Ситуацията в Афганистан тревожи всеки човек с живи хуманистични чувства. Други имат своите тревоги единствено от гледна точка на увеличаващия се наплив от мигранти по българската граница. Да говорим за събитията в Афганистан в техния военно-политически контекст, но и за политиката на България относно мигрантите, които прииждат към нас от тази страна, от ФАКТИ се свързахме с ген. Димитър Шивиков, който е бил част от мисията ни в Афганистан.
Интервюто ни с него четете в следващите редове:
- Може ли това, което се случва в Афганистан през последните седмици, да се счита за голям провал на Съединените щати и НАТО?
- Фактитe красноречиво говорят, че е така, въпреки че и САЩ, и НАТО се опитват да кажат, че всичко това е планирано. Не може по този, бих казал жалък начин, да напуснеш страната, притиснат от една паравоенна структура, която - да, има своя боен опит в рамките на тези 20 години. Жалкото е, че в кадрите от международния видеообмен, които бяха разпространени, се видя как е изоставено летището в Кабул - по най-нецивилизования начин. Че те талибаните биха се държали по-цивилизовано и не биха изоставили така инфраструктурата. Разрушени сгради, опустошени отвътре, техниката повредена. Просто жалко за една такава огромна страна. Някъде прочетох, че военна техника за 80 млрд. долара е изоставена, по-точно продадена е на талибаните.
- Валиден ли е обаче и аргументът, че и самият афганистански народ не е пожелал, не е проявил достатъчно воля за установяването на една прилична демокрация в страната?
- Не съм съгласен, че афганистанският народ не е пожелал. Това са изключително горди хора, които са научени от малки да воюват за своя интерес. Спецификата на живота и взаимоотношенията са нетипични и непонятни за Западната цивилизация. Не знам дали знаете, но в своята многовековна история Афганистан никога не е допускал да бъде поробен и в това отношение е един от малкото народи. Имало е присъствие на британски войски, имало е войски на Съветския съюз, на Америка, но въпросните мисии приключват с крах. Афганците са адаптивни, те донякъде бяха възприели начина на живот, който им предлагаше "цивилизованият свят", но не може ти насилствено, без да вникнеш в тяхната народопсихологията, в тяхната ценностна система, по изкуствен начин да налагаш едни либерални, и то крайно либерални разбирания и ценности за начина на живот.
Ще ви дам един пример. Ако сега отидете в Афганистан, на летището в Кабул ще ви бъде ударен печат, че вие се намирате в 1401 година, горе-долу, плюс-минус една година, ако греша. Това е така, защото тяхното летоброене е 622 години след Христа. Разбирате, че се получава колизия между това живеене с толкова години назад и високо развитото западно общество, колизия между нравствените, ценностите системи. Това беше проблем за постигането на крайната цел.
Всичко е било задкулисие и целта не е била толкова да се установи някакво демократично управление в Афганистан, колкото да се използват ресурсите на страната, включително под претекста да бъде сложен край на тероризма. А сложи ли се край не тероризма? Не.
Уточнявам, че не съм и не искам да звуча като защитник на талибаните. Нищо подобно! Но както виждате, за 20 години, те поне към днешна дата демонстрират, че има развитие в позитивна посока. Това е към днешна дата, 2-3 седмици, откакто официално овладяха властта в Афганистан, а "Великанът с глинени нозе" рухне от само себе си.
- Отбелязахте, че тероризмът не е преборен.
- Да не съм песимист, но той никога няма да бъде преборен. Тероризмът е форма на борба на онези групи, народи и страни, които нямат този огромен ресурс, с който разполагат високоразвитите общества и страни.
- Можеха ли в годините, тези 20 години, западните сили да се унищожат талибаните буквално?
