Last news in Fakti

22 Юни, 2015 20:34 5 112 4

Bourget 2015 – Салон на криза... или на подем?

  • бурже-
  • авиация-
  • самолети-
  • салон
Bourget 2015 – Салон на криза... или на подем? - 1
Снимки: Henri G.A. Martin

От 15 до 21 юни Международният аерокосмически салон обедини за 51-ви път на летище Бурже 2260 фирми от 47 страни (с 26 национални павилиона), които представиха своите най-нови разработки и производство. От тях 500 френски малки и средни фирми и предприятия – подизпълнители – покажазаха своите иновации или нови технологии в Hall 4 на площ от 6300 m2. Всички тези предприятия и фирми се групират във French Aerospace Suppliers (представлявани от регионалните търговски камари), чиято цел е да промотира технологиите и производството на тези предприятия и фирми в сектора.

Седем дни – от 15 до 21 юни – през, които няколко десетки самолета можаха да се видят по-отблизо в зоната на статичната експозиция, някои от тях и в демонстрационната програма в полет. Това прочетохме в рекламните брошури и ако се задълбочим в детайлите, за да се потопим в статистиката, старателно изброявайки самолетите в статичнете експозиция – трябваше да спрем, когато достигнем цифрата 50! Веднага наум ми дойде култовата реплика на анимационния герой от един сериал: What’s up doc? Или като перефразираме “Какво ново, докторе... на този аерокосмически салон през 2015 г.?”

Ако се върнем например 40 години назад, когато беше премиерата на F-16 на Бурже, експозицията наброяваше 180 самолета и повече от половината фигурираха в програмата за демонстрационни полети. РВД от своя страна се справи много добре и всички самолети изпълняваха демонстрационните си полети без закъснения. Ако 40 години по-късно навлезем в статистиките, отново ще трябва да си зададем въпроса отвикнаха ли авиоконструкторите да разработват самолети? От друга страна – пак статистиките – транспортираните пътници, ритъмът на серийното производство в Тулуза и в Сиатъл или приходите ни оставят в изумление, отбелязвайки значителен ръст през 2015 г. Годината 2015-а се изпълни с оптимизъм, докато финансовата и икономическа криза от 2008 г. започна да отшумява от ума на хората. Ситуацията си има и своето обяснение: гражданската авиация, например, отбеляза прогрес, но вътре в самолета. В аеродинамиката промените могат да бъдат само маргинални, освен ако не се случи революция в архитектурата на самолетите. Цели 40 години по-късно реализираният технически прогрес в областта на аеродинамиката, авионикса (бордната електроника) и при реактивните двигатели позволи благодарение и на модерните технологии да се постигне нарастване на икономията в консумацията на гориво, но и в автоматизацията на управлението в гражданската авиация. Широка по мащаби еволюция, която трудно може да се отличи с просто око. Един А320 от 1987 г. например на външен вид почти не се отличаваше от този изложен на Бурже през 2015 г. Еволюциите на борда обаче са много, особено при двигателите – Neo Pure и Power.

В сегмента на изтребителите посетителят на Bourget 2015 трябва да бъде експерт, за да отличи външните модификации на Rafale, извършени за периода от време между всеки аеросалон. Американският F-16 вече няма нищо общо със своя прародител от 1975 г.

Какво можем да кажем за сектора на авиацията, в който се намира Beechcraft Bonanza? От първите Bonanza през 1947 г. до тези комерсиализирани днес на пазара за авиационна техника има някои, но несъществени разлики.

За втори път се обособи шале т. нар. Avion des métiers (“Самолет на пофесиите”), в което френски фирми наемаха и сключваха договори с кадри за френската авиоиндустрия. Индустриалците-работодатели и този път не спираха да търсят специалисти и кадри за бурно развиващата се авиоиндустрия на Франция (много по-напред от тази на Германия) и с всички средства ще се опитат да ги задържат... Въпреки това авиоиндустрията във Франция продължава да изпитва остър недостиг на кадри – около 25 000 – 30 000 работни места. Да припомним, че тук БСП и “България на гражданите” обещаваха... 250 000 работни места. За България с нейната африканска икономика това е прекалено, но те разбира се не изпълниха обещанията си. Въпреки това се намериха такива, които да им повярват...

Звездите на Salon de l’Aeronautique et de l’Espace – Bourget 2015

Изтребителят Rafale е (съвсем логично и естествено) традиционен участник във всички издания на салона след 1990-те години. С широко по мащаби участие в четири военни конфликта (изпреварвайки F-2000 Typhoon), френският изтребител изпълни добър старт за експорт. През тази година експозицията в щанда на Dassault Aviation в Hall 2a включваше макети на изтребителя с отличителните кокарди и знаци на ВВС на Египет, Катар и Индия. Стартовият експортен клиент е Египет.

Две от звездите на Le Bourget 2015 бяха на Airbus Group: авиолайнерът A350XWB и хеликоптерът Н160. С продадените 780 самолета, от всички варианти, А350 стана все по-известен. В статичната експозиция можеха да се видят както А350, така и А380, но на авиокомпанията Qatar Airways, която се стреми да демонстрира намеренията си да купува най-новите авиолайнери на пазара.

