Last news in Fakti

18 Април, 2023 21:00 4 688 57

Защо булгарколата още я няма

  • корупция-
  • булгаркола-
  • българия-
  • кола-
  • автомобили-
  • автомобил-
  • инвестиции-
  • балкани

Политическата нестабилност, която люлее държавата от 2021 насам, е лоша реклама

Защо булгарколата още я няма - 1
Снимка: БГНЕС
ФАКТИ публикува мнения с широк спектър от гледни точки, за да насърчава конструктивни дебати.

Коментар на Емилия Милчева:

България не може едно правителство да сглоби, камо ли цял автомобил. Но това не пречи да се мечтае за булгаркола, която да литне по пътищата въпреки досегашните провали с френската Renault 8 в социализма, с британския Maestro в разгара на прехода и с китайската марка Great Wall отпреди десетина години. От конвейерите слязоха няколко хиляди коли и всичко приключи със скандал или фалит. Или и с двете.

В същото време съседна Румъния се бори за шестото място в Европа като производител на автомобили, а Турция с нейните 12 завода и близо 4000 доставчици на оборудване също е сред лидерите в автомобилостроенето. Притисната между тази силна конкуренция, за България е непосилно да се пребори за дял от този бизнес. Сглобяване на автомобили обаче звучи престижно - освен че носи висока добавена стойност. И ето, че служебният кабинет на президента Радев също се отчете с авто-мото-начинание.

Нова формула за Доброславци

Първа профилирана икономическа зона, свързана с автомобилната индустрия, ще израсне край София, на терена на бившето военно летище Доброславци - чиста, зелена, на 15 км от центъра на столицата, с площ от 290 хектара. Режимът на разговорите е "напреднал диалог" и "на финалната права", инвеститорът е "голям, международен и стратегически", всъщност дори е повече от един, ролята на президента е изтъкната - работна група "под егидата на президентството".

Министърът на иновациите Александър Пулев смята, че така България ще привлече ключови инвеститори за голямо производство в размер на 1.5 млрд. до 3 млрд. евро. Нито той, нито колегата му - министърът на икономиката Николай Стоянов, обаче не посмяха да назоват инвестицията като "завод за автомобили".

Теренът на Доброславци отдавна привлича апетити. През 2018 един министър на икономиката в кабинет на ГЕРБ - Емил Караниколов, го виждаше като хъб за азиатски стоки и го рекламираше на китайски инвеститори. В първия кабинет на ГЕРБ пък Борисов беше увещаван държавата да внесе като апортна вноска терена на Доброславци, за да направи един шейх писта на Формула 1, молове, хотели, завод за гуми и какво ли още не. Люпилня за инвестиции, ако се вярва.

Инвестиционен скрининг

Ако питаме министъра на иновациите, инвеститорите финалисти са избрали България заради стратегическото позициониране. "Виждат България като портата си към Европа", каза той. Това значи, че шансът да са от Близкия Изток и Азия е по-голям от този да са европейци.

България обаче така и не е предприела конкретни действия за прилагане на директивата на ЕС от април 2019 относно инвестиционния скрининг. В контекста на войната в Украйна и санкциите срещу Русия и руски капитали, такъв тип инструменти са полезни заради потенциалните рискове за националната сигурност. В българското законодателство те липсват. Навременното идентифициране на заплахи би помогнало да се избегнат случаи като меморандума с "Джемкорп". Въпреки констатациите на ДАНС, изразени в засекретен доклад от април 2022, правителството прекрати меморандума три месеца по-късно.

В България кандидат-инвеститори не винаги се проверяват от службите, освен чрез Закона за мерките срещу изпирането на пари или при хипотетични заплахи. В доклад на Центъра за изследване на демокрацията от края на м.г. се препоръчва въвеждане на скрининг на чуждестранните инвестиции в България. Целта е да "гарантира, че икономиката ѝ няма да се превърне в инструмент за заобикаляне на санкциите (срещу Русия, б.а.) или в магнит за корозивни капитали, което би подкопало инвестиционния авторитет и перспективите за растеж на страната сред евроатлантическите ѝ партньори".