- Не могат да ги унищожат. Талибаните са афганистанци, част от този народ. Когато бях на мисия там познавах един афганистанец, който навремето, преди 1990 година, е бил офицер от Афганистанската народна армия, бе завършил Военно училище в Съветския съюз. Ние го използвахме като информатор доста сполучливо, винаги обективно даваше информация този човек. Той имаше 15 деца и когато сме разговаряли с него е казвал, че една част от тях са били муджахидини, т.е. борци срещу окупацията от страна на Съветския съюз, други две били привърженици на движението на талибаните, а друга част подкрепяха изцяло САЩ и коалиционните сили. Това е нагледен пример от едно афганистанско семейство - 9 сина и 6 дъщери. Така че, важен момент е, че талибаните са афганистанци, те не са някаква външна притурка. Не са араби, не са пакистанци или пък индийци. Талибаните намират своята база и здраво основа сред народа на Афганистан.
- Трябва ли ние в България да се притесняваме, ако представители на афганистанския народ дойдат на наша територия?
- Аз мисля, че между българския и афганистанския народ има дълбока връзка и ще ви кажа защо. Има една Северозападна провинция в Афганистан, която се нарича Балх, а на дадени места е изписана и Балхария (б.р. препратка към България). Има исторически източници, които казват, че нашите предци, прадеди, едното от ядрата на прабългарите е тръгнало именно от онези земи. Има думи при афганистанците, а те имат едно 26-27 диалектни форми на говор, като например "хубост", "хубаво" и те са със същото значение, каквото е и при нас.
Аз съм на мнение, че ние като страна, като народ, известен със своята толерантност, би следвало в този труден момент да подадем ръка на нуждаещите се афганистанци. Сега управляващите от служебното правителство по медиите казват, че са подготвили да дадат убежище на 70 афганистански граждани, които са работили в интерес на България - в посолството, към българския военен контингент и т.н.
Нашите служби, които отговарят за сигурността ни, имат своите методи и прийоми, с които биха селектирали, ако евентуално сред множеството мигранти тръгнат да навлизат лица, които са "спящи клетки" и целят да подготвят извършването на терористичен акт в даден момент.
Чисто физически ние не можем да затворим нашите граници и по суша, и по вода, и по въздух. Говори се, че всеки ден броят на навлизащите на територията на страната мигранти се увеличава. Защо това да не се легализира? Да се мине през официалните КПП, да се изолират във временни лагери, да се провери тяхното здравословно състояние и т.н. Виждате, че ред европейски страни официално позволяват да се даде възможност на тази вълна от бежанци да бъдат приютени, да им се подаде ръка.
Не казвам, че абсолютно трябва да отворим границите си. Но тези които са работили за България - и към посолството, и към военния ни контингент, който 20 години оперираше в Афганистан, на тези семейства е редно да подадем ръка.
Аз говоря ежедневно с трима от преводачите. Дал съм техните телефони на институциите - Министерство на външните работи и Министерство на отбраната, но към момента нито един представител на българските институции не си е направил труда да се свърже с тях. А те ми звънят всеки ден да ме питат какво става, ще им се окаже ли помощ да дойдат в България.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 от протеста
Коментиран от #16, #28, #31, #84
16:44 01.09.2021
2 Един
16:45 01.09.2021
3 Помним
Коментиран от #34
16:45 01.09.2021
4 хммм
16:45 01.09.2021
5 На море
Коментиран от #11, #35
16:46 01.09.2021
6 ????
16:46 01.09.2021
7 Sieg
16:47 01.09.2021
8 Гарвана
Коментиран от #17
16:48 01.09.2021
9 На майчицата ти
16:49 01.09.2021
10 Защо
16:49 01.09.2021
11 Рад
До коментар #5 от "На море":
АФГАНИСТАН!!! И за другото не си прав, защото пак ще са на българска земя и като приберат по едно помощи ще искат за отглеждането им!16:50 01.09.2021
12 Уваууу
16:50 01.09.2021
13 не го канете
16:51 01.09.2021
14 Този коментар е премахнат от модератор.
15 Хаджи Генчо
16:54 01.09.2021
16 Кои семейства бе?
