Китайските автомобили: атрактивни цени, но и скрити рискове, и сериозни заплахи

6 Юли, 2025 11:30 5 153 55

  • китайски автомобили-
  • шпионаш-
  • рискове

Икономическият аспект е само част от проблема

Китайските автомобили: атрактивни цени, но и скрити рискове, и сериозни заплахи - 1

Китайските електрически автомобили бързо завладяват световния пазар, привличайки потребителите с изключително ниски цени. Зад тази атрактивна фасада обаче се крият не само икономически предимства, но и сериозни заплахи, за които все по-често алармират експерти и политици в САЩ и Европа.

Причините за свръхниските цени на китайските електромобили са комплексни. Те не се свеждат само до по-евтина работна ръка или щедри държавни субсидии, които нарушават правилата за лоялна конкуренция. Често себестойността на продуктите се намалява и чрез пренебрегване на трудовите стандарти, използване на принудителен труд, както и монополен контрол върху ключови компоненти, особено редкоземни метали. Китай, като най-голям доставчик на тези стратегически важни ресурси, съзнателно ги използва като геополитически инструмент за влияние.

Заплахи за сигурността и неприкосновеността на личния живот

Икономическият аспект е само част от проблема. Нарастват опасенията относно сигурността, поверителността на данните и технологичния суверенитет. Съвременните електрически автомобили са оборудвани с десетки сензори, постоянно са свързани с интернет и имат функции за дистанционни софтуерни актуализации, предаване на телеметрия или дори контрол върху определени функции на автомобила в реално време.

При китайските електромобили тези възможности се превръщат в потенциални инструменти за шпионаж, събиране на чувствителни данни или, в крайни случаи, дистанционен саботаж. Американските разузнавателни агенции и европейските експерти по киберсигурност многократно са предупреждавали за възможността за събиране на лична информация чрез произведени в Китай „умни“ автомобили, включително GPS маршрути, записи от камери и микрофони, потребителски предпочитания, връзки на мобилни устройства и дори достъп до домашни Wi-Fi мрежи.

Потенциал за дистанционно управление и саботаж

Истинският шок идва от факта, че някои китайски електрически автомобили са способни да получават команди директно от сървъри, разположени в Китай. Това означава, че в случай на политическо напрежение или хибридна атака, автомобилът теоретично може да бъде спрян или дори да предизвика инцидент чрез промяна на поведението си. В най-лошия сценарий, тези автомобили биха могли да се превърнат в дистанционно управлявани оръжия – без никакво участие от страна на водача.

Реакцията на европейските пазари и правителства

Особено уязвими са пазарите, където китайските електромобили вече са спечелили голяма популярност поради ниската си цена. Във Франция, Испания или Нидерландия, например, те се продават с голямо търсене, тъй като за много потребители екологичната алтернатива с модерен дизайн и функционалност за 20-25 хиляди евро изглежда като почти идеален избор. Именно в тези страни обаче правителствата вече обмислят законодателни ограничения, включително увеличаване на вносните мита и строги проверки за спазване на стандартите за безопасност и поверителност.

Призив за внимание и регулация

Въпреки очевидната си привлекателност, китайските електрически автомобили се превръщат в сериозно политическо и технологично предизвикателство. Експертите призовават правителствата спешно да въведат регулации за защита на гражданите от потенциални киберзаплахи, а купувачите да бъдат максимално внимателни, особено когато избират автомобили с непрозрачен софтуер и неизвестни стандарти за безопасност. Днес зад евтиността на подобни автомобили стоят не само маркетинг и технологии, но и цял комплекс от рискове – от етични до стратегически. Преди да купи поредния „достъпен“ електрически автомобил, всеки потребител трябва да си зададе въпроса: готов ли съм да платя със собствената си безопасност за тази „изгодна“ покупка?


Поставете оценка:
Оценка 2.9 от 41 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Грантодавач

    60 15 Отговор
    Хайде на давоската пропаганда лъжи и измами шаранииии

    Коментиран от #6

  • 2 Честен евреин

    58 12 Отговор
    Такава пропаганда и измами нямаше и при комунизма.
  • 3 Последния Софиянец

    17 22 Отговор
    За две години с цифровият юан в Китай превърнаха хората в роботи.Същото чака и нас с Цифровото евро.

    Коментиран от #5

  • 4 Чудят се какво

    59 12 Отговор
    да измислят за да накарат хората да купуват европейските скъпотии.Те щото от Лидъл и Кауфланд хич не ви следят от тяхните приложения.

    Коментиран от #36

  • 5 Абе

    28 5 Отговор

    До коментар #3 от "Последния Софиянец":

    Сега ще се наложи да предлагаш по заведенията и "цифрово меню".....гледаш поръчваш, носят ти го на таблет(снимка), облизваш се и....плащаш..🤣

    Коментиран от #8

  • 6 Купи си

    11 16 Отговор

    До коментар #1 от "Грантодавач":

    Но после да не хленчиш, че качеството се е оказало под необходимото ниво. Давай смело.

