Факти, новини, статии - Да извадим фактите наяве

Знаете ли защо гумите на колите са черни?

Публикувана: 1 Февруари, 2019 13:22
41 КОМЕНТАРА | ВИДЯНА 42419
Знаете ли защо гумите на колите са черни?
ШРИФТ ПЕЧАТ
Вашата оценка:
Оценка 0 от 0 гласа.

Когато първата масова кола в света - Ford T се появява на бял свят, гумите й са бели на цвят. Чак по време на Първата световна война автомобилните гуми стават черни. Знаете ли обаче защо?

Предвид естествения вид на каучука, автомобилните гуми би следвало да са светли на цвят. Има една съставка обаче, която ги прави черни. Тя се нарича технически въглерод или с неправилния, но използван в разговорния език термин "сажди".

Още преди началото на Втората световна война химикът Джек Кениг доказва ползата от използването на сажди в гумите. Неговото твърдение е, че автомобилна гума без наличието в нея на технически въглерод може да издържи пробег от едва 8 000 километра, а както е известно в днешно време гумите спокойно изкарват "служба" от пет години или по над 30-ина хиляди километра.

Знаете ли защо гумите на колите са черни?

Предимствата на използването на техническия въглерод за усилване на каучука са открити от химика Джон Моут в началото на ХХ век, Чак осем години по-късно технологията започва да се използва в гумите, първоначално в тези на компанията Diamond Rubber Co.

Днес основният метод за получаване на технически въглерод е използването на пещ. Течната въглеводородна суровина се вкарва в пещта, където се изгарят природен газ и загрят въздух. Високите температури водят до отделяне на дим, който впоследствие се охлажда с вода и така се филтрират малки частици сажди. Полученият прах се оформя в гранули, за по-лесно транспортиране.

Знаете ли защо гумите на колите са черни?

Поставете оценка на статията:
Оценка 0 от 0 гласа.

Въвеждане на коментар към статията
Име :


Напишете кода от картинката
Визуална кептча
Коментар:
Коментари към статията
1
Този коментар е премахнат от модератор
Емил
(гост)

Неутрално
2 Отговор
Публикувано във факти.бг: в днешно време гумите спокойно изкарват "служба" от пет години, всяка от които с пробег от по 30-ина хиляди километра. 150 000 km гума да издържи гума?! Може на камион или нещо специализирано!

Коментиран от #3, #4, #5, #8, #28, #38


Оценка:
-51 +21

3
Този коментар е премахнат от модератор
Маргел
(гост)

Неутрално
4 Отговор

До коментар #2 от "Емил":


Всяка нова гума ще издържи подобен пробег.

Коментиран от #7


Оценка:
-15 +13

Фен на БМВ
(гост)

Неутрално
5 Отговор

До коментар #2 от "Емил":


Емиле, чети бавно моето момче. Бързо не ти се отдава.

Оценка:
-8 +57

дфеф
(гост)

Неутрално
6 Отговор
Освен за трайност, за която се добавят и много други съставки, саждите спомагат и за намаляване на себестойността на гумите.

Оценка:
-2 +30

куку руку ку
(гост)

Неутрално
7 Отговор

До коментар #4 от "Маргел":


Питай тези, дето навъртат такива километри. За максимум 50 до 70 хил. км. и са станали на галоши.

Коментиран от #27, #41


Оценка:
-5 +22

Ай стига бе
(гост)

Неутрално
8 Отговор

До коментар #2 от "Емил":


Казано е всяка гума по 30 хил. км. Аз да те питам само Емиле, ако единия ти крак е изминал 5 км. и другия 5 км. дали това значи, че ти си изминал 10 км. ?

Коментиран от #9, #10


Оценка:
-5 +59

Живко
(гост)

Неутрално
9 Отговор

До коментар #8 от "Ай стига бе":


Всяка година по 30000 км за период 5 г - 5х30000=150000км . Емил може да разбере написаното, другото е техническа неграмотност...

