Доказателство за този факт е проект, реализиран от градския съвет на английския град Бедфордшир, който инсталира специална тротоарно настилка на железопътната гара Leighton-Buzzar, която генерира електричество, когато гражданите преминават през нея. Така наречените кинетични плочки са проектирани, построени и инсталирани от компанията Pavegen, която вече е сключила договор с град Бедфордшир за тестване на две такива пътеки.
Човек, който стъпва на високотехнологичната настилка, генерира електричество със собствената си маса в специални електрически генератори, монтирани под плочките. Една стъпка на гражданин със средно телосложение може да генерира до 4 джаула електрическа енергия. Късата експериментална "писта" в Бедфордшир захранва две близки пейки, оборудвани с два USB конектора за презареждане на различни електронни устройства. Електричеството също така поддържа работата на дисплея, на който се записват резултатите от експеримента за получаване на електричество от настилката.
Програмата Smart Kinetic Coating, която генерира електричество, се финансира от Министерството на транспорта на Обединеното кралство чрез програмата ADEPT SMART Places Live Labs и е в размер на 31.7 милиона долара. Основната цел на пилотния проект в Бедфордшир е да демонстрира способността на технологията да „извлича“ електричество изпод краката на пешеходците. Разположението на „интелигентните тротоари“ на територията на транспортните железопътни възли не е случайно, защото именно там има голям пътнически трафик и следователно високо производство на енергия от кинетичните плочки.
Това не е първият път, когато градският съвет на Бедфордшир се обръща към модерните технологии за създаване на алтернативни източници на енергия. През 2019 г. за проекта Live Labs бяха отпуснати 1.44 милиона долара за инсталиране на геотермални сонди на паркинги. Потопени на дълбочина 150 метра, пет геотермални сонди генерират енергията, необходима за почистване на паркоместата от заледяване. Освен това градът работи по инсталирането на слънчеви панели за осветяване на обществени сгради и улици.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 И в англия така си казват
Коментиран от #7
13:54 10.05.2021
2 DrivingPleasure
Коментиран от #6, #30
14:08 10.05.2021
3 Луд
14:34 10.05.2021
4 Гост
14:36 10.05.2021
5 Брендица
14:41 10.05.2021
6 Димов
До коментар #2 от "DrivingPleasure":
Всяка технология в началото е нерентабилна, трудноприложима, нискоефективна и въобще - бъка от негативи. След време, когато се поразработи, негативите се поизчистват, а ефективността нараства.Светът има нужда от по-екологично човечество. Този свят ни е даден за да го стопанисваме, а ние само го използваме до съсипване. Спряхме да сме хора и станахме паразити.
Интересно ми е, тази идея, на принципа на пиезокристалният ефект ли работи или е нещо друго?
Коментиран от #10
14:42 10.05.2021
7 пешо
До коментар #1 от "И в англия така си казват":
новина за ж.енд.ер.и. деликатно не е посочено нито колко струва "левият тротоар", нито колко енергия произвежда.аз предлагам, все пак, да пратим едни хорица, да подскачат там и да крещят "кой не скача е...". та, поне някакъв ефект да има от пътечките.
14:43 10.05.2021
8 MIltonK
Fakti.bg?
14:49 10.05.2021
9 НИКОГА НЯМА ДА СТИГНЕМ
14:58 10.05.2021
10 DrivingPleasure
До коментар #6 от "Димов":
Нямам нищо против новите технологии, ама обичам да са свързани поне с малко здрав разум. Особено когато за подобни неща се плаща с публични пари - тоест правенето на глупости е за сметка на идиота данакоплатец. Не може нашите пари да се ползват за неща, които са много меко казано спорни.Развитието на тази пътека е еквивалент на слагането на колела с динамо в мотрисите на метрото, за да я задвижват пътниците с генерирано от самите тях електричество. Още на теория звучи порядъчно глупаво.
Нямам против и екологията, напротив непрекъснато зяпам в "тубата" разни иновационни технологии има невероятни хрумки, които понякога седиш и си викаш - м**а му е това е велико, що не се прави.
И мога да ти кажа защо - Жалката истина е, че екологията и опазването на природата нямат нищо общо с екологичните политики!!! Става дума за пари! За адски, адски, мноо пари!!!
