Новини

Как да помпаме зимните гуми?

Публикувана: 4 Декември, 2018 15:44
54 КОМЕНТАРА | ВИДЯНА 53567
Как да помпаме зимните гуми?
ШРИФТ ПЕЧАТ
Вашата оценка:
Оценка 4 от 5 гласа.

Различните действия, свързани с управлението и обслужването на автомобил в зимни условия винаги са по-трудни. Това важи и за прости действия, като помпането на гуми през зимата. Известно е, че повечето газове се свиват при ниски температури и намаляват своя обем, а въздухът също е газ или по-точно - смес от газове. Как тогава да помпаме гумите на автомобила през зимата?

Доказано е, че с понижаване на температурата с осем градуса, налягането в автомобилната гума пада с 0.1 бара (10 кПа, 0.1 атмосфери). Така, ако при температура от +20ºС гумата е напомпана с налягане 2.4 атмосфери (допускаме този показател теоретично, като предписание от производителя), при -20ºС налягането в гумата ще падне до 1.9 атмосфери, което е по-малко с почти 20% от предписаното от производителя.

Някои ще кажат, че такива температурни разлики има само в развинтеното ни журналистическо мислене, но не е съвсем така. Повечето помещения, където гумаджията балансира и помпа машата гума са със стайна температура, а зимата двуцифрени минусови температури не са рядкост. Други ще кажат, че по-ниското налягане на гумата през зимата е добре за проходимостта.

Как да помпаме зимните гуми?

Това също е така, но само в един случай - при шофиране на сняг. А в повечето случаи, дори и у нас, зимата караме по изчистени пътища с по-меки гуми, което е вредно както за самите зимни гуми, така и за безопасното управление на автомобила - управляемостта се влошава, колата става по-податлива на странично поднасяне и не на последно място се увеличава разходът на гориво.

Изводът е следният. При "преобуване" на автомобила от летни на зимни гуми, искайте от гумаджията да ги напомпа с 0.2 атмосфери над предписаното от производителя. Така ще компенсирате свиването на газовете при минусовите температури, а в същото време, това няма да се отрази на контактната площ на гумата спрямо асфалта и оттам на сцеплението ѝ.

Поставете оценка на статията:
Оценка 4 от 5 гласа.

Въвеждане на коментар към статията
Име :


Напишете кода от картинката
Визуална кептча
Коментар:
Коментари към статията
onq s konq
1 Отговор
Язе на беенвето не ги помпам зимъска щото то седи на трупчета дока не огрее слънце !

Коментиран от #39


Оценка:
-20 +174

Шофер
2 Отговор
Аз ги помпам с компресор, с чист софийски въздух. Толкова по темата.

Коментиран от #3


Оценка:
-9 +66

Гост
3 Отговор

До коментар #2 от "Шофер":


колега и при теб ли има дрънкане в колелата от нещо все едно камъчки си хвърлил?
и аз с такъв чист въздух ги помпам, ама май и противотежести има вътре, като баластри.

Оценка:
-5 +30

OPEL OPC
4 Отговор
Помпайте ги с азот и няма разлики

Оценка:
-20 +43

Анани Куртев Пурко
5 Отговор
Па я зиме и лете, все с едни и същи гуми карам, ама помпам ЯКО с тЕх!

Оценка:
-5 +21

решението
6 Отговор
Помпете с азот !

Коментиран от #50


Оценка:
-16 +20

чичо Кой
7 Отговор
а защо не е споменато никъде, че когато автомобила се движи , гумите следователно и въздуха в тях се загряват, в следствие на което се вдига налягането...Преди да пишете тези статийки, се замислете малко, защото , ако ви вярват хората и правят тези глупости, които предлате, ще им "изпадат пломбите"!

Коментиран от #9


Оценка:
-18 +51

Голям Слон
8 Отговор
Имаше години, в които "всесезонните" български гуми се караха на 1.5 бара максимум. Което имаше определен ефект на сняг и лед. Сега, когато технологиите са много напред и има чудесни зимни гуми, те се помпят точно толкова, колкото е казал производителят на АВТОМОБИЛА, а не на гумата. Тук вече и други написаха - помпете с азот. Там свиването и разширяването е минимално.

