Различните действия, свързани с управлението и обслужването на автомобил в зимни условия винаги са по-трудни. Това важи и за прости действия, като помпането на гуми през зимата. Известно е, че повечето газове се свиват при ниски температури и намаляват своя обем, а въздухът също е газ или по-точно - смес от газове. Как тогава да помпаме гумите на автомобила през зимата?
Доказано е, че с понижаване на температурата с осем градуса, налягането в автомобилната гума пада с 0.1 бара (10 кПа, 0.1 атмосфери). Така, ако при температура от +20ºС гумата е напомпана с налягане 2.4 атмосфери (допускаме този показател теоретично, като предписание от производителя), при -20ºС налягането в гумата ще падне до 1.9 атмосфери, което е по-малко с почти 20% от предписаното от производителя.
Някои ще кажат, че такива температурни разлики има само в развинтеното ни журналистическо мислене, но не е съвсем така. Повечето помещения, където гумаджията балансира и помпа машата гума са със стайна температура, а зимата двуцифрени минусови температури не са рядкост. Други ще кажат, че по-ниското налягане на гумата през зимата е добре за проходимостта.
Това също е така, но само в един случай - при шофиране на сняг. А в повечето случаи, дори и у нас, зимата караме по изчистени пътища с по-меки гуми, което е вредно както за самите зимни гуми, така и за безопасното управление на автомобила - управляемостта се влошава, колата става по-податлива на странично поднасяне и не на последно място се увеличава разходът на гориво.
Изводът е следният. При "преобуване" на автомобила от летни на зимни гуми, искайте от гумаджията да ги напомпа с 0.2 атмосфери над предписаното от производителя. Така ще компенсирате свиването на газовете при минусовите температури, а в същото време, това няма да се отрази на контактната площ на гумата спрямо асфалта и оттам на сцеплението ѝ.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 onq s konq
Коментиран от #39
15:48 04.12.2018
2 Шофер
Коментиран от #3
15:50 04.12.2018
3 Гост
До коментар #2 от "Шофер":
колега и при теб ли има дрънкане в колелата от нещо все едно камъчки си хвърлил?и аз с такъв чист въздух ги помпам, ама май и противотежести има вътре, като баластри.
16:04 04.12.2018
4 OPEL OPC
16:26 04.12.2018
5 Анани Куртев Пурко
17:05 04.12.2018
6 решението
Коментиран от #50
18:07 04.12.2018
7 чичо Кой
Коментиран от #9
18:15 04.12.2018
8 Голям Слон
Коментиран от #17
18:18 04.12.2018
9 Голям Слон
До коментар #7 от "чичо Кой":
Слез някой път от колата, докато си се движил по магистралата, и си пипни гумата. Ще останеш изненадан - гарантирам :-)Коментиран от #10
18:26 04.12.2018
10 чичо Кой
До коментар #9 от "Голям Слон":
а ти, преди да тръгнеш си премери налягането в гумите и след 100-200 км магистрала си го провери пак, и ще останеш изненадан :)Коментиран от #11
18:41 04.12.2018
11 Голям Слон
До коментар #10 от "чичо Кой":
Асфалтът зимата е по-студен от околната температура. Лятото е много по-горещ. Ако смяташ, че движейки се по леден път и при ледена температура въздухът в гумата ти се загрява и съответно разширява - жестоко грешиш. Казах ти какво да направиш. Ще видиш, че гумата ти е същия лед, както и асфалтът. За какво раширение на въздуха ми приказваш въобще?18:47 04.12.2018
12 Митко
Коментиран от #13
19:49 04.12.2018
13 Голям Слон
До коментар #12 от "Митко":
"Помпиме" се казва по селата. В градовете е ПОМПИМ!Коментиран от #35, #51
20:11 04.12.2018
14 Сун Хан
-Живи ли са пътуващите?
Гума напомпана с АЗОТ, шансовете да оцелееш са почти нулеви!
Цялата се пръска на парцали, даже и минимална скорост.
С 30 километра след Вакарел се спасих по чудо!
Никакъв азот
Коментиран от #15, #54
20:24 04.12.2018
15 Голям Слон
До коментар #14 от "Сун Хан":
Пълни тъпизми. Не ми се сърди. Тук азотът няма нищо общо. :-) Казвам ти, защото съм гърмял 3 от 4 гуми на АМ "Тракия". И няма никакви парчета :-) Купувай качествени гуми, а не n-та употреба от кварталния вулканизатор.Коментиран от #30
20:28 04.12.2018
16 Този коментар е премахнат от модератор.
