Тема: Украйна

Черните танкери на Путин

18 Януари, 2025 06:01 1 678 28

  • сенчест флот-
  • русия-
  • санкции-
  • украйна-
  • ес-
  • петрол-
  • танкери-
  • кораби-
  • владимир путин-
  • балтийско море-
  • нефт

До 70% от руския нефт вече се изнася именно по този начин – от черните танкери на Путин

Черните танкери на Путин - 1
Снимка: БГНЕС/ EPA
ФАКТИ публикува мнения с широк спектър от гледни точки, за да насърчава конструктивни дебати.

С понятието „сенчест флот" обозначаваме използваните за контрабанда кораби, с които Русия заобикаля западните санкции. Този флот се състои най-вече от стари нефтени танкери, които вече не се поддържат технически, имат неясен собственик, а рисковете, произтичащи от тях, не са застраховани, пише ARD.

Германската обществено-правна медия пояснява, че санкциите забраняват най-вече на западните компании да предоставят на руските износители на нефт кораби, финансиране и застрахователни услуги, ако нефтът не се продава със значителна отстъпка в сравнение с пазарните цени. Освен това има забрани за посещаване на западни пристанища, които все по-често засягат идентифицираните черни танкери. Санкциите целят да бъдат минимизирани приходите на Кремъл от износ на нефт, без същевременно това да се отрази прекомерно на международните доставки на петрол.

Още новини от Украйна

Колко голям е руският „сенчест флот"?

Предполага се, че флотът включва над 400 кораба, информира ARD. Британската застрахователна компания Lloyd's смята, че са до 460, а това са 10-15 процента от световния контингент от танкери. Използваните кораби обаче често се сменят, което затруднява по-точната преценка.

Както пише „Файненшъл Таймс", руските нефтени фирми използват отделни подставени лица, които с руски пари и чрез мрежа от офшорни компании придобиват остарели танкери по цял свят, за да ги експлоатират чрез други прикрити фирми, например такива в Дубай.

Какво е значението на тези танкери за Русия?

По преценки на Киевското училище по икономика Русия е инвестирала до момента до десет милиарда долара в изграждането на „сенчест флот". През юни 2024 година по този начин ежедневно са се транспортирали 4,1 милиона барела (около 650 милиона литра) нефт. Това отговаря на 70 процента от нефтения износ на Русия по море.

Най-голямата част от доставките са за Китай и Индия. Украински мозъчен тръст изчислява общите приходи на Русия от износа на нефт през 2024 година на 193 милиарда долара, отбелязва ARD.

Кои санкции са насочени директно срещу „сенчестия флот"?

През лятото на 2024 година държавите от ЕС започнаха да санкционират отделни танкери, които не плават под руски флаг, но се числят към „сенчестия флот". Това означава, че те нямат право да влизат в пристанища на Общността и не бива да получават услуги от фирми от ЕС.

До момента Брюксел е санкционирал 80 кораба, Великобритания 50, а САЩ са включили в санкционния списък 183 плавателни съда, посочва германската обществено-правна медия. Тя допълва, че се подготвят и следващи санкции съвместно с държавите от Г-7.

Директното санкциониране на отделни кораби е смятано за особено ефективно. Наскоро Китай отказа достъп до пристанище Шандун на санкционирани от САЩ кораби. Но идентифицирането на истинските собственици и поръчители остава трудно за властите, а Русия изглежда често сменя използваните плавателни съдове. Всичко това превръща борбата със „сенчестия флот" в игра на котка и мишка, пише ARD.

Какви инциденти е имало досега?

Експертите предупреждават за високия риск за околната среда, произтичащ от зле поддържаните кораби, които не са и достатъчно застраховани. Средната възраст на танкерите е 18 години, предполагат от Киевското училище по икономика. От гледна точка на пропуските в регулацията и на нарастващото значение на черните танкери в руската нефтена търговия, голямата природна катастрофа е само въпрос на време, предупреждава украинският институт.

До момента са регистрирани множество инциденти с танкерите, които едва покрай това са могли да бъдат идентифицирани като част от „сенчестия флот". В повечето случаи става дума за машинни повреди, като например с регистрирания в ОАЕ „Canis Power" пред датските брегове през май 2023 година.

Последните инциденти бяха с нефтените танкери „Eventin" и „Eagle S" в Балтийско море, като и двата бяха причислени към „сенчестия флот". „Eventin", плавал под панамски флаг, аварира в петък край остров Рюген, от него вече не произтичат заплахи, посочва ARD.

Случаят с плаващия под флага на островите Кук „Eagle S" обаче е много по-сериозен - смята се, че с котвата си той е повредил преминаващия между Финландия и Естония електропровод, както и четири комуникационни кабела. Това би могла да бъде индикация, че Кремъл е готов да използва флота и като оръжие в хибридната си война срещу Запада.

