4 Декември, 2012 08:03 10 790 22

Висшето образование - пречка за професионалната реализация

  • образование-
  • професионална реализация-
  • следване-
  • работа

Висшето образование - пречка за професионалната реализация

ФАКТИ публикува мнения с широк спектър от гледни точки, за да насърчава конструктивни дебати.

Висшето образование е основна ценност за все по-голям кръг от хора в световен мащаб. Разглеждано като средство за постигане на кариерен просперитет и интелектуално израстване, неговите основни функции се трансформират. Статистически данни показват увеличение в броя на висшистите у нас, но означава ли това и повишаване качеството на икономическия живот?

Ето как стоят нещата през погледа на днешните студенти:

Висшето образование с неформален статут на средно

Според  днешните учащи, висшето образование се обезсмисля, защото не дава необходимия арсенал от знания и умения на „заетите” в него. Мнозина го припознават като средно.

 „По условие се предполага, че ти имаш дати за изпити, на които се явяваш, за да демонстрираш усвоените знания, но реално ти не получаваш тази възможност. Защо? Присъствието на семинарни занятия в повечето университети в София е задължително условие за успешно вземане на изпитите. В случай, че това условие не бъде изпълнено, оценката ,която получаваш на изпитната сесия (ако изобщо бъдеш допуснат до такава), е понижена без значение от знанията , които демонстрираш.”

„Как може някой да ме кара да му дам „основателна” причина за отсъствието си от семинарни занятия – това дали присъствам или не, не е ли моя работа? Не е ли важно какво мога и какво знам, а не къде ходя и защо? Изначално има нещо сбъркано в нашата система!”

 Това е позицията,която заемат някои от заетите с учене, младежи. Те приравняват обучението във висшето образование с посещаването на часове в гимназията.

Други се оплакват и от качеството на това образование:

„Може ли да си в университет и преподавателите ти да ти диктуват лекциите и да се карат, когато не записваш? Да не сме в училище?”

„Ти отиваш, за да чуеш нещо от специалист в дадена научна област. Той трябва да те въведе в материята, да те научи на нещо. Това изобщо не се случва. Много от преподавателите ни изобщо не се интересуват от студентите си, влизат в лекция колкото да отбият номера, а когато им зададеш въпрос не винаги получаваш отговор. И за какво да ходя на лекции като не получавам това, което се очаква?”

„...Недопустимо е модернизирането на образователната система по такъв начин. Не е важно студентите да са усвоили материята, а Power point- a. По време на занятията не се преподава нищо, а се изнасят презентации от колегите по дадена тема, зададена от преподавателя. С тези презентации се и освобождаваме от изпит. На всичкото отгоре това изнасяне става под формата на четене, което говори, че дори и тази малка част от материала не е усвоена от студента, който между другото я е свалил от интернет и няма и на идея до колко тя е достоверна. На преподавателите обаче, това не им създава вътрешен дискомфорт. Те считат, че са си свършили работата , а и си докарват допълнителна отпуска – няма изпитна сесия, защото всички са освободени.”

„Задавала съм въпроси на преподавателите си многократно и не са малко случаите, в които или не съм получавала отговор , или той е бил „не знам”. Е нали затова ходим в университета, за да питаме и да се учим? Ако те не знаят , кой ще знае и ако те не знаят, какво правят там? В днешно време академичните титли са само въздух под налягане”.

„Погледнато от икономическа гледна точка висшето образование е услуга с определена потребителна стойност. Аз съм в позицията на потребителя, който иска да се сдобие с тази услуга и да я ползва. На мястото, обособено за размяна между пазарните актьори – ПАЗАР , аз отивам и заплащам стойността на тази услуга под формата на семестриална такса. От отсрещната страна очаквам да получа съответната услуга, но уви това не се получава. Реално аз заплащам за продукт, от който очаквам да носи дадена потребителна стойност, а това не е така” твърдят студенти от УНСС.  Нещо повече – те изтъкват като сериозен проблем самото качество на образованието в България. „Не може аз да запиша да уча например финанси и да заплатя съответната сума , за да получа тази възможност, а да получавам насреща уроци по спорт. И тук идва моментът , в който аз се питам по какъв начин пешеходният туризъм или фитнеса ще ми помогнат да стана добър финансов мениджър? Ако искам да спортувам няма да се налага да заплащам такса в университет(или поне не в този, а в НСА), а да си купя клубна карта от някой фитнес салон, нали?”