Оценка:
-9 +13

Живко
(гост)

Неутрално
10 Отговор

До коментар #8 от "Ай стига бе":


Всяка година по 30000 км за период 5 г - 5х30000=150000км . Емил може да разбере написаното, другото е техническа неграмотност...

Коментиран от #12


Оценка:
-5 +9

11
Този коментар е премахнат от модератор
Гост
(гост)

Неутрално
12 Отговор

До коментар #10 от "Живко":


И Емил много правилно е написал и ти правилно си разбрал, но нивото на българския език е паднало драстично. Авторът е написал това: Публикувано във факти.бг: "а както е известно в днешно време гумите спокойно изкарват "служба" от пет години, всяка от които с пробег от по 30-ина хиляди километра." Та думата "всяка" в това изречение се отнася за ГОДИНИ. Няма гума, която да издържа 150 000 км. А ако авторът е имал предвид всяка гума да издържа 30 000 км, то разликата с 8-те хиляди км на гумите без сажди, не е звучи толкова фрапираща. Понякога търсенето на сензация на всяка цена, играе лоша шега на журналистите.

Коментиран от #14, #39


Оценка:
-3 +24

БАРС
(гост)

Неутрално
13 Отговор
Хубава идея за циганските махали в софия и пловдив те и така не спряха с горенето на гуми и парцали как раз да събират сажди през филтри и българия да продава сажди или да прави гуми.добра идея за бизнес

Оценка:
-1 +10

Фиат
(гост)

Неутрално
14 Отговор

До коментар #12 от "Гост":


На моята кола гумите са и от 2009-та и 2-те са с 5 ММ грайфер, а другите 2 със 7 ММ грайфер. До тук са навъртели 103 000 км. Нямат външни белези за остаряване. Колко могат да издържат още ?

Коментиран от #15, #16, #22, #34


Оценка:
-11 +11

Минимум
(гост)

Неутрално
15 Отговор

До коментар #14 от "Фиат":


Поне още 4 години

Оценка:
-1 +1

Гост
(гост)

Неутрално
16 Отговор

До коментар #14 от "Фиат":


Ако гумите ти са навъртели за 10 години 103 000 км и имат 7 мм грайфер или са пластмасови или са най-големите боклуци на пазара. Да не говорим, че всеки производител препоръчва максимално ползване 10 години и пробег около 30 000 км: https://autospot.bg/%D0%B1%D0%BB%D0%BE%D0%B3/%D0%BF%D0%BE%D0%BB%D0%B5%D0%B7%D0%BD%D0%BE/%D1%81%D0%BB%D0%B5%D0%B4-%D0%BA%D0%B0%D0%BA%D1%8A%D0%B2-%D0%BF%D1%80%D0%BE%D0%B1%D0%B5%D0%B3-%D1%82%D1%80%D1%8F%D0%B1%D0%B2%D0%B0-%D0%B4%D0%B0-%D1%81%D0%BC%D0%B5%D0%BD%D0%B8%D0%BC-%D0%B3%D1%83%D0%BC%D0%B8%D1%82%D0%B5-%D1%81-%D0%BD%D0%BE%D0%B2%D0%B8 Но ти сигурно си инженер и си над тези неща, защото много ги разбираш и ти се свидят парите да си купиш хубави гуми.

Оценка:
-4 +4

ОНЯГА
(гост)

Неутрално
17 Отговор
От сега нататък няма да казвам че съм коминочистач, а че премахвам технически въглерод от бетонени изделия.

Коментиран от #24


Оценка:
-0 +38

Чудя се
(гост)

Неутрално
18 Отговор
Просто невероятно е как няма руснак между откривателите!

Коментиран от #19, #25


Оценка:
-11 +10

El Torro
(гост)

Неутрално
19 Отговор

До коментар #18 от "Чудя се":


Еее, те са изобретили теловете в гумата. И така е станала още по-здрава.

Оценка:
-2 +7

Джони бриджстоун
(гост)

Неутрално
20 Отговор
Една гума не издържи ли 960 000км, не ми я хвали

Оценка:
-2 +10

AdiBas
(гост)

Неутрално
21 Отговор
И, предполагам, този процес на добиване на сажди е много екологичен, даже полезен за околната среда...