Всичко става на финалната права

Политическата нестабилност, която люлее държавата от 2021 насам, редуването на президентски кабинети и един редовен, управлявал половин година, е лоша реклама. Няма как да се привлекат инвеститори с констатации като в докладите на Държавния департамент на САЩ за "ендемична корупция", загриженост за върховенството на закона, честите регулаторни и законодателни промени и бавна съдебна система. Вредни за бизнес климата са миграцията на икономически активни хора, застаряващо население, лоша инфраструктура, ниска производителност на труда. Нищо от това не може да компенсират ниските данъци, които присъстват във всяка българска презентация на роудшоу.

Индустриални зони от типа на бъдещата в Доброславци обаче ще могат да усвоят 212 милиона лева общ ресурс от Плана за възстановяване и устойчивост. Макар инвеститорите още да са неясни, министрите на президента ще създадат поредната държавна фирма, която да управлява зоната в Доброславци и да я подготвя за азиатските тигри. Работата по разчистването на терена и инфраструктурата ще отнеме от една до две години.

Преди четири години България промотираше на Volkswagen терените на "Кремиковци" в опит да привлече най-големия автомобилен гигант, но не успя. По предварителни планове пък до края на 2023 трябваше да бъде произведена първата серия електромобили на германската компания Nеxt.е.GО, излезли от завод до Ловеч. Инвестицията беше обявена за първи път от Кирил Петков като министър на икономиката. Първата копка на завода още не е направена.

Булгарколата още я няма.


Поставете оценка:
Оценка 2.6 от 19 гласа.



Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Последния Софиянец

    33 13 Отговор
    Защото ни управляват подлоги.

    Коментиран от #24, #50

  • 2 Русофил

    33 38 Отговор
    Няма булгаркола, защото БГ се управлява от руски слуги. То и руска кола няма.
    Москвич-Опел, Лада-Фиат, ЗиЛ - Судебекер.

    Коментиран от #5, #40, #42

  • 3 АВАТАРКА СЕРБЛУ ОТ РУМЪНСКО

    16 18 Отговор
    ЗАЩОТО БЪЛГАРИЯ Е КОЛОНИЗИРАНА ОТ ЯНКИ ЧЕРВЕНИТЕ КЛОУНИ И ТУРСКИТЕ ДЬОНМЕТА ,ЗАТОВА СЕ ГОРДЕЯ ЧЕ СЪМ ЛОМЧАНКА
  • 4 киру тъпуту

    18 12 Отговор
    гледам кукорчу как се кефи на стойка Г и си викам я и аз да се наведа на чекмеджан ага

    Коментиран от #33

  • 5 ОГЛЕДАЛЕН ОБРАЗ

    10 15 Отговор

    До коментар #2 от "Русофил":

    ОТНОСИТЕЛНО Е ЗАВИСИ ,ЧЕРВЕНИТЕ В БЪЛГАРИЯ СА ЛЕВИТЕ КРАВАРСКИ ЯНКИ ПОДЛОГИ НА АМЕРИКАНЦИТЕ ,СИНИТЕ СА ИСТИНСКИТЕ БЪЛГАРИ
  • 6 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 7 KурюEлектричката

    23 2 Отговор
    Абе албански ел. коли щях да правя, ама то си беше предизборна вече забравена мyшенгия като завода на нашия партньор Баце за фолксвагени.
  • 8 Мда

    40 6 Отговор
    Няма как да има автомобилно производство в България. Даже големите автомобилни производители бягат от България, защото няма подходяща среда за инвестиция. Има държавни бухалки, които удрят по команда успешните предприемачи. Примери - безкрайно много през годините на мъдрото управление на герб...
  • 9 хххх

    29 17 Отговор
    България е един от най-големите производители на авточасти в Европа, един от най-големите производители на софтуеър за автомобили в света. Какъв е този зор да има фабрика за сглобяване - най-неблагодарната и с най-малка добавена стойност работа в целия процес, не мога да разбера!

