Докато Европа уж се електрифицира, индийците от Tata купиха лиценза за стария двулитров дизел на Fiat - Multijet II

3 Юни, 2025 14:42 46 691 15

  • fiat-
  • multijet-
  • двигател-
  • tata

Досега Tata използваше само двигателя Multijet II в конфигурацията му със 170 к.с. без да има право на модификация

Индийският автомобилен концерн Tata Motors получи лиценз за по-нататъшно развитие на двулитровия дизелов двигател Fiat Multijet II, който доскоро принадлежеше на транснационалния автомобилен гигант Stellantis. Това е лиценз, който позволява модифициране на дизайна и електронното калибриране на силовия агрегат, без да се прехвърлят права върху интелектуална собственост. С други думи, Tata ще получи свобода да работи с агрегата, но законните права върху технологията ще останат при Stellantis. В същото време двигателят ще остане в гамата на някои модели Jeep, произвеждани в Индия.

Досега Tata използваше само двигателя Multijet II в конфигурацията му със 170 к.с. и всякакви опити за модификация - дори проста промяна в софтуера на блока за управление на двигателя - изискваха допълнителни одобрения и плащания. Според Autocar India , Stellantis e поиска. сума, която от 10 милиона евро, за разрешение за промяна на калибрирането, което направи по-нататъшното развитие икономически неизгодно за Tata и значително затрудни разработването на собствените ѝ модели.

Новото лицензионно споразумение ще даде на Tata свободата да променя параметрите на двигателя, за да отговарят на нейните нужди. Очаква се гамата да включва дефорсирана версия със 150 конски сили, както и ревизирана версия със 180 конски сили, за да се конкурира с основния конкурент на Tata, Mahindra, който използва собствен 2.2-литров дизелов двигател mHawk. Тази диверсификация на двигателите не само намалява разходите, но и проправя пътя за по-нататъшни технически подобрения в отговор на все по-строгите екологични разпоредби на Индия.

Въпреки че дизеловият двигател Multijet II е разработен преди повече от 15 години, той все още остава актуално решение за сегмента на средноразмерните SUV автомобили, особено на индийския пазар, където търсенето на надеждни и икономични дизелови двигатели е постоянно високо. Освен това лицензът ще позволи на Tata не само да оптимизира разходите за закупуване и поддръжка на двигателя, но и да разшири собствената си инженерна компетентност в областта на дизеловите мотори.

2.0-литровият Multijet II двигател в момента се монтира в модели като Tata Harrier и Tata Safari, както и в локализираните версии на Jeep Compass и Jeep Meridian, които се произвеждат в заводи в Индия. Предвид популярността на тези модели, получаването на пълен контрол върху двигателя може да бъде стратегическо предимство за Tata Motors, тъй като тя се стреми да засили позицията си в сегмента на средноразмерните SUV автомобили, като същевременно намали зависимостта си от чуждестранни технологични партньори.


Поставете оценка:
Оценка 4.2 от 40 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 ми явно са

    44 1 Отговор
    интелигенти.

    Коментиран от #9

  • 2 ку ку ру ку

    43 0 Отговор
    ами малко за заблудените като европейския парламент, който иска да кара на ток... и аз искам ама електричка на индийска цена веднага бих взел две нищо че нямам гараж
  • 3 Истини

    40 0 Отговор
    Индийците не ги подценявайте, на показ са и уважение във Велика Британия.
  • 4 Габдулла

    74 1 Отговор
    Карам Жулиета с такъв мотор. Двигателят е прекрасен. Спокойно може да се надуе до 220 конски сили. Икономичен, здрав и няма проблем с картера, като при предишните модели. Не подценявайте индийците! Това, че при тях е топло и битът им е опростен не означава, че нямат наука. Това е единствената нация в света, чиито диаспори не създават проблеми. Имат космическа програма, собствени сателити и ядрено оръжие.
  • 5 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 6 Kиро

    60 3 Отговор
    Да бяхте го написали така:"докато Европа се самоубива..."

    Коментиран от #12

  • 7 Дон Турболенто

    54 0 Отговор
    Това всъщност е доразвит 1,9 jtd. От Фиат видяха, че е много добър и го доразвиха. Един от най-добрите дизели.
  • 8 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 9 Ела

    4 23 Отговор

    До коментар #1 от "ми явно са":

    да видиш пътищата и колите в Индия и прецени сам дали са готови за електрификация. В същия момент в съседен и много по-развит Китай електричките тотално разбиха бензина. Ти като Индия ли искаш да сме или като Китай?

    Коментиран от #10

  • 10 Искам искаааамммм

    34 5 Отговор

    До коментар #9 от "Ела":

    Искам да съм като в Русия-та! Нафта колкот щеш и ефтина колкот щеш!
  • 11 Общо взето

    7 14 Отговор
    сега да купят и дизайна на Фиат Мултипла и ще се получи прекрасна рикша да си джиткат по ливадите.
  • 12 ганю

    23 2 Отговор

    До коментар #6 от "Kиро":

    Да беше го написал така:
    докато Европа се самоубива...
    и отзад си го набива
    щото управляващите в Брюксел
    те не стават и за слива

    докат умните индийци
    и със знаци финикийски
    щипнаха мотор от фиата
    и тъй ще идат на луната

    така разказаха им те играта
    и на старата европа
    дето тропа в гардеропа
    няма вече ала бала
    мамата си то еб....
  • 13 Ареее при братушките

    5 13 Отговор
    Всички русофили в Индия!
  • 14 Реално

    4 11 Отговор
    Колите на Тата са вътре със столове от улично барче. Повече от 25 коня както до сега е опасно.
  • 15 матей

    2 0 Отговор
    Да , за българските идиоти -коли до 25 к.с.! За мотористите- мотор до 50 к.с.!