1 Февруари, 2019 13:22 91 230 49

Знаете ли защо гумите на колите са черни?

  • гуми-
  • автомобили-
  • съвети
Знаете ли защо гумите на колите са черни? - 1

Когато първата масова кола в света - Ford T се появява на бял свят, гумите й са бели на цвят. Чак по време на Първата световна война автомобилните гуми стават черни. Знаете ли обаче защо?

Предвид естествения вид на каучука, автомобилните гуми би следвало да са светли на цвят. Има една съставка обаче, която ги прави черни. Тя се нарича технически въглерод или с неправилния, но използван в разговорния език термин "сажди".

Още преди началото на Втората световна война химикът Джек Кениг доказва ползата от използването на сажди в гумите. Неговото твърдение е, че автомобилна гума без наличието в нея на технически въглерод може да издържи пробег от едва 8 000 километра, а както е известно в днешно време гумите спокойно изкарват "служба" от пет години или по над 30-ина хиляди километра.

Знаете ли защо гумите на колите са черни?

Предимствата на използването на техническия въглерод за усилване на каучука са открити от химика Джон Моут в началото на ХХ век, Чак осем години по-късно технологията започва да се използва в гумите, първоначално в тези на компанията Diamond Rubber Co.

Днес основният метод за получаване на технически въглерод е използването на пещ. Течната въглеводородна суровина се вкарва в пещта, където се изгарят природен газ и загрят въздух. Високите температури водят до отделяне на дим, който впоследствие се охлажда с вода и така се филтрират малки частици сажди. Полученият прах се оформя в гранули, за по-лесно транспортиране.

Знаете ли защо гумите на колите са черни?


Поставете оценка:
Оценка 3.7 от 23 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 2 Емил

    22 66 Отговор
    Публикувано във факти.бг: в днешно време гумите спокойно изкарват "служба" от пет години, всяка от които с пробег от по 30-ина хиляди километра. 150 000 km гума да издържи гума?! Може на камион или нещо специализирано!

    Коментиран от #3, #4, #5, #8, #28, #38

  • 3 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 4 Маргел

    15 15 Отговор

    До коментар #2 от "Емил":

    Всяка нова гума ще издържи подобен пробег.

    Коментиран от #7

  • 5 Фен на БМВ

    86 8 Отговор

    До коментар #2 от "Емил":

    Емиле, чети бавно моето момче. Бързо не ти се отдава.
  • 6 дфеф

    33 4 Отговор
    Освен за трайност, за която се добавят и много други съставки, саждите спомагат и за намаляване на себестойността на гумите.
  • 7 куку руку ку

    24 6 Отговор

    До коментар #4 от "Маргел":

    Питай тези, дето навъртат такива километри. За максимум 50 до 70 хил. км. и са станали на галоши.

    Коментиран от #27, #41, #49

  • 8 Ай стига бе

    83 7 Отговор

    До коментар #2 от "Емил":

    Казано е всяка гума по 30 хил. км. Аз да те питам само Емиле, ако единия ти крак е изминал 5 км. и другия 5 км. дали това значи, че ти си изминал 10 км. ?

    Коментиран от #9, #10

  • 9 Живко

    15 22 Отговор

    До коментар #8 от "Ай стига бе":

    Всяка година по 30000 км за период 5 г - 5х30000=150000км . Емил може да разбере написаното, другото е техническа неграмотност...
  • 10 Живко

    10 14 Отговор

    До коментар #8 от "Ай стига бе":

    Всяка година по 30000 км за период 5 г - 5х30000=150000км . Емил може да разбере написаното, другото е техническа неграмотност...