А още по-жалкото е, че докато не се сложи ставило на непрекъснато увеличаващото се население абсолютно никакви технологии не могат да спасят природата! За човечеството признавам не ми пука, но е жалко за природата.
Та в крадце, ма се увлякох искам х да кажа, че не може да инвестираме във всяка глупост, само щото някой и е пришил еко в заглавието или щото щяла да спаси света...
Коментиран от #12, #13, #14, #36
17:13 10.05.2021
11 Госあ
17:22 10.05.2021
12 Дедо ви
До коментар #10 от "DrivingPleasure":
Прав си колега, но за съжаление светът се управлява не от технократи а от политици и банкери. Например идиотщината биодизел, за чието получаване се изразходва повече енергия отколкото тя носи като дизелово гориво. Нито има принос в опазването на природата нито понижава цената на горивата, просто някой в Европа казал, че трябва да затворим атомните централи че трябва да преминем на екологични горива и трябва да се похарчат едни пари, които в края на краищата водят до обогатяване на богатите и обедняване на бедните. Екология е само маска.18:35 10.05.2021
13 Димов
До коментар #10 от "DrivingPleasure":
Съгласен съм с всичко казано и заставам в подкрепа на почти всичките ти твърдения, особено за псевдоеколозите. Но като се върна назад в историята на техниката (прекрасен предмет, който учехме по мое време), някой от най-разпространените машини в наше време са били първоначално отхвърлени, като абсурдни и неприложими, докато дойдат други времена, когато някой ги изравя от архивите и е съзрял потенциалът им. Давинчи е отличителен пример в това отношение. Колко века след неговите скици литнаха първите хеликоптери? Ами танковете? А автомобилите? Дори първите галванични елементи са генерирали толкова слаб ток, от толкова много материал, че да ги прилагаш на практика в нещо е изглеждало абсурдно и нерентабилно. Дори не са знаели в какво могат да ги прилагат. Прав си, че има 99% плява, която си мисли, че е открила перпетуума, но трябва да има и здрав разум, който да отсява плявата..... или да разбере, за какво може да се ползва и тя.Помисли само: Чарлз Фритс създава първият фотоволтаик през 19 век, и той има само 1% КПД. Кой луд би инвестирал в подобно нещо? Е, намерил се е някой, та сега на магазина има панели с КПД 30%, а се работи и по някакви си с двойно повече.
И с реактивният двигател беше нещо подобно.
Ежедневно никнат статии с поредното изобретение, което щяло да спаси света, но още на другият ден потъват в забвение. Е, не всичко е плява. Бая пешеходци има по тротоарите на Ню Йорк, Бостън и Вашингтон. Ако искат, нека си правят ток от "ходом марш". В п
Коментиран от #16
19:19 10.05.2021
14 Димов
До коментар #10 от "DrivingPleasure":
Публикувано във факти.бг: Не може нашите пари да се ползват за неща, които са много меко казано спорни. ---------- Да, това ме дразни и мен. Особено, когато даваме пари за какво ли не, а за здравеопазване, образование и култура все нямало. Но затова не е виновен пишман изобретателят, а корумпираните управници. И няма изобретение, което да ни отъве от тях. Всъщност, май мосю Гийотен беше измислил някакво решение.Коментиран от #15
19:23 10.05.2021
15 То затва в бегето сичко се краде направо
До коментар #14 от "Димов":
Без да се създава нещо щот крадците знаят че смисъл нема😂😂😂😂и се почва пейка 60 бона лампа 20 бона20:35 10.05.2021
16 DrivingPleasure
До коментар #13 от "Димов":
- Да де, но забележи, че някой изравя тия предходни открития не за друго, а защото технологията е напреднала и той може да ги подобри - това си е чисто пазарния принцип. Всичко друго е "партята каза" - нещото което най-ме дразни в електрическата "революция" например, която е изцяло партийна - към днешен ден тя няма предимства пред другите транспортни методи. Само че политиците решиха, че това е добра риторика за привличане на електорат.- Не съм запознат с историта на фотоволтаиците, но вероятно след едни 100тина години в забрава, някой се е сетил, че може да подобри процента от 1 до 10 и това вече да го направи икономически ефективно и смислено.
- Не си спомням кой беше, доколкото си спомням беше клипче свързано с ваксините, някакво светило говореше - та това което ми се наби тогава в главата е, че само на 3% от публикуваните научни трудове, от всякакви сфери и калибър, могат да бъдат повторени от независим екип, който да възпроизведе същите или близки до публикуваните резултати.
- Тоест 97% от всички научни разработки са всъщност една огромна перачница на пари. Така наречените учени получават сервирани пари по различни донорски програми - те нямат зор да направят реален пробив (ако по стечение на обстоятелствата стане - супер) те имат нужда само да изпишат едни звучащи правдоподобно доклади, за да си получат финансирането.
- Мен са ме учили, че ресурсите не са безкрайни и трябва да се използват рационално, по начин носещ най-висока "печал
Коментиран от #24
00:04 11.05.2021
17 DrivingPleasure
идеята ясна
завършваше, че трябва да има и такива щури идеи, но движеща сила за тях трябва да е "лудостта" на някой ентусиаст, не сладките лесни парички. Преди са си продавали и ризата, за да докажат, че откритието им е нещо голямо - днес всички правят "старт ъпи" еднодневки, да стават милионери...
П.С. любим пример ми е вездесъщия Илон и Спейс Екс-а - с финансиране от вече над 5 МИЛИАРДА!!! гущера от Чио Сам, да ме извняват, но и бай Ставри механизатор трети разряд в ТКЗСто щеше да изстреля совалка! Просто такива глупости за величия не обичам да ми пробутват :)
Коментиран от #21, #26, #27
00:30 11.05.2021
18 Този коментар е премахнат от модератор.
19 Този коментар е премахнат от модератор.
20 патриот
05:58 11.05.2021
21 Драйфинг плежър
До коментар #17 от "DrivingPleasure":
Ех като те слуша човек как сладко и мазно говориш, чак му се ще да ти повярва на драйфанията.Като се почне от фотоволтаиците, които само преди 10 години струваха 90% по-скъпо и само благодарение на субсидиите в момента предлагат най-евтиния възможен ток на планетата.
После минем през батериите, който също поевтиняха толкова, точно защото им се повиши търсенето, защото в един електромобил се използват батерии колкото за 1000 лаптопа. Та относно тях, кой е изсипал милиони на Илон Мъск, за да се опита да ги наложи на пазарен принцип? Знаеш ли, че заради Tesla roadster и неуспешните опити на spacex, преди десетина години се е наложило да иска пари назаем от приятели, за да купи коледни подаръци на семейството си? Точно Илон Мъск е от тези лудите, който го правят заради идеята.
И стигнахме до милиардите които са дали на spacex. Май забрави статията в която се казва, че от spacex са получили три пъти по-малко пари, но въпреки това изстрелват вече 15-ти прототип за тестове, а останалите с три пъти повече пари са успели да изградят макет от дърво и картон за същото време. Май само с пари не става, а?
Коментиран от #22
09:12 11.05.2021
22 DrivingPleasure
До коментар #21 от "Драйфинг плежър":
Ох моля ти се, още малко и ще се разплача за Илончо, а и останалите електричари. Толкова са напреднали, за тия 10 години, че ако утре спрат субсидиите всичките умират.Айде погледни цените на Модел S и направи ретроспекция от 2012та до 2020, почти съм убеден, че ще откриеш, че разлики въпреки прословутия спад почти няма. Производството им още е нерентабилно и печалбите, които Мъски обявяваше идваха от емисиите... ама тва кранче спря. Ако спрат и държавните подарци натая "конкурентна' технология може да и кажеш сбогом - никой не може да се издържа от нея на пазарен принцип!
