Висшето образование е основна ценност за все по-голям кръг от хора в световен мащаб. Разглеждано като средство за постигане на кариерен просперитет и интелектуално израстване, неговите основни функции се трансформират. Статистически данни показват увеличение в броя на висшистите у нас, но означава ли това и повишаване качеството на икономическия живот?
Ето как стоят нещата през погледа на днешните студенти:
Висшето образование с неформален статут на средно
Според днешните учащи, висшето образование се обезсмисля, защото не дава необходимия арсенал от знания и умения на „заетите” в него. Мнозина го припознават като средно.
„По условие се предполага, че ти имаш дати за изпити, на които се явяваш, за да демонстрираш усвоените знания, но реално ти не получаваш тази възможност. Защо? Присъствието на семинарни занятия в повечето университети в София е задължително условие за успешно вземане на изпитите. В случай, че това условие не бъде изпълнено, оценката ,която получаваш на изпитната сесия (ако изобщо бъдеш допуснат до такава), е понижена без значение от знанията , които демонстрираш.”
„Как може някой да ме кара да му дам „основателна” причина за отсъствието си от семинарни занятия – това дали присъствам или не, не е ли моя работа? Не е ли важно какво мога и какво знам, а не къде ходя и защо? Изначално има нещо сбъркано в нашата система!”
Това е позицията,която заемат някои от заетите с учене, младежи. Те приравняват обучението във висшето образование с посещаването на часове в гимназията.
Други се оплакват и от качеството на това образование:
„Може ли да си в университет и преподавателите ти да ти диктуват лекциите и да се карат, когато не записваш? Да не сме в училище?”
„Ти отиваш, за да чуеш нещо от специалист в дадена научна област. Той трябва да те въведе в материята, да те научи на нещо. Това изобщо не се случва. Много от преподавателите ни изобщо не се интересуват от студентите си, влизат в лекция колкото да отбият номера, а когато им зададеш въпрос не винаги получаваш отговор. И за какво да ходя на лекции като не получавам това, което се очаква?”
„...Недопустимо е модернизирането на образователната система по такъв начин. Не е важно студентите да са усвоили материята, а Power point- a. По време на занятията не се преподава нищо, а се изнасят презентации от колегите по дадена тема, зададена от преподавателя. С тези презентации се и освобождаваме от изпит. На всичкото отгоре това изнасяне става под формата на четене, което говори, че дори и тази малка част от материала не е усвоена от студента, който между другото я е свалил от интернет и няма и на идея до колко тя е достоверна. На преподавателите обаче, това не им създава вътрешен дискомфорт. Те считат, че са си свършили работата , а и си докарват допълнителна отпуска – няма изпитна сесия, защото всички са освободени.”
„Задавала съм въпроси на преподавателите си многократно и не са малко случаите, в които или не съм получавала отговор , или той е бил „не знам”. Е нали затова ходим в университета, за да питаме и да се учим? Ако те не знаят , кой ще знае и ако те не знаят, какво правят там? В днешно време академичните титли са само въздух под налягане”.
„Погледнато от икономическа гледна точка висшето образование е услуга с определена потребителна стойност. Аз съм в позицията на потребителя, който иска да се сдобие с тази услуга и да я ползва. На мястото, обособено за размяна между пазарните актьори – ПАЗАР , аз отивам и заплащам стойността на тази услуга под формата на семестриална такса. От отсрещната страна очаквам да получа съответната услуга, но уви това не се получава. Реално аз заплащам за продукт, от който очаквам да носи дадена потребителна стойност, а това не е така” твърдят студенти от УНСС. Нещо повече – те изтъкват като сериозен проблем самото качество на образованието в България. „Не може аз да запиша да уча например финанси и да заплатя съответната сума , за да получа тази възможност, а да получавам насреща уроци по спорт. И тук идва моментът , в който аз се питам по какъв начин пешеходният туризъм или фитнеса ще ми помогнат да стана добър финансов мениджър? Ако искам да спортувам няма да се налага да заплащам такса в университет(или поне не в този, а в НСА), а да си купя клубна карта от някой фитнес салон, нали?”
Висшето образование затова е висше, за да ти помага да се развиваш в дадена посока, да се специализираш в дадена сфера и да получиш възможност за кариера на по-висока позиция.
Но ето,че редица студенти имат друго мнение по въпроса.
Младежката безработица, повлияна от повишеното търсене на висше образование.
„Аз съм 3-ти курс и живея на квартира в София. Налага ми се да работя, за да се издържам. Преподавателите ми обаче, не проявяват никакво разбиране. Получава се така, че трябва да избирам между това да оцелея буквално и това да уча. Добре, че родителите ми успяват да ми помагат, защото иначе съм обречена”.
„Исках да започна работа в една фирма по специалността си, но ми искаха 2г. трудов стаж – откъде да го имам? Голям проблем на висшето образование у нас е, че почти няма уредени стажантски програми. В Щатите си задължен да изкараш някаква практика, която университета ти осигурява, при това платена, а после директно те взимат на работа. Ти си кадър и те търсят. Тук дори и да си гений е все тая, защото никой не ти дава поле за изява”
„Напуснах работа , за да уча. Сега едвам свързвам двата края. Намерих си друга работа – в кол център, която е почасова и много ниско платена, но няма как. Не мога да си позволя хем добра работа, хем образование. Тук е така – преподавателите изискват присъствие на лекциите и упражненията, защото иначе не те допускат до изпит”
„......Лутане е точната дума. Не, ...адов кръг е по-точно. Бях намерил страхотна работа на 8 часа. Започнах, но с нея дойдоха и проблемите в университета. Говорих с преподавателите, но никой не прояви разбиране. Съгласете се, че за да се докажеш на работното място, не трябва да се изявяваш като кръшкач, т.е. не можех да отсъствам от работа, когато имах „спешна” лекция. Кой ще ме вземе на сериозно...................Да, завърших, но полза от 5-те години няма. Поради липса на 2-годишен стаж не ме взимат никъде, дори и на ниска заплата, а оттук следва, че няма как да се сдобия с този стаж. Сега работя на едно място като неквалифициран работник, но това е временна заетост и скоро пак ще съм безработен. Язък ми и за висшето образование. Ако не беше така, сега още щях да си работя на онова място, да взимам добри пари и да се развивам.”
„Вместо да ни помагат и насърчават да работим , докато учим, за да поставим основите на бъдещата си кариера, те ни пречат. След завършването си пък искат да сме имали практически опит и понеже го нямаме, оставаме без работа с едната тапия от университета. Дори и за сервитьорка вече не те искат, ако не си го работил поне година - две. Реално обаче, докато учиш и за сервитьорство нямаш време (то нали е на смени в повечето случаи), защото все ще се окаже така, че в някои от дните лекциите и работата ще се застъпят, а университета е непреклонен.”
„Завършвам тази година бакалавърската си степен. Не работя, защото не мога да си намеря работа. Изкарах двуседмичен стаж, но той е недостатъчен. Силно притеснен съм как ще си намеря работа след като завърша. За жалост тенденциите не са добри”
Накрая е редно да се запитаме „къде сбъркахме?” Очаква се , тесните специалисти да са добре платени и търсени на пазара на труда, а в България, като че ли нещата не стоят точно по този начин. Недоволството от качеството на висшето образование расте, а заедно с него и младежката безработица (по данни на НСИ). Дали е виновна икономическата криза, или балансът между търсене и предлагане на висококвалифицирана работна ръка се е изгубил някъде по трасето, не се знае, но едно е факт – много млади българи емигрират като израз на недоволството си от положението в страната. Нужда от промяна има, но кой ли ще дръзне да я осъществи?
Цитатите са взети от допитване до студенти по въпроси, свързани с младежката безработица и качеството на образователната система у нас (в частност на висшето образование). Допитването беше извършено под формата на дълбочинно интервю, което имаше за цел да разбере дали и как висшето образование влияе на изявата на младите на пазара на труда.
Александра Тимофеева
студент по социология УНСС
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 qqqqqq
09:43 04.12.2012
2 Polaris
ЗАДЪЛЖИТЕЛНО ТРЯБВА ДА СЕ ОРЕЖАТ УНИВЕРСИТЕТИ С НИСЪК ПОТЕНЦИАЛ И КАЧЕСТВО НА ОБУЧЕНИЕТО!!!ТЕ, ОСВЕН ДА ОРОНВАТ ПРЕСТИЖА НА ВИСШЕТО ОБРАЗОВАНИЕ В БЪЛГАРИЯ И ДА КРАДАТ ПАРИТЕ НА ЗАБЛУДЕНИТЕ КАНДИДАТ- ИНТЕЛЕКТУАЛЦИ, НЯМАТ ДРУГА ФУНКЦИЯ.
09:55 04.12.2012
3 Студент
това е положението на висшето образование в България. Като не ти харесва има много университети в чужбина.
Спортът е задължителен, защото за да се развиеш добре като финансов мениджър трябва да си здрава, физически издръжлива и да знаеш как да побеждаваш и губиш!
И, да, изготвянето на доклади и презентации е точно това, което ще правиш като започнеш първата си работа. Не подценявай Excel и PowerPoint, а ги направи свой помощник.
Икономическите теории на А. Смит и останалата теоретична икономика си ги прочети вкъщи.
Права си само затова, че има некомпетентни преподаватели, но това са около 10% от всички.
11:01 04.12.2012
4 разочарован
11:23 04.12.2012
5 ддд
12:57 04.12.2012
6 маай здраво по главата
И с образование от Оксфорд да дойдеш (както даваха по БТВ едно момиче завършило в Оксфорд) в БГ катуна все тая, на никой не му трябват образовани хора, след ,като няма икономика.