Автор: Детлеф Ландмесер (ARD)


Поставете оценка:
Оценка 2.7 от 27 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 КРАЙНО време е

    41 10 Отговор
    ДА СЕ ОБЯВИ че само КРАВАРИТЕ могат да търгуват и печелят по целия свят , в ИМЕТО и ЗА благото на тяхната сбирщина от авантаджии .

    Коментиран от #7, #9, #17

  • 2 Гориил

    26 12 Отговор
    Провъзгласете глупостта си с тържествения и екстатичен оптимизъм. Ако се опитате отново да се доближите до петролен танкер, ще започне третата световна война.Корабите ще бъдат придружени от най-новите руски фрегати със смъртоносни оръжия на борда.

    Коментиран от #3, #8, #13

  • 3 Ееее

    8 22 Отговор

    До коментар #2 от "Гориил":

    Вие сте на всеки километър, от тук до онова заведение за хора със специални нужди.

    Коментиран от #6, #19

  • 4 табсо..

    20 7 Отговор
    Колко са смешни,пишат по една страница от а-4 с..предполага се,надяваме се и.т.н.кажете че искате масковския нефт, ужким закачили с котвата си...мислят ни за найвници но богатите също плачат-ронът крокодилски сълзи за калифорния,утре ще кажат че пожара е дело на некой масковец..
  • 5 Пояснител

    26 8 Отговор
    Танкерите са черни само в главите на атлантическите ястреби. Западните санкции са незаконни и наложени едностранно без одобрението на ООН. Толкоз.
  • 6 Гориил

    21 7 Отговор

    До коментар #3 от "Ееее":

    Това е сериозно. Марк Рюте ви заблуждава. Русия няма да приеме опити за патрулиране в неутралните води на Балтийско море.Най-малката грешка ще доведе до размяна на удари. Руският Балтийски флот е въоръжен с най-новите кораби и по-добри оръжия от НАТО.
  • 7 Санкции срещу Путин

    8 9 Отговор

    До коментар #1 от "КРАЙНО време е":

    Нема лабаво

    Коментиран от #20

  • 8 Стига бе

    9 14 Отговор

    До коментар #2 от "Гориил":

    То и ако бомбандират Русия, щеше да почне световна война, пък какво стана. Щатски ракети громят руски военни обекти. Путин безпомощен.
  • 9 НИКОЙ НЕ МОЖЕ НИЩО ДА КУПУВА

    11 2 Отговор

    До коментар #1 от "КРАЙНО време е":

    И ПРОДАВА БЕЗ РАЗРЕШЕНИЕТО НА ЗВЯРА......НАЛИ ГИ ЗНАЕТЕ ЧАСТ ОТ ПОСТУЛАТИТЕ НА НОВИЯ СВЕТОВЕНРЕД
  • 10 Да бе , да ? 😜

    18 3 Отговор
    " Контрабанда " ? Вие малоумни ли сте ?.Контрабанда е оръжието , с което натоffците въоръжават украинската хунта . Ако суровините , които Русия изнася са "контрабанда" , защо Сащ и еврошефовете охотно ги купуват ?
  • 11 Тома

    13 3 Отговор
    Това значи ли че краварските танкери са бели с три пъти по скъп газ и петрол
  • 12 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 13 Всички русоробета ли

    5 3 Отговор

    До коментар #2 от "Гориил":

    сте откровено побъркани, бе??? 🤣🤣🤣
  • 14 Макето

    2 1 Отговор
    Дори не съм си направил труда “да те прочета”, след заглавието. НО, нали за да има пазар, трябва да има копуване? Кой може да си позволи ТАНКЕР с продукция, която ще остане скрита от правителства и държави? Санкциите се обявяват за такива, като вас, да напишете нещо. Санкции, ама за продукти, които ги има в изобилие на международните пазари.
  • 15 Гунчо

    5 1 Отговор
    Авторите от ДВ май не са чували за нефтопровода "Източен Сибир - Тихи океан", петролът от който постъпва в Китай още от нулевите години както по тръби, така и с танкери, и в Хонконг ползват руски петрол още от 2009 г. Не знаят нито за далекоизточното нефтено пристанище Козмино, нито за Сахалин-2, петролът от който купуват и САЩ, и Япония.