Коментиран от #17


Оценка:
-7 +34

Голям Слон
9 Отговор

До коментар #7 от "чичо Кой":


Слез някой път от колата, докато си се движил по магистралата, и си пипни гумата. Ще останеш изненадан - гарантирам :-)

Коментиран от #10


Оценка:
-13 +21

чичо Кой
10 Отговор

До коментар #9 от "Голям Слон":


а ти, преди да тръгнеш си премери налягането в гумите и след 100-200 км магистрала си го провери пак, и ще останеш изненадан :)

Коментиран от #11


Оценка:
-8 +27

Голям Слон
11 Отговор

До коментар #10 от "чичо Кой":


Асфалтът зимата е по-студен от околната температура. Лятото е много по-горещ. Ако смяташ, че движейки се по леден път и при ледена температура въздухът в гумата ти се загрява и съответно разширява - жестоко грешиш. Казах ти какво да направиш. Ще видиш, че гумата ти е същия лед, както и асфалтът. За какво раширение на въздуха ми приказваш въобще?

Оценка:
-21 +16

Митко
12 Отговор
Научете български помпиме а не помпаме

Коментиран от #13


Оценка:
-33 +11

Голям Слон
13 Отговор

До коментар #12 от "Митко":


"Помпиме" се казва по селата. В градовете е ПОМПИМ!

Коментиран от #35, #51


Оценка:
-17 +46

Сун Хан
14 Отговор
Когато видиш парчета от спукана гума, зимно време по пътя, трябва веднага да се запиташ :
-Живи ли са пътуващите?
Гума напомпана с АЗОТ, шансовете да оцелееш са почти нулеви!
Цялата се пръска на парцали, даже и минимална скорост.
С 30 километра след Вакарел се спасих по чудо!
Никакъв азот

Коментиран от #15, #54


Оценка:
-14 +21

Голям Слон
15 Отговор

До коментар #14 от "Сун Хан":


Пълни тъпизми. Не ми се сърди. Тук азотът няма нищо общо. :-) Казвам ти, защото съм гърмял 3 от 4 гуми на АМ "Тракия". И няма никакви парчета :-) Купувай качествени гуми, а не n-та употреба от кварталния вулканизатор.

Коментиран от #30


Оценка:
-11 +14

16
Този коментар е премахнат от модератор
68км
17 Отговор

До коментар #8 от "Голям Слон":


Абсолютно съгласен съм с теб! Указанията ги има при отваряне на вратата и са залепени със стикери НА АВТОМОБИЛА (калници или врата) с уточнение в книгата-упътване за експлоатация на автомобила. Пише си колко трябва да са предните и задните, съобразено с пътното поведения и масата при изпитанията, които преминава даденият модел автомобил и съгласно конструкторите и инженерите за максимална безопасност- другото е улични лафове...

Оценка:
-5 +15

бат мишо
18 Отговор
Гума надута на 2 атмосфери със 240 км в час става 3 атм
студено било навън НЯМА ЗНАЧКА - ГРЕЕ - затва астероиди като навлзат в атмосферата ИЗГАРЯТ нищо че горе температурата Е МАМСИ ДЖЕЙС от студ на 25 км нагоре-на 1 еверест на 8 км е -50 сметкай како е на 3 евереста 25 км ОБАЧЕ ТОЧНО ТАМ АСТЕРОИДИТЕ ГОРЯТ КЪТ ФАКЛИ -имаш ли триене ИМАШ ГРЕЕНЕ - ИМАШ ЛИ ГРЕЕНЕ ИМАШ РАШИРЯВАНЕ
ЗАТВА НА СЯКА ГУМА ПИШЕ- ТОП СПИЙД еди колко си ЧЕТЕТЕ ГО -то се менка от броя платове и охл способност на шарката И ОТ ГОЛЕМИНАТА НА ГРАЙФЕРА - обясних ви го кът на 9 г ми син с еверест астероиди ДА МЕ СФАНЕТЕ
ЗАМИСЛЯЛИ ЛИ СТЕ СЕ ЩО СНЯГ ВРЕД А КОЛОВОЗИТЕ СУХИ - щото ГУМИТЕ ГО ИЗСУШАВАТ ЩОТО СА ГОРЕЩИ
ЗАМИСЛЯЛИ СТЕ СЕ ЩО ПИЛОТИТЕ ПРАЯТ ЗАГРЯВАЩА ОБИКОЛКА - како точно си мислитте че се загрява в ЗАГРЯВАЩАТА ОБИКОЛКА- кафето им ли ИЛИ ГУМИТЕ АДЖЕБА -
щели да са гумите с 200 студени кът снега БАБА ВИ ФЪРЧИЛОТО
ако има кък както караш с 200 да си опреш цигарата до гумата ще се запали ве