Висшето образование  затова е висше, за да ти помага да се развиваш в дадена посока, да се специализираш в дадена сфера и да получиш възможност за кариера на по-висока позиция.

Но ето,че редица студенти имат друго мнение по въпроса.

 

Младежката безработица, повлияна от повишеното търсене на висше образование.

„Аз съм 3-ти курс и живея на квартира в София. Налага ми се да работя, за да се издържам. Преподавателите ми обаче, не проявяват никакво разбиране. Получава се така, че трябва да избирам между това да оцелея буквално и това да уча. Добре, че родителите ми успяват да ми помагат, защото иначе съм обречена”.

„Исках да започна работа в една фирма по специалността си, но ми искаха 2г. трудов стаж – откъде да го имам? Голям проблем на висшето образование у нас е, че почти няма уредени стажантски програми. В Щатите си задължен да изкараш някаква практика, която университета ти осигурява, при това платена, а после директно те взимат на работа. Ти си кадър и те търсят. Тук дори и да си гений е все тая, защото никой не ти дава поле за изява”

„Напуснах работа , за да уча. Сега едвам свързвам двата края. Намерих си друга работа – в кол център, която е почасова и много ниско платена, но няма как. Не мога да си позволя хем добра работа, хем образование. Тук е така – преподавателите изискват присъствие на лекциите и упражненията, защото иначе не те допускат до изпит”

„......Лутане е точната дума. Не, ...адов кръг е по-точно. Бях намерил страхотна работа на 8 часа. Започнах, но с нея дойдоха и проблемите в университета. Говорих с преподавателите, но никой не прояви разбиране. Съгласете се, че за да се докажеш на работното място, не трябва да се изявяваш като кръшкач, т.е. не можех да отсъствам от работа, когато имах „спешна” лекция. Кой ще ме вземе на сериозно...................Да, завърших, но полза от 5-те години няма. Поради липса на 2-годишен стаж не ме взимат никъде, дори и на ниска заплата, а оттук следва, че няма как да се сдобия с този стаж. Сега работя на едно място като неквалифициран работник, но това е временна заетост и скоро пак ще съм безработен. Язък ми и за висшето образование. Ако не беше така, сега още щях да си работя на онова място, да взимам добри пари и да се развивам.”

„Вместо да ни помагат и насърчават да работим , докато учим, за да поставим основите на бъдещата си кариера, те ни пречат. След завършването си пък искат да сме имали практически опит и понеже го нямаме, оставаме без работа с едната тапия от университета. Дори и за сервитьорка вече не те искат, ако не си го работил поне година - две. Реално обаче, докато учиш и за сервитьорство нямаш време (то нали е на смени в повечето случаи), защото все ще се окаже така, че в някои от дните лекциите и работата ще се застъпят, а университета е непреклонен.”

„Завършвам тази година бакалавърската си степен. Не работя, защото не мога да си намеря работа. Изкарах двуседмичен стаж, но той е недостатъчен. Силно притеснен съм как ще си намеря работа след като завърша. За жалост тенденциите не са добри”

Накрая е редно да се запитаме „къде сбъркахме?”  Очаква се , тесните специалисти да са добре платени и търсени на пазара на труда, а в България, като че ли нещата не стоят точно по този начин. Недоволството от качеството на висшето образование расте, а заедно с него и младежката безработица (по данни на НСИ). Дали е виновна икономическата криза, или балансът между търсене и предлагане на висококвалифицирана работна ръка се е изгубил някъде по трасето, не се знае, но едно е факт – много млади българи емигрират като израз на недоволството си от положението в страната. Нужда от промяна има, но кой ли ще дръзне да я осъществи?