Коментиран от #23
10:03 11.05.2021
23 Драйфинг плежър
До коментар #22 от "DrivingPleasure":
Толкова убедително говориш, че понякога си мисля че даже си вярваш. За последните две години, Тесла държи над 80% от пазара на електромобили в Щатите, въпреки че не получава субсидии, а конкуренцията получава по 7000 долара за всеки продаден електромобил, но въпреки това не могат да накарат хората да ги купуват. Очевидно не става въпрос само за субсидии, нали? При това, в Щатите цените на бензина са толкова ниски, че в някой случай галон бензин струва по-малко от галон минерална вода. С развитието на зарядната инфраструктура и в Европа ще стане същото. А изравняването на цените с бензиновите автомобили се очаква около 2024 година. Дори да не стане тогава, въпросът е кога, а не дали. Това със сигурност ще стане по един или друг начин.Коментиран от #31
10:23 11.05.2021
24 Димов
До коментар #16 от "DrivingPleasure":
Партиятя може и трилиони да налива в една идея, но няма ли техническа мисъл, която да я развие или ако идеята е куха по дефолт, забрави да се получи нещо смислено. Многото усилия и вложени ресурси без умисъл и талант водят само и единствено до провал. Лобистите на деня правят добри парички от лековерието на масите, жадуващо за спасителни технологии. Това е факт и спор, по въпроса, няма. Вече, ако трябва да разглеждаме частни случаи, електромобилите ги дели само едната скапана батерия от това, да се превърнат в най-добрият, сухпътен транспорт на света. Един стабилен и по-чист източник (или акумулатор) на електроенергия, ще ги направи далеч по-предпочитани. Е, да, но макар и само едно, камъчето е достатъчно да обърне каруцата и идеята все още да е недостатъчно добра за екология и човешко здраве, но пък, както казваш ти, да е достатъчно плодовита за шарлатанската жътва. Особено, когато населението ти пасе трева, гласува с г-3ъ си, и вярва в безкористните цели на щедрите лихвари.Конкретно за тази идея, трябва да знам колко ток може да изгенерират 100 кв.м. подобна настилка за един ден, положена на някой оживено кръстовище в голям град, и колко ще струва да се направи това, че да преценя, дали има смисъл от него или е п-нта Мара. Имаше, някъде, едни схеми за пиезокристален генератор. Мисля, че това е на подобен принцип, но за съжаление а8тор4ет0 за пореден път ни е спестило техническите подробности, като само е сервирал жълта новина в раздел за техника.
Коментиран от #25, #37
10:29 11.05.2021
25 Идеята не става
До коментар #24 от "Димов":
В статията има достатъчно информация. 31.7 милиона долара, за да си зареждаш телефона и да свети едно светодиодно табло.Същата работа като фотоволтаичните тротоари. Какъв е смисълът, когато за тези 31 милиона евро ще покрият 100 000 квадратни метра тротоари с фотоволтаични навеси с обща мощност 20 мегавата?
Така с тях можеше да зареждат безплатно електромобили, а не телефони и по този начин да намалят въглеродния им отпечатък. За година щяха да произведат 26 гигаватчаса електроенергия. Тези плочки я произведат я не 26 киловатчаса за същите пари.
Коментиран от #28, #29
10:48 11.05.2021
26 Димов
До коментар #17 от "DrivingPleasure":
Бай Илон има протекцията на САЩ и това е ясно за всички. С неговите играчки САЩ вече няма да зависят от чуждият петрол, но пък ще продължат да си продават техният на чужденците, докато има какво да изпомпват. И докато стане това, какъв е проблемът средствата да идват от чуждите автомобилни компании, вместо от джоба на американеца? Има си закони за продажба на квоти, които го уреждат. Има си лобистичен апарта, който да убеди масите в правотата на тези закони. Схемата е готова, убежденията са насадени, старта е даден, бедните вярващи клатят умно глава, докато парите им, от всяка закупена петролна колица отиват за субсидиране и спонсориране, електрическият транспорт на богаташите. Перфектна схема. Населението е достатъчно затъпяло, по предварителна схема, прилагана десетилетия, че да му е достатъчно, че има хляб и зрелища, за да не се усети как го обират. Какво повече искаш? Искаш да се събудят и да прозрат реалността ли? Е как? Как, като трябва акъл, а те нямат? Трябва разум, критично мислене, съмнение, съпоставка, преценка, равносметка, извод, решение, решителност, тактическо мислене и отстояване на лични права и възгледи. Днешните хора не им се занимава с всичко това. На тях им стига, че нета е на макс скорост и че дюнера е сервиран с ракията. Край! Екзистенц минимумът на новото поколение е налице. Друго не им трябва. Защо? Защото ги оставихме да ни ги възпитат така. И защо? Защото ни мързеше да си ги възпитаваме сами. И защото вярвахме в системата на обра10:54 11.05.2021
27 Димов
До коментар #17 от "DrivingPleasure":
И защото вярвахме в системата на образованието, че ще ни ги възпита вместо нас. Е да, ама тя е образователна, а не възпитателна. Възпитанието е задължение на родителите, а не на училището. Но родителите са прекалено заети да правят пари, да си платят все по-абсурдните данъци, кредити, ипотеки, които теглят за все по-ненужните им дрънкулки. Животът на кредит измести грижата за семейството. Задължението към банката измести задължението към децата. И това не е случайно следствие, а е добре планиран ефект, за постигане на конкретни цели.10:55 11.05.2021
28 Димов
До коментар #25 от "Идеята не става":
Къде ги видя тия ватове и мегавати? В статията виждам 31,7 млн $, но никъде не виждам какво се генерира и за колко време.Дали идеята не става....... Бъди сигурен, че тия ще си избият тези 31,7 млн $ преди ние да сме избили милиардите, които дадохме за Ф16 на САЩ.
