Красимир Цветков пред ФАКТИ: На Летище „София“ има привилегирована такси компания

4 Февруари, 2025 09:04 9 847 44

  • летище-
  • софия-
  • красимир-
  • цветков-
  • такси-
  • синдикат-
  • протест-
  • паркиране

Все още нямаме яснота и относно разследването за картелно споразумение за застраховките, казва синдикалистът

Красимир Цветков пред ФАКТИ: На Летище „София“ има привилегирована такси компания - 1
Снимка: БГНЕС
ФАКТИ публикува мнения с широк спектър от гледни точки, за да насърчава конструктивни дебати.

Преди дни таксиметрови шофьори се събраха на протест пред Терминал 2 на Летище „София“ срещу новата организация на движението, влязла в сила от 9 януари. Шофьорите блокираха входа и изхода на Терминала, но това няма да е единствената им проява. Какво се очаква… Пред ФАКТИ говори Красимир Цветков, председател на Националния таксиметров синдикат.

- Г-н Цветков, на Летище „София“ бе въведена нова организация при посрещане и изпращане на пътници. 10 минути са безплатни, но как се справят такситата?
- Драмата на таксиметровите шофьори, докарващи клиенти до Терминал 2, е преди всичко с ограничаването от страна на концесионера „СОФ Кънект“ АД на повторното влизане в рамките на 60 минути. С новата система за контрол на достъпа операторът на Летище „София“ принуждава таксиметровите шофьори да заплащат по 10 лева за това повторно влизане. Тази мярка не се прилага единствено за таксиметровата компания, на която концесионерът е предоставил обособена таксиметрова стоянка на летището. По същество това действие поставя в неравностойно положение останалите участници на пазара на таксиметрови услуги, като дава привилегирована позиция на една конкретна таксиметрова компания на пазара. Останалите таксиметрови шофьори са изправени пред една от трите опции: принудително да генерират загуби от курсовете си до и от Летище София, да оставят клиентите си далече от Терминал 2 при входната бариера, с което влошават качеството на услугата си или да таксуват клиентите си с таксата за излизане от платената зона, с което на практика прехвърлят допълнителна финансова тежест върху потребителите на услугата. В средносрочен план това означава да загубят клиентите си принудително за сметка на друг оператор. Подобна практика нарушава националното ни законодателство по отношение на свободната конкуренция и злоупотребата с господстващо положение. В нашия случай новата система за достъп ни прилича на съгласувана практика между фирмата-концесионер и таксиметровата компания, на която е осигурен неограничен достъп до летището, имаща за цел или резултат ограничаване на конкуренцията. Тази практика е строго забранена от Закона за защита на конкуренцията и от Договора за функционирането на Европейския съюз.

- Като цяло достатъчни ли са 10 минути, за да оставиш или посрещнеш някого?
- В много от случаите тези 10 минути не са достатъчни за изчакване на клиента. В моменти на пиково натоварване в зоната на пристиганията при поръчка на такси 10 минути не достигат на потребителя, за да стигне с багажа си до таксито, да се натовари и да напусне зоната за платен достъп. В тези случаи още в началото на курса започваме или със загуба на 10 лева за таксиметровия шофьор, или с принудително допълнително заплащане.

И тук искам да вметна, че системата им, която пуснаха на 9 януари, не работеше до 29 януари, и едва сега виждаме с какво се сблъскваме.

Същевременно отново опираме и до факта, че една конкретна таксиметрова компания не търпи подобно времево ограничение.

- С какви проблеми се сблъсквате?
- Най-лошото е, че фирмата-концесионер отказва диалог с бранша за разрешаване на конкретните казуси, които ощетяват таксиметровите шофьори и водят до загуба на клиенти за тях. От началото на януари правихме неколкократни опити за разговори с ръководството на „СОФ Кънект“ АД. След изчерпването на възможностите за диалог се стигна и до блокада на Терминал 2 с таксиметрови коли на 31 януари. Очакваме спешна намеса от страна на Министерството на транспорта и съобщенията (МТС) за разрешаване на тази криза и прекратяване на противозаконните практики на концесионера. Напомняме, че концесионният договор е подписан от Росен Желязков именно в качеството му на министър на транспорта. Поискахме незабавно съдействие от МТС за разрешаване на кризата, предизвикана от незаконните действия на концесионера на Летище „София“. При липса на действия ще възобновим протеста си. Ще сезираме Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) с искане за образуване на производство заради нарушаване от страна на „СОФ Кънект“ АД на ЗЗК и на ДФЕС. Изпращаме сигнал и до Европейската комисия – Дирекция „Конкуренция“.