Цитатите са взети от допитване до студенти по въпроси, свързани с младежката безработица и качеството на образователната система у нас (в частност на висшето образование). Допитването беше извършено под формата на дълбочинно интервю, което имаше за цел да разбере дали и  как висшето образование влияе на изявата на младите на пазара на труда.

Александра Тимофеева
студент по социология УНСС


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 qqqqqq

    1 2 Отговор
    За продавачка, чистачка , касиерка и т.н. висшето образование е предимство. Това никъде по нормалния свят го няма. Висшистите изяждат хляба на среднистите и хората който не са имали възможност да продължат да учат. Практиката е показала че в много случай среднистите са по добри специалисти от висшистите. Но не всеки може да си позволи тапия за висше.
  • 2 Polaris

    2 0 Отговор
    Аз съм доволен от висшето си образование, получено в ТУ- София. Има какво да се желае от него, но определено имаше смисъл и ползи за мен!
    ЗАДЪЛЖИТЕЛНО ТРЯБВА ДА СЕ ОРЕЖАТ УНИВЕРСИТЕТИ С НИСЪК ПОТЕНЦИАЛ И КАЧЕСТВО НА ОБУЧЕНИЕТО!!!ТЕ, ОСВЕН ДА ОРОНВАТ ПРЕСТИЖА НА ВИСШЕТО ОБРАЗОВАНИЕ В БЪЛГАРИЯ И ДА КРАДАТ ПАРИТЕ НА ЗАБЛУДЕНИТЕ КАНДИДАТ- ИНТЕЛЕКТУАЛЦИ, НЯМАТ ДРУГА ФУНКЦИЯ.
  • 3 Студент

    0 1 Отговор
    Александра,
    това е положението на висшето образование в България. Като не ти харесва има много университети в чужбина.
    Спортът е задължителен, защото за да се развиеш добре като финансов мениджър трябва да си здрава, физически издръжлива и да знаеш как да побеждаваш и губиш!
    И, да, изготвянето на доклади и презентации е точно това, което ще правиш като започнеш първата си работа. Не подценявай Excel и PowerPoint, а ги направи свой помощник.
    Икономическите теории на А. Смит и останалата теоретична икономика си ги прочети вкъщи.
    Права си само затова, че има некомпетентни преподаватели, но това са около 10% от всички.
  • 4 разочарован

    2 0 Отговор
    Дъщеря ми записа висше,и по законите има право да отцъства от 50% от лекциите ако работи.Започна работа като сервитьорка в едно кафе,но работата беше на смени+нощни,и много се натовари с лекции и работа.Смени си работата с касиерка в голям супермаркет.Там пак беше на смени но без нощни.Каза на шефката си като правят графика за месеца,да се съобразяват с нейните лекции,но уви!Лекциите и бяха постоянно по различно време през различните седмици,и тя не успяваше да ходи дори и на половината.Отново си смени работата със сервитьорлък,отново на смени-1ва,2ра и нощна.........няма време за сън от работа та камо ли за лекции.Трябваше да работи за да си помага поне с малко,защото не можехме да я издържаме изцяло.Квартира,ток,вода и други още режийни разходи които бяха непосилни за нас изцяло.Имаме още едно дете което също има нужди от средства,и затова някой лев от нея ни идваше добре.За съжаление никой не се съобразява с нашите деца и тяхното бъдеще,и отново не и пасваше свободното време с ученето,докато преди 10 дни ни заяви че се отказва от следването,тъй като няма смисал да ходи по 1-2 дни в седмицата от които нищо не може да усвои.Ето това предлага нашата мила Родина на нашите деца........НИЩО!
  • 5 ддд

