Историята на масовото производство на дизелови коли стартира от 80-те години на миналия век. Първоначално, възстановявайки се от Втората световна война, европейците започват да карат малки автомобили, в които е просто неуместно монтирането на дизелов мотор. През 80-те години се случва една своеобразна революция, която започва с унифицирането на горивната апаратура.
Голяма част от пазарите са завладени от Bosch, които налагат знаменитата си горивна помпа от серията VE и само една малка част от пазара принадлежи на друга фирма - Lucas. Така започва "златният век" на европейското дизелостроене. разработват се изключително надеждни и много икономични двигатели, които с лекота достигат пробег от над милион километра.
Европейците масово се преориентират към дизелите, които са сравнително прости за обслужване (без турбокомпресори common rail системи и т.н.) и са доста по-икономични от бензиновите. Постепенно обаче, дизелите започват да се променят. Те стават по-мощни, но и по-неремонтнопригодни. Огромно налягане в системата, сложни електроники и капризи към качеството на нафтата започват малко по малко да разколебават хората. Решаващият удар обаче беше нанесен от зад Океана, откъдето са разяри и нечувания до момента дизелов скандал.
Последваха драконовски мерки и нови екологични норми, обвинения, че дизелите са мръсни и въобще - всеобщ политически натиск. Това доведе до факта, че много компании, като Volvo например, се отказаха от производството на дизелови коли. В централните части на немалко европейски градове забраниха използването на коли с дизелови агрегати, а развойните центрове на компаниите спряха с новите разработки и се преориентираха към модерното, но все още спорно електричество.
Така постепенно средностатистическият европеец започна да мисли различно и продажбите на дизелови коли намаляха драстично. В момента автомобилните морги в Германия са препълнени с дизелови коли, които не покриват екологичния стандарт Евро-5, а бракуването се налага, за да могат собствениците да получат отстъпка при покупка на нов автомобил.
Забраните за движение на дизелови автомобили, които не покриват екологичните норми, тепърва ще се ожесточават, така че собствениците бързат да приберат поне някакви пари за колите си. Така, въпреки че немските компании се опитват да продължат с налагането на дизеловите коли, техният край май е вече предопределен. У нас обаче, нещата (както и всичко останало) с дизелите не се развиват толкова бързо. Българите също харесват дизеловите автомобили, но по ред причини, които са известни на всички, ще имат удоволствието да ги карат доста по-дълго от западноевропейците.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Гост
Коментиран от #8, #34, #39, #44, #59, