Атаките срещу руските летища в Рязанска и Саратовска области, както и в Курска област, очевидно са били добре планирани от украинските въоръжени сили. Как са го направили остава загадка. Версията на руското военно министерство е, че това е станало с помощта на стари съветски дронове. Но способни ли са те на това, анализира Руската служба на Би Би Си.
В понеделник, 5 декември следобед, руското министерство на отбраната призна за атака с дрон срещу военни летища в Рязанска и Саратовска области сутринта на същия ден. Във вторник неидентифициран дрон атакува летището в Курск, което също се използва от военните. Според губернатора на Курска област Роман Старовойт ударът е поразил "нефтения резервоар", той се е запалил.
"Сутринта на 5 декември режимът в Киев, за да изведе от строя руската далекобойна авиация, направи опити да нанесе удар с реактивни безпилотни летателни апарати (БЛА) съветско производство по военните летища Дягилево в Рязанска област и "Енгелс-2" в Саратовска област", съобщиха от Министерството на отбраната.
От руското военно ведомство твърдят, че дроновете са били свалени и техните фрагменти "леко са повредили обшивката на два самолета", а също така са убили трима военни авиотехници и са ранили други четирима.
Относно "реактивните безпилотни летателни апарати съветско производство", това са Ту-141 "Стриж", съобщиха руски военни канали в "Телеграм", първи обаче заяви това кореспондентът на "Комсомолская правда" Александър Коц.
Не всички подробности за тези удари са известни, но използването на стари съветски дронове, ако тази версия се потвърди, е изключително неочаквано, тъй като на теория противовъздушната отбрана на такива военни обекти трябва да бъде организирана за борба с такива устройства.
От техническа гледна точка подобно решение изглежда ако не невероятно, то поне трудно изпълнимо, тъй като Ту-141 е доста старо устройство, предназначено да решава други проблеми, и не би било лесно да се адаптира за такива удари.
По-логична изглежда версията, че Украйна е успяла да създаде нов дрон с голям обсег и полезен товар. За това вече говориха представители на украинската индустрия. Засега обаче няма никакви подробности за този проект в отворени източници.
Съветските "Стриж"-и
Летище Курск се намира в рамките на града, на около седем километра източно от центъра на града. Оттам до украинската граница са около 100 километра по права линия. От летище "Енгелс-2" до най-близката територия, контролирана от въоръжените сили на Украйна, има повече от 500 километра. От Разанското Дягилево до границата на Украйна са повече от 450 километра.
Единственият безпилотен самолет, който е останал у украинските въоръжени сили от съветско време и има достатъчен обсег за поразяване на цели на такова разстояние, е Ту-141.
Въоръжените сили на Украйна използват и съветския БПЛА Ту-143 "Рейс", който се различава от "Стриж" основно с по-малките си размери и обсег.
И двата апарата са създадени в конструкторското бюро на "Туполев" през 60-те години на миналия век. От края на 50-те години конструкторското бюро разработва серия безпилотни летателни апарати, сред които са стратегически свръхзвукови разузнавателни и безпилотни самолети-камикадзе. Само "Стриж" и "Рейс" обаче влязоха повече или по-малко в мащабно масово производство.
Първоначално "Стриж" е замислен от военните за дръзки разузнавателни нападения. Предполагало се е, че апаратът ще пробие над фронтовата линия със свръхзвукова скорост (> 1230 km / h), ще проведе разузнаване на разстояние от няколкостотин километра и след това ще се върне по същия начин.
"Рейс", чиито задачи са по-скромни, е бил създаден като по-прост модел с постоянна крейсерска скорост от 950 километра в час за разузнаване до дълбочина 60-70 километра. Общият обхват на полета му е 180 километра, но това е в случай на еднопосочен полет. По принцип се е предполагало, че апаратът трябва да се върне в точката си на изстрелване. Това означава, че "Рейс" не може да преодолее разстояние от 450 километра.
В резултат на това дронът се оказва доста успешен и когато влиза в производство през 1970 г., военните клиенти смекчават изискванията си към "Стриж", който в крайна сметка всъщност се превръща в увеличено копие на "Рейс" с по-голям обхват и повече възможности за разузнавателна техника.
Възможно ли е Ту-141 да се превърне в дрон-камикадзе?
Обхватът на Ту-141 от 1000 километра би бил повече от достатъчен за атаки на летищата в Енгелс и Дягилево, да не говорим за Курск.
Оборудването на двата дрона вероятно позволява замяната на разузнавателното оборудване с бойна глава. Първото отделение е подвижно и най-вероятно не е било трудно да се монтират експлозиви и детонатор там, като се има предвид, че в Украйна има производство на сложни крилати ракети, има специалисти и необходимото оборудване.
Ситуацията е по-сложна с навигационната система и най-важното с насочването (това са две различни системи).
И двата дрона, по-специално Ту-141, са автономни, тоест не се управляват от външен оператор, а с помощта на бордови компютър - автоматичната бордова система за управление АБСу-143. Тя включва инерционна навигационна система, с други думи, автопилот.
Задачата на разузнавателния дрон е да лети над определен район, като снима "на широко", а не отделни малки обекти. Отклонение от няколко десетки метра едва ли би било критично за предназначението му въпреки факта, че на разстояние от стотици километри отклонението се увеличава и може да стане доста голямо.
Дори връщането и кацането не изискваха голяма точност - "Стриж"се приземява с парашут и е достатъчно да се избере голяма поляна за целта.
В същото време, по време на атаката на летище Дягилево, съдейки по снимките, които се появиха в интернет, дронът се е взривил близо до бомбардировач Ту-22М3 на стоянката. Това се потвърждава от сателитната снимка на ImageSat, на която се виждат следи от пожар в близост до един от самолетите.
По непотвърдена информация два бомбардировача Ту-95 са били повредени на летището "Енгелс-2" (може би те фигурират в изявлението на Министерството на отбраната). Сателитните изображения обаче не показват сериозни щети по тях.
Съдейки по снимките от Дягилево, дронът е "изпуснал" самолета само на няколко метра. Това означава, че КВО (кръгово вероятно отклонение, с други думи, точност) съответства на добра съвременна крилата ракета.
Навигационната система на Ту-141 най-вероятно не би могла да осигури такава точност. Но тя не трябва да го прави.
Ракетите и прецизно управляемите снаряди обикновено използват две различни системи. Едната, навигационната, отговаря за доставянето на ракетата до целта. Тя може да бъде сателитна навигационна система или инерционна, или и двете. С тяхна помощ ракетата достига до зоната, където се намира обектът, който трябва да бъде ударен.
След това се включва главата за самонасочване - радар, който сканира района в търсене на цел, пасивна система, която улавя сигнал от вражески радар, инфрачервен сензор, който насочва ракетата към източник на топлина, или сензор, който търси петно от лазерен лъч, който осветява целта.
Съвременните прецизни сателитни навигационни системи вече са достигнали такова ниво на точност, че някои ракети могат да ударят цел, използвайки само нейните координати, но Ту-141 се управлява от конвенционален съветски автопилот от 70-те години, чиято точност е далеч от GPS. Такава навигационна система е подходяща само за ракети с ядрена бойна глава, за които отклонение от десетки метри няма значение.
Как се появи версията за Ту-141
Версията за атаките по летищата с безпилотни самолети Ту-141 изглеждаше убедителна за мнозина. Това също е съвсем разбираемо.
Факт е, че тези разузнавателни дронове са предназначени преди всичко да действат срещу армиите на страните от НАТО в случай на война в Европа. Следователно по време на разпадането на СССР повечето апарати Ту-141 са се озовали в бившите съветски републики, граничещи с европейски държави, по-специално в Украйна.
Украйна използва Ту-141 във войната с Русия. Това съобщиха специалисти от групата "Орикс", която анализира данни за оръжията от открити източници. Много руски военни блогъри също писаха за това. Както каналите в "Телеграм", така и държавните медии съобщаваха доста често, че Украйна преобразува тези апарати в ударни дронове.
На 14 септември няколко руски канала съобщиха едновременно, че украински "Стриж" е паднал в Ставропол, в резултат на което няколко души са били ранени. Впоследствие каналът "Астра" идентифицира на снимките части от руската крилата ракета "Калибър".
В един случай собствеността на такъв дрон не може да бъде установена. На 10 март 2022 г. в хърватската столица Загреб се разби дрон, който беше идентифициран като Ту-141. Съдейки по траекторията на полета му, той е пресякъл територията на Унгария, откъдето вече е отлетял за Хърватия.
Русия обвини Украйна за изстрелването му, докато украинците настояха, че това е руски "Стриж". Москва твърди, че не е използвала дроновете от 1991 г., докато Киев посочи, че дронът е имал червени звезди върху него, докато украинските ВВС използват тризъбец като своя емблема.