    От руските балтийски пристанища Приморск и Усть-Луга нямаш икономическа сметка да караш нефт в Индия и Китай - те са на другия край на света, а и датските проливи не позволяват през Балтийско море към Северно да излизат супертанкери. Вторият изход от Балтийско море - Килския канал, е на територията на ФРГ, т.е. германците имат пълен контрол върху стоките, които преминават през техни земи.
    Но пък през Балтийско море Русия зарежда с петрол чрез трети страни разни европейски държави и част от Африка. И кой знае колко немски предприятия работят с руски петрол в момента.
  • 16 Хрис

    5 0 Отговор
    Дойчето да си прецизира заглавията, защото черни са не само са танкерите на Путин, но и тези на Байдън,.на Германия, изобщо в целия свят корабите за транспорт на суров петрол над втерлинията са оцветени в черно.
  • 17 Специална Военна Опсерация

    1 3 Отговор

    До коментар #1 от "КРАЙНО време е":

    Преди бай Пън да се събуди и да санкционира 183 кораба, (на третата година от СВО), корабите които едновременно са попадали под английски, европейски и американски санкции, са били само 4 броя!
    Всеки си е санкционирал някакви кораби, които нямат нищо общо с останалите!
    Сега санкциите са по-серьозни и ще доведат до допълнителни затруднения при продажбата на нефт.
    Според Путин, санкционният списък е ползоционен ;)
  • 18 Щерев

    3 1 Отговор
    Ще му хванете чадъра на Путин с тези черни танкери защото танкерите ги пазят подводници и някой натовски лодчици ще се самовзривят по нещастно стечение на обстоятелствата.
  • 19 Българин

    1 0 Отговор

    До коментар #3 от "Ееее":

    Виж си само минусите и ще разбереш че си на грешната страница на историята ама щом ти плащат заплата кютай си пък може да си уредиш колесник.
  • 20 еди кой си

    1 0 Отговор

    До коментар #7 от "Санкции срещу Путин":

    Ако санкционират Путин и Набиулина е все едно е да отрежат клона на който седят . Та нали точно те им оставиха 300млрд. долара в техните банки и както писаха наскоро продължават да инвестират там . Там нещата ще лъснат само когато падне от трона !!!!
  • 21 ежко

    2 0 Отговор
    Брей!Ако Русия нямаше клиенти, то и нямаше да има танкери!Факта,че ги има, означава,че има интерес към стоката!А колкото до това,че били стари и незастраховани -да си берат гайлето тези дето налагат санкции!Не може да се молиш за дъжд,без да си даваш сметка за калта!
  • 22 УРСЪСЕЛА ФОРДОЛНОЛАЙНО

    2 0 Отговор
    Толкова рано и отново много натовска помия .
  • 23 Перо

    3 1 Отговор
    Крайният резултат показва нулев ефект от санкциите, които предизвикаха само пренасочване на пазарите! Вместо да внасяме директно руски газ, ще го внасяме през Турция или като микс! Увеличиха се продажбите за Китай и Индия, за Азия. Паднаха ли цените от “диверсификацията”? Увеличиха се двойно от втечнения, непродаваем по-рано втечнен газ и се облагодетелства непазарно, друга страна, а ЕС понесоха щетите! И защо беше това смъртоносно военно и финансово обвързване с ционисткия, превратаджийски режим в псевдо държава, която не е нито в ЕС, нито в НАТО и нямаме никакви задължения, нито реални заплахи, а квичене на един ционистки наркоман, провокирал войната, да го спасяваме, чрез поемане на вината от болната на здравата глава!

    Коментиран от #26

  • 24 дядо поп

    3 1 Отговор
    Всеки от вас има автомобил и на определен срок минава технически преглед. Същевременно всеки ден стават катастрофи и аварии , същото се отнася и за корабите. Някой ако си мисли , че пускаш кораба на вода и той си плава ей така , където , както и когато си иска жестоко се лъже. Контрола е жесток и плюс това си има екипаж който ежедневно се грижи за доброто състояние на плавателния съд. Освен това на определен период минава през заводски ремонт със замерване на дебелината на корпуса и сертифициране на всички корабни системи и механизми. Всеки работил по корабите знае кошмара преди пристанище , когато започнат да пристигат телексите за предстоящите проверки.
  • 25 Орешник

    2 1 Отговор
    Самолетоносачите дето нападат суверенни страни контрабандни ли са и издържат ли удар от 3000метра за секунда
  • 26 Санкциите не работят

    1 3 Отговор

    До коментар #23 от "Перо":

    Една рубла под един цент.Та кво казваш?

    Коментиран от #27

  • 27 БАНко

    2 1 Отговор

    До коментар #26 от "Санкциите не работят":

    А 1 ДОЛАР = 1460 ЮЖНО КОРЕЙСКИ ВОН , ЧУВАЛ ЛИ СИ ЗА ЮЖНА КОРЕЯ ???
  • 28 ... малка корекция

    1 0 Отговор
    сбирщината е от чисти престъпници