4 268 22

FAZ: България е част от план за заобикалящ Русия коридор за стоки до Китай

  • китай-
  • русия-
  • санкции

Алтернативният маршрут заобикаля Русия и преминава от Китай през Казахстан, през Каспийско море до Азербайджан и след това през Кавказ до Тбилиси, Грузия

FAZ: България е част от план за заобикалящ Русия коридор за стоки до Китай - 1
Снимка: БГНЕС/ЕРА

Европа все по-трескаво обмисля жизнеспособни алтернативи на Транссибирската железница за превоз на стоки от Китай. Репортаж на германския вестник "Франкфуртер алгемайне цайтунг" (FAZ) от железопътния възел Ерзурум в Източна Турция показва, че трафикът се е увеличил след началото на войната в Украйна. Но увеличението бледнее в сравнение с обема на стоките, които продължават да се движат по Транссибирската железница - от Китай през Монголия, Сибир, Москва, Беларус и Полша.

Алтернативният маршрут заобикаля Русия и преминава от Китай през Казахстан, през Каспийско море до Азербайджан и след това през Кавказ до Тбилиси, Грузия. Алтернативите са две: или пресичане на Черно море до Констанца, Румъния, или железопътно пресичане от Грузия до Турция и оттам през тунела под Босфора до Европейска Турция и България. Две алтернативи на Транссибирският коридор (Trans-Siberian-1).

Въпреки че този маршрут е по-бавен от Транссибирския, той все пак е по-бърз от третата алтернатива - морски транспорт от Китай до Европа през Суец. Железопътната връзка от Централна Азия отнема от 12 до 18 дни, т.е. може да отнеме два пъти повече време от Транссибирската. Освен това цената на превоза е двойно по-висока. "Поради тези причини в обозримо бъдеще и докато санкциите позволяват, доминиращият коридор ще остане Транссибирският", отбелязва ръководителят на товарния транспорт на Австрийските железници, OeBB, Клеменс Фюрст. Въпреки това Фюрст смята, че значението на средната линия "ще се увеличи много". По тази причина Австрийските железници са създали транспортна компания в Шанхай, специализирана в превозите през Централна Азия.

Другите пътища отнемат повече време и струват по-скъпо. Подобни планове правят и автомобилните транспортни компании, като например австрийската компания „Weiss brothers“, която откри клон в Тбилиси. Но дали Турция ще има роля във всичко това? Може ли Турция да бъде жизнеспособна алтернатива на Транссибирската железница и да се превърне в център за стоки от Китай към Европа? Грузия явно предпочита да заобиколи Анкара и да развие морския транспорт от Батуми до Констанца, но румънското пристанище е претоварено заради войната в Украйна.

На грузинско-турската граница контейнерите трябва да се прехвърлят от по-широката линия на Грузия към по-тясната на Турция, но това е най-малкото. Най-сериозните проблеми се намират в западния край на Турция, при пресичането на Босфора. Съществуващият железопътен тунел, дълъг 13 километра, се използва постоянно от пътнически влакове, а единствената възможност за преминаване на товарни влакове е през нощните часове. Това е неприемливо, ако линията трябва да се използва за нещо повече от настоящия незначителен транспортен проект. Турските власти планират да добавят двойна железопътна линия към третия мост над Босфора, който в момента се използва само от автомобили - проект, който се очаква да струва 6 млрд. евро и да бъде завършен през 2028 г.

"От гледна точка на Пекин турската железница е желязното продължение на "Пътя на коприната". С интегрирането на Турция, Китай се сдобива с още една стратегическа възможност за свързване на своята инфраструктура с европейската", коментира Йенс Бастиан, експерт, който от години се занимава с китайския "Път на коприната". Но, отбелязва Бастиан, "бързото му развитие се сблъсква с множество географски, технически, икономически и транснационални пречки".


Поставете оценка:
Оценка 3.1 от 20 гласа.

Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Професора

    18 1 Отговор
    Тук ДО и ОТ е без значение, нещо преписано не до преписано.
  • 2 Котка ученият

    14 3 Отговор
    Проектът Пътят на коприната първоначално беше неустойчив и предизвика скептицизъм сред опитни разбойници на Запад.
  • 3 Адам Хилтън

    32 7 Отговор
    Чакайте бе, нали китайците и те бяха лоши? А защо изобщо и техните стоки трябва да заобикалят Русия? Тая евро-неандерталската логика вече започна да се заплита безразборно.

    Коментиран от #8

  • 4 Примати

    10 23 Отговор
    В Русия се е разбил разконсервиран миг31. Така или иначе това е война на прецедентите. За първи път в историята на човечеството държава отваря складове за РЪЖДА...

    Коментиран от #10


  • 5 Джо

    19 3 Отговор
    До около преди месец "Пътят на коприната" беше опасен,пък на..сега друго запяха....
  • 6 Европа

    29 7 Отговор
    Забива поредния пирон в ковчега на своята икономика
  • 7 Наблюдател

    18 3 Отговор
    Както е тръгнало европа ще затвори и търговските пътища през суецкия канал покрай южна африка и през панамския канал
  • 8 Китайците казват били лоши

    20 4 Отговор

    До коментар #3 от "Адам Хилтън":

    Ама нали са комунисти защо търгувате с тях
  • 9 Хоп

    9 0 Отговор
    Миналия месец един арменец ми обясняваше,как този коридор ще минава през Армения до Бургас и румънско пристанище.За този коридор била войната им с азерите.

    Коментиран от #11

  • 10 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 11 Котка ученият

    11 4 Отговор

    До коментар #9 от "Хоп":

    Но преди това Русия ще построи светофар на транспортния коридор север-юг.
  • 12 БАЙ КУРТИ

    27 7 Отговор
    Така.. , да помислим реално на нещата. Искат да заобикалят РУСИЯ и мислят че ще излезе по евтино , през ,айде да не ги изброявам колко държави. И накрая ще стане като газта . Получих е но на тройната цена .И накрая всички доволни . Гледам как ЕС бавно и сигурно потъва . ЛОШОТО Е НИЙ ВИНАГИ СМЕ ОТ ГУБЕЩАТА СТРАНА.

    Коментиран от #21

  • 13 С тази статия

    22 4 Отговор
    Всеки може да си направи извода че каквото и да е заобикаляне на русия струва скъпо много скъпо

    Коментиран от #22

  • 14 Хм, интересно

    16 3 Отговор
    Това на краварите няма да им хареса. Ще направят майдан в България и ще гръмнат тук там ако трябва

  • 15 ДрБр

    11 0 Отговор
    Найсе дена път с камили през 100 граници.
  • 16 Урюрвкос

    13 0 Отговор
    от статията разбрах че Китай е купил голяма част от товарно-разтоварната инфраструктура на пристанищата в Ротердам и Хамбург и е пуснал на вода ледоразбивача "Съюлун-2"
  • 17 Сух

    6 1 Отговор
    Както и да го въртят и сучат, не конкурентоспособността им е в кърпа вързана. Фалит.. Поляците особенно най-доволни ще останат хахахахха
  • 18 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 19 Абе

    6 1 Отговор
    Ние да докопаме Вноса от Китай до ес-друго не ни трябва... Ама дали ще ни позволи на боко началството?
  • 20 Гошо

    4 3 Отговор
    Китай -Казахстан ,жп линията не е електрифицирана, а там разните от Казахстан до Каспийско море са в по лошо с-ние от нашето БДЖ
    Азербайджан - Грузия особено пък Грузия там друга бира ,а после Черно море с какво или през Турция
    Не, тая няма да стане ,ама виж кервани през Северния ледовит океан е съвсем друга работа
  • 21 чети Куртиии

    3 2 Отговор

    До коментар #12 от "БАЙ КУРТИ":

    Никой не казва че ще е по евтино, напротив казват два пъти по скъпо излиза. И ти защо ще потънеш ако минава през нас тоя коридор? Аааа за ушанките се кахъриш виждам.
  • 22 Така е

    1 0 Отговор

    До коментар #13 от "С тази статия":

    Но кефа цена няма.
Новини по държави: