С понятието „сенчест флот" обозначаваме използваните за контрабанда кораби, с които Русия заобикаля западните санкции. Този флот се състои най-вече от стари нефтени танкери, които вече не се поддържат технически, имат неясен собственик, а рисковете, произтичащи от тях, не са застраховани, пише ARD.
Германската обществено-правна медия пояснява, че санкциите забраняват най-вече на западните компании да предоставят на руските износители на нефт кораби, финансиране и застрахователни услуги, ако нефтът не се продава със значителна отстъпка в сравнение с пазарните цени. Освен това има забрани за посещаване на западни пристанища, които все по-често засягат идентифицираните черни танкери. Санкциите целят да бъдат минимизирани приходите на Кремъл от износ на нефт, без същевременно това да се отрази прекомерно на международните доставки на петрол.
Колко голям е руският „сенчест флот"?
Предполага се, че флотът включва над 400 кораба, информира ARD. Британската застрахователна компания Lloyd's смята, че са до 460, а това са 10-15 процента от световния контингент от танкери. Използваните кораби обаче често се сменят, което затруднява по-точната преценка.
Както пише „Файненшъл Таймс", руските нефтени фирми използват отделни подставени лица, които с руски пари и чрез мрежа от офшорни компании придобиват остарели танкери по цял свят, за да ги експлоатират чрез други прикрити фирми, например такива в Дубай.
Какво е значението на тези танкери за Русия?
По преценки на Киевското училище по икономика Русия е инвестирала до момента до десет милиарда долара в изграждането на „сенчест флот". През юни 2024 година по този начин ежедневно са се транспортирали 4,1 милиона барела (около 650 милиона литра) нефт. Това отговаря на 70 процента от нефтения износ на Русия по море.
Най-голямата част от доставките са за Китай и Индия. Украински мозъчен тръст изчислява общите приходи на Русия от износа на нефт през 2024 година на 193 милиарда долара, отбелязва ARD.
Кои санкции са насочени директно срещу „сенчестия флот"?
През лятото на 2024 година държавите от ЕС започнаха да санкционират отделни танкери, които не плават под руски флаг, но се числят към „сенчестия флот". Това означава, че те нямат право да влизат в пристанища на Общността и не бива да получават услуги от фирми от ЕС.
До момента Брюксел е санкционирал 80 кораба, Великобритания 50, а САЩ са включили в санкционния списък 183 плавателни съда, посочва германската обществено-правна медия. Тя допълва, че се подготвят и следващи санкции съвместно с държавите от Г-7.
Директното санкциониране на отделни кораби е смятано за особено ефективно. Наскоро Китай отказа достъп до пристанище Шандун на санкционирани от САЩ кораби. Но идентифицирането на истинските собственици и поръчители остава трудно за властите, а Русия изглежда често сменя използваните плавателни съдове. Всичко това превръща борбата със „сенчестия флот" в игра на котка и мишка, пише ARD.
Какви инциденти е имало досега?
Експертите предупреждават за високия риск за околната среда, произтичащ от зле поддържаните кораби, които не са и достатъчно застраховани. Средната възраст на танкерите е 18 години, предполагат от Киевското училище по икономика. От гледна точка на пропуските в регулацията и на нарастващото значение на черните танкери в руската нефтена търговия, голямата природна катастрофа е само въпрос на време, предупреждава украинският институт.
До момента са регистрирани множество инциденти с танкерите, които едва покрай това са могли да бъдат идентифицирани като част от „сенчестия флот". В повечето случаи става дума за машинни повреди, като например с регистрирания в ОАЕ „Canis Power" пред датските брегове през май 2023 година.
Последните инциденти бяха с нефтените танкери „Eventin" и „Eagle S" в Балтийско море, като и двата бяха причислени към „сенчестия флот". „Eventin", плавал под панамски флаг, аварира в петък край остров Рюген, от него вече не произтичат заплахи, посочва ARD.
Случаят с плаващия под флага на островите Кук „Eagle S" обаче е много по-сериозен - смята се, че с котвата си той е повредил преминаващия между Финландия и Естония електропровод, както и четири комуникационни кабела. Това би могла да бъде индикация, че Кремъл е готов да използва флота и като оръжие в хибридната си война срещу Запада.