    Коментиран от #12

  • 11 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 12 Гост

    30 4 Отговор

    До коментар #10 от "Живко":

    И Емил много правилно е написал и ти правилно си разбрал, но нивото на българския език е паднало драстично. Авторът е написал това: Публикувано във факти.бг: "а както е известно в днешно време гумите спокойно изкарват "служба" от пет години, всяка от които с пробег от по 30-ина хиляди километра." Та думата "всяка" в това изречение се отнася за ГОДИНИ. Няма гума, която да издържа 150 000 км. А ако авторът е имал предвид всяка гума да издържа 30 000 км, то разликата с 8-те хиляди км на гумите без сажди, не е звучи толкова фрапираща. Понякога търсенето на сензация на всяка цена, играе лоша шега на журналистите.

    Коментиран от #14, #39

  • 13 БАРС

    11 1 Отговор
    Хубава идея за циганските махали в софия и пловдив те и така не спряха с горенето на гуми и парцали как раз да събират сажди през филтри и българия да продава сажди или да прави гуми.добра идея за бизнес
  • 14 Фиат

    13 13 Отговор

    До коментар #12 от "Гост":

    На моята кола гумите са и от 2009-та и 2-те са с 5 ММ грайфер, а другите 2 със 7 ММ грайфер. До тук са навъртели 103 000 км. Нямат външни белези за остаряване. Колко могат да издържат още ?

    Коментиран от #15, #16, #22, #34

  • 15 Минимум

    4 3 Отговор

    До коментар #14 от "Фиат":

    Поне още 4 години
  • 16 Гост

    9 4 Отговор

    До коментар #14 от "Фиат":

    Ако гумите ти са навъртели за 10 години 103 000 км и имат 7 мм грайфер или са пластмасови или са най-големите боклуци на пазара. Да не говорим, че всеки производител препоръчва максимално ползване 10 години и пробег около 30 000 км: https://autospot.bg/%D0%B1%D0%BB%D0%BE%D0%B3/%D0%BF%D0%BE%D0%BB%D0%B5%D0%B7%D0%BD%D0%BE/%D1%81%D0%BB%D0%B5%D0%B4-%D0%BA%D0%B0%D0%BA%D1%8A%D0%B2-%D0%BF%D1%80%D0%BE%D0%B1%D0%B5%D0%B3-%D1%82%D1%80%D1%8F%D0%B1%D0%B2%D0%B0-%D0%B4%D0%B0-%D1%81%D0%BC%D0%B5%D0%BD%D0%B8%D0%BC-%D0%B3%D1%83%D0%BC%D0%B8%D1%82%D0%B5-%D1%81-%D0%BD%D0%BE%D0%B2%D0%B8 Но ти сигурно си инженер и си над тези неща, защото много ги разбираш и ти се свидят парите да си купиш хубави гуми.
  • 17 ОНЯГА

    52 0 Отговор
    От сега нататък няма да казвам че съм коминочистач, а че премахвам технически въглерод от бетонени изделия.

    Коментиран от #24

  • 18 Чудя се

    14 11 Отговор
    Просто невероятно е как няма руснак между откривателите!

    Коментиран от #19, #25

  • 19 El Torro

    11 2 Отговор

    До коментар #18 от "Чудя се":

    Еее, те са изобретили теловете в гумата. И така е станала още по-здрава.
  • 20 Джони бриджстоун

    14 2 Отговор
    Една гума не издържи ли 960 000км, не ми я хвали
  • 21 AdiBas

    6 0 Отговор
    И, предполагам, този процес на добиване на сажди е много екологичен, даже полезен за околната среда...
  • 22 AdiBas

    17 1 Отговор

    До коментар #14 от "Фиат":

    То това е от ФИАТа, той лети, не се допира в асфалта, няма износване.
  • 23 Dogo

    50 0 Отговор
    Резервната ми гума е на 300 000км. И като гледам ще изкара още толкова,,😁
  • 24 Митко

    10 1 Отговор

    До коментар #17 от "ОНЯГА":

    Аз пък се чудя какволи е " нетехнически въглерод"?