- Очаквате ли, че ще бъде регламентиран престоят на такситата?
- Таксиметровият превоз е част от довеждащия и отвеждащия обществен превоз от и до летището и като такъв потребителите на услугата трябва да имат нормален достъп до него. В интерес на потребителите е те да имат достъп до своите таксита, а не дискриминативно отношение, предизвикано от концесионерите и от бездействието на ресорното министерство. Работа на транспортното министерство е да регламентира нормалното функциониране на таксиметровия превоз, включително и на летището, ако е необходимо дори и чрез анекс към концесионния договор. Сегашният регламент генерира напрежение, неравнопоставеност, увреждане на интересите както на работещите в сектора, така и на потребителите на услугата. В този смисъл е необходима незабавна промяна на този ограничителен режим.

- Често се забелязват таксита, които са паркирали на места за хора с увреждания. Защо и как става това?
- Безусловно това е нарушение на Закона за движение по пътищата (ЗДП) и следва да бъде санкционирано. Същото се отнася и за автомобилите на граждани, паркирани на местата за престой и изчакване на клиенти от таксиметровите автомобили. В Националния таксиметров синдикат считаме, че е необходимо значително увеличаване на санкциите и за двете нарушения. Сегашните глоби за тях и таксите за принудително репатриране в тези случаи не постигат желания възпитателен ефект.

- Докъде стигна диалогът със застрахователите за полицата Гражданска отговорност за такситата?
- Диалог със застрахователите по този проблем така и не е имало до момента. Имаше изречени в национален ефир твърдения от страна на Асоциацията на българските застрахователи (АБЗ) за щетимост на такситата, но вече 4 месеца те не показват официална статистика, която да обосновава завишаването на премиите по „Гражданска отговорност“. От АБЗ се скриха дори и когато шофьори от цяла България отидоха на крака пред офиса им на 20 декември 2024 година. Все още нямаме яснота и относно разследването за картелно споразумение за застраховките и нарушаване на Договора за функциониране на ЕС, което започна в Комисията за защита на конкуренцията. Същевременно получихме писмен отказ от Комисията за финансов надзор да изпълни задълженията си като регулатор на застрахователния пазар и да задължи застрахователите да прекратят незаконното формиране на премиите на базата на рискови групи от шофьори, както регламентира чл. 490, ал.5 от Кодекса за застраховането (КЗ). В Народното събрание вече над месец „буксува“ проект за решение, който трябва да реши проблема до приемането на адекватни промени в Кодекса за застраховането и въвеждането на „бонус-малус“ на базата на индивидуалното поведение и щетимост на водача. Проектът е изготвен и внесен от група депутати от „Възраждане“, но въпреки гръмките обещания за разбиране на проблема и подкрепа за бранша от всички политически групи, липсват каквито и да е последващи действия на народните ни представители. Изпратихме сигнали до ЕК и EIOPA – европейския орган за застраховане и професионално пенсионно осигуряване, заради бездействията на националния ни регулатор КФН. От EIOPA и без това са „вдигнали мерника“ на българската КФН заради лош надзорен контрол по отношение на една от застрахователните ни компании. Надяваме се натискът от европейските институции най-накрая да „стимулира“ българските компетентни органи да предприемат конкретни действия за прекратяване на застрахователния рекет срещу бранша ни.


Поставете оценка:
Оценка 3.3 от 19 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 2 Трол

    13 29 Отговор
    При свободен пазар е напълно нормално най-инициативната и способна такси компания да печели най-много клиенти.