Автор: Детлеф Ландмесер (ARD)
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 КРАЙНО време е
Коментиран от #7, #9, #17
06:13 18.01.2025
2 Гориил
Коментиран от #3, #8, #13
06:35 18.01.2025
3 Ееее
До коментар #2 от "Гориил":
Вие сте на всеки километър, от тук до онова заведение за хора със специални нужди.Коментиран от #6, #19
06:40 18.01.2025
4 табсо..
06:41 18.01.2025
5 Пояснител
06:50 18.01.2025
6 Гориил
До коментар #3 от "Ееее":
Това е сериозно. Марк Рюте ви заблуждава. Русия няма да приеме опити за патрулиране в неутралните води на Балтийско море.Най-малката грешка ще доведе до размяна на удари. Руският Балтийски флот е въоръжен с най-новите кораби и по-добри оръжия от НАТО.06:51 18.01.2025
7 Санкции срещу Путин
До коментар #1 от "КРАЙНО време е":
Нема лабавоКоментиран от #20
06:54 18.01.2025
8 Стига бе
До коментар #2 от "Гориил":
То и ако бомбандират Русия, щеше да почне световна война, пък какво стана. Щатски ракети громят руски военни обекти. Путин безпомощен.06:56 18.01.2025
9 НИКОЙ НЕ МОЖЕ НИЩО ДА КУПУВА
До коментар #1 от "КРАЙНО време е":
И ПРОДАВА БЕЗ РАЗРЕШЕНИЕТО НА ЗВЯРА......НАЛИ ГИ ЗНАЕТЕ ЧАСТ ОТ ПОСТУЛАТИТЕ НА НОВИЯ СВЕТОВЕНРЕД06:57 18.01.2025
10 Да бе , да ? 😜
07:07 18.01.2025
11 Тома
07:07 18.01.2025
12 Този коментар е премахнат от модератор.
13 Всички русоробета ли
До коментар #2 от "Гориил":
сте откровено побъркани, бе??? 🤣🤣🤣07:32 18.01.2025
14 Макето
07:47 18.01.2025
15 Гунчо
От руските балтийски пристанища Приморск и Усть-Луга нямаш икономическа сметка да караш нефт в Индия и Китай - те са на другия край на света, а и датските проливи не позволяват през Балтийско море към Северно да излизат супертанкери. Вторият изход от Балтийско море - Килския канал, е на територията на ФРГ, т.е. германците имат пълен контрол върху стоките, които преминават през техни земи.
Но пък през Балтийско море Русия зарежда с петрол чрез трети страни разни европейски държави и част от Африка. И кой знае колко немски предприятия работят с руски петрол в момента.
08:08 18.01.2025
16 Хрис
08:31 18.01.2025
17 Специална Военна Опсерация
До коментар #1 от "КРАЙНО време е":
Преди бай Пън да се събуди и да санкционира 183 кораба, (на третата година от СВО), корабите които едновременно са попадали под английски, европейски и американски санкции, са били само 4 броя!Всеки си е санкционирал някакви кораби, които нямат нищо общо с останалите!
Сега санкциите са по-серьозни и ще доведат до допълнителни затруднения при продажбата на нефт.
Според Путин, санкционният списък е ползоционен ;)
08:43 18.01.2025
18 Щерев
08:56 18.01.2025
19 Българин
До коментар #3 от "Ееее":
Виж си само минусите и ще разбереш че си на грешната страница на историята ама щом ти плащат заплата кютай си пък може да си уредиш колесник.08:58 18.01.2025
20 еди кой си
До коментар #7 от "Санкции срещу Путин":
Ако санкционират Путин и Набиулина е все едно е да отрежат клона на който седят . Та нали точно те им оставиха 300млрд. долара в техните банки и както писаха наскоро продължават да инвестират там . Там нещата ще лъснат само когато падне от трона !!!!09:20 18.01.2025
21 ежко
09:32 18.01.2025
22 УРСЪСЕЛА ФОРДОЛНОЛАЙНО
09:42 18.01.2025
23 Перо
Коментиран от #26
09:44 18.01.2025
24 дядо поп
09:46 18.01.2025
25 Орешник
09:46 18.01.2025
26 Санкциите не работят
До коментар #23 от "Перо":
Една рубла под един цент.Та кво казваш?Коментиран от #27
09:48 18.01.2025
27 БАНко
До коментар #26 от "Санкциите не работят":
А 1 ДОЛАР = 1460 ЮЖНО КОРЕЙСКИ ВОН , ЧУВАЛ ЛИ СИ ЗА ЮЖНА КОРЕЯ ???09:58 18.01.2025
28 ... малка корекция
10:05 18.01.2025