    0 1 Отговор
    Имах късмет да започна работа във фирма,която ме взе заради езиковите ми познания преди 4 години докато още следвах.След като видях възможност за развитие спрях да ходя на лекции и се явявах само на изпитите,понеже още в началото стана ясно,че колкото и да уча и да знам,преподавателя "оценява" 50 работи за 20 минути.Имал съм търкания с преподавателите и те си заявяват откровенно,че ще ми вгорчат живота,ако подам молба срещу тях за преразглеждане на моя работа. Това ми даде ясна представа,че ако искам нещо да науча,то трябва сам да си го набавя и се концентрирах само върху работата си.В момента отговарям за 10 души,които пак са студенти. Опита,който може да получиш в добра фирма, е назаменим и несъизмерим със следване,магистратури и т.н. Сблъсквам се със хора с по 2 магистратури и 2 висшета,които са клоуни и нямат и помен от управленски умения или фирмен нетуъркинг. При назначение на нови хора не трябва се държи на тапията,това в България е прецедент и голямо подвеждане! Важно е какво можеш,а не какво е написано на някаква хартийка маркирана с печат на покварен университет. На запад от касиер може да се издигнеш до управител,стига да работиш и да мислиш и това е редно. А тук назначават управител,вишист,който е с интелект на чистач,ами няма как да върви бизнеса. :)
  • 6 маай здраво по главата

    3 1 Отговор
    Не образованието е проблема хубавице, а държавата!!!!
    И с образование от Оксфорд да дойдеш (както даваха по БТВ едно момиче завършило в Оксфорд) в БГ катуна все тая, на никой не му трябват образовани хора, след ,като няма икономика.
    За това водя малкия на курсове по таекуон-до да се научи да се бие, че може и Премиер да стане :)
  • 7 blag009

    1 0 Отговор
    Как беше вица:
    Една мутра се обажда на свой авер:
    -Картоф, били намерил работа за моето момче?
    -Ниц проблем, стига ли като заначало 20 хил. евро на месец?
    Притеснен мутрата ока:
    -Не,не искам да започно от най-ниското стъпало!
    -Брато, ама то за 400-500 лв. се учи мининмум 4 год.!?!?
    Мдааа ...
    Кибик Блаже
  • 8 1234

    1 0 Отговор
    България има нужда от три института Медицинския Селскостопанския и Медицинския в Ст. Загора. Всичко останало е фалш и порнография. Ако човек не може да завърши един от тези трите.трябва сам да си създаде работа сиреч да погледне сто години назад и да бъде такъв какъвто е бил дядому. От 7млн. паплач няма място под слънцето за всички. 80 процента от тази паплач са обикновенни консуматори т. е. не произвеждат НИЩО.
  • 9 Меко

    0 2 Отговор
    Абе припознават ,приравняват ,но нямаш ли висше отиваш в киреча.Освен някъде в някоя фирма да бъхтиш по 15 часа на конвеир другаде няма да те вземат.Друго си е човек да има висше.Отваря врати а и заплатата е съвсем различна.
  • 10 Мар

    0 0 Отговор
    Статията е тенденциозна и това я прави несериозна, което е и разбираемо - все пак не е писана от журналист, а студент по социология.
    Разбирам разочарованието на студентите и завършилите БГ висши учебни заведения. Моето лично мнение е, че трябва да има подобрение във всяко възможно направление - материална база, стажове, преподаватели, учебна програма...
  • 11 Летописец

    0 0 Отговор
    Висше образование и последваща реализация-един въпрос с много подвъпроси.Мнението ми е лично- на родител на двама висшисти и аз самият имам две висше образования.
    Нека разрушим следните митове:
    1.Дипломата не осигурява работа, нито автоматично по добър социален статус.Тя удостоверява завършено обучение и правоспособност.
    Дипломите на реномираните университети са с по голяма тежест но с по високи такси и по трудно следване.За съжаление най реномираният български университет е на около 400-но место в световната ранглиста на световните университети.
    Необходимостта от стаж по специалността е задължителна от първия учебен ден.Лятото е време за практики а не за море.
    Английски език и компютърна грамотност са задължителни за съвременен специалист.
    II.Работно место се достига в нормалните държави с конкурс.Допускане до първо интервю става става след одобрение по документите /мотивационно писмо, диплома, професионални стажове, препоръки от работодатели и други документи удостоверяващи професионална квалификация/. представени от кандидата.На първото интервю от десетките допуснати кандидати остават 5-6.От тях след второто се избира и този, който ще бъде назначен след като е доказал какво знае и може.
    Всеки преди да се запиши студент трябва да си отговори на следните въпроси:
    1.Това ли е професията, която ще бъде моя съдба и за която имам наклонности.
    2.Ще получа ли материалното и морално възнаграждение, което очаквам.
    3.Мога ли да си осигуря необходимите средств
  • 12 1234