До коментар #1 от "от протеста":
Шивиков, с какво те облъчват и тебе? Че за Авганистан това е празник и рай! Най-накрая се отърваха от окупаторите! Защо ще искат да бягат? Аман от вас, манипулатори долни. Авганистан и те, които искат на самолета за Запада не са бежанци, а икономически мигранти!16:54 01.09.2021
17 Много
До коментар #8 от "Гарвана":
Ясно е :ДОЛАРИ16:55 01.09.2021
18 хъхъ
16:55 01.09.2021
19 ГЕРБ=ДПС=ВМРО
Преди да започнем да се грижим за чалми, африканци, иракчани ... И преди българската държава да е започнала да осигурява на чалмите жилище, безплатни медицински грижи, социални помощи ... Този Шивиков да прибере чамата, заедно с 4 или 8-те дечурлига и жената да живят при него в дома му.
също така, не ли редно да се погрижим за мизерстващите пенсионери,преди да започнем да се грижим да се увеличават пенсиите на "богатит" пенсионери с месечна пенсия от 1000-1450 лева
Коментиран от #68
16:55 01.09.2021
20 Шивик ООД
16:57 01.09.2021
21 колю
16:58 01.09.2021
22 Последния Софиянец
16:59 01.09.2021
23 Като са работили за нас
17:00 01.09.2021
24 ТИКВА
17:00 01.09.2021
25 Кую
17:00 01.09.2021
26 Пеям
17:00 01.09.2021
27 Маймуняка
17:00 01.09.2021
28 Паметлив дедо
До коментар #1 от "от протеста":
Ало, Шивиков! Уволниха те от армията за злоупотреби!! Сега какви ги трънкаш?? Тия авганци са работили не за България а за интересите на световния полицай и провалил се престъпник - САЩ!!17:02 01.09.2021
29 Предател
17:02 01.09.2021
30 Ино въпросчИ
17:04 01.09.2021
31 Дедо Киро
До коментар #1 от "от протеста":
Висше му физиономията и дебелия врат!! Мяза ми на мутра??! Или се лъжа??17:05 01.09.2021
32 Хасан
17:06 01.09.2021
33 Дедо Киро
17:07 01.09.2021
34 Редник
До коментар #3 от "Помним":
Не е карал,а е заповядал.Има разлика.17:09 01.09.2021
35 Смръдлив трол
До коментар #5 от "На море":
Виж,че Пешо Здравков е писал дописката.Мирише от далеч на Соросоидна пропаганда.А Шивиков е прадажник,Марешки го купи за жълти стринки.17:13 01.09.2021
36 Този коментар е премахнат от модератор.
37 кокошкаря шивиков
всички русофили сте една стока-развалена
17:20 01.09.2021
38 Подаващия Неща
17:35 01.09.2021
39 Този коментар е премахнат от модератор.
40 Овенен Папуняк !
17:47 01.09.2021
41 Просто човек
17:47 01.09.2021
42 Този коментар е премахнат от модератор.
43 Просто човек
17:48 01.09.2021
44 Този коментар е премахнат от модератор.
45 Кафир
17:49 01.09.2021
46 vasik atanasova
ние българите си нямаме проблеми а с афганистанци ще се занимаваме
айде в лево
17:50 01.09.2021
47 Този коментар е премахнат от модератор.
48 Боби
17:52 01.09.2021
49 Ove new - Tsar - vul !
17:54 01.09.2021
50 Генерал ШИБАНЯКОФ
17:58 01.09.2021
51 Ти взели едно семейство ?
17:58 01.09.2021
52 Народа наш копнее за Maidan !
18:02 01.09.2021
53 Този коментар е премахнат от модератор.
54 Този коментар е премахнат от модератор.
55 Б А С Т А, Г Е Н У К, ИНАФ, хватит,Кафа
18:08 01.09.2021
56 ГРАД КОЗЛОДУЙ
Коментиран от #69
18:09 01.09.2021
57 Този коментар е премахнат от модератор.
