Отидете към основна версия

1 890 1

70 години Traction Avant

  • citroёn-
  • citroen traction avant-
  • traction avant-
  • 7cv-
  • citroёn 7cv

През 1934 г. Citroёn завинаги променя автомобилния свят. Тогава френската фирма пуска на пазара модела 7CV, който става родоначалник на обширното семейство Traction Avant. Предното предаване за първи път намира място в сериен автомобил, за да се превърне в най-масово прилаганата компоновка десетилетия по-късно. Навечерието на това съдбовно събитие обаче не изглежда толкова розово. Андре Ситроен посреща новата 1933 г. в лошо настроение. Икономическата криза в Европа е достигнала пика си и продажбите на фирмата му са спаднали катастрофално. SA Citroёn е натрупала огромни дългове, за да поддържа производството, да модернизира продукцията си и да я рекламира по подходящия начин. Ситроен е наясно, че само возило с уникални качества може да измъкне компанията от блатото на фалита, автомобил, който да се търси въпреки задушаващата криза. Точно в този момент като дар свише във фирмата се появява Андре Льофевр, работил преди това за легендарния Габриел Воазен и Renault. Конструкторът споделя на Ситроен замисъла си да създаде масова лека кола с предни задвижващи колела и само след няколко дни вече е ръководител на проект под названието P.V. (Petite Voiture - малка кола). Съгласно условията бъдещото возило трябва да има изцяло метална каросерия с две врати, еднолитров четирицилиндров двигател, предно предаване и разход от най-много 10 литра на 100 км пробег. По настояване на самия Андре Ситроен автомобилът трябва да се оборудва с автоматична трансмисия Sensaud de Lavaud.В процеса на проектиране много изходни параметри претърпяват промени. За да намали максимално теглото и височината на колата, Льофевр използва самоносеща каросерия, която по изричното настояване на дизайнера Фламинио Бертонес се сдобива с две двойки врати. Еднолитровият двигател се оказва слабичък за така планираната конструкция и Морис Сентюр, отговарящ за силовия агрегат, увеличава работния обем на 1 300 см3. Заради предното предаване автомобилът е снабден с независимо торсионно окачване.

През август 1933 г. първият прототип на P.V. се отправя на изпитания. Тестовете показват много слабости. Особено обезспокояваща за конструкторите се оказва крайно ненадеждната работа на автоматичната скоростна кутия, маслото в която буквално кипи. Животът й продължава едва 5 000 км. Шарнирите на полуоските също се трошат непрестанно. Ситроен, над който виси ятаганът на фалита, изобщо не желае и да чува за възникналите проблеми и настоява производството на автомобила да започне най-късно през април 1934 г. Ето защо Льофевр започва да разработва тристепенна механична трансмисия тайно от шефа си със скоростен лост на арматурното табло. Когато я усъвършенства достатъчно, конструкторът поставя ултиматум на Ситроен - или автоматът на Sensaud de Lavaud отпада, или се удължава крайният срок. Индустриалецът отстъпва.

Напредъкът със скоростната кутия обаче не решава проблемите с шарнирите. Те остават капризен компонент, от който страдат много от първите серийни Traction Avant. Наличието на такава вродена болест е лесно обяснимо. От началото на проекта P.V. до качването му на конвейера минават едва 13 месеца. Паралелно с това върви реконструкция на завода, чието оборудване е подменено изцяло само за 5 месеца.

През март 1934 г. дилърите на компанията за първи път виждат Citroёn 7CV, а малко по-късно с новия автомобил се запознават и журналисти. Кореспондентът на "льо Журал" пише за впечатленията си следното: "Колата е толкова новаторска, толкова смела на технически решения и така се отличава от всички останали автомобили, че безспорно ще предизвика сензация". Предвижданията му се сбъдват изцяло. Всички особености на 7СV - предното предаване, самоносещата каросерия, независимото окачване на всички колела, хидравличните спирачки - вече са прилагани в модели на други фирми, но за първи път се внедряват в едно возило. Каросерията с модерните за времето си обли контури без странични прагове поразява публиката и специалистите с височината си от 1 520 мм. Окачването с торсиони отпред и напречни носачи отзад в съчетание с дългата база (2 910 мм) осигуряват на модела великолепни ходови качества. Четирицилиндровият агрегат с горноразположени клапани (1 302 см3, 32 к.с.) се монтира зад предната ос, а скоростната кутия - пред нея. Целият силов блок се закрепя към каросерията посредством четири дълги шпилки, което позволява замяната му от опитни механици за някакви си 20 минути.

