Last news in Fakti

19 Октомври, 2022 15:20 1 164 15

Евродепутатите искат зарядни станции за автомобили на всеки 60 км

  • електромобили-
  • зарядни станции-
  • пътища

Цел е също така да се създадат повече станции за презареждане с водород

Евродепутатите искат зарядни станции за автомобили на всеки 60 км - 1
Снимка: БГНЕС

Евродепутатите искат зарядни станции за автомобили на всеки 60 км. Това става ясно, след като днес европарламентът прие позицията си относно проекта на законодателство на ЕС, чиято цел е да се стимулира разполагането на станции за зареждане с електроенергия и алтернативни горива (напр. водород) за автомобили, камиони, влакове и самолети и да се подкрепи навлизането на устойчиви превозни средства. Новите правила са част от пакета „Подготвени за цел 55 през 2030 г.“ - планът на ЕС за намаляване на емисиите на парникови газове с най-малко 55% до 2030 г. в сравнение с нивата от 1990 г., съобщават от европарламента.

Членовете на ЕП определиха минимални задължителни национални цели за разгръщането на инфраструктура за алтернативни горива. Държавите членки ще трябва да представят своя план относно начините за постигането на тези цели до 2024 г.

Съгласно приетия текст, до 2026 г. следва да има поне една електрическа зарядна станция за автомобили на всеки 60 км по главните пътища на ЕС. Същото изискване ще се прилага за камиони и автобуси, но само за основните пътни коридори по мрежата на ЕС TEN-T, където трябва да бъдат разположени по-мощни станции. Ще има някои изключения от правилата за най-отдалечените региони, островите и пътищата с много малък трафик.

Евродепутатите предлагат също така да се създадат повече станции за презареждане с водород по главните пътища на ЕС (на всеки 100 км вместо на всеки 150 км, както предлага Европейската комисия) и тази цел да бъде постигната по-бързо (до 2028 г. вместо до 2031 г.).
Алтернативните станции за презареждане следва да бъдат достъпни за всички марки превозни средства и плащането следва да бъде лесно. Те трябва да показват цената за kWh или за килограм и тя трябва да бъде достъпна и сравнима. Членовете на ЕП също така искат до 2027 г. да бъде създадена единна точка на ЕС за достъп до данни за алтернативните горива, която да предоставя информация относно наличието, времето за чакане и цените на различните станции в цяла Европа.

Устойчиви морски горива

Евродепутатите приеха също така позицията си по проекта на законодателство на ЕС относно използването на възобновяеми и нисковъглеродни горива в морския транспорт. Парламентът настоява морският сектор да намали емисиите на парникови газове от корабите с 2%, считано от 2025 г., с 20% от 2035 г. и с 80% от 2050 г. в сравнение с равнището от 2020 г. (намалението, предложено от Европейската комисия, е 13% от 2035 г. и 75% от 2050 г.).

Тези изисквания ще се прилагат за кораби с брутен тонаж над 5000 тона, които са отговорни за 90% от въглеродните емисии от корабите акостирали във или плаващи между пристанищата на ЕС, и за 50% от енергията, използвана при плавания, при които пристанището на отплаване или пристигане е извън ЕС или в неговите най-отдалечени региони.

Евродепутатите също така определиха цел от 2% за използване на възобновяеми горива и задължиха контейнеровозите и пътническите кораби да използват електрозахранване на брега, докато са на котвена стоянка в основните пристанища на ЕС, считано от 2030 г. Това би намалило значително замърсяването на въздуха в пристанищата.
За да се гарантира спазването на законодателството, членовете на ЕП подкрепят въвеждането на санкции. Генерираните от тях приходи следва да отидат във Фонда за океаните и да допринасят за декарбонизацията на морския сектор, енергийната ефективност и технологиите за задвижване с нулеви емисии.

Докладчикът на ЕП относно разгръщането инфраструктура за алтернативни горива Исмаил Ертуг (С&Д, Германия) заяви: "В момента в ЕС има 377 000 станции за зареждане, но това е наполовина по-малко от количеството, което би трябвало да бъде постигнато, ако страните от ЕС бяха изпълнили обещанията си. Трябва да се справим с тази пречка пред декарбонизацията и бързо да въведем инфраструктурата за алтернативни горива, за да спасим " Зеления пакт".