    Коментиран от #26, #28, #36

  • 10 мунчо

    23 14 Отговор
    Каква кола бе? Че ние нямаме промишленост вече. У нас в момента даже клечките за кибрит и тоалетната хартия са внос, а вие искате коли да произвеждаме. Минаха тия времена
  • 11 редник

    9 14 Отговор
    "...на терена на бившето военно летище Доброславци..."

    На този терен трябва да се премести летището на София - сега денонощно над града прелитат стотици самолети, изгарят тонове керосин, издават силен шум, а има намерение за още една писта! Ами, не дай, Боже, аварира самолет и падне върху блокове - жертвите ще са хиляди...

    Коментиран от #54

  • 12 истина е

    22 1 Отговор
    Докато тикви и крадци ни управляват , все ще е така до края на света !!!
  • 13 Уса

    15 7 Отговор
    На времето един младеж от София си направи спортен автомобил нарече го "София"и не успя да го патентова,но се разчу.Големите отидоха в България качиха човека на самолета и това беше
  • 14 Пианист

    12 18 Отговор
    Не стреляйте по мен, само толкова си мога...
    Много ми харесва тази приказка от едно време, явно като манталитет, простотия и безкраен преход се стигна дотук да няма нищо! Едно голямо НИЩО! И един пресен пример, забраняваме вноса на други хора, които въпреки че са във война са съумяли да правят нещо, но Ганю не им харесва цената! С тази култура толкоз. И какво? Като млад човек кое да ме задържи тук? Обявите за работа по хотелите и ресторантите ли? Бетонирания квартал, в който живея ли?
    Едни твърдят, че виновна е Русия, за други вината е в САЩ, явно от твърде дългия си нос не виждат, че проблемът е точно пред тях или те самите са част от проблема!
    Европа може да е всякаква, но май на Запад и в ден днешен е далеч по-добре, по всички показатели!

    Коментиран от #19

  • 15 ХАРОН

    13 5 Отговор
    Защото от време- оно, българина се вози на "каручка". Другото му е сложно, а и не иска да се научи. На тази "сентенция" учи и "чавета" а те са бъдещето за жалост....
  • 16 Булгарчушкопек

    9 14 Отговор
    Това можем, това правим
  • 17 Брат Румен Ралчев

    1 13 Отговор
    Защото пенсионерите изядоха парите за пенсиите.
  • 18 Адам Хилтън

    5 14 Отговор
    Тя и герман-колата я няма - китайците ви правят колите дойчовци, вие само сглобявате няколко символично, да отбиете номера че още едва ли не имате коли.
  • 19 Е, и кво като на Запад е по-добре?

    9 16 Отговор

    До коментар #14 от "Пианист":

    Значи като са по-добре могат да правят какво си искат по света?
    Щото са демокрации и могат да нападат и бомбят когото си искат?
    С това елементарно мислене си само за пианист, да знаеш.
    В някоя кръчма в Люлин или Обеля.
  • 20 Зевзек

    10 15 Отговор
    С Кирчо лъжеца и Буци Тиквата няма да стане.И двамата ни ги натресоха западните ни "съюзници"
  • 21 Дойче веле

    12 4 Отговор
    🏳️‍🌈🖕🖕🚾🚮
  • 22 ИСТИНСКИЯ ГРАД КОЗЛОДУЙ

    15 13 Отговор
    при Соца произвеждахме Булгар Рено сега Румъния го произвеждат Дачия която Дачия и Булгар РЕНО са Френско Рено Произвеждахме Автобуси Чавдар Камиони ШКОДА п
    Мотосиклети БАЛКАН бАЛКАНЧЕТА
    33 Години погубена Икономика и Държава
  • 23 Гъбарко

    19 16 Отговор
    По времето на лошия социализъм бяхме най големия производител на електрокари в света.

    Коментиран от #41

  • 24 Стамат

    15 5 Отговор

    До коментар #1 от "Последния Софиянец":

    Русофили сър.
  • 25 1302

    6 12 Отговор
    Госпожата-автор на статията просто не знае:
    Няма български автомобил, защото съгласно Противопожарната Наредба разстоянието от резервоара до двигателя на автомобила трябва да е минимум 50 метра.