11:00 11.05.2021
29 Димов
До коментар #25 от "Идеята не става":
Публикувано във факти.бг: 100 000 квадратни метра тротоари с фотоволтаични навеси --------- Аз искам, като се разхождам по тротоара, да виждам синьо небе и слънце с облачета. Не ми се живее под навес, като гризач в дупка.11:02 11.05.2021
30 Тюх!
До коментар #2 от "DrivingPleasure":
Защо досега не покриха всички настилки с това чудо бе? Пътища, тротоари,коридори и подове,детски площадки бе навсякъде бе! Сега трябва да къртят асфалт,плочки,мозайки,...Нямат акъл за пет пари11:14 11.05.2021
31 Димов
До коментар #23 от "Драйфинг плежър":
Тесла е само един елемент от схемата. Отвори си очите! САЩ потребяват 25% от световният добив на петрол, докато Китай потребяват едва 7%. В същото време САЩ разполагат едва с 3% от залежите на петрол, а допреди няколко години потреблението им растеше, а 2/3 от залежите, които се очакаше да им задоволят консуматорският начин на живот, се намираха в Персийския залив. Зелените лобисти на САЩ бяха много разтревожени от тяхната зависимост, от арабите, и препоръчваха намаляване на американският петролният глад, вместо увеличаване на вноса, на петрол. И роди се "Тесла".11:25 11.05.2021
32 DrivingPleasure
... междувременно всички стават зависими от Китай, който държи преобладаваща част от суровините за елетрички, които разходват 6-7 пъти повече ценни метали от обикновено ДВГ
----------
Димов прав си за почти всичко горенаписани, и за съжаление нещата са по-скоро необратими... но пък поне мога да си отпсувам щуротии. А ако даже и 1 човек четейки се замисли това вече си е победа!
Коментиран от #34
01:19 12.05.2021
33 Един
Радо, Радо ...
09:30 12.05.2021
34 Димов
До коментар #32 от "DrivingPleasure":
Чакай, чакай! Независимостта от петрол изобщо не означава, че ще има независимост от всичко. Ще спрат да зависят от петрола на арабите, но ще почнат да зависят от ценните метали на азиатците и африканците. Поне ток могат да си правят сами, докато Европа ще трябва и за ток да зависи от арабите. Смяната на един монополист с друг обикновено е строго планирана, като целта е хората да спрат, да зависят от съседната бакалия и да започнат, да зависят от твоята.13:34 12.05.2021
35 Btw
13:55 12.05.2021
36 Хитър Петър
До коментар #10 от "DrivingPleasure":
Няма значение поне правят нещо а ние какво правим най-скъпите магистрали за км и след година се накъдрят ( къде е здравия разум тук ) освен да крадем за друго не ставаме а да съдим другите еша ни няма, цял БАН си имаме с маса професори и академици и какво измислиха за последните 30години ? Поне да бяха сложили един ефтин китайски дисплей на чушкопека. И по темата че и аз като тебе се отплеснах, еми никой не е казал че тая пътека ще спести пари или направи електричество като един блок от АЕЦ написано е експериментална, но ти увърташ за парите затова ти дадох пример с нашите магистрали.02:23 18.05.2021
37 зика
До коментар #24 от "Димов":
Г-н Димов тая идея не е реализирана и предвидена за България, всяко едно евро постъпило в нашата татковина за подпомагане и създаване на нещо изчезва в някое чекмедже, може и да не зароботи идеята им но поне се прави на практика за разлика от тук.02:44 18.05.2021
38 Факт
08:48 14.04.2022
39 Браво
11:48 15.01.2023
40 Този коментар е премахнат от модератор.