Хеликоптерът Н160 е новост на това издание на изложението. С фюзелаж изработен изцяло (100 %) от ултралек композитен материал, Н160 на Airbus Helicopters ще може да изпълнява мисиите от транспорт на пътници до саневак, както и обслужването на петролните платформи. Военнотранспортният А400М също трябваше да изчисти имиджа си след катастрофата със самолета предназначен за турските ВВС с ежедневни демонстрационни полети.

Другите звезди от Европа на авиоизложението бяха бизнес самолетите – реактивният Falcon 8X на Dassault Aviation и турбовитловият ТВМ 900 на Daher (някога Socata). Самолетът Falcon 8X от висшата гама в сектора може да достигне далечина на полет 11 945 km (с 925 km повече от предшественика Falcon 7X) с осем пътници и екипаж от трима души на борда. Най-новият Daher ТВМ 900 заема достойно място във фамилията на турбовитловите бизнес-самолети. Самолетът комбинира качества като висока скорост 611 km/h, значителна далечина на полет 3200 km и ниска консумация на гориво 140 l/h.

Две от звездите идват и от северноамериканския континент като на първо място, разбира се, беше междуконтинеталният Boeing 787-9 Dreamliner. Boeing 787-9 е вариантът с удължен фюзелаж на Dreamliner, който в базовата си конфигурация транспортира 280 пътници. Поръчките за Dreamliner, които авиопроизводителният гигант отвъд океана трябва да изпълни достига цифра от 1100 машини. На 51-вото издание на авиосалона самолетът носеше цветовете на Vietnam Airlines.

Авиолайнерът CS300 на канадския авиопроизводител Bombardier, изпълнил първия си полет през февруари, се очерта като конкурент на моделите на Airbus и Boeing по регионалната мрежа от въздушни линии.

В статичната експозиция обаче останаха изтребителите F-16C/D и F-15E от различни авиобази на USAFE. Митичният А-10 Thunderbolt II също (за много голямо съжаление) остана на земята.

Руското участие със собствено авиошоу през 2013 г. остана в тотално забвение, като тази година Обединената авиопроизводителна компания (ОАК) участваше само с щанд и макети на изтребителите на “МиГ” и на “Сухой”, хеликоптерите “Мил” и “Камов”. Руските двигатели също бяха показани като макети, включително и перспективният ПД-14 за новия авиолайнер МС-21 (Як-242).

Китай, въпреки косвено – с китайско-пакистанския JF-17 с двигател РД-93 (на базата на РД-33 на МиГ-29) – успя все пак да се представи във въздушните демонстрации. Китай все още се намира под ембарго за участие в програмата за демонстрационни полети...

Отзвук от Bourget 2015

Много от колегите журналисти и фоторепортери от специализираната преса във Франция не скриха разочарованието си с няколко думи те обобщиха “Нищо особено и нищо ново!” От друга страна le Salon de l’Aéronautique et de l’Espace или International Paris Air Show (както го наричат отвъд Ламанша и отвъд Океана) изцяло оправда някои заглавия на масовата преса във Франция, че си остана салон на кризата.

Извън техническия и търговски аспект не трябваше да се забравя, че Аерокосмическият салон на Бурже отразява също и преди всичко заобикалящия го свят. В един перид от 50 години на конфронтация Изток-Запад до паданато на Берлинската стена, дипломатическите търкания между Франция и САЩ през 2003 г., волята на Китай да се имплантира в гражданския и във военния сектор на световния авиационен пазар, дори санкциите, наложени от Евросъюза (под натиска на САЩ) на Русия, са толкова много и са основните аспекти, фасониращи всяко издание на Аерокосмическия салон на летище Бурже.

Максим ГЕНОВ


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 дженев

    1 0 Отговор
    Без Руснаците това си е една домашна сбирка.
  • 2 Възмутен

    0 0 Отговор
    Е, аз не знам към кого да се обърна - към Максим Генов или към Милена Богданова, обаче малко е дразнещо. Дали писача може да обясни защо ни в клин ни в ръкав е вкарал обещаните от БСП и БГ работни места? А дали този писач е наясно, че за една година (и то първата от управлението) дори любимият му ББ не може да разкрие толкова работни места. А като е изпуснал този леко язвителен тон относно участието на руснаците, дали има някаква представа, че до момента никой в света не ги е надминал по възможности на всякакви видове летателни машини? Явно не е, ама важното е да се изпляскаме неподготвени, типично по нашенски... А най-тъпото е, че всякакви образи, които за съжаление имат достъп до някакви медии, непрекъснато се опитват да втълпят на народа и особено на лесно манипулируемите подрастващи, че всичко що е "западно" е добро, а всичко социално или руско е лошо. Нищо подобно, уважаеми! Духовното е това, което е поставило човека над другите консумиращи твари, а по този показател, Западът е далече, далече назад в еволюционната спирала. Анадънму?

    Коментиран от #3

  • 3 незнайко

    0 0 Отговор

    До коментар #2 от "Възмутен":

    Перфектно разяснение, браво все пак са останали здравомислещи БЪЛГАРИ.
  • 4 иван

    0 0 Отговор
    Русия и пътническа авиация е все едно да се качиш на лада нива и да си мислиш, че се возиш в кола!