    Коментиран от #27

  • 26 бай Даньо

    17 12 Отговор

    До коментар #9 от "хххх":

    Не можеш да разбереш защото не разбираш как работи руско-турската пропаганда която трови духа на тоя обудален народ от 30 години ... по скоро разбираш.
  • 27 Ми да правиме 51-метрови

    2 12 Отговор

    До коментар #25 от "1302":

    автомобили бе господине!
    Ама и това не можеме.
  • 28 Брей

    16 5 Отговор

    До коментар #9 от "хххх":

    Един интелигентен коментар на фона на простолюдието и троловете. Но червените чугуни не приемат, само предават, няма да разберат какво казваш
  • 29 Стас

    10 7 Отговор
    Дойче зеле, а сега кажете, колко компоненти за автоиндустрията се произвеждат в България, и сравнете печалбите с произведените цели автомобили в Романов.
  • 30 Не само

    3 13 Отговор
    политическа нестабилност, но липсата на други фактори като подходяща икономическа среда, наличие на квалифицирани кадри, лоши и опасни пътища, държавни субсидии ... В Румъния електрическата Dacia Spring нова след субсидията излиза на около 18 хил лв. В България едва ли има нова кола под 40 хил. лева. Има и друг аспект – доста хора си накупиха коли втора употреба – някои по 2-3 и повече ... и едва ли им трябват други. Като цяло колата стана и голям разход, особено за гориво. Така, че в близко бъдеще едва ли ще има булгаркола.
  • 31 Даже и едно заглавие на статия...

    22 2 Отговор
    ...не можете като хората да направите...!
    ,,Защо булгарколата още я няма"
    Оставаме с впечатлението,че защо още българската кока-кола я няма...!
    Защото правилното щеше да е...-.
    Защо българският автомобил още го няма...!
    Къде сте учили журналистика...не знам...?!
    Може би в Афганистан,или в Танганай...?!Но всеки случай,това не е правилен граматически израз,пък ако щете ме трийте ...!!!
  • 32 кво стана с Киро гела

    19 2 Отговор
    И бандата шиптъри?
  • 33 Хахаха

    11 5 Отговор

    До коментар #4 от "киру тъпуту":

    Теб Коцето те е обезчестил отдавна бе.Ко се правиш на честен путьофил.
  • 34 Хххххххх

    5 13 Отговор
    Булгарено? И защо след 1989 г. не се опитахте да го възродите?

    Коментиран от #35

  • 35 Хе,хе...!

    6 12 Отговор

    До коментар #34 от "Хххххххх":

    Защото взехме да правим...,,Маестро"...,което пък бе пълна порнография и хептен нямаше клиенти...!

    Коментиран от #37

  • 36 Овчар

    2 12 Отговор

    До коментар #9 от "хххх":

    Ти къдя живейш ве IT-то?
  • 37 Ххххххх

    7 10 Отговор

    До коментар #35 от "Хе,хе...!":

    И вместо да го подобрите и усъвършенствате, вие спряхте да го произвеждате. И вместо да браните българския пазар, ние допуснахте да ни заливат с чужди стоки. Нищо чудно, че сега всичко се внася - но това ни се пада. Ще виждате парите ви да хранят чужденци и ще ставате все повече зависими от чужбина.
  • 38 Съдията Дред

    16 2 Отговор
    За сметка на това е пълно с булгармисирки, чакащи някой да им тъпче в човката.
  • 39 ХЪМ...?!