    Коментиран от #26, #44

  • 25 Готин ама не съвсем

    30 7 Отговор

    До коментар #18 от "Чудя се":

    Само да те светна. Първата изкуствена гума, от изкуствени материали, а не от естествена гума, от каучуково дърво, е създадена в Петербург! И руснаците са направили официално погребение на гумата от естествен каучук на местните гробища, като е имало цяла процесия, от няколко хиляди души, и заупокойно слово. Но разбира се, такава информация няма да ти дадат, защото всичко е създадено във ФАЩ! Нищо че дувара на къщата на баба ми е по-стар от тяхната държава, но политкоректността изисква, всичко да е създадено там и да се създава само там. Останалите само "крадат" от тях!
  • 26 Готин ама не съвсем

    7 1 Отговор

    До коментар #24 от "Митко":

    Някой му казват кюмюр, на не техническия въглерод.
  • 27 Математика

    0 14 Отговор

    До коментар #7 от "куку руку ку":

    Това важи само за гумите нисък клас - 14,15,16 Цола. На 18-19 Цола гумите издържат много повече. Ширината е много по голяма - обиколката също..

    Коментиран от #35

  • 28 Ж ж зн гжжт

    12 5 Отговор

    До коментар #2 от "Емил":

    Всяка гума издържа по 30-на хил. Всяка гума издържа по около 5 г. Мислете, когато четете. Ако ви е трудно-не четете.
  • 29 Шаран БГ

    21 0 Отговор
    Преди много години попаднах не в "Баба Вида", а в ЗТКИ - град Кула, Видински окръг. Там работеха с френски преси. Произвеждаха всякакви "технически каучукови изделия" - семеринги, "о"-пръстени и прочие Имаха отделен цех, където се подготвяха каучуковите смеси. Към суровия каучук /прозрачно светло кафяв/ се добавяха основно колофон, сяра и сажди. Другите съставки не си ги спомням, НО.....Не знам тогава какви заплати са получавали хората,работещи в този цех. Беше страшно да ги погледнеш - бяха черни като конгоански негри. Въпреки разни "биологични ръкавици" и други защитни средства, порите на кожата им бе черна от саждите. И нямаха измиване..... Сигурно с годините това се е отразявало на здравето им. Беше страшно.....поне за мен.
  • 30 моко

    14 10 Отговор
    на москвича за 26 години вярна служба му сменихме само предните две гуми и то след сума години :) а задните гуми си бяха заводските... няма лъжа, няма измама ... ползвахме и резервната, за да направим зявъртането на гуми ... тъй че хич не ми обяснявайте колко години държат едни гуми, но е важно колко караш и как ги стопанисваш... моко беше на 56000км за 26г. и го бракувахме, за което супер мно' ме е яд, но нямах думата :) инак щеше да изкара още 26г и то с лекота... а нямаше и ръжда! никакви големи ремонти! но някои избиваше ръжда на 2-та година още... ние случихме на яката машина :) висеше все навънка! корава машина!

    Коментиран от #31, #37

  • 31 Гост

    13 8 Отговор

    До коментар #30 от "моко":

    Ей като започнете да сравнявате старите брички с по 50 к.с. и 1200 кг тегло със сегашните автомобили с по 200-300 к.с. и 2 тона тегло, направо падам от смях. Той сигурно и дядо ти не е сменял колата на каруцата си, нали? 26 години с едни гуми, ама с по 150 км месечно и максимална скорост 50 км/ч. Хората са го казали, че икономията е майка на мизерията.
  • 32 Порно

    14 0 Отговор
    Преди години намерихме в наследствена селска къща на приятел стара Волга с еленчето. Свенихме само ремъци и маркучи , гумите само ги напомпихме. По спомени на приятеля не е вадена 25 години. Нов акумулатор, източихме бензина и наляхме нов, смяна антифриз и спирачва течност и на път. Гумите бяха наред, държаха добре. Вярно, скоростта е скромна.
  • 33 Живко Абрашев