Коментиран от #29, #52


Оценка:
-13 +32

Мемфис
19 Отговор
При движение макар и зимно време, гумите се загряват с 0,1-0,2 afa.
Питайте ваши познати, които имат системата са следене налягането на гумите по време на движение.

Оценка:
-3 +14

бат мишо
20 Отговор
ПС пропуснах да отбележа че освен скоростта и теглото има начка колко ще се сгрее гумата - от по високото триене на по тежкото МПС- знаейки нивото на останалата в страната паплач - обяснявам с пример
при ЕДНАКВИ ГУМИ и с ЕДНАКВА СКОРОСТ и НА ЕДНО И СЪЩО ПОКРИТИЕ - гумите на по тежкото МПС ще се загреят ПОВЕЧЕ -беше някаква елипса грофиката понеже е непропорционално- имаше връзка с непропорционално нарастващото възд съротивление - къкто съпр при 200 не е 2 пъти по голямо от при 100 км в час а 2.5 - некъф коеф беше който забраих с който се праска и съпротивлеенето и греенето - расте лавинообразно с растежа на скоростта и вече при 20000 км в час е ПОЧТИ отвесна права графиката - т е пламваш за секунди кът астероид навлязъл в атмосферата И НИКЪВ СТУД НЕ ГО ГАСИ

Оценка:
-6 +8

бат мишо
21 Отговор
искъх да се сетите сами че с 5 човека в колата или с товар в камиона гумите ви ще се загреят повече отколкото празни .което е честа причина камионджиите НАЙ ЧЕСТО да ни гледате да праим гуми когато сме натоварени мъжката

Оценка:
-5 +9

бат мишо
22 Отговор
всички изброени от мене факи сте ги виждали - просто не сте ги анализирали - научете се да ВИЖДАТЕ света който гледате -задавайте си въпроса защо и живота на всички ни ще е по прост и лесен-пример - Защо най често камионите и автобусите които виждам да правят гуми са пълни - защото са натоварени ли , ЕДВА ЛИ - ако беше от натоварването щяха да гръмнат още при поставянето на товара - що чак на пътя - ЗНАЧИ освен товара и скоростта има връзка -така а защо на товарните гърмят като оръдия -ми явно имат по голямо налягане като се движат И ЕТО ГО ОТГОВОРА -
спрете да преминаватте транзит презз тоя живот хорааааа МИСЛЕТЕ ЗАЩО ни се случва това и това и ще ззаживеем по добре
ПРИМЕР за следващ въпрос -ЗАЩО В ДЪРЖАВАТА МИЗЕРИЯТА РАСТЕ

Оценка:
-9 +12

бат мишо
23 Отговор
ето примерна пътека на отговорите - защото корупцията и престъпността растът - ЗАЩО РАСТЪТ - органите които трябва да жи борят НЕ ЖЕЛАЯТ да ги борят - ЗАЩО - защото не ги е страф от последствията - ЗАЩО- защоо съдиитте и прокурорите и шерифите не са избираеми както в САЩ и не им пука за мн на народа относно решенията им И СА НЕСМЕНЯЕМИ ако обслужат еди кой си

Оценка:
-4 +14

24
Този коментар е премахнат от модератор
бат мишо
25 Отговор
сички горни закони ВАЖАТ САМО НА Планетата Земя, при движение в атмосфера .При други планети други гравитации и черни зупки гореспоменатите закони търпят изменения които не мога да прогнозирам
И Нютон из писмо до негов колега

Оценка:
-5 +4

бат мишо
26 Отговор
и други състави на атмосферите май имаше-отдавна скъсаф с ученето и от въртене на чекръка с 3 висши в гробаджийска държава поипростях

Оценка:
-2 +14

Българин
27 Отговор
Зимата се кара с по меки гуми имат повече контактна площ не пишете глупости.

