Когато през 1875г. Николаус Ото проектира първия четиритактов двигател с вътрешно горене (ДВГ), надали е предполагал, че век и половина по-късно именно този метод на задвижване ще е преобразил света и все още ще доминира. На практика ще е създал изцяло нов метод за масово придвижване, който за пръв път в човешката история не включва впрегатни животни. Ще е извършил скок, който е съизмерим с най-значимите човешки достижения като откритието на пеницилина и рефлекторния телескоп.
Надали Ото е предполагал, че точно 147 години по-късно един континент - по-точно Европейският съюз, ще мисли да забрани неговото изобретение. С помощта на евродепутата Андрей Новаков (ГЕРБ/ЕНП) повдигаме завесата на решенията, които се обсъждат в европарламента.
Евродепутатите искат зарядни станции за автомобили на всеки 60 км
„ДВГ или електромотор?“ е шекспировото „Да бъдеш или не...“ Или поне тази представа ни създава през последните години.
Да отвориш прозореца на колата си и да слушаш двигателя, докато караш е удоволствие, защото това е единствената машина, която превръща въглеродния диоксид в радост, в музикално произведение. Също така е удоволствие и да усетиш мигновено максимален въртящ момент на електромотора от нула обороти и при почти пълна тишина. Но в същото време батериите все още не предлагат енергийната плътност на бензина и дизела, което намалява пробега при електромобилите. От друга страна, дори и най-големите фенове трудно биха харесали пушеците и течовете от амортизирани двигатели.
Защо ЕС иска зарядни станции на всеки 60 км! Евродепутатът Исмаил Ертуг пред ФАКТИ
В днешно време въпросът дали едното, или другото - малко е като шекспировото „Да бъдеш или не...“. Зависи от заплатата ти, от транспортните ти нужди, от това дали общината/държавата предлага облекчения, от това дали има къде да заредиш батерията, както и от това дали Русия напада Украйна.
От практическа гледна точка въпросът по-скоро трябва да е дали електротранспортът е по-привлекателен за хората. Привлекателен = евтин + с голям пробег + зарядна станция зад ъгъла + дълъг живот на батерията + безплатно паркиране + данъчни облекчения... Лека-полека се движим в тази посока, но все още не сме в зоната на привлекателността.
И тук идва и също толкова шекспировият въпрос - как да направим електротранспорта привлекателен, а не задължителен. Дали забраната е решение, или по-скоро стимулите и алтернативите са такова? Отговорът е стимули и достъп до алтернатива. Хората знаят по-добре как да похарчат парите си и какво да си купят с тях.
Регламентът за определяне на по-строги стандарти за емисиите на СО2 от новите леки автомобили и леките търговски превозни средства беше и остава една от най-обсъжданите теми в Европейския парламент, а обсъжданата забрана за производството на нови автомобили с двигатели с вътрешно горене предизвика много спорове между държавите членки.
„Това предложение цели да ускори прехода към устойчива мобилност с ниски и нулеви емисии, поставяйки нови и по-стриктни изисквания за леките и лекотоварните автомобили, които са отговорни за около 15% от общото количество на СО2 емисии в ЕС. Според мен свръх амбиция, за която не сме готови. Според предложението паркът от новорегистрирани автомобили трябва да намали емисиите си с 55% до 2030 г. и със 100% до 2035 г. в сравнение с 2021 г. За новите търговски превозни средства целите за намаление ще бъдат съответно 50% за 2030 и 100% за 2035 г. Затова аз гласувах против“, казва по темата пред ФАКТИ евродепутатът Андрей Новаков.
Той обръща внимание и на факта, че красноречиви бяха обаче резултатите от гласуването в парламентарната комисия по околна среда - предложените промени бяха приети с крехко мнозинство (46 на 40), което още веднъж показва разделението в европарламента.
Преди гласуването в пленарна зала, през юни тази година, бяха обсъждани различни компромисни предложения. Едно от тях дойде от групата на Европейската народна партия (ЕНП), а именно цел за 90% намаление на емисиите за 2035, вместо 100%. Отново втори изключително амбициозна цел, но по-разумна от първоначалната идея за практическата забрана на ДВГ.
„За съжаление, по време на юнската пленарна сесия, парламентът гласува и подкрепи забраната за производство на нови автомобили с ДВГ от 2035 г. Не смятам, че определянето на крайни срокове е начин за промяна в нагласите на пазара или поведението на потребителите. Също така съм на мнение, че е прекалено рано за определяне на толкова крайна мярка. От изключителна важност е да дадем възможност и време на индустрията за развитието на други технологии и алтернативни горива, което пък ще намали зависимостта ни от страни като Русия и Китай“, допълва Новаков.
Според него, имайки предвид, че има държави, които са резервирани спрямо определения краен период за 2035 година, той намира за положителна стъпка предложението Европейската комисия да изготви доклад до 2026 година относно технологичното развитие на хибридните автомобили и СО2 неутралните горива (синтетични). Преговорите с държавите членки започват, така че окончателната позиция, включително дали ще има, или не забрана, предстои да бъде формирана.