    4 13 Отговор
    ,,От конвейерите слязоха няколко хиляди коли и всичко приключи със скандал или фалит. "
    Какво ли е това- ,,Конвейер"...не знам...,🤔😔😪😌🙄🤐😔🙄...!
  • 40 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 41 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 42 Атлантист

    5 16 Отговор

    До коментар #2 от "Русофил":

    При Соца винаги сме имали булгаркола, но тогава имахме и индустрия и промишлено-развито селско стопанство, което хранеше не само България и СССР, но и изнасяхме на Запад. Имахме си Булгаррено, Москвич - Алеко и др. За да има булгар-кола, в страната трябва да има развита поне малко индустрия/машиностроене, а сега няма такива.
  • 43 Ерор 404

    10 13 Отговор
    Може да никога да няма булгаркола, но ние имаме нещо много по-ценно което и да искате не може да изкорените. България ще оцелее и след ЕС и след НАТО и след като вашите коли и къщи се разпаднат. Ние никога няма да бъдем аморфна безполова маса в каквато искат да ни превърнат евроатлантиците. С подобни статии се опитват да ни насаждат комплекси и да ни изкарат втора ръка хора, но никога няма да успеят, защото България и българите са благословени и надарени от Бога! Ние сме различни, колкото и да ви обясняват колко сме некадърни и неспособни не им вярвайте, те ни завиждат, целта им е само една - нашето обезличаване и унищожаване.

    Ето ви кратък пример от демократична Америка :
    Законодателите в Калифорния предлагат отнемане на деца от родители, които не признават избора на ЛГБТ.

    Законопроект AB 655 предвижда: ако децата искат да изберат нов пол или сексуална ориентация и родителите им не ги подкрепят, тогава деца над 12 години ще могат да се преместят в обществени общежития.
    В същото време се уточнява, че такова дете може да бъде отделено от семейството си без съгласието и уведомяването на родителите.

    Ние може и да не произвеждаме коли, може да живеем и по-бедно, но ще го преживеем и ще ви надживеем, за да видим вашето самоунищожение.
  • 44 Уса

    3 13 Отговор
    Първия двигател преобразуван от ДВГ в електромагнитен беше представен в Лас Вегас преди 10 години.Американците се държаха за ченетата да не им увиснат особено като разбраха,че преобразуването струва 1500лв.Беше представен от ученици и техен учител.Двигателя не стигна до широката публика беше продаден на сащ а младите изобретатели се прибраха и нито дума никоя медия не ги разпита
  • 45 пояснение

    2 15 Отговор
    То скоро държава може да няма , вие автомобил искате. Приказвам с познат , който работи в София . С професия среден електротехник. Изгражда домашни електро-инсталации .Убит работа за месеци напред . Среден дневен доход 350 лв. Който поне малко може нещо с ръце , и умее . Той ще търси пари , които никой производител на автомобили в България не може да му даде . Още по малко близо да София , където пазара на труда , е най-високо заплатен. Няма среда, и държавна политика , която да създава, и подсигурява нужните кадри, така че производителя да е конкурентно способен. За да се произведе един модел автомобил . Трябва да имаш поне 20 000 високо-квалифицирани работника , всеки във своята област - дизайн, гуми , електрооборудване , конструктори , инженери . Тези 20 000 работника трябва да са селектирани от 2 000 000 , и да работят на приемливи цени . Един средно-статистически автомобил е съставен от 17 000 отделни части , и компоненти . В самоизяждаща се територия -" Мисията Невъзможна 1-2-3-4- - - - - ................
  • 46 Име

    2 12 Отговор
    Аз самият съм за - да имаме автомобил - но - нека се кротнем - къде ще стане това - това е висша класа, означава - такива напрежения - дето - няма как да свикнем на това темпо на работа - такива - цигарката, кафенцето и изобщо - не са ни в навиците, ние сме друг типо хора - тракийски - живеем малко в други изкуства.

    Дори да сложим работниците - като в концлагери да ги подвикваме по 10 часа на ден, което - е факт в някои предприятия - то - пак ще стане нищото на нищото, трябва да има дизайнер, освен това е губеща работа това - няма да продадем и 1 автомобил, това е сложно - както Линукс не е модерен продукт, всеки е с Уиндоус, това е.

