Особено сега, през зимата, немалко от водачите на моторни превозни средства привеждат колата в действие, но я държат на "празни обороти" над десетина минути преди да потеглят. Трябва ли да се спазва тази процедура?
Отговорът е отрицателен, а това, което трябва да знаете, е, че за да стигне мотора оптимална температура, са нужни не повече от две минути. Това важи особено за по-новите автомобили, които са с по-малък работен обем и са снабдени с турбокомпресори.
Тези агрегати принципно са с по-ограничен ресурс и не трябва да се забравя, че показанията на километража невинаги са точен показател. Важни са т.нар. мото часове или времето, когато двигателят работи. По-голямото износване на моторите, които се държат дълго на празни обороти, се дължи и на други проблеми.
Когато агрегатът работи на празен ход, налягането на маслото е по-ниско и то циркулира по-бавно. Ако двигателят работи на празен ход над петнайсетина минути пък, то в горивните камери на цилиндрите започва да постъпва ограничено количество горивна смес.
Въпреки че количеството е ограничено, сместа не успява да изгаря напълно, което съществено повишава натоварването на мотора. Продължителната работа на празен ход може да доведе и до прегряване на катализатора, следствие на което той да излезе от строя.
Друг проблем при ниските обороти е по-високата вероятност за образуване на нагар по запалителните свещи. Този нагар влияе на функционалността им, води до повишаване на разхода на гориво и снижава мощността на двигателя.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Петър
11:41 06.01.2019
2 ПРОФЕСОР
Коментиран от #12, #40, #74
11:43 06.01.2019
3 куку руку ку
Коментиран от #20
11:50 06.01.2019
4 PlimP
ако е нафта и 2-а часа на рпазен ход няма да и стигнат, ако е бензинка става, ама не при -5 градус, а при 35
Коментиран от #9, #14
11:50 06.01.2019
5 Кольо Дапа
Коментиран от #60
11:51 06.01.2019
6 BMW
Коментиран от #7
11:55 06.01.2019
7 асдфгххх
До коментар #6 от "BMW":
Това е от автоматичния смукач. По-новите с компютри почти веднага забиват на 900 об/мин.Иначе не съм много съгласен със статията. И особено, ако двигателят е дизелов, е добре в минусови темп. да се изчака няколко мин.
12:18 06.01.2019
8 Този коментар е премахнат от модератор.
9 Фен на БМВ
До коментар #4 от "PlimP":
На 2-3 мин. вече е загряло 25 градуса, при -3 навън. Бензинка е, 2000 кубика. Другата 1.0 кубика корсичка, иска доста повече време за да вдигне оптимална температура. Не знам на какво се дъължи, но тръгвам и не натискам педала до дупка.Коментиран от #22
12:30 06.01.2019
10 Този коментар е премахнат от модератор.
11 Този коментар е премахнат от модератор.
12 Батко
До коментар #2 от "ПРОФЕСОР":
Разбира се , че двигателя трябва да се затопли ,но 10 минути са много. Никой след събуждане не скача и на спринт да започва нещата , освен ако не е закъснял прекалено много . Но това не е ежедневив предполагам.12:45 06.01.2019
13 smeh
Коментиран от #43
12:50 06.01.2019
14 куку руку ку
До коментар #4 от "PlimP":
То затова някои дизелаци имат допълнително ел. подгряване на двигателя, което работи докато вдигнат около 50 градуса.13:00 06.01.2019
15 Бат' Вал
13:05 06.01.2019
16 От гупав по глупав!!
13:35 06.01.2019
17 Този коментар е премахнат от модератор.
18 Не разбирам и съм за малко
Най - добре е да се изчака да поработи около 5-7 мин. на място след това може да тръгнете да карате, но като форсирате до 2000 оборота, докато колата загрее поне до 70градуса.
Който иска да си вярва който иска да не вярва, то по сервизите си личи. Със спукани изпускателни колектори, с продухани гарнитури, с заминали турбини... точно от това стават, от настъпване на студен двигател.
Коментиран от #47
13:53 06.01.2019
19 газ53
Коментиран от #27
14:09 06.01.2019
20 333
До коментар #3 от "куку руку ку":
Кой ти е казал, че като потеглиш, трябва да го натоварваш? Вибрациите, в комбинация с по-големите хлабини, по-ниското налягане на маслото, и т. н дали не влияят по-зле от каране лека полека, без да натоварваш много мотора? Кога ти вибрира повече двигателя? На празен ход, или на ход? Знаеш ли какви удари има между въртящите части в тоя мотор при увеличени хлабини, за да усещаш такива вибрации в тон и половина кола?Как пък един двигател не счупих за 30 години, всички си работиха идеално. Стехиометрична смес на студен двигател имаш, ама друг път. Дръжте си всеки път мотора по 10 минути на празен ход като запалите, после питайте защо гори масло. Заради спечените от нагар сегменти. Виж стехиометричните времена на впръскване при студен мотор колко се различават от тия на загрял. Ламбда сондата също не работи студена, как ги прави тия времена? Дори тия с подгряване им трябва немалко време, за да достигнат работна температура и да почнат да работят.