Освен това, както писа проруският "Телеграм" канал Хроника на оператора на БПЛА на 13 ноември, въоръжените сили на Украйна в някакъв момент са спрели да използват Ту-141 и Ту-143. Според този канал запасите от тези дронове в Украйна или са се изчерпали, или въоръжените сили на Украйна са започнали да ги пазят за нещо.
През противовъздушния щит
Още една широко разпространена версия е, че въоръжените сили на Украйна използват Ту-141 за отваряне на руската система за противовъздушна отбрана, което изглежда съвсем логично. За целта не е необходимо да се прави нищо с дрона, а местоположението на батериите и радарите за ПВО е важна информация.
Но сега, когато три военни летища бяха ударени от украински дронове, това твърдение изглежда доста странно.
Факт е, че противовъздушната отбрана на такива важни обекти като летища за далечна и стратегическа авиация е насочена към поразяване на "класически" въздушни цели още от съветско време - самолети, хеликоптери, крилати ракети и накрая, до известна степен, балистични ракети.
Ту-141 като цел за противовъздушна отбрана не се различава от крилата ракета. По този начин признанието, че "Стрижите" са успели да преодолеят стотици километри в зоната на действие на противовъздушната отбрана, е признаване на пълната ѝ неефективност.
Междувременно през последните години, особено в конфликта в Нагорни Карабах и по време на войната в Украйна, дроновете-камикадзе, които са конструктивно различни от "Стижиите", започнаха да се проявяват все повече и повече. Типичен пример е например иранският "Шахед-136", който се използва активно в Украйна от Русия.
Такива дронове могат да летят на ниска надморска височина, което ги прави трудни за откриване. Освен това дизайнът на самия дрон може да допринесе за намалена видимост. Всеки начин за противодействие на атаката на дронове зависи преди всичко от това колко рано са били забелязани в небето, но това е много трудно да се направи и въоръжените сили са похарчили много усилия, за да постигнат резултати в борбата с тях .
Ако Русия признае, че Украйна е използвала нещо подобно срещу нейните летища, това би било много по-малък удар върху репутацията на нейната ПВО.
Нова разработка на Украйна?
Има и друга версия, която отчасти поради почти пълната липса на каквато и да е информация може да обясни тези удари.
В началото на ноември ръководителят на "Укроборонпром" Олег Болдирев заяви, че преди края на годината Украйна ще получи нов тежък дрон с обсег на действие "хиляди" километра и с бойна глава от 75 килограма.
"Вече излетя, вече кацна... Това е тежка машина, над 200 кг излетна маса. Това е разработка, която отговаря на задачите, които ни бяха поставени (от главнокомандуващият на Въоръжените сили на Украйна) Валерий Залужни още в началото на август. След това беше определен списък със задачи за комплекса, една от тях беше такава. Мисля, че преди Нова година ще я представим и ще я покажем на Въоръжените сили на Украйна. Като единствен наш клиент досега", каза той.
Тази версия би могла да обясни информацията, разпространена с позоваване на неназован високопоставен украински военнослужещ, американският вестник The New York Times. Според тази информация в една от атаките на 5 ноември е участвала украинска диверсионно-разузнавателна група, която е помогнала за насочването на дрона към целта. Подобна информация е невъзможно да се провери във война, но ако се окаже вярна, това би обяснило точността, с която дроновете са поразявали самолетите.
Вярно, това обстоятелство би повдигнало нов въпрос - за защитата на стратегическите летища в дълбините на руската територия. Както каза пред Би Би Си известен руски източник, пожелал анонимност, "летищата винаги са били леснодостъпни", добавяйки обаче, че това е било "преди". Колко достъпни остават такива обекти сега, той не коментира.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 007
Коментиран от #21, #42
16:43 07.12.2022
2 Намаев Курган
Коментиран от #40
16:45 07.12.2022
3 Тръмп
Все повече виждам в Интернет българи-русофили, които заявяват, че имат "българо-руско самосъзнание" и при евентуална война с Русия ще се бият срещу България. Много хора им се подиграват и си мислят, че това е някаква шега или поза. Напротив, в България е пълно с хора, чието съзнание е формирано необратимо по времето на комунизма! За опресняване на паметта припомням думите на Т. Живков от конгреса на БКП през 1976 г., изречени в зала "Универсиада":
"Днес нашият патриотизъм не е просто любов към Родината, а любов към социалистическа България". (Т.е. патриотизмът зависи от това дали България е социалистическа!) ... В сферата на българо-съветските отношения ние вече можем определено да говорим за качествено ново съзнание на българския народ, за възникване и утвърждаване на нов тип патриотизъм, при който любовта към България и любовта към СССР взаимно се допълват и обогатяват и все повече се сливат в едно чувство, в единно съзнание."
