Отидете към основна версия

62 728 101

За съдбата на дизеловите коли в Европа

  • дизелгейт-
  • европа-
  • дизелови коли

Историята на масовото производство на дизелови коли стартира от 80-те години на миналия век. Първоначално, възстановявайки се от Втората световна война, европейците започват да карат малки автомобили, в които е просто неуместно монтирането на дизелов мотор. През 80-те години се случва една своеобразна революция, която започва с унифицирането на горивната апаратура.

Голяма част от пазарите са завладени от Bosch, които налагат знаменитата си горивна помпа от серията VE и само една малка част от пазара принадлежи на друга фирма - Lucas. Така започва "златният век" на европейското дизелостроене. разработват се изключително надеждни и много икономични двигатели, които с лекота достигат пробег от над милион километра.

Европейците масово се преориентират към дизелите, които са сравнително прости за обслужване (без турбокомпресори common rail системи и т.н.) и са доста по-икономични от бензиновите. Постепенно обаче, дизелите започват да се променят. Те стават по-мощни, но и по-неремонтнопригодни. Огромно налягане в системата, сложни електроники и капризи към качеството на нафтата започват малко по малко да разколебават хората. Решаващият удар обаче беше нанесен от зад Океана, откъдето са разяри и нечувания до момента дизелов скандал.

Последваха драконовски мерки и нови екологични норми, обвинения, че дизелите са мръсни и въобще - всеобщ политически натиск. Това доведе до факта, че много компании, като Volvo например, се отказаха от производството на дизелови коли. В централните части на немалко европейски градове забраниха използването на коли с дизелови агрегати, а развойните центрове на компаниите спряха с новите разработки и се преориентираха към модерното, но все още спорно електричество.

Така постепенно средностатистическият европеец започна да мисли различно и продажбите на дизелови коли намаляха драстично. В момента автомобилните морги в Германия са препълнени с дизелови коли, които не покриват екологичния стандарт Евро-5, а бракуването се налага, за да могат собствениците да получат отстъпка при покупка на нов автомобил.

Забраните за движение на дизелови автомобили, които не покриват екологичните норми, тепърва ще се ожесточават, така че собствениците бързат да приберат поне някакви пари за колите си. Така, въпреки че немските компании се опитват да продължат с налагането на дизеловите коли, техният край май е вече предопределен. У нас обаче, нещата (както и всичко останало) с дизелите не се развиват толкова бързо. Българите също харесват дизеловите автомобили, но по ред причини, които са известни на всички, ще имат удоволствието да ги карат доста по-дълго от западноевропейците.

Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.

Свързани новини