Оценка:
-0 +5

AdiBas
(гост)

Неутрално
22 Отговор

До коментар #14 от "Фиат":


То това е от ФИАТа, той лети, не се допира в асфалта, няма износване.

Оценка:
-1 +14

Dogo
(гост)

Неутрално
23 Отговор
Резервната ми гума е на 300 000км. И като гледам ще изкара още толкова,,😁

Оценка:
-0 +32

Митко
(гост)

Неутрално
24 Отговор

До коментар #17 от "ОНЯГА":


Аз пък се чудя какволи е " нетехнически въглерод"?

Коментиран от #26


Оценка:
-1 +8

Готин ама не съвсем
(гост)

Неутрално
25 Отговор

До коментар #18 от "Чудя се":


Само да те светна. Първата изкуствена гума, от изкуствени материали, а не от естествена гума, от каучуково дърво, е създадена в Петербург! И руснаците са направили официално погребение на гумата от естествен каучук на местните гробища, като е имало цяла процесия, от няколко хиляди души, и заупокойно слово. Но разбира се, такава информация няма да ти дадат, защото всичко е създадено във ФАЩ! Нищо че дувара на къщата на баба ми е по-стар от тяхната държава, но политкоректността изисква, всичко да е създадено там и да се създава само там. Останалите само "крадат" от тях!

Оценка:
-6 +15

Готин ама не съвсем
(гост)

Неутрално
26 Отговор

До коментар #24 от "Митко":


Някой му казват кюмюр, на не техническия въглерод.

Оценка:
-1 +4

Математика
(гост)

Неутрално
27 Отговор

До коментар #7 от "куку руку ку":


Това важи само за гумите нисък клас - 14,15,16 Цола. На 18-19 Цола гумите издържат много повече. Ширината е много по голяма - обиколката също..

Коментиран от #35


Оценка:
-8 +0

Ж ж зн гжжт
(гост)

Неутрално
28 Отговор

До коментар #2 от "Емил":


Всяка гума издържа по 30-на хил. Всяка гума издържа по около 5 г. Мислете, когато четете. Ако ви е трудно-не четете.

Оценка:
-4 +8

Шаран БГ
(гост)

Неутрално
29 Отговор
Преди много години попаднах не в "Баба Вида", а в ЗТКИ - град Кула, Видински окръг. Там работеха с френски преси. Произвеждаха всякакви "технически каучукови изделия" - семеринги, "о"-пръстени и прочие Имаха отделен цех, където се подготвяха каучуковите смеси. Към суровия каучук /прозрачно светло кафяв/ се добавяха основно колофон, сяра и сажди. Другите съставки не си ги спомням, НО.....Не знам тогава какви заплати са получавали хората,работещи в този цех. Беше страшно да ги погледнеш - бяха черни като конгоански негри. Въпреки разни "биологични ръкавици" и други защитни средства, порите на кожата им бе черна от саждите. И нямаха измиване..... Сигурно с годините това се е отразявало на здравето им. Беше страшно.....поне за мен.

Оценка:
-0 +14

моко
(гост)

Неутрално
30 Отговор
на москвича за 26 години вярна служба му сменихме само предните две гуми и то след сума години :) а задните гуми си бяха заводските... няма лъжа, няма измама ... ползвахме и резервната, за да направим зявъртането на гуми ... тъй че хич не ми обяснявайте колко години държат едни гуми, но е важно колко караш и как ги стопанисваш... моко беше на 56000км за 26г. и го бракувахме, за което супер мно' ме е яд, но нямах думата :) инак щеше да изкара още 26г и то с лекота... а нямаше и ръжда! никакви големи ремонти! но някои избиваше ръжда на 2-та година още... ние случихме на яката машина :) висеше все навънка! корава машина!