Оценка:
-14 +7

28
Този коментар е премахнат от модератор
Паднал възнак
29 Отговор

До коментар #18 от "бат мишо":


Мечтател, ти с 240 ли караш? Тоя пример със следите от гуми направо ме втриса - значи снега се топи, защото гумата е гореща, а не защото минават коли? еми да те питам, защо в задръстванията не се трупа сняг, а остават следи - питам те като човек живеещ в Москва ))) Астероиди си слагаш за свидетели на убежденията, а пътечките в снега, дето ги правят хората са защото отиват някъде са направени от висока скорост, така ли??? Много ама много си умен, а тея дето ти слагат плюсове трябва да си ги направиш роднини, за да ни избавят от лошите гени...

Коментиран от #53


Оценка:
-5 +8

30
Този коментар е премахнат от модератор
Минаващ от тук
31 Отговор
Карам с вентили с датчици за налягането. То си показва.

Оценка:
-1 +4

32
Този коментар е премахнат от модератор
Голям Слон
33 Отговор

До коментар #30 от "999":


Толкова си елементарен, че чак сметка не можеш да си дадеш. Ами, например, пръскат се 3 от 4 гуми, когато някой философ, като бате ти Мишо, не си укрепи товара и го разпилее по пътя. А навън е тъмна нощ с проливен дъжд.. А ти си караш лудо със 75 и си мислиш, че хубаво правиш, защото си взел всички мерки за безопасност. Уви. "Налиташ" на разпиления товар от бат Миш и си готов. Но си е друго някой да ти го смели и напише.

Оценка:
-0 +3

гощо
34 Отговор
Според предписанията на производителят на колата трябва да карам зимата с 2,9 задни до 3,1 предни гуми. Пробвах и ми паднаха пломбите. Та си ги напомпАх както дават за лЕтните 2,5-2,6

Оценка:
-3 +0

Минка
35 Отговор

До коментар #13 от "Голям Слон":


Голям слон,Голям слон си.

Оценка:
-1 +0

оффройд
36 Отговор
Аз на Самурая ги карам на 1.4 атм., на Сорентото на 2.2 и няма грижи зимъска.

Оценка:
-0 +1

PlimP
37 Отговор
with the brown point(който трие, сюргюн да го порази)

Оценка:
-1 +1

Прост
38 Отговор
Абе, спрете хероина, как гума с малко по-ниско налягане ще има по-ниско сцепление

Коментиран от #48


Оценка:
-0 +1

Коня
39 Отговор

До коментар #1 от "onq s konq":


А бе вземи си напомпай малко мозък в кухата кратуна ,ха ха

Оценка:
-0 +1

Пак аз
40 Отговор
Аз ги помпя на газстанцията с пропан-бутан и свърши ли бутилката на трабанта я допълвам от гумите

Оценка:
-1 +4

Иванов
41 Отговор
Благодара за полезната статия.

Оценка:
-0 +1

бензино наполони
42 Отговор
И през зиме и през лете гумите требва да са напомпани толкова колкото ги дава производителя на колата.Те тва е истината.Не вервайте на разни журналисти и специалисти

Оценка:
-0 +7

ВИДЯЛ МНОГО СВЯТ
43 Отговор
Дори и на сняг е по добре да са препомпени.Колкото по-малка е площта на контакт със снега,толкова по добре.Рали колите зимата карат с гуми 3-4 пъти по-тънки от обикновените. Що така?

Коментиран от #44, #45


Оценка:
-7 +3

нафто
44 Отговор

До коментар #43 от "ВИДЯЛ МНОГО СВЯТ":


Ти по добре си виж празната глава.

Оценка:
-2 +5

Непрофесионалст
45 Отговор

До коментар #43 от "ВИДЯЛ МНОГО СВЯТ":


Щото ги карат професионалисти, които искат да се движат бързо. Ние сме аматьори, които искаме да се движим сигурно.