    Коментиран от #34

  • 7 Аха

    63 11 Отговор
    Значи като са по 20 000 Евро китайските автомобили са шпионски и опасни, ама като им сложиш мито да станат двойно по-скъпи, вече спират да шпионират и да са опасни! Разбрах.
  • 8 Последния Софиянец

    19 12 Отговор

    До коментар #5 от "Абе":

    Счетоводителката ми каза че догодина трябва да затварям.В цифровият концлагер на цифровото евро ще има само Лидл, Макдоналдс и магазините на Пеевски.Ще ядете жабешки бургери по 20 евро.

    Коментиран от #20

  • 9 Васил

    12 16 Отговор
    Като си купиш Китайски таблет на колела трябва да забравиш че ще го продадеш на вторичният пазар демек остава вечно твой докато смъртта ви раздели а за резервни части това е научна фантастика.
  • 10 Китай построи научния комунизъм

    5 5 Отговор
    Където количествените промени водят до качествени промени и качествените промени водят до количествени промени
    Закон за отрицание на отрицанието
  • 11 Пилот на Ферари

    35 12 Отговор
    Една камара празни приказки за да скрият проблема че европейските електромобили са скъпи таралясници . Спрямо китайските , изглеждат сякаш са правени в час по трудово обучение .
  • 12 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 13 Опа

    12 22 Отговор
    Китайците да си ги карат. За Северна Корея и Русия, това ще е лукс.

    Коментиран от #19

  • 14 Хаха

    7 4 Отговор
    Си и Пу може да разменят коли за петрол.
  • 15 Нормално

    11 7 Отговор
    Изкопирали да западни технологии й ги произвеждат по-евтино.

    Коментиран от #17

  • 16 Цените им са евтини само заради държавни

    14 12 Отговор
    Цените им са евтини само заради държавните субсидии.

    всичко останало , което е написано е валидно и за всички други марки
  • 17 Хи хи

    14 6 Отговор

    До коментар #15 от "Нормално":

    Западните технологии са създадени от китайски учени, получили образование при комунизма, и откраднати от запада.
  • 18 Пилот на Ферари

    21 7 Отговор
    Китайските електромобили убиха Тесла , че какво остава за Фолксваген ,Рено и останалите ...
  • 19 Само питам

    19 13 Отговор

    До коментар #13 от "Опа":

    Ти па кога ходи в Русия че да видиш ?
    Руския автомобилен парк под 10 години.
    Нашия над 20 годишен .

    Коментиран от #28

  • 20 Каквато ти е счетоводителката

    2 5 Отговор

    До коментар #8 от "Последния Софиянец":

    Такава ти е и кръчмата. Назначиха си финансов директор.
  • 21 Киселото грозде

    27 4 Отговор
    За никого вече не тайна, че автомобилните производители от САЩ и Европа с малки изключения изостават технологично с години от китайците. Колкото и да плюят обаче няма да променят потребителските нагласи. Истината е, че с арогантността и мързела си проспаха новата автомобилна революция , изпуснаха китайския и другите шеметно растящи азиатски и африкански пазари и сега не им остава нищо друго освен да плащат за статии като тази.
  • 22 Пилот на Ферари

    26 4 Отговор
    Ако Ес премахне митата от 47% за Китайските електромобили , почти всеки ще може да си купи нов електромобил на изплащане . Но това ще утепа Европейските производители със скъпите цени .
  • 23 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 24 факуса

    14 2 Отговор
    ха ха лицемерите се оплакват от нелоялна конкуренция
  • 25 Дедо

    23 4 Отговор
    Ама добре бе господа Европейци, на това му се вика конкуренция. Подпомагаите и вие вашите производители и предложете по нещо добро на същите или по ниски цени. Кво ревете че китайците ви го набутват.

    Коментиран от #26

  • 26 Ама

    14 11 Отговор

    До коментар #25 от "Дедо":

    искаш да работиш 36 часа на седмица и да имаш 25 празнични дни в годината, искаш 2 г. майчинство, искаш пенсия... Няма как европейските стоки да са на конкурентни цени когато китаецът бачка 6 дни в седмицата по 12 часа за шепичка ориз и благодари че има работа. Бил съм в Китай и знам за какво става дума. Животът там е невероятно конкурентен за работниците, ако не си ти след тебе чакат 100 като теб. Ако искаш

    Коментиран от #27

  • 27 Пилот на Ферари

    18 2 Отговор

    До коментар #26 от "Ама":

    Много отдавна китайците не бачкат за шепа ориз .
    Ауто Билд още преди 10 години писа че 300 милиона китайци са с доходите на германци .
    А населението на Германия е 80 милиона барабар с песионерите и пеленачетата .