Анализът сочи, че имаме куп несвършена домашна работа. „Трябва да направим анализ в няколко посоки, за да оценим ефектите от евентуална забрана. В уравнението на този анализ трябва да включим наличностите и цените на суровините, материалите и чиповете; рисковете при веригите за доставки; екологичните, климатичните и социалните аспекти в трансформацията на производството; наличната инфраструктура за електротранспорта. Резултатът от такъв анализ може да бъде отгатнат доста лесно“, казва още евродепутатът.
Пазарът на суровини, материали и чипове, както и веригите за доставки са чупливи.
Какви са причините? Наблюдава се и географска свръхконцентрация. Ако можеш да си купиш литий, избирайки между 50 доставчици, е едно. Но ако имаш само няколко източници, повечето от които контролирани от недемократични режими, доста лесно можем да се озовем в ситуация като днешната с доставките на газ. В днешната ситуация разпалваме наново въглищните централи, а в бъдеще ще въведем отново ДВГ?
Надеждите, че ще може да произвеждаме тук, в ЕС, достатъчно евтини материали и компоненти, за да са достъпни за широка група потребители, са все още в полето на утопията. Поради европейския стандарт на живот и развитата икономика, производството тук не кореспондира с икономическата логика. И така години наред доста от производствата ни са изнесени предимно в Азия и то доброволно. Последното те поставя в условията на зависимост.
Следва…
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 о неразумни юроде
09:08 27.10.2022
2 Тахумба
09:10 27.10.2022
3 Бонев
09:14 27.10.2022
4 Като трябва да си заредиш електромобила
Коментиран от #23
09:16 27.10.2022
5 НЕЗНАМ
Коментиран от #7
09:25 27.10.2022
6 Някой
Абе, ЕС е пътник от поне 10 години. Още щом почна да говори за зелена сделка и спиране на колите с ДВГ. Може да се видят преките последствия от безгръбначната политика - голяма инфлация (най-доброто от това тепърва предстои), безработица, изнасящо се производство в САЩ и Азия (цените на енергоносителите са доста по-нормални), и т.н.
09:28 27.10.2022
7 Явно
До коментар #5 от "НЕЗНАМ":
Защото си незнаещ.Коментиран от #11
09:29 27.10.2022
8 Този коментар е премахнат от модератор.
9 ДВГ нямa дa изчeзнe
09:34 27.10.2022
10 ДВГ нямa дa изчeзнe
09:34 27.10.2022
11 НЕЗНАМ
До коментар #7 от "Явно":
Думата се казва ПРОГРЕС.И на ел.транспорта ще му дойде времето.Коментиран от #14
09:36 27.10.2022
12 БОЗА
Този коментар изразява личното мнение на автора.То може да не съвпада с позициите на "Факти",като цяло,и на отделни коментиращи в частност,за което БХ(Баклава и Халва)
09:36 27.10.2022
13 Искам
09:38 27.10.2022
14 Прав
До коментар #11 от "НЕЗНАМ":
Си че ще му дойде времето, ама няма да е в нашето време.09:39 27.10.2022
15 И Ко праим
09:40 27.10.2022
16 50000ев
09:42 27.10.2022
17 Флинстоун
09:51 27.10.2022
18 ек борса за ток с фючърси от лондон
Вижте хедж портфолиото за традиционните източници на енергия- нефт, въглища, газ, злато на гурото ви спекуланта шорош и тогава пишете за зилени енергии и източници, без да лъжете.
09:52 27.10.2022
19 незнайко
09:55 27.10.2022
20 соца се завръща
с нив надпис мадеинес
10:01 27.10.2022
21 Наблюдател
10:38 27.10.2022
22 Краси Марков
10:51 27.10.2022
23 Ти си
До коментар #4 от "Като трябва да си заредиш електромобила":
Колега , погледни природата - зеленото след време става кафяво та така и със зелените партии ....11:20 27.10.2022
24 Ами
11:29 27.10.2022
25 Телевизия Бобов дол
11:29 27.10.2022
26 Всички знаят
11:35 27.10.2022
27 В нашата любима
11:44 27.10.2022
28 Анонимните
14:17 27.10.2022
29 Някой си
22:19 27.10.2022
30 ГЕРБ=БСП=ДПС
Като последната глупост, че гражданин, ако бил се разболял заради замърсяване на вуздуха ДЪРЖАВАРА(другите хора) ТРЯБВАЛО ДА МУ ПЛАТИ ОБЕЩЕТЕНИЕ. Само питам, този "болен" заради въздуха, ползва ли автомобил, такси, градски транспорт, автобуси, дизелови влакове, самолети на керосин ... Даже метрото и трамвая ... дори И да са електручески, ползват електричество от въглища... Ако е ползвал, то тогава откъде накъде, някой друг(аь) ще му плаща обезщетение, че се бил разболял заради това. Съгласен съм да се плати обезщетение за дишане на мръсен въздух, но само, ако човека докаже, че цял живот е бил пешеходец и никога не се е качвал да пътува в машина задвижвана от петрол, никога не е ползвал електричество от въглища, никога не пазарувал стоки произведени с петрол и въглища, транспиртирани с камиони, железница, самолети, кораби...
11:19 28.10.2022
31 Крум
03:28 29.10.2022
32 Този коментар е премахнат от модератор.