият дизел и ще си купя електрическа кола.

    Коментиран от #39

  • 35 Гост

    4 0 Отговор

    До коментар #33 от "Миш маш":

    Обяснявам. Електоратът не плаща данъци и сметки, а чака на помощи. Професионален гласоподавател е с твърда тарифа. Освен това е с по-тъмен цвят на кожата и слуша Софи Маринова.

    Коментиран от #37

  • 36 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 37 Кой както го разбира

    1 2 Отговор

    До коментар #35 от "Гост":

    Аз мисля че няма разлика. Няма българин, който не плаща данъци. Всеки пълнолетен гражданин е гласоподавател. Но щом така ги разбираш нещата - твоя работа. Разни намеци за светла и тъмна кожа са нещо друго. Там ще имаш проблеми с анти БХК.
  • 38 Нинка.

    3 6 Отговор

    До коментар #6 от "ИМПЕРИАЛИСТ":

    В Никва Прага,не си ходил СМОТКО..Прага е най чистата столица в Европа...Не заблуждавай ,шматките..Че се ядосам...Млъък.!!!

    Коментиран от #40

  • 39 Теракота...

    1 0 Отговор

    До коментар #34 от "Гост":

    Оканти ли ги??.Фугира ли ги??.Почисти ли ??..шегувам се ,пичо.!.
  • 40 ИМПЕРИАЛИСТ

    7 0 Отговор

    До коментар #38 от "Нинка.":

    Хвани с ръка уличен парапет край някой булевард в "Златната" Прага и след това си погледни ръката...пробвай на спирката до "Храдчанска".
  • 41 Йозеф

    4 0 Отговор
    Аз се отоплявам на пелети и частично на дърва. Няма нищо по-греещо от добре разпалена камина с дъбови цепеници.
  • 42 човек

    7 0 Отговор
    Този дето е написъл това е от българите, които дърпат другите българи в казана. Този "зелен талибан" спалнята му на кръстовището Орлов мост ли се намира, или на някоя малка квартална улица. Не на Орлов мост, а направо да набута уреда за измерване на азотни окиси в ауспуха на няколко автомобила, така няма да е на 15 метра, а ще е на 0 метра от източника на замърсяването. То бива продожници, ама толкова евроджии и рубладжии не бива. И защо тези "зелени талибани" нищо не казват за серните окиси и хлорните съединения. Защо не казват какви са стойнотите на тези серни и хлорните съединения. Защото са некъдърни да ги измерят или защото е много скъпо измерването им. И няма далавери с усвояване на евра за измерване на серни и хлорни съединения. Разбрах, че метода им за измерване на азотни окиси бил евтин, но не разбрах каква е грешката му. И не чух от "зелените талибани" никакво разумно и приемливо като цена и обществена тежест предложение за справяне с "проблема". Защото нещо, което работи като инвестиция в Европа при над 30 000-40 000 евро годишна заплата. Е неработещо в България с 6 000-8 000 евро годишна заплата. Имам питане и към тези "зелени талибани" какъв е техният личен годишен въглероден отпечатък. И готови ли са да се откажат от притежаването на личен автомобил, самолетните полети. И да започнат да ползват за транспорт само електрически градски транспорт и БДЖ.
  • 43 човек

    8 0 Отговор
    Снимката е много манипулативна ниската видимост не е заради пушека/замърсяването/, а е поради мъглата предизвикана от ниските температури. Тези "зелени талибани" да кажат колко хора годишно умират заради мъглата. И защо никой не казва, че пренаселеността на София също е проблем. И стига сте го политизирали проблема, и когато управляваха БКП и СДС/кметовете на София не бяха от ГЕРБ/, да не би въздуха да беше по-чист. Да не би кмета на София да са го избрали руснаците, турците или циганите. Стига сте търсили вината в другите. Избрали са го софиянци, каквото са си надробили това ще си събрат сега. Та дано им дойде акъла най-сетне и престанат са гласуват за калинки или чегета/гербаджии и бесепари/. Ами за наднормените нива на шума защо никой нищо не казва? Ами за бездомните кучета и хвърлящите фасовете си на улицата.
  • 44 Левтер

    2 0 Отговор
    Аз у Прага само порноактриси видях,въздух имаше ли нямаше ли,незнам.
  • 45 Уюйо от Курнаре

    1 0 Отговор
    Всеки псевдо-интелигент уредил се да обира с парче хляб мазната
    чиния на мутрите и бейовете ,
    Бяга по тъч линията от основния въпрос - В какъв Обществен строй живеем ? и Каква е идеологията на управляващата класа ? ....
    ..... Защото Демокрацията не е Обществен Строй , а форма на управление
  • 46 Васил

    1 1 Отговор
    Тотално лъжа даже и вече когато няма движение въздуха е мръсен а защо го няма този проблем през останалите сезони ами просто печките и камините не ги палят.
  • 47 Калин

    2 2 Отговор
    Първо да се махне Фандъкова, а след това каквото и да се направи ще е добре.
  • 48 Прав си друже

    0 0 Отговор

    До коментар #22 от "възмутен":

    Пожелавам ти догодина да имаш утечка газ в кабината на колата, и да се свърши с твоята мъка и тези изнудвачи дето ти вдигат данъка! Да докарат крана и да ти закарат милата колица на вторични заедно с теб!

    Коментиран от #49

  • 49 Друг възмутен

    1 3 Отговор

    До коментар #48 от "Прав си друже":

    Внимавай друже! "Който нож вади, от нож умира!" Никой няма смелост да промени данъка при колите! Нова кола - малък данък, Стара кола над 15г голям данък! Колекционерите на регистър!

    Коментиран от #50

  • 50 БАРО

    0 0 Отговор

    До коментар #49 от "Друг възмутен":

    За да даваш акъл трябва да го имаш
  • 51 Булгарбаши

    0 0 Отговор

    До коментар #27 от "Гост":

    Ами "Ганюто" с пушеща кола кара на газ със разход 9/100 и тъй като работното му място е на 5мин, пеша не ползва кола заработа и кара основно извънградско около 4-6хил годишно със загрят мотор и пробег еднократно поне 120-130 км.Та в загадката се пита кой замърсява повече-Ганюто който кара основно извънградско и то на газ ,въчреки,че е стара колата или този с сув или кросовер най вероятно над тон и половина тежащо,с не знам кое си евро стандарт,да отиде на работа на 5-7-8км.Даже и двигателят му може да не е загрял докато стигне .Който познае халал да му е.Какво ви готвят евроджендърите-ходене пеша(не че е лошо,освен ако не е прекалено дълго ) и стояне на студено.
  • 52 действия:

    0 0 Отговор
    1. Забрана за внос на стари дизелови автомобили над 5 г.
    2. Повишаване на данъците на дизелови автомобили
    3. Държавни субсидии за автомобилите на пропан-бутан и метан
    4. Ревизия на състава на продаваното дизеловото гориво
    5. Данъчни облекчения за хората не притежаващи автомобили
    6. Забрана за отопление на твърдо гориво в големите градове и около тях в радиус от 15 км.