    Коментиран от #16

  • 3 провинциалист

    15 2 Отговор
    А да не би да има привилегирована таксиметрова компания? Аман от Йода говор. Утре ще има такси привилегия компания.
  • 4 Здрасти

    7 15 Отговор
    Пука че ми дреме кво има. Нека ви! Като лапка те вие парички няма проблем. Нека ви, щото друго не заслужавате. На българина трябва да му е много гадно!
  • 5 Гост

    18 1 Отговор
    Е та има много ясно, на пеюфски избирателите. Бразилците....
  • 6 факт

    6 5 Отговор
    Омразата на Шамара и Хазарта къммметалите се роди от фактабче първите двяма са плешиви и завиждаха на тези коитомимат коса.
    При мутрите бе същото.
  • 7 Няма такава държава

    29 4 Отговор
    ЛЕТИЩЕ СОФИЯ Е СЕЛСКА АВТОГАРА!
    ПОЗОР ЗА СТРАНАТА

    Коментиран от #34

  • 8 Фикус

    18 2 Отговор
    Нойзито тайно си продал джипа,за да не му го прибара полицията.Гушнал си е кинтите и ТИШИНА.

    Коментиран от #14

  • 9 опс..

    22 0 Отговор
    Защо обикновенните граждани да плащат/времето е крайно недостатъчно/ а копърките не!!!!!
  • 10 бою циганина

    8 3 Отговор
    там ви опрасквам всички
  • 11 Рускиня

    27 1 Отговор
    В много държави на летището има компания, където казвате адреса и на компютъра показва растоянието където да ви заведе таксито и плащате танм Отивате на стоянката и като ви дойде реда давате квитанцията и няма проблем. Когато напускате кола ако желаете давате на шофьора да се почерпи за здраве!
    Има и Денпасар (Бали) а в София-Европа като излезеш те пресрещат роми, батки и се пазарят. Къде сме ние?в Европа?

    Коментиран от #17

  • 12 Защо в БеГето няма

    18 2 Отговор
    ЮБЕР
  • 13 Икар

    11 3 Отговор
    Как е по света,че ми стана интересно?Който има наблюдения ,да пише.Как е в ЕС.

    Коментиран от #22, #25

  • 14 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 15 Как сички ман г али

    25 0 Отговор
    Са бакшиши като немат диплома за основно
  • 16 Ама той

    22 1 Отговор

    До коментар #2 от "Трол":

    Пазара не е свободен
  • 17 Стрина

    20 8 Отговор

    До коментар #11 от "Рускиня":

    Така е.После,като те усетят,че не говориш на шопски те разхождат из половин София за да навъртят км.Ако след Освобождението друг град беше станал столица,съдбата на България щеше да е съвсем друга.Тази шопско-македонска сбирщина е виновна за падението на държавата.Дори летищата в Африка са по организирани от Софийското.Отношението е отвратително.Цените шокиращи.
  • 18 Бакшишите са престъпници

    15 4 Отговор
    Не ползвайте таксита
  • 19 Дъртия плъх от снимката

    12 1 Отговор
    България е държава на картели и монопол
  • 20 Алекс Сорус

    8 3 Отговор
    Тия таксита не са ли на Пеевски

    Коментиран от #23

  • 21 здрасти

    4 3 Отговор
    Какво ли ще стане ако никой застраховател не пожелае да застрахова таксиметров автомобил?
  • 22 щи кажа

    2 4 Отговор

    До коментар #13 от "Икар":

    2.50 евро на километър. Ако щеш
  • 23 Чук

    3 0 Отговор

    До коментар #20 от "Алекс Сорус":

    Са, са)))
  • 24 Хмм

    11 0 Отговор
    всеки работи с някаква фирма и тя спазва правилата, нейното име е изписано в аерогарата и цените - 24 лева до центъра, 28 лева до гарата, а останалите вземат много повече, на мен ми взе 49 лева до "Славянска беседа", а преди това шофьор на същата фирма от Славянска беседа до летището - 22 лева, защото хотелът работи с тази фирма и ако се оплача, ще отказват услугите ѝ, преди работеха с друга фирма сигурно са престанали ако е имало случай като моя
  • 25 Мяууууу

    5 1 Отговор

    До коментар #13 от "Икар":

    Ми по света за сведение на иуньовците дето не са ходили зад Босилеград, не е като у нас!!! Други малоумни въпроси?))))