17 68км
До коментар #8 от "Голям Слон":
Абсолютно съгласен съм с теб! Указанията ги има при отваряне на вратата и са залепени със стикери НА АВТОМОБИЛА (калници или врата) с уточнение в книгата-упътване за експлоатация на автомобила. Пише си колко трябва да са предните и задните, съобразено с пътното поведения и масата при изпитанията, които преминава даденият модел автомобил и съгласно конструкторите и инженерите за максимална безопасност- другото е улични лафове...20:37 04.12.2018
18 бат мишо
студено било навън НЯМА ЗНАЧКА - ГРЕЕ - затва астероиди като навлзат в атмосферата ИЗГАРЯТ нищо че горе температурата Е МАМСИ ДЖЕЙС от студ на 25 км нагоре-на 1 еверест на 8 км е -50 сметкай како е на 3 евереста 25 км ОБАЧЕ ТОЧНО ТАМ АСТЕРОИДИТЕ ГОРЯТ КЪТ ФАКЛИ -имаш ли триене ИМАШ ГРЕЕНЕ - ИМАШ ЛИ ГРЕЕНЕ ИМАШ РАШИРЯВАНЕ
ЗАТВА НА СЯКА ГУМА ПИШЕ- ТОП СПИЙД еди колко си ЧЕТЕТЕ ГО -то се менка от броя платове и охл способност на шарката И ОТ ГОЛЕМИНАТА НА ГРАЙФЕРА - обясних ви го кът на 9 г ми син с еверест астероиди ДА МЕ СФАНЕТЕ
ЗАМИСЛЯЛИ ЛИ СТЕ СЕ ЩО СНЯГ ВРЕД А КОЛОВОЗИТЕ СУХИ - щото ГУМИТЕ ГО ИЗСУШАВАТ ЩОТО СА ГОРЕЩИ
ЗАМИСЛЯЛИ СТЕ СЕ ЩО ПИЛОТИТЕ ПРАЯТ ЗАГРЯВАЩА ОБИКОЛКА - како точно си мислитте че се загрява в ЗАГРЯВАЩАТА ОБИКОЛКА- кафето им ли ИЛИ ГУМИТЕ АДЖЕБА -
щели да са гумите с 200 студени кът снега БАБА ВИ ФЪРЧИЛОТО
ако има кък както караш с 200 да си опреш цигарата до гумата ще се запали ве
Коментиран от #29, #52
21:06 04.12.2018
19 Мемфис
Питайте ваши познати, които имат системата са следене налягането на гумите по време на движение.
21:14 04.12.2018
20 бат мишо
при ЕДНАКВИ ГУМИ и с ЕДНАКВА СКОРОСТ и НА ЕДНО И СЪЩО ПОКРИТИЕ - гумите на по тежкото МПС ще се загреят ПОВЕЧЕ -беше някаква елипса грофиката понеже е непропорционално- имаше връзка с непропорционално нарастващото възд съротивление - къкто съпр при 200 не е 2 пъти по голямо от при 100 км в час а 2.5 - некъф коеф беше който забраих с който се праска и съпротивлеенето и греенето - расте лавинообразно с растежа на скоростта и вече при 20000 км в час е ПОЧТИ отвесна права графиката - т е пламваш за секунди кът астероид навлязъл в атмосферата И НИКЪВ СТУД НЕ ГО ГАСИ
21:15 04.12.2018
21 бат мишо
21:23 04.12.2018
22 бат мишо
спрете да преминаватте транзит презз тоя живот хорааааа МИСЛЕТЕ ЗАЩО ни се случва това и това и ще ззаживеем по добре
ПРИМЕР за следващ въпрос -ЗАЩО В ДЪРЖАВАТА МИЗЕРИЯТА РАСТЕ
21:33 04.12.2018
23 бат мишо
21:36 04.12.2018
24 Този коментар е премахнат от модератор.
25 бат мишо
И Нютон из писмо до негов колега
22:00 04.12.2018
26 бат мишо
22:03 04.12.2018
27 Българин
22:53 04.12.2018
28 Този коментар е премахнат от модератор.
29 Паднал възнак
До коментар #18 от "бат мишо":
Мечтател, ти с 240 ли караш? Тоя пример със следите от гуми направо ме втриса - значи снега се топи, защото гумата е гореща, а не защото минават коли? еми да те питам, защо в задръстванията не се трупа сняг, а остават следи - питам те като човек живеещ в Москва ))) Астероиди си слагаш за свидетели на убежденията, а пътечките в снега, дето ги правят хората са защото отиват някъде са направени от висока скорост, така ли??? Много ама много си умен, а тея дето ти слагат плюсове трябва да си ги направиш роднини, за да ни избавят от лошите гени...Коментиран от #53
00:48 05.12.2018
30 Този коментар е премахнат от модератор.
31 Минаващ от тук
02:33 05.12.2018
32 Този коментар е премахнат от модератор.