    Коментиран от #29

  • 28 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 29 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 30 Само питам

    2 1 Отговор

    До коментар #28 от "кй87ъ6трхуй":

    Ай стига се излага , знаем че си във факултета .
  • 31 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 32 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 33 я пак вземи прочети

    4 4 Отговор

    До коментар #28 от "кй87ъ6трхуй":

    Средната възраст на автомобилния парк в Русия е 12 години ! 26.02.2016 г. по данни на Автостат ...
    И това преди 9 години е писано . Сега е под 10 години !

    Коментиран от #35

  • 34 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 35 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 36 Сск

    2 2 Отговор

    До коментар #4 от "Чудят се какво":

    Със сигурност си собственик китайски автомобил!
  • 37 я прочети пак

    1 4 Отговор

    До коментар #35 от "кй87ъ6трхуй":

    Още 2016 година Моней го публикува - Средната възраст на автомобилния парк в Русия е 12 години . има я информацията , можеш да чете. Сега средната възраст е паднала под 10 години .

    А у нас - По актуални данни на МВР около 40% от автомобилния парк у нас през миналата година е бил над 20 години, при общо регистрирани над 4 милиона автомобила в страната, което означава, че около 1,6 милиона леки коли над 20 години са се движили по пътищата ни. Едва 17% от колите у нас са били под 10 години.

    Коментиран от #39, #40, #41

  • 38 ха ха ха ...

    4 3 Отговор

    До коментар #34 от "кй87ъ6трхуй":

    Я дръпни ръчната спирачка ...
    А аз съм съдружник във фирма за пътувания до Марс ...

    Коментиран от #42

  • 39 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 40 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 41 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 42 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 43 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 44 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 45 теню

    7 2 Отговор
    Ако днес милиони хора си позволяват да купуват неща за които преди години можеха само да мечтаят е благодарение на Китай . От инвалидните електрически колички до всякакви електрически и домакински уреди е благодарение на Китай. Това всеки нормален го знае и разбира с изключение на нашите без...мозачните и многознаещите . Много пъти купувам Китайско защото цената е много достъпна и знам , че същата стока се произвежда в Китай който в Европа се пакетира и става Европейска и цената е вече 2-3 пъти по висока . Всичко което е на батерии от тротинетките до електрическите автомобили , естествено на някои качеството може да е ниско но ако беше Западно цената 2-3 пъти по висока и като се развали само ремонтът му струва колкото новото Китайско . Така ,че не съжалявам даже и да се развали и го приемам за нормално защото цената е много ниска .
  • 46 Гост

    4 2 Отговор
    При евентуален конфликт китайците щели да ползват колите, като оръжия...Няма край малоумието! При война с Китай последната ни грижа ше бъдат автомобилите. Да не говорим, че дори да не решат да ни прегазят за ден-два, ако спрат износа на електронни компоненти и редкоземни елементи, до няколко месеца ще сме в каменната ера.
  • 47 Този

    3 3 Отговор
    Добре де, в Европата и в США произвеждат ли се превозни средства.... Че нали и западните пак от там идват, айде моля ви се... Победиха ви в собствената ви игра... Разликите по 20-30к отиват директно в джоба на концерна... А за шпионаж и следене имаше едни разследвания, потънали, ама не бяха срещу китайски марки а срещу западни... Така че, всичко е една лъжа и измама на колективния мързелив и вече губещ запад...
  • 48 Кирил Петков

    1 1 Отговор
    Цената на киселото зеле в Китай ме интересува?
  • 49 кобрабг

    2 5 Отговор
    правилно.Няма да купувате евтини коли с много екстри а ще карате европеиски кофи с болтове на троина цена .
    Как тАка ще си позволявате да карате някакви си китаиски коли които МОЖЕ ДА СА МНОГО ОПАСНИ , а не европеиските кофи
  • 50 Иво

    6 4 Отговор
    Евтиното винаги излиза скъпо. Китайските ментета трябва да бъдат забранени за Европа. Жълтурите една косачка не могат да направят камо ли кола. Качеството и безопасността трябва да са номер едно за автомобилите.
  • 51 Изборът

    4 1 Отговор
    Предпочитам стара кола на изпитана марка и модел, пред нова незнайно каква, колкото и да е лъскава у привлекателна ! А за претъпканите пък с електроника изобщо да не говорим !
  • 52 До кобрабг

    2 0 Отговор
    Разбираш от коли колкото от квантова физика !
  • 53 666

    5 2 Отговор
    Хората не проумяха ли че Китай не могат да правят истински коли. Те произвеждат имитации на истински коли. Хора които не могат да направят бормашина как ще направят кола. Едно е да загубиш 50 лева друго е 50000.

    Коментиран от #54

  • 54 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 55 Порно

    2 2 Отговор
    Друго си е да те шпионира немачки премиум на петорна цена