14:24 06.01.2019
21 ДВГ
Коментиран от #30
14:27 06.01.2019
22 Минчо
До коментар #9 от "Фен на БМВ":
Напротив, хиляда кубика бързо загряват, двойка мотора по бавно.14:34 06.01.2019
23 Sliven
В България рядко температурите през зимата падат до -20 и то само на някои места.
Нашият климат да не е като в Сибир или Урал!!
Колата ми е бензин 2.4, и при най студеното време паля двигателя изчаквам оборотите да паднат до 1000 и тръгвам!
14:36 06.01.2019
24 селянин 1
15:10 06.01.2019
25 НикиД
15:37 06.01.2019
26 Кольо Камиона
16:01 06.01.2019
27 Ти да видиш
До коментар #19 от "газ53":
Дори масло с вискозитетни числа 10W40 остава ливко при минус 20 градуса. Което ще рече, че маслената помпа няма да срещне никакви трудности да го разпрати по маслените магистрали до всички нуждаещи се от смазване части. Освен това, колкото и да се оттича в картера, маслото оставя маслен филм където е минало преди това, така че всеки студен старт ще е обезпечен с някакво минимално смазване на частите.За да нямате проблеми с двигателя просто сменяйте маслото редовно и не ползвайте ментаци за по 5 лв литъра.
16:12 06.01.2019
28 Този коментар е премахнат от модератор.
29 robin
17:12 06.01.2019
30 333
До коментар #21 от "ДВГ":
1500-2000 оборота са много далеч от лютеницата, и са далеч по-добре от оборотите на празен ход. Кой ти говори за лютеницата? Има оптимални обороти.17:25 06.01.2019
31 радо
17:29 06.01.2019
32 Гъдьо
17:47 06.01.2019
33 газ53
18:02 06.01.2019
34 Този коментар е премахнат от модератор.
35 onq s konq
Коментиран от #37
18:18 06.01.2019
36 ИВАН
18:20 06.01.2019
37 АLFA Q 4
До коментар #35 от "onq s konq":
🐴 КАРАМ, Q 4,,КВО ЛАШКАНЕПУСКАШ ПЕДАЛЧЕТО И ПОТЕГЛЯШ ОТ КАДЕТО И ДА Е
СЪЧУВСТВАМ ТИ
18:29 06.01.2019
38 АLFA Q 4
18:31 06.01.2019
39 ТОЧКАТА
18:34 06.01.2019
40 Буко Баламата
До коментар #2 от "ПРОФЕСОР":
Влезте в АКБ да видите там какви професори има.18:37 06.01.2019
41 Съвет
През зимата е добре да карате с масла 0W или 5W.Така двигателят от самото начало има добро мазане и не се износва преждевременно.Инвестицията в качествено масло е най доброто което може да направите.
Коментираните в статията неща не са изцяло верни.На празен ход катализатора не загрява повече а напротив.
При работа на празен ход дизелите са склонни поради ниската температура на горене в цилиндъра да образуват нагар по дюзите ,което при по продължителна такава работа може тотално да спре двигателя.DPF филтъра също се задръства бързо. За бензина не е толкова фатално но няма смисъл да изразходваме гориво за нищо.
18:52 06.01.2019
42 valio
19:34 06.01.2019
43 Fakundo
До коментар #13 от "smeh":
Сигурно с грес :D19:42 06.01.2019
44 Ммм даааа
19:43 06.01.2019
45 бензино наполони
19:53 06.01.2019
46 BMW MOTOR SPOR
20:21 06.01.2019
47 въх
До коментар #18 от "Не разбирам и съм за малко":
..5-7 мин. на място.. Абе ти луд ли си? Бил ли си в Германия, Австрия, да видиш хората след 1 мин. тръгват - колкото да се закопчеят, да си извадят цигарите, да се наместят и тръгват. Повечето местни са с гаражи и не им трябва почистване от скреж, сняг, а и знаят и спазват правилата при потегляне. Кой щ ти стои 7 мин.?Коментиран от #54, #55, #56
20:39 06.01.2019
48 Jek
20:48 06.01.2019
49 Този коментар е премахнат от модератор.