Не се смейте, това не са празни приказки! Вие просто си имате работа с новия социалистически човек, който не се променя при никакви обстоятелства! Дори да живее в Ню Йорк, Виена или Лондон. Дори да е богат! Всъщност българският комунизъм се провали с гръм и трясък в стопанската сфера, но в духовната сфера е нанесъл непоправими щети
Коментиран от #8, #10, #12, #15, #24, #28, #43
16:46 07.12.2022
4 Последния Софиянец
Коментиран от #9
16:46 07.12.2022
5 Голем смех
16:47 07.12.2022
6 КОТарАК
16:50 07.12.2022
7 Гост
16:51 07.12.2022
8 Гост
До коментар #3 от "Тръмп":
Все едно слушам някой дрът фриц от шпицкомандите, как говори срещу партизаните, че се борели срещу България, която подкрепяла фашизма.16:54 07.12.2022
9 Наблюдател
До коментар #4 от "Последния Софиянец":
Това тогава не е било дрон . Било е създадено като мишена за ПВО.Но сега ,за да може да изпълни такива задачи явно има вече навигационна система ,заряд и др. Т е напълно е преработено.
16:55 07.12.2022
10 Байдан
До коментар #3 от "Тръмп":
До вчера викахте ура на Русия днес големи антлатици се извъдихте16:57 07.12.2022
11 НАГ
Пъвобитни аборигени може и с магарета да ги атакуват.
Руснаците не знаят къде се намират и на колко километра.
16:57 07.12.2022
12 Лошото е
До коментар #3 от "Тръмп":
Че е пълно с такива утрепаци като тебКоментиран от #16
16:58 07.12.2022
13 Един човек
16:59 07.12.2022
14 он не вернулся из боя
17:00 07.12.2022
15 Извод
До коментар #3 от "Тръмп":
С три изречения. Ние не подкрепяме извратеността. Ние подкрепяме нормалността. Другото е пропаганда за плоскочелие.Коментиран от #55
17:05 07.12.2022
16 Това е…
До коментар #12 от "Лошото е":
….най доброто! Другото положително нещо е, че такива като вас са на изчезване! е оставим един екземпляр за музея. Моето предложение е за Атина Палада.17:05 07.12.2022
17 Укрите
Коментиран от #23
17:07 07.12.2022
18 Те ако действително
17:07 07.12.2022
19 От страни
Коментиран от #25, #26
17:07 07.12.2022
20 Уса
17:07 07.12.2022
21 Винету
До коментар #1 от "007":
А индианците кога ще си получат континента обратно ?17:09 07.12.2022
22 🇧🇬 Б А Й Х @ Й ‼️
17:09 07.12.2022
23 гого
До коментар #17 от "Укрите":
мнението на на госпожица от ЛГБТ дружината17:10 07.12.2022
24 Коко Н
До коментар #3 от "Тръмп":
Само едно допълнение от мен.В стопанската сфера не са се провалили.Успешно осребриха богатствата на страната опорочавайки равния старт.
Властта беше дадена на наследниците им.
17:12 07.12.2022
25 иваило
До коментар #19 от "От страни":
много си прав ,не знам защо америка иска да предизвика нещо от което няма връщане или това са кръг от болни хора с болни глави .а повечето от коментиращите се радват а не разбират ако се случи това ще ревът като малки момичета .да не говоря че китките им са меки и автомат са виждали само на нетфликсКоментиран от #29
17:13 07.12.2022
26 Този коментар е премахнат от модератор.
27 Акънджъ
17:19 07.12.2022
28 Коко Н
До коментар #3 от "Тръмп":
П.С.Тръмп,толкова бързо се явиха амбразурчиците,слуги, срещу казаното от теб.
Коментиран от #30, #31, #33, #48
17:20 07.12.2022
29 Този коментар е премахнат от модератор.
30 Този коментар е премахнат от модератор.
31 Този коментар е премахнат от модератор.
32 Този коментар е премахнат от модератор.
33 Този коментар е премахнат от модератор.
34 Този коментар е премахнат от модератор.
35 Този коментар е премахнат от модератор.
36 Този коментар е премахнат от модератор.
37 Хахаха
17:53 07.12.2022
38 Какво чакаш тогава?