Оценка:
-0 +9

ОДА ЖОН ИЗКЕНЗВАНЕ
46 Отговор
аз зимата на 205 55 16 си ги правя 1.7 атмосфери и карам идеално в леда сутрин

Коментиран от #47


Оценка:
-1 +1

Друго 20
47 Отговор

До коментар #46 от "ОДА ЖОН ИЗКЕНЗВАНЕ":


Аз пък зимата махам гумите и на лед е стабилка няма мърдане.

Оценка:
-1 +1

Минаващ от тук
48 Отговор

До коментар #38 от "Прост":


Ще ти обясня. Ниското налягане прави гумата по-мека, съответно с повече контактна площ върху асфалта. Налягането, което колата оказва върху асфалта е функция от тежестта на автомобила към контактната площ на колата. По-малко контактна площ върху определено тегло, означава, че това тегло се разпределя върху по-малко площ и съответно натискА върху сантиметър на квадрат е по-висок. Това е полезно при сухи, мокри и заледени пътища, когато по-големия натиск върху асфалта не позволява колата да се хлъзга. При сняг обаче по-високия натиск води до задълбаване на автомобила надолу, докато изпускането на гумата води до увеличаване на площта на гумата, което означава, че оказва по-малко натиск върху квадратен сантиметър, или по-малко задълбава надолу в снега. Нещо като снегоходки. В крайна сметка обаче при съвременните безкамерни гуми прекаленото изпускане на налягането може да доведе до приплъзване по джантата и рязко изпускане на въздуха. Особено на завой, което пък е още по-опасно. Виждал съм такава катастрофа и докато се чудеха от какво е станало ги заведох до гумата. Точно на завой беше станало. Слаба Богу нямаше ударени, понеже скоростта е била по-ниска. Такива ми работи. Всеки си прави избора, но за предпочитане е нова зимна качествена гума или ползване на верига при лед и трудно проходим сняг. И най-вече, ако нямаш наистина спешна работа не се натискай да пътуваш. Че като заседнеш, не само ще мръзнеш, ами и на снегорините ще пречиш. Пийси ракията на топли и ж

Оценка:
-0 +7

Минаващ от тук
49 Отговор
Пий си ракията на топло и жив и здрав.

Оценка:
-0 +1

висок
50 Отговор

До коментар #6 от "решението":


Любимата ми тъпня, помпете с азот! Алооо, въздуха нали е 80% азот бе! Каква е разликата между техническия азот и въздуха? Самолетите ги помпят с азот за да няма влага!!!! Горе при минус 60 гр. тя замръзва, при кацане гумите рязко се загряват и става взривно изпарение на влагата.... затова тъпчо!
Ако искаш и с неон си пълни гумите, може да ти светне между ушите!

Оценка:
-2 +3

Малък Чешит
51 Отговор

До коментар #13 от "Голям Слон":


Глаголът е "помпам"....:)

Оценка:
-1 +1

Дада
52 Отговор

До коментар #18 от "бат мишо":


По-голям глупост не съм чел, дано синът ти не се учи само от теб.

Оценка:
-1 +0

Дада
53 Отговор

До коментар #29 от "Паднал възнак":


Тези се наричат форумни професори, не се занимавай, те са най-компетентни във всичко.

Оценка:
-1 +0

Митко
54 Отговор

До коментар #14 от "Сун Хан":


Тия от формула1 измреха. Карат само с азот! По пътищата са калпави регенерати.

Оценка:
-0 +0

ФАКТИ.БГ не толерира обидни коментари и спам. Некоректни коментари ще бъдат изтривани. Такива са тези, които съдържат нецензурни изрази, лични обиди и нападки, заплахи; нямат връзка с темата или са написани изцяло на език, различен от български.

Ловци на бисери
Бойко Борисов
Премиерът Бойко Борисов подканва археолозите да не спират работа през зимата, за да продължи строителството на автомагистрала "Струма":
Облечете ватенки, ще сложите калорифери! Има сняг три дни. Ние ще върнем накрая парите на Брюксел заради това, че - хладно ви било. Ако трябва Лиляна Павлова ще идва и ще държи чадър!"

Още бисери