    Трезвият анализ подсказва - евентуално - каквото и да е - сега не е епохата на Форд - ние да сме - примерно един вид наравно с фабриките на останалият свят, ще ни се изсмеят, трябва нещо - което - при цялото отвращение към социализма, ама - правехме иновации, лекарства, космическа храна, всякакви работи.
  • 47 Ван дер Любе

    3 12 Отговор
    Не е за колата, а места като Доброславци. Не е ли време "държавните" мъже и жени да почнат да управляват инвестициите към по-малко развитите райони на България. Сега ще се съсипе Доброславци, но заедно с него и цял район на друго място в България. Доброславци от свръхинвестиции, а другаде липса на каквито и да е. Очевидно Борисов и организирана група са неспособни. а другите? Така е по-вероятно да се появи и колата.
  • 48 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 49 МИУИ ВАНИУИ

    0 13 Отговор
    тази тьотка авторката мноо оторена ша доди - отбира от всичко и вси по много да я....в дрътата ста
  • 50 кукуленд

    2 11 Отговор

    До коментар #1 от "Последния Софиянец":

    Няма значение кой те управлява,просто сме некадърни, защото и по време на тоталитаризма не успяхме в автомобилостроенето
  • 51 Чугун

    5 9 Отговор
    И за кво ни е Българска кола!? Малко ли производители на коли има!? Ние сме колкото един квартал на някой голям град. Дори да направим Български автомобил, как ще бием тези които над 100г правят коли!?
  • 52 Никой

    11 0 Отговор
    Наближава времето когато палачинката ще се обърне и санкциите ще засегнат голямата китайска стена.И тогава Доброславци ще бере душа а и всяко подобно начинание свързано с азиатски инвестиции.Но не пречи някои да грабнат едни тлъсти комисионни.Нали сме българи ,как да не се облажиш.
  • 53 Алооооооо

    1 11 Отговор
    ЗА КЪВ Ч...П НИ Е БЪЛГАРСКА КОЛА А НЕКОЙ ДА МИ КАЖЕ С КАКВО ЩЕ КОНКУРИРА ДАЧИЯ АРЕ ДЕ С КАКВО С НИЩО САМО ДАЛАВЕРА КАТО С ЕЛЕКТИЧКИТЕ НА КИРО ШАРЛАТАНА
  • 54 иван4о

    2 9 Отговор

    До коментар #11 от "редник":

    Нека стане гражданско летище, но да остане и враждебна. Редица европейски столици имат по две летща, като се почне от Брюксел (заветен и шалероа).
  • 55 Шаран БГ

    0 0 Отговор
    Да се направи лек автомобил е доста по-трудно, откилкото да се направят парламентарни избори в България !! Да се сглоби лек автомобил е малко по-лесно, защото основни важни детайли – които тук нито има кой да произведе, нито има суровини за производството им – се получават готови1
    Обаче скоро няма да има автомобил сглобин в България ! Много и алчни чиновници, силещи се ,че работят в "полза роду" просто " разкалЯт терена" !! При всички случаи – някога поради груба политическа намеса, в по-ново време , поради неразумна държавна политика и винаги ниските комисионни за Н.В. Чиновниса. Корупцията, в нейната най-висша и уродлива форма, властва в страната ни !! пОСЛЕ НЕ АЗ ПРОГОНИХ близо 3 милиона знаещи и можещи български граждани извън страната !!!
    Никога не трябва да се прави сравнение с Румъния - една от най-богатите страни в Европа на природни богатства и енергийни ресурси на глава от населението !! Само за сведение / за който не знае/ – Седем /7/ години преди да станем самостоятелна държава /1871 г./ в Решице румънците правят ПЪРВИЯ си парен локомотив !! В момента имат два завода за електролокомотиви - в Букурещ и в Крайова ! За сглобяването на "Дачия=-та голяма част от детайлите се произвеждат в Руемъния. Просто защото имат възможност и ресурси да го правят И френците с охота инвестират там. Горе-долу същото е положението и с Турция, кояго произвежда по лиценз доста западни изделия -перални, бойлери, телевизори плюс автомоб
  • 56 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 57 Гошо

    1 0 Отговор
    Не е вярно че нямаме цялостен Бг автомобил, тъй като Sevic има разкрито подобно производство в Пловдив просто ги произвеждат в много ограничени серии от по 500 броя на година. Sin Cars пък правят спортни коли по поръчка но най много да пуснат 1-2 годишно.