    Коментиран от #26

  • 26 мхм

    4 0 Отговор

    До коментар #25 от "Мяууууу":

    Човека пита как е.
  • 27 Хмм

    10 0 Отговор
    в Париж ми взеха точно толкова, колкото е в нета по маршрута, не знам френски и ми показаха машинката, в Лондон непрекъснато ползвахме таксита, апаратът е над шофьора и се вижда добре от пътниците, за такава коректност с удоволствие оставях бакшиш
  • 28 дрт прч

    9 0 Отговор
    И НА "ДУНАВ МОСТ" В РУСЕ ИМА ПРИВИЛЕГИРОВАНИ БУФЕРНИ ТИР ПАРКИНГИ.
  • 29 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 30 Дядо йоцо

    5 0 Отговор
    Приказки, срещи, приказки.... Както е казано в българските мъдрости: Лозето иска не молитва, а мотика. А синдикатите, докато ги ухажваха политиците преди избори, бяха мили и добри, се срамуват от жълтия цвят! VPVD!
  • 31 Миро

    11 1 Отговор
    Този смешко защо не говореше така преди година,? 25 години Ок такси седеше там и не даваше и дума да става за други фирми да седят там,Те не нарушаваха ли правото на кункоренция,да не говори глупости,там се взимат по 100 лв.до център но не и от фирмата която е със превилегията там!Сега се сетил той!!!!!!!

    Коментиран от #39

  • 32 Старшина Калоянов

    5 0 Отговор
    Много ясно, който плаща рушветчето той е с предимство пред всички останали.
  • 33 бай ДОНЧО

    4 2 Отговор
    И КОЕ ТЕ СМУЩАВА... плащай 10 лв за повторно явяване пред терминала и готово
  • 34 БРАВО

    1 1 Отговор

    До коментар #7 от "Няма такава държава":

    ТИ ГИ ОПРАВИ НАБЪРЗО...
  • 35 СТИГА БЕ

    7 1 Отговор
    Сега поне има метро, автобуси,... хем по-ефтино, хем не слушаш оплаквания на бакшиша
  • 36 Каруца

    3 1 Отговор
    Автобус, пътуващ в Бургас, посока „Меден Рудник” Възрастна баба внезапно започва да рецитира Омировата „Илиада”: „О, музо, възпей оня гибелен гняв на Атила Пелеев...” и тъй нататък. Не млъква десетина минути. Спира да рецитира чак на третата спирка в комплекса и всички пътници избухват в аплодисменти. Тогава бабата се усмихва смутено и казва: - Ей на, това го помня, ама защо съм в тоз рейс и къде отивам – убийте ма, не знам!
  • 37 Мдааа

    4 3 Отговор
    Гробарите се върнаха и извращенията над българите започнаха отново
  • 38 Хахаха

    2 2 Отговор
    Таксиметрови амбреажи
  • 39 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 40 Гуньо

    4 2 Отговор
    Естествени, че компанията, която пълни Чекмеджето ще е привилегирована.
  • 41 Всеки знае

    2 1 Отговор
    Йелоу са на Тиквата.
  • 42 Нирмално

    3 1 Отговор
    ГЕРБ се върнаха на власт и изгониха всички овен техните фирми.

    Коментиран от #43

  • 43 остави другото

    0 0 Отговор

    До коментар #42 от "Нирмално":

    ама тези взеха и да строят, вместо само да усвояват като Кирчо и Кокорчо.
  • 44 Курзатакситата

    0 0 Отговор
    Те половината таксита са копърки, мощенници, ако бяха нормални нямаше да се наложи летището да сключва експлицитен договор с една компания която и тя е зле ама пак има контрол някакъв. В момента на 1000% подкрепям летището а не такситата.