Citroёn 7CV се произвежда с маломощното моторче с 32 к.с. едва два месеца. След началото на серийното производство на Traction Avant, както всички започват да наричат модела заради най-характерната му особеност - предното предаване, става ясно, че двигателят е твърде слаб за автомобил с маса 1 025 кг. Максималната скорост достига едва 95 км/ч. През юли 1934 г. на пазара е пуснат Traction Avant 7B с 1 529-кубиков агрегат с мощност 35 к.с. По същото време започва производството на 7S с 46 коня. През октомври същата година пък на Парижкия автосалон дебютират новите членове на семейството 11СV и единственият осемцилиндров модел в историята на Citroёn - 22CV. Той се задвижва от агрегат, съставен от два блока на четирицилиндровия 11СV. Работният му обем достига 3 822 см3, а мощността - 100 к.с.


Този престижен автомобил обаче така и не стига до серийно производство. През декември 1394 г. Андре Ситроен оповестява отдавна очакваната новина за банкрута на предприятието си. Средствата за разработката на новия Traction Avant окончателно съсипват Citroen и компанията преминава под контрола на братята Мишлен.

През първата година от производството на 7СV конструктторите водят нерадостна битка с детските болести на модела. През лятото на 1935 г. повечето недостатъци са преодолени и за да демонстрира надеждността на новия си автомобил, фирмата организира пробег по маршрут Париж-Монте Карло-Париж. Необичайното в него не е разстоянието, а продължителността. Пилотът Франсоа Леко се наема да кара колата в продължение на 365 дни. За този период неговият Citroen 7CV изминава над 400 000 км без нито една сериозна повреда, което доказва изключителната здравина на колата. Ефектът от изпитанието е мигновен. Продажбите през 1936-а нарастват с 35%, а през следващата година се удвояват. Конструкторите на компанията усъвършенстват постоянно бестселъра. До края на 30-те Traction Avant вече се произвежда в десетки модификации, сред които и шестцилиндрова. 15СV Limousine е посрещнат с възторг от френските гангстери, които тутакси оценяват превъзходните му ходови качества и максимална скорост. Този любопитен факт обаче води до още по-висок ръст в продажбите, защото и полицията поръчва хиляди бройки от модела.

Втората световна война прекъсва победната серия на Citroen Traction Avant. Производството му е възобновено веднага след края й и продължава до 1955 г., когато легендарният автомобил отстъпва място на наследника си. Неговото име е DS, но това колко далеч стига той, вече е друга история.

Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.

Свързани новини

  • Баш майстор

    Новата рубрика  "Баш майстор" стартира с една наша лична автомобилна драма, но има за цел да информира за това в кои сервизи трябва и в кои не тр ...
    19.11.2010
    33 134
    183
  • Citroёn DS3

    Серийната версия на Citroen DS3 се характеризира с минимални разлики в сравнение с концептуалната разработка, която видяхме в Женева тази година. След ...
    19.09.2009
    1 284
    1
  • Citroёn DS Inside

    Световният икономически климат трудно може да се нарече подходящ за нови и скъпоструващи авантюри от имиджов и продуктов тип. Марката Citroёn обаче ня ...
    14.02.2009
    1 104
    0
  • Една богиня в Калифорния

    Джеф Мейър от Уиндзър, Калифорния, имал сериозен вътрешен конфликт. От една страна, като всеки добър американски момък, бил луд по хот род. От друга, ...
    24.05.2008
    2 190
    4
  • Citroёn

    Французите от Citroёn показаха пред родна публика един от основните си козове за разширяване на пазарния си дял. Това беше моделът C3 Picasso, който п ...
    11.10.2008
    1 170
    1