    12 2 Отговор
    Абе аз за 3 месеца и 10 000км свърших комплект чисто нови гуми, и то на една от известните марки. Всичко е относително. Но по мои наблюдения колкото по скъпа и реномирана е марката, толкова по малко изкарват гумите. Факт е, че колата е по стабилна на пътя нооооооо.... за сравнение китайчета за 200 лв - 25 000км, бриджстон потенца за 400лв - 8-10 000км..... разликата в пиведението на колата е минимална но в цената двойна 😉
  • 34 Тутанскамион

    12 2 Отговор

    До коментар #14 от "Фиат":

    Братле,днес са открили древна египетска гробница и каляските на мумийте били с все още здрави гуми с ДОТ първия бабинден след Христа!Ти смятай колко имаш да караш още с твойте чисто нови гумета.
  • 35 Alfa Romeo 159 TI

    13 1 Отговор

    До коментар #27 от "Математика":

    Мо ко ше праим ако искаме висок клас гума за 14 цола? Не знаех, че цолажа на гумата определя класа ѝ! Добре че ги чета тия коментари, че неграмотен ще си остана!
  • 36 лаборант

    5 0 Отговор
    А защо не слагат бели сажди?
  • 37 Африканец

    7 4 Отговор

    До коментар #30 от "моко":

    Бегай от тука,нема руска гума да издържи 26 години.В музея ли е стоял тоя Москвич? Като пишете глупости,що се мислите за много яки?
  • 38 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 39 Всяка

    13 0 Отговор

    До коментар #12 от "Гост":

    Не се отнася за това. Всъщност пише: "гумите спокойно изкарват "служба" от пет години или по над 30-ина хиляди километра". Което всъщност означава, че гумите изкарват над 30 хил км или каране пет години. Всяко друго тълкуване е идиотизъм. Езикът си е наред. Мозъкът на хейтъра го не бива.
  • 40 Четец

    4 0 Отговор
    Написано е ... в днешно време гумите спокойно изкарват "служба" от пет години или по над 30-ина хиляди километра. Думата която очевидно убягва е "или" ,не разбирам защо се аргументирате математически.
  • 41 Премиум

    3 0 Отговор

    До коментар #7 от "куку руку ку":

    За да влизаме в спор за марки, с гуми от премиум марка съм минавал 60000 км като предни /кола с предно предаване/ и задни още над 60, и като падна грайфера под 3 ММ ги хвърлих, вече на близо 5 години.
  • 42 Четете правилно

    2 0 Отговор
    Написано е че изкарва служба 5 години или 30 хил километра, зависимост кое настъпи по рано, а къде видяхте че всяка година минава по 30? от ,, и " до ,, или " разлика е голяма.
  • 43 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 44 The best of the best

    1 0 Отговор

    До коментар #24 от "Митко":

    Диаманти
  • 45 Шофьор

    1 0 Отговор
    Както писахте и по-горе, животът на гумата зависи най-вече от стила на шофиране, освен от пътната настилка. Аз лично ще изхвърля 6 мишлена на 5 сезона - 5 години, и то заради срока на годност. От грайфера липсват само 3мм. 5 годишен ЛЕТЕН пробег - 220 000 км. Става дума за бусовски гуми 16 цола.
  • 46 Инструктор

    3 0 Отговор
    Аз си купих много хубави накладки, вече трети дискове сменям с тях, още не са се изтрили.
    Доволен съм.

    Коментиран от #47

  • 47 фен

    1 0 Отговор

    До коментар #46 от "Инструктор":

    :)))))))))
  • 48 Някой си

    1 0 Отговор
    Егаси .Що малоумен народ живеЙ у таз мойта България.
  • 49 НЯНФМСк

    1 0 Отговор

    До коментар #7 от "куку руку ку":

    Пълна глупост, до сега съм карал винаги с зимни гуми първия чифт изкараха 100х км и още си имаха грайфер и си бяха добре, докато не минах през някой по глеми дупки и слъсаха телове, а 2рите изкараха 70х км и те по същия начин