Евродепутатите искат зарядни станции за автомобили на всеки 60 км. Това става ясно, след като днес европарламентът прие позицията си относно проекта на законодателство на ЕС, чиято цел е да се стимулира разполагането на станции за зареждане с електроенергия и алтернативни горива (напр. водород) за автомобили, камиони, влакове и самолети и да се подкрепи навлизането на устойчиви превозни средства. Новите правила са част от пакета „Подготвени за цел 55 през 2030 г.“ - планът на ЕС за намаляване на емисиите на парникови газове с най-малко 55% до 2030 г. в сравнение с нивата от 1990 г., съобщават от европарламента.
Членовете на ЕП определиха минимални задължителни национални цели за разгръщането на инфраструктура за алтернативни горива. Държавите членки ще трябва да представят своя план относно начините за постигането на тези цели до 2024 г.
Съгласно приетия текст, до 2026 г. следва да има поне една електрическа зарядна станция за автомобили на всеки 60 км по главните пътища на ЕС. Същото изискване ще се прилага за камиони и автобуси, но само за основните пътни коридори по мрежата на ЕС TEN-T, където трябва да бъдат разположени по-мощни станции. Ще има някои изключения от правилата за най-отдалечените региони, островите и пътищата с много малък трафик.
Евродепутатите предлагат също така да се създадат повече станции за презареждане с водород по главните пътища на ЕС (на всеки 100 км вместо на всеки 150 км, както предлага Европейската комисия) и тази цел да бъде постигната по-бързо (до 2028 г. вместо до 2031 г.).
Алтернативните станции за презареждане следва да бъдат достъпни за всички марки превозни средства и плащането следва да бъде лесно. Те трябва да показват цената за kWh или за килограм и тя трябва да бъде достъпна и сравнима. Членовете на ЕП също така искат до 2027 г. да бъде създадена единна точка на ЕС за достъп до данни за алтернативните горива, която да предоставя информация относно наличието, времето за чакане и цените на различните станции в цяла Европа.
Устойчиви морски горива
Евродепутатите приеха също така позицията си по проекта на законодателство на ЕС относно използването на възобновяеми и нисковъглеродни горива в морския транспорт. Парламентът настоява морският сектор да намали емисиите на парникови газове от корабите с 2%, считано от 2025 г., с 20% от 2035 г. и с 80% от 2050 г. в сравнение с равнището от 2020 г. (намалението, предложено от Европейската комисия, е 13% от 2035 г. и 75% от 2050 г.).
Тези изисквания ще се прилагат за кораби с брутен тонаж над 5000 тона, които са отговорни за 90% от въглеродните емисии от корабите акостирали във или плаващи между пристанищата на ЕС, и за 50% от енергията, използвана при плавания, при които пристанището на отплаване или пристигане е извън ЕС или в неговите най-отдалечени региони.
Евродепутатите също така определиха цел от 2% за използване на възобновяеми горива и задължиха контейнеровозите и пътническите кораби да използват електрозахранване на брега, докато са на котвена стоянка в основните пристанища на ЕС, считано от 2030 г. Това би намалило значително замърсяването на въздуха в пристанищата.
За да се гарантира спазването на законодателството, членовете на ЕП подкрепят въвеждането на санкции. Генерираните от тях приходи следва да отидат във Фонда за океаните и да допринасят за декарбонизацията на морския сектор, енергийната ефективност и технологиите за задвижване с нулеви емисии.
Докладчикът на ЕП относно разгръщането инфраструктура за алтернативни горива Исмаил Ертуг (С&Д, Германия) заяви: "В момента в ЕС има 377 000 станции за зареждане, но това е наполовина по-малко от количеството, което би трябвало да бъде постигнато, ако страните от ЕС бяха изпълнили обещанията си. Трябва да се справим с тази пречка пред декарбонизацията и бързо да въведем инфраструктурата за алтернативни горива, за да спасим " Зеления пакт".
"Това е най-амбициозният проект в света за декарбонизация на морския транспорт. Позицията на Парламента гарантира, че нашите цели в областта на климата ще бъдат постигнати бързо и ефективно, като се запазва конкурентоспособността на морския сектор и се гарантира, че няма да има изтичане на въглеродни емисии или загуба на работни места в Европа", добави Йорген Варборн (ЕНП, Швеция), докладчик на ЕП относно използването на устойчиви морски горива.
Мандатът за преговори относно разгръщането на инфраструктура за алтернативни горива беше приет с 485 гласа „за“, 65 гласа „против“ и 80 гласа „въздържал се“, а относно използването на устойчиви морски горива - с 451 гласа „за“, 137 гласа „против“ и 54 гласа „въздържал се“, с което Парламентът е готов да започне преговори с държавите членки.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 НИКО
15:36 19.10.2022
2 Дааа
15:40 19.10.2022
3 £€¥√
Toва ако стане в България,със сигурност трябва да се построи Белене
Коментиран от #5, #10
15:50 19.10.2022
4 БСП Хасково
15:52 19.10.2022
5 Енергетик
До коментар #3 от "£€¥√":
Не само Белене, но и Силистра, Пловдив и Синеморец. Турците строят например вече 2 АЕЦ на Черно море15:53 19.10.2022
6 i-рян
15:55 19.10.2022
7 Некой си
Толкова ли е реалният пробег на електричките?
Коментиран от #15
15:58 19.10.2022
8 Иван
16:51 19.10.2022
9 Гост
17:12 19.10.2022
10 Леко си пропуснал другата новина
До коментар #3 от "£€¥√":
В българия вече на 100 км има по две зарядни станции според статистиката. Смяташ ли че по една зарядна станция на 60 км ще ни е проблем след не знам си колко години?И между другото не е лошо да се запознаеш че сме едни от най-големите страни износителки на ток, изнасяйки 10 терават часа годишно преди години, а при тази ситуация още към момента сме ги изнесли а има още месеци до края на годината. Ако утре с магическа пръчка българите някак изкарат 300 милиарда, за да може в купон всички за един ден да си сменим автомобилите с чисто нови електромобили, ако махнем проблема със зарядните, за движението на 3 милиона електромобила ще са необходими само от 5 треватчаса енергия годишно.
Тоест само с наличните централи ще задоволим абсолютно всички нужди на електромобилите и ще остане още толкова за изнасяне.
Само че основният проблем не са зарядните или централите, а онези 300 милиарда които българинът трябва да изкара от джоба за да мине на електромобили. Така че не слагай каруцата пред коня. Дори през 2050 година, по пътищата на българия няма да се движат и 1 милион електромобили.
Коментиран от #11
17:42 19.10.2022
11 Гост
До коментар #10 от "Леко си пропуснал другата новина":
Ток има, зарядни също,остава да си купиш Тесла.Коментиран от #13, #14
18:52 19.10.2022
12 Капитана
19:34 19.10.2022
13 Не мислиш ли
До коментар #11 от "Гост":
Че се излагаш вече? Това се изтърка.20:46 19.10.2022
14 Игнор
До коментар #11 от "Гост":
Трол такъв.08:37 20.10.2022
15 Реалист
До коментар #7 от "Некой си":
Реалният е около 30 км, за останалите 30 ще се бута или ще се зарежда от мобилни Пауър банки09:37 24.10.2022