    0 0 Отговор
    Приятелю хубаво си го написал само че се намираме в БГ а не в Германия. Иска се работа а не учене на измислени специалноси се едно ще откриваме топлата вода. То когато имахме икономика студентите бяха наполовина сега няма нито един работещ завод студентите двойно. А това че всички стават студенти само за да отидат на бригада е друг въпрос. Мотика се иска а не акъл. Ние няма да правим Мерседес има кой да ги прави.
  • 13 Студент

    2 1 Отговор
    Аз като студент 4ти курс, в 5тия по големина град в България, намирам всичко написано в статията за вярно. Абсолютно никой, по никакъв начин, не следи за качеството на образованието, предлагано в българските университети. А те работят подобно на едно търговско предприятие. Впрегнали са производствените си мощности до максимум и обучават в някакви измислени специалности толкова души, колкото желаещи да плащат семестриалните им такси има. Логичните резултати са на лице. Обезценени дипломи, без реална стойност и заедно с това, нисък рейтинг на университетите ни. Точно затова, Турция отказа да признае дипломите ни, а в международните класации няма да видите скоро български университет. И затова има много безработни висшисти, които се борят за по-ниско платени длъжности. В скоро време, всеки сервитъор, чистач и шофъор в България ще бъде висшист, което е и комично, и тъжно едновременно.
  • 14 Дедо

    0 0 Отговор
    Всъщност истината е ,че прекалено много млади хора изоставиха образованието си а доста от тях не завършиха дори и средно.Е да в момента се търсят основно работници с и без образование,но много скоро нещата ще се променят. И тогава който си е учил когато му е било времето ще е с едни гърди напред.Така,че не се отчайвайте а учете!Живота е достатъчно дълъг и сьс сигурност ще дойде време някой хора да съжаляват,че когато е трябвало не са учили а са си пропиляли живота.
  • 15 Daskal

    0 2 Отговор
    Чета и не вярвам на очите си. След като един студент не разбира смисъла от ЗАДЪЛЖИТЕЛНОТО присъствие на лекции, упражнение и семинари, значи този студент никога няма да подплати дипломата си с уменията на дипломиран магистър или бакалавър. Чудно ли е защо не може да си намери работа след това. В края на краищата, ако студентите отиват в университета, с мнение как и какво трябва да се преподава, то те трябва да кандидатстват за преподаватели, а не за студенти. Когато критикува и обсъжда начина на преподаване и изпитния материал, студента не научава нищо ново и си остава на нивото на средното образование. Това е основната причина за ниското ниво на студентите, а не нивото на преподавателите и учебните програми - те гарантирано са поне на средно европейско ниво.

    Коментиран от #17

  • 16 бачкатор

    0 0 Отговор
    Мерцедеси се правят и в България. Има няколко международни фирми - подизпълнители, които правят всякакви електронни системи за големите автопроизводители. Има разработка, има и производство (заводи). Има и свободни работни места. Изискват се инжинерна диплома и , разбира се, познания.
    Но един студент, за да придобие и двете трябва 4 години да ходи и да се учи, а не да си докарва по 300лв като сервитьор и да не може да завърши.
    Който не може да си позволи лукса висше образование - да не се захваща
  • 17 ддд

    1 0 Отговор

    До коментар #15 от "Daskal":

    Висшето образование е ужасно в нашата страна. Всеки минава,без значение да ли знаеш или не.Корупцията е пълна,преписването е ежедневие и това важи за реномираните университети. Задължително присъствие е добро,но ако присъстват нормалните морални стойности,а не както е тук. В моя курс имаше кора,които не можеха да говорят и да пишат както трябва,а минаха без какъвто и да е проблем.На държавният изпит се скъсаха да преписват,та то контрола в училище е по-добър. Във Варна например не пожелаха да ми признаят положените в Германия изпити,понеже там сме имали 2 часа упръжнения по-малко.Но пък си пожелаха да им направя дарение за 3200лв,за да започна. Естественно,че веднага си излязох и до ден днешен смятам,че е позор. Това ли е морал и нормално поведение?
  • 18 ттт