58 Паразит
18:13 01.09.2021
59 Слушай драги
18:13 01.09.2021
60 4️⃣4️⃣5️⃣5️⃣
18:14 01.09.2021
61 Дрес
18:15 01.09.2021
62 хах
18:18 01.09.2021
63 токер
18:21 01.09.2021
64 Хуарбуса
18:33 01.09.2021
65 Наблюдател
18:43 01.09.2021
66 Доко
18:43 01.09.2021
67 касетчалма
18:54 01.09.2021
68 Йо Несбьо
До коментар #19 от "ГЕРБ=ДПС=ВМРО":
Именно! И не само пенсионерите. Нека докарат минималната заплата поне до 1000 бруто и чак тогава ще мислим за афганистанци.18:56 01.09.2021
69 ха ха
До коментар #56 от "ГРАД КОЗЛОДУЙ":
ген. Димитър Шивиков е участвал в реални бойни действия в Ирак. Мисля че и в Афганистан.Чочоолу освен по селата където никой не е оказвл съпротива, къде е участвал??
Коментиран от #71, #72
19:00 01.09.2021
70 Гост
Всеми си едно афганско семейство у вас бе, благороден.
19:06 01.09.2021
71 Гост
До коментар #69 от "ха ха":
Генерал-майор Стою Иванов Неделчев (Чочоолу) с прякор Пантерата участва във войната срещу Германия (1944 – 1945) като заместник-командир на VIII–а Тунджанска дивизия от 9 септември 1944 до 10 март 1945.Участва в Съпротивителното движение по време на Втората световна война.
През 1941 година като парашутист се завръща в България, за да организира партизански отряди. Командир на Партизански отряд „Христо Ботев“, Партизанска бригада „Георги Димитров“ и Пета Старозагорска въстаническа оперативна зона. Два пъти му е издавана смъртна присъда по ЗЗД. Остава неуловим, което го прави един от легендарните партизански командири.
Служи си трудно с дясната ръка вследствие на наранявания от времето на съпротивата и козирува с лявата.
А тоя чантаджия не може да му стъпи на малкия пръст.
19:12 01.09.2021
72 ГРАД КОЗЛОДУЙ
До коментар #69 от "ха ха":
ЧУПКА ХА ХА явно си ромКоментиран от #76
19:12 01.09.2021
73 Пепи Дъгата
Коментиран от #83
19:46 01.09.2021
74 случаен
19:56 01.09.2021
75 иван иванов
19:57 01.09.2021
76 Този коментар е премахнат от модератор.
77 Този коментар е премахнат от модератор.
78 Митко
20:03 01.09.2021
79 Бай Ставри
20:06 01.09.2021
80 куку
20:14 01.09.2021
81 Този коментар е премахнат от модератор.
82 ПОМОЩ
20:17 01.09.2021
83 Знам как си "помагате" вие под дъгата.
До коментар #73 от "Пепи Дъгата":
Сега сте зажаднели за брадата ласка ,ама тия ще ви яздат като животни каквито са всъщност.20:20 01.09.2021
84 ponti
До коментар #1 от "от протеста":
Много от неговите се отрекоха, след като се съюзи с мрш-ки. Това му мнение е още един автогол. Жалко, Генерале! Ние оставаме от другата страна на барикадата!20:20 01.09.2021
85 Мутри вън!
20:38 01.09.2021
86 15 деца
21:11 01.09.2021
87 Две димящи дула
21:17 01.09.2021
88 Перо
21:40 01.09.2021
89 Да,бе
21:57 01.09.2021
90 патерица
22:24 01.09.2021
91 В.В.П.
22:51 01.09.2021
92 Пенсинер
02:19 02.09.2021
93 Банкерче
03:39 02.09.2021
94 Незагрижен
04:42 02.09.2021
95 Енчев
Моля кажете истината, как се евакуираха нашите ОТАН-марионетки от Афганистан,
които бяха изоставени, след поредното позорно бягство на американските енергийни крадци, от там?
"Гласът на НЕСуверенна БЪЛГАРИЯ"
Коментиран от #96
05:24 02.09.2021
96 винкела
До коментар #95 от "Енчев":
ти няма ли да налапаш дулото като сина си ?07:00 02.09.2021
97 интереси
07:10 02.09.2021
98 Смях
08:52 02.09.2021
99 Шивиков за кой са работели авганци в
11:11 02.09.2021
100 ПАПЛАЧ
19:18 02.09.2021
101 Бай Иван
16:11 27.09.2021