За това водя малкия на курсове по таекуон-до да се научи да се бие, че може и Премиер да стане :)
14:50 04.12.2012
7 blag009
Една мутра се обажда на свой авер:
-Картоф, били намерил работа за моето момче?
-Ниц проблем, стига ли като заначало 20 хил. евро на месец?
Притеснен мутрата ока:
-Не,не искам да започно от най-ниското стъпало!
-Брато, ама то за 400-500 лв. се учи мининмум 4 год.!?!?
Мдааа ...
Кибик Блаже
16:03 04.12.2012
8 1234
18:11 04.12.2012
9 Меко
19:23 04.12.2012
10 Мар
Разбирам разочарованието на студентите и завършилите БГ висши учебни заведения. Моето лично мнение е, че трябва да има подобрение във всяко възможно направление - материална база, стажове, преподаватели, учебна програма...
20:38 04.12.2012
11 Летописец
Нека разрушим следните митове:
1.Дипломата не осигурява работа, нито автоматично по добър социален статус.Тя удостоверява завършено обучение и правоспособност.
Дипломите на реномираните университети са с по голяма тежест но с по високи такси и по трудно следване.За съжаление най реномираният български университет е на около 400-но место в световната ранглиста на световните университети.
Необходимостта от стаж по специалността е задължителна от първия учебен ден.Лятото е време за практики а не за море.
Английски език и компютърна грамотност са задължителни за съвременен специалист.
II.Работно место се достига в нормалните държави с конкурс.Допускане до първо интервю става става след одобрение по документите /мотивационно писмо, диплома, професионални стажове, препоръки от работодатели и други документи удостоверяващи професионална квалификация/. представени от кандидата.На първото интервю от десетките допуснати кандидати остават 5-6.От тях след второто се избира и този, който ще бъде назначен след като е доказал какво знае и може.
Всеки преди да се запиши студент трябва да си отговори на следните въпроси:
1.Това ли е професията, която ще бъде моя съдба и за която имам наклонности.
2.Ще получа ли материалното и морално възнаграждение, което очаквам.
3.Мога ли да си осигуря необходимите средств
20:39 04.12.2012
12 1234
21:20 04.12.2012
13 Студент
05:20 05.12.2012
14 Дедо
07:41 05.12.2012
15 Daskal
Коментиран от #17
09:15 05.12.2012
16 бачкатор
Но един студент, за да придобие и двете трябва 4 години да ходи и да се учи, а не да си докарва по 300лв като сервитьор и да не може да завърши.
Който не може да си позволи лукса висше образование - да не се захваща
10:58 05.12.2012
17 ддд
До коментар #15 от "Daskal":
Висшето образование е ужасно в нашата страна. Всеки минава,без значение да ли знаеш или не.Корупцията е пълна,преписването е ежедневие и това важи за реномираните университети. Задължително присъствие е добро,но ако присъстват нормалните морални стойности,а не както е тук. В моя курс имаше кора,които не можеха да говорят и да пишат както трябва,а минаха без какъвто и да е проблем.На държавният изпит се скъсаха да преписват,та то контрола в училище е по-добър. Във Варна например не пожелаха да ми признаят положените в Германия изпити,понеже там сме имали 2 часа упръжнения по-малко.Но пък си пожелаха да им направя дарение за 3200лв,за да започна. Естественно,че веднага си излязох и до ден днешен смятам,че е позор. Това ли е морал и нормално поведение?13:26 05.12.2012
18 ттт
15:26 05.12.2012
19 1234
16:13 05.12.2012
20 ГЕОРГИЕВА
17:14 05.12.2012
21 Калинов
18:29 05.12.2012
22 dessita
Конкретно обаче за присъствието на лекции и работата на студентите се получава един омагьосан кръг, за съжаление. На въпроса "Защо работите?", отговарят "За да се издържаме и да учим", но на практика не учат, не получават необходимите знания, не ползват услугата, за която са платили семестриална такса. (Само да уточня, че имам предвид конкретно езиковото обучение, което няма как да бъде проведено в отсъствието на студента). Един от основните проблеми в това отношение е, че в България няма достатъчно адекватни (или направо липсват) студентски трудови борси. Ако студентите могат да си намерят някаква почасова работа, така че да не отсъстват от всички, или поне от важните лекции и упражнения, а от друга страна финансово подпомагат следването си, би било чудесно. Не зная защо не се работи в тази посока, сигурно би могло да се измисли нещо, има варианти. Отделно разбира се, когато човек си избира дали и какво да следва, трябва внимателно да обмисли въпроса от всички страни.
И накрая, да не забравяме, че обучението е двустранен процес, в който преподавателят и студентът участват 50% - 50%.
00:56 06.12.2012