Коментиран от #31, #37


Оценка:
-9 +11

Гост
(гост)

Неутрално
31 Отговор

До коментар #30 от "моко":


Ей като започнете да сравнявате старите брички с по 50 к.с. и 1200 кг тегло със сегашните автомобили с по 200-300 к.с. и 2 тона тегло, направо падам от смях. Той сигурно и дядо ти не е сменял колата на каруцата си, нали? 26 години с едни гуми, ама с по 150 км месечно и максимална скорост 50 км/ч. Хората са го казали, че икономията е майка на мизерията.

Оценка:
-7 +8

Порно
(гост)

Неутрално
32 Отговор
Преди години намерихме в наследствена селска къща на приятел стара Волга с еленчето. Свенихме само ремъци и маркучи , гумите само ги напомпихме. По спомени на приятеля не е вадена 25 години. Нов акумулатор, източихме бензина и наляхме нов, смяна антифриз и спирачва течност и на път. Гумите бяха наред, държаха добре. Вярно, скоростта е скромна.

Оценка:
-0 +9

Живко Абрашев
(гост)

Неутрално
33 Отговор
Абе аз за 3 месеца и 10 000км свърших комплект чисто нови гуми, и то на една от известните марки. Всичко е относително. Но по мои наблюдения колкото по скъпа и реномирана е марката, толкова по малко изкарват гумите. Факт е, че колата е по стабилна на пътя нооооооо.... за сравнение китайчета за 200 лв - 25 000км, бриджстон потенца за 400лв - 8-10 000км..... разликата в пиведението на колата е минимална но в цената двойна 😉

Оценка:
-2 +8

Тутанскамион
(гост)

Неутрално
34 Отговор

До коментар #14 от "Фиат":


Братле,днес са открили древна египетска гробница и каляските на мумийте били с все още здрави гуми с ДОТ първия бабинден след Христа!Ти смятай колко имаш да караш още с твойте чисто нови гумета.

Оценка:
-2 +6

Alfa Romeo 159 TI
(гост)

Неутрално
35 Отговор

До коментар #27 от "Математика":


Мо ко ше праим ако искаме висок клас гума за 14 цола? Не знаех, че цолажа на гумата определя класа ѝ! Добре че ги чета тия коментари, че неграмотен ще си остана!

Оценка:
-1 +6

лаборант
(гост)

Неутрално
36 Отговор
А защо не слагат бели сажди?

Оценка:
-0 +3

Африканец
(гост)

Неутрално
37 Отговор

До коментар #30 от "моко":


Бегай от тука,нема руска гума да издържи 26 години.В музея ли е стоял тоя Москвич? Като пишете глупости,що се мислите за много яки?

Оценка:
-4 +4

38
Този коментар е премахнат от модератор
Всяка
(гост)

Неутрално
39 Отговор

До коментар #12 от "Гост":


Не се отнася за това. Всъщност пише: "гумите спокойно изкарват "служба" от пет години или по над 30-ина хиляди километра". Което всъщност означава, че гумите изкарват над 30 хил км или каране пет години. Всяко друго тълкуване е идиотизъм. Езикът си е наред. Мозъкът на хейтъра го не бива.

Оценка:
-0 +2

Четец
(гост)

Неутрално
40 Отговор
Написано е ... в днешно време гумите спокойно изкарват "служба" от пет години или по над 30-ина хиляди километра. Думата която очевидно убягва е "или" ,не разбирам защо се аргументирате математически.

Оценка:
-0 +0

Премиум
(гост)

Неутрално
41 Отговор

До коментар #7 от "куку руку ку":


За да влизаме в спор за марки, с гуми от премиум марка съм минавал 60000 км като предни /кола с предно предаване/ и задни още над 60, и като падна грайфера под 3 ММ ги хвърлих, вече на близо 5 години.

Оценка:
-0 +1

ФАКТИ.БГ не толерира обидни коментари и спам. Некоректни коментари ще бъдат изтривани. Такива са тези, които съдържат нецензурни изрази, лични обиди и нападки, заплахи; нямат връзка с темата или са написани изцяло на език, различен от български.