"Това е най-амбициозният проект в света за декарбонизация на морския транспорт. Позицията на Парламента гарантира, че нашите цели в областта на климата ще бъдат постигнати бързо и ефективно, като се запазва конкурентоспособността на морския сектор и се гарантира, че няма да има изтичане на въглеродни емисии или загуба на работни места в Европа", добави Йорген Варборн (ЕНП, Швеция), докладчик на ЕП относно използването на устойчиви морски горива.

Мандатът за преговори относно разгръщането на инфраструктура за алтернативни горива беше приет с 485 гласа „за“, 65 гласа „против“ и 80 гласа „въздържал се“, а относно използването на устойчиви морски горива - с 451 гласа „за“, 137 гласа „против“ и 54 гласа „въздържал се“, с което Парламентът е готов да започне преговори с държавите членки.


Поставете оценка:
Оценка 3 от 8 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 НИКО

    16 2 Отговор
    КАК ГИ ИЗБИРАТ ТЕЗИ ЕВРО ДЕПУТАТИ ПО ПРОСТОТИЯ
  • 2 Дааа

    16 2 Отговор
    Аз ли нещо не разбирам или..призиви за пестене на енергия да се седи на студено ,тъмно да се къпеш по -малко а после зарядни за ел коли на всеки 60км хахх.Някой много здраво ги спонсорира за да лобирт за тези глупост
  • 3 £€¥√

    7 2 Отговор
    Евродепутатите искат зарядни станции за автомобили на всеки 60 км

    Toва ако стане в България,със сигурност трябва да се построи Белене

    Коментиран от #5, #10

  • 4 БСП Хасково

    7 0 Отговор
    Трябва да са на всеки километър, за да успее
  • 5 Енергетик

    3 2 Отговор

    До коментар #3 от "£€¥√":

    Не само Белене, но и Силистра, Пловдив и Синеморец. Турците строят например вече 2 АЕЦ на Черно море
  • 6 i-рян

    11 1 Отговор
    Да почнем с европейски заплати първо...
  • 7 Некой си

    11 3 Отговор
    Аммм, защо на всеки 60км?
    Толкова ли е реалният пробег на електричките?

    Коментиран от #15

  • 8 Иван

    10 2 Отговор
    По-добре да опънат жица на магистралата и да се закачим като тролеи.
  • 9 Гост

    8 1 Отговор
    705 калпака с основна заплата 300к годишно. Секи барва по една зарядна станция и готово....
  • 10 Леко си пропуснал другата новина

    4 5 Отговор

    До коментар #3 от "£€¥√":

    В българия вече на 100 км има по две зарядни станции според статистиката. Смяташ ли че по една зарядна станция на 60 км ще ни е проблем след не знам си колко години?

    И между другото не е лошо да се запознаеш че сме едни от най-големите страни износителки на ток, изнасяйки 10 терават часа годишно преди години, а при тази ситуация още към момента сме ги изнесли а има още месеци до края на годината. Ако утре с магическа пръчка българите някак изкарат 300 милиарда, за да може в купон всички за един ден да си сменим автомобилите с чисто нови електромобили, ако махнем проблема със зарядните, за движението на 3 милиона електромобила ще са необходими само от 5 треватчаса енергия годишно.

    Тоест само с наличните централи ще задоволим абсолютно всички нужди на електромобилите и ще остане още толкова за изнасяне.

    Само че основният проблем не са зарядните или централите, а онези 300 милиарда които българинът трябва да изкара от джоба за да мине на електромобили. Така че не слагай каруцата пред коня. Дори през 2050 година, по пътищата на българия няма да се движат и 1 милион електромобили.

    Коментиран от #11

  • 11 Гост

    9 1 Отговор

    До коментар #10 от "Леко си пропуснал другата новина":

    Ток има, зарядни също,остава да си купиш Тесла.

    Коментиран от #13, #14

  • 12 Капитана

    3 0 Отговор
    Боцмане , проберете сходнята , оберете швартовите , опърайте платната и с попътен вятър към селото бъдеще .
  • 13 Не мислиш ли

    2 3 Отговор

    До коментар #11 от "Гост":

    Че се излагаш вече? Това се изтърка.
  • 14 Игнор

    1 2 Отговор

    До коментар #11 от "Гост":

    Трол такъв.
  • 15 Реалист

    0 0 Отговор

    До коментар #7 от "Некой си":

    Реалният е около 30 км, за останалите 30 ще се бута или ще се зарежда от мобилни Пауър банки