До коментар #33 от "Русофоб Антисемит":
Беж бързо да ги излапаш, че Памперсмен не може да ти насмогне.Коментиран от #39
18:18 07.12.2022
39 Русофоб Антисемит
До коментар #38 от "Какво чакаш тогава?":
Още ли не си се възползвал от офертата ми за еднопосочен билет за Новопиздецк?! 😆😆😆18:37 07.12.2022
40 Ама то щот...
До коментар #2 от "Намаев Курган":
...супер-скъпарската и супер-модерната немска- ПВО-,,Ирис" направи нещо срещу ефтините ирански дронове ,,,Шахид",които съвсем безнаказано бомбиха и продължават да бомбят електроцентралите на Украйна ...!18:58 07.12.2022
41 Нападението
от руската военна доктрина , позната добре от НАТО и Киев .
Тоест на всички участници е ясно че това е съзнателна провокация и ескалация .
Може би затова “ едните не одобряват а др не приемат отговорност за атаката .
20:03 07.12.2022
42 Самуел
До коментар #1 от "007":
Така става във филмите на 007 . След което потиснатите народи споделят газови , уранови и никеловинаходища с демократичният свят и не са потиснати .
За Нейно Величество Кралицата Джеймс ?
20:08 07.12.2022
43 Туполев
До коментар #3 от "Тръмп":
“ Или сте с мен или против мен “ СталинИзползване на избрани моменти от БГ история от преди 80 г е сталинистки подход .
Япония може да пита за Хирошима а Германия за Дрезден , Лайпциг и Берлин .
Да държим Русия отговорна за комунизма в БГ след 80 г - удобна опорка .
Защо нямахме унгарският ,чешкият сръбският модел на комунизъм ? Зависи от страната .
Най големите бивши подлоги на руснаците сега са евроатлантици .
Всяка страна гледа националните си интереси . Унгария , Германия са равностойни
партньори , ние не .
Разл мислещите са демонизирани като предатели и русофили . Защо българи , европейци
или американци да поемат риск и плащат за бази на НАТО до Русия ?
Коментиран от #45, #46
20:46 07.12.2022
44 Баро
Невежеството българския народ е огромно
20:50 07.12.2022
45 Този коментар е премахнат от модератор.
46 Тръмп
До коментар #43 от "Туполев":
Явно четенето с разбиране не ти се отдава! Човека описва вредата от 50 годишното промиване на мозъка на нашенеца! Соц носталгиците и русофилите у нас отдавна живеят в чужбина, някои станаха и богаташи, но продължават да милеят за соца и Русия! Като гледам най яростните защитници на войната в Украйна и Путинофили, пишат след 2 часа сутринта, което показва че пишат от Америка. Това е най голямата щета от комунизма! Онази със замъкнатите червени куфарчета вече я подминаваме без да и обръщаме внимание, но идеологическата закалка у тези изпрани мозъци е невероятна. Та там човека признава победата на комунизма, в чугунените ви глави!Коментиран от #50, #52
21:16 07.12.2022
47 По дълга боза
Коментиран от #49
21:16 07.12.2022
48 което
До коментар #28 от "Коко Н":
на практика ДОКАЗВА колко вярно е това, което е казал професора . А "Тръмп" е "ударил в 10ятката" с коментара си. Направо сърцето ги заболя рублоядите!21:27 07.12.2022
49 Статията
До коментар #47 от "По дълга боза":
е добра. За разлика от много други и в повечето случаи напълно невежи особенно по технически теми, тази статия се опитва по достъпен начин и накратко да въведе читаеля в тази на мнозина напълно непозната материя.21:37 07.12.2022
50 Този коментар е премахнат от модератор.
51 Ушанков
Още тогава всички видяха калпавоту ПВО на Ушанкен Вафе хахаха
Сега за пореден път им показаха че нищо не се е променило хагажа
22:11 07.12.2022
52 Туполев
До коментар #46 от "Тръмп":
Соца и комунистите преди 80 г в БГ нямат нищо общо с мнението за войната в Украйна сега .Соц е имало в цяла източна Европа . Ако българи или американци не искат риск от война и
увел инфлация за бази на НАТО в Укр те няма нужда да са русофили или с промито съзнание .
Това са национални интереси . Подобни мнения има в цяла Европа вкл.Америка
00:59 08.12.2022
53 Този коментар е премахнат от модератор.
54 Този коментар е премахнат от модератор.
55 Мрън
До коментар #15 от "Извод":
Зави си какво разбираш под нормалност . Твоята нормалност , за други е ненормалност . Да подкрепяш ботуш стъпил на врата ти и не носещ нищо положително за теб или близките ти , може да значи и лудост или стокхолмски синдром11:52 09.12.2022