    0 0 Отговор
    Висшето образование не трябва да е самоцел. Университети бълват кадри никому ненужни и се чудим защо не върви футбола. Когато на някой му просветне, че фунията трябва да е на обратно, ще потръгнат нещата. Медицина - престиж, влиза се със зубрене и искаме доктори. Еми как да стане. Я да се запише който иска и в процеса на следването да отпадат некадърниците и да видим тогава.
  • 19 1234

    0 0 Отговор
    До бачкатор. Къде ги тез заводи на Мерседес бе брачед нали точно те фалираха всичко качествено което се явяваше тяхна конкуренция и ти казват ще работите това това и това. С всичко е така Мерседес е само пример. Ако някой АТ специалист завършил ТУ в БГ си мисли че ще започне работа в SONY нека каже нещо по темата. Най голямия завод на Panasonic в Китай на 300 работника има 5 АТ специалиста. Казвам го това защото съ работил в същия завод в Чехия.
  • 20 ГЕОРГИЕВА

    0 1 Отговор
    Позволи ми да не се съглася с теб.Лично аз уча в частен университет и там няма задължително изискване да присъстваш на лекциите, но пък на изпит си се ходи сериозно както и сериозно късат. Няма никаква възможност да дадеш подкуп ,да препишеш или нещо такова.Аз лично съм много доволна и не съжалявам, ама като гледат да минат с 200-300 лв на семестър в държавен ВУЗ нямат право да се оплакват.
  • 21 Калинов

    0 0 Отговор
    Именно проблемът с неадекватността на учебните програми ( съдържание, методика и методология, пригодност към динамиката на времето, адекватност на подготовката) е един от основните на висшето ни образование / за съжаление може да се чете посоледната дума и като "образУвание" и то далеч не доброкачествено!/. Ако "даскалският манталитет" се пренесе и в университета ( в отрицателните конотации на израза) - никой не печели от това! За присъствието - да, добре, нека има минимален задължителен праг, НО... но, ако преподавателят може да проведе така лекцията си, че от 160 човека поток в залата да има 190 души( присъствал съм на такива лекции, вярно - рядко и на единици преподаватели!) - не мисля, че ще дискутираме този въпрос. Празното запълване на хорариум на хора, които някак си просто са "попаднали" на катедрата не е добра политика и не може да доведе до нищо положително като резултат - нито за студентите, нито за социума. Както пише дамата под мен ( Георгиева), явно има някаква надежда, идваща от частните университети ( НБУ също е добър пример) - и колкото повече стават те, толкова би трябвало да се повиши и нивото на и в държавните - просто конкуренцията регулира не само пазара, но и качеството на предлаганите продукти.
  • 22 dessita

    0 0 Отговор
    Висшето образование в България със сигурност има много проблеми, както и всяка друга сфера на живота.
    Конкретно обаче за присъствието на лекции и работата на студентите се получава един омагьосан кръг, за съжаление. На въпроса "Защо работите?", отговарят "За да се издържаме и да учим", но на практика не учат, не получават необходимите знания, не ползват услугата, за която са платили семестриална такса. (Само да уточня, че имам предвид конкретно езиковото обучение, което няма как да бъде проведено в отсъствието на студента). Един от основните проблеми в това отношение е, че в България няма достатъчно адекватни (или направо липсват) студентски трудови борси. Ако студентите могат да си намерят някаква почасова работа, така че да не отсъстват от всички, или поне от важните лекции и упражнения, а от друга страна финансово подпомагат следването си, би било чудесно. Не зная защо не се работи в тази посока, сигурно би могло да се измисли нещо, има варианти. Отделно разбира се, когато човек си избира дали и какво да следва, трябва внимателно да обмисли въпроса от всички страни.
    И накрая, да не забравяме, че обучението е двустранен процес, в който преподавателят и студентът участват 50% - 50%.