33 Голям Слон
До коментар #30 от "999":
Толкова си елементарен, че чак сметка не можеш да си дадеш. Ами, например, пръскат се 3 от 4 гуми, когато някой философ, като бате ти Мишо, не си укрепи товара и го разпилее по пътя. А навън е тъмна нощ с проливен дъжд.. А ти си караш лудо със 75 и си мислиш, че хубаво правиш, защото си взел всички мерки за безопасност. Уви. "Налиташ" на разпиления товар от бат Миш и си готов. Но си е друго някой да ти го смели и напише.05:40 05.12.2018
34 гощо
07:08 05.12.2018
35 Минка
До коментар #13 от "Голям Слон":
Голям слон,Голям слон си.08:01 05.12.2018
36 оффройд
08:48 05.12.2018
37 PlimP
09:47 05.12.2018
38 Прост
Коментиран от #48
11:06 05.12.2018
39 Коня
До коментар #1 от "onq s konq":
А бе вземи си напомпай малко мозък в кухата кратуна ,ха ха11:31 05.12.2018
40 Пак аз
11:45 05.12.2018
41 Иванов
13:17 05.12.2018
42 бензино наполони
14:32 05.12.2018
43 ВИДЯЛ МНОГО СВЯТ
Коментиран от #44, #45
14:43 05.12.2018
44 нафто
До коментар #43 от "ВИДЯЛ МНОГО СВЯТ":
Ти по добре си виж празната глава.15:17 05.12.2018
45 Непрофесионалст
До коментар #43 от "ВИДЯЛ МНОГО СВЯТ":
Щото ги карат професионалисти, които искат да се движат бързо. Ние сме аматьори, които искаме да се движим сигурно.15:25 05.12.2018
46 ОДА ЖОН ИЗКЕНЗВАНЕ
Коментиран от #47
19:27 06.12.2018
47 Друго 20
До коментар #46 от "ОДА ЖОН ИЗКЕНЗВАНЕ":
Аз пък зимата махам гумите и на лед е стабилка няма мърдане.20:46 06.12.2018
48 Минаващ от тук
До коментар #38 от "Прост":
Ще ти обясня. Ниското налягане прави гумата по-мека, съответно с повече контактна площ върху асфалта. Налягането, което колата оказва върху асфалта е функция от тежестта на автомобила към контактната площ на колата. По-малко контактна площ върху определено тегло, означава, че това тегло се разпределя върху по-малко площ и съответно натискА върху сантиметър на квадрат е по-висок. Това е полезно при сухи, мокри и заледени пътища, когато по-големия натиск върху асфалта не позволява колата да се хлъзга. При сняг обаче по-високия натиск води до задълбаване на автомобила надолу, докато изпускането на гумата води до увеличаване на площта на гумата, което означава, че оказва по-малко натиск върху квадратен сантиметър, или по-малко задълбава надолу в снега. Нещо като снегоходки. В крайна сметка обаче при съвременните безкамерни гуми прекаленото изпускане на налягането може да доведе до приплъзване по джантата и рязко изпускане на въздуха. Особено на завой, което пък е още по-опасно. Виждал съм такава катастрофа и докато се чудеха от какво е станало ги заведох до гумата. Точно на завой беше станало. Слаба Богу нямаше ударени, понеже скоростта е била по-ниска. Такива ми работи. Всеки си прави избора, но за предпочитане е нова зимна качествена гума или ползване на верига при лед и трудно проходим сняг. И най-вече, ако нямаш наистина спешна работа не се натискай да пътуваш. Че като заседнеш, не само ще мръзнеш, ами и на снегорините ще пречиш. Пийси ракията на топли и ж21:39 06.12.2018
49 Минаващ от тук
21:40 06.12.2018
50 висок
До коментар #6 от "решението":
Любимата ми тъпня, помпете с азот! Алооо, въздуха нали е 80% азот бе! Каква е разликата между техническия азот и въздуха? Самолетите ги помпят с азот за да няма влага!!!! Горе при минус 60 гр. тя замръзва, при кацане гумите рязко се загряват и става взривно изпарение на влагата.... затова тъпчо!Ако искаш и с неон си пълни гумите, може да ти светне между ушите!
11:40 07.12.2018
51 Малък Чешит
До коментар #13 от "Голям Слон":
Глаголът е "помпам"....:)13:41 07.12.2018
52 Дада
До коментар #18 от "бат мишо":
По-голям глупост не съм чел, дано синът ти не се учи само от теб.18:13 18.12.2018
53 Дада
До коментар #29 от "Паднал възнак":
Тези се наричат форумни професори, не се занимавай, те са най-компетентни във всичко.18:20 18.12.2018
54 Митко
До коментар #14 от "Сун Хан":
Тия от формула1 измреха. Карат само с азот! По пътищата са калпави регенерати.11:05 02.02.2019
55 Баце баце
09:56 05.01.2020
56 Toho.capone
11:40 26.09.2020