50 Студ
21:45 06.01.2019
51 onq s konq
Коментиран от #80
22:02 06.01.2019
52 azko
22:08 06.01.2019
53 Милко Панов
Коментиран от #61
23:20 06.01.2019
54 Големия Европеец
До коментар #47 от "въх":
Те в Германия и Австрия не знаят формулата на водата Н2О или на солта NaCl.А ти си седнал да гледаш как коли карат следващия път ги чуй с каква газ тръгват и се моли да не изпуснат съединителя. Хората на запад, а и в България вече не ги учат да мислят конкретно германците са научени само да натискат копчета.
00:23 07.01.2019
55 Големия Европеец
До коментар #47 от "въх":
Те в Германия и Австрия не знаят формулата на водата Н2О или на солта NaCl.А ти си седнал да гледаш как коли карат следващия път ги чуй с каква газ тръгват и се моли да не изпуснат съединителя. Хората на запад, а и в България вече не ги учат да мислят конкретно германците са научени само да натискат копчета.
00:23 07.01.2019
56 Големия Европеец
До коментар #47 от "въх":
Те в Германия и Австрия не знаят формулата на водата Н2О или на солта NaCl.А ти си седнал да гледаш как коли карат следващия път ги чуй с каква газ тръгват и се моли да не изпуснат съединителя. Хората на запад, а и в България вече не ги учат да мислят конкретно германците са научени само да натискат копчета.
00:24 07.01.2019
57 Кольо Камиона
01:01 07.01.2019
58 важно
01:04 07.01.2019
59 наздраве
02:00 07.01.2019
60 щщщщщ
До коментар #5 от "Кольо Дапа":
И аз така.Изчаквам 10на секунди и тогава потеглям.Но никога не я напъвам студена.Такива чакания обаче по 5-6 минути не правя.Освен ако зимата стържа стъклата и минава повече време.07:48 07.01.2019
61 куку руку ку
До коментар #53 от "Милко Панов":
Нали си наясно, че когато Ники Лауда е коментирал това, колите бяха с карбуратори. А там процесите на подаване на гориво и настройките са съвсем други.Коментиран от #62
08:24 07.01.2019
62 The driver
До коментар #61 от "куку руку ку":
Ей не пиши глупости.Инжекциони има от 70 те години и дори влизат в режим по бързо от карбуратор. Човека го е казал : Тръгваш и караш по леко докато влезе в режим. Няма значение какъв е двигателят и смеси образуването.Коментиран от #65
09:23 07.01.2019
63 Гоуст
09:33 07.01.2019
64 Радо що искаш да чупиш на хората колите
09:56 07.01.2019
65 куку руку ку
До коментар #62 от "The driver":
Я ги опиши по марки и модели, защото аз се сещам само за два-три модела с механичната инжекция, а сегашните са от 90-те години.Коментиран от #67
10:05 07.01.2019
66 Коментара
10:55 07.01.2019
67 The drver
До коментар #65 от "куку руку ку":
Всяка фирма има в гамата си такива модели.Ако се интересуваш провери. Мерцедес ползваха КЕ jetronik, BMW ,Opel L jetronik. BMW след 89 та нямат карбуратори. Bosh e разработил тези системи още през 60 те. А Мерцедес имат впръскване дори на по ранни модели.Ники Лауда е направил изказването след 2000 та година. А за подгряването няма значение дали двигателя е с карбуратор.
11:16 07.01.2019
68 The drver
1969 Mercedes-Benz 300 SEL: Bosch
1971 BMW 3.0Si: Bosch
11:29 07.01.2019
69 The driver
11:35 07.01.2019
70 лаборант
13:32 07.01.2019
71 Този коментар е премахнат от модератор.
72 ЕлектроВАГ
14:50 07.01.2019
73 Бобо
15:14 07.01.2019
74 Писна ми! 🌋
До коментар #2 от "ПРОФЕСОР":
Но най-велик и свръхинтелигентен е нашият премиер ББ - Тиквата - да му се слави царственото име и дясната му ръка ЦЦ - Кауна! Тия двамата са недостижими във всяко едно отношение! Нито на простотията може някой да им стъпи, нито на наглостта, нито на милиардите, които са откраднали от всички нас!16:31 07.01.2019
75 Автора е малоумен
Сигурно и кола нямаш.
Айде трий. Всеки ден ще пиша колко си прост и малоумен.
Така е със връзки като са те назначили
19:23 07.01.2019
76 FaktiFake
20:30 07.01.2019
77 Този коментар е премахнат от модератор.
78 Жорко
А и има още една истина за нас българите: за 1300 години сме се научили предимно да приказваме, джафкаме и да даваме съвети по всички въпроси и от всякакво естество.
09:35 08.01.2019
79 John Doe
10:35 08.01.2019
80 гост
До коментар #51 от "onq s konq":
Браво умнико!12:09 08.01.2019
81 Този коментар е премахнат от модератор.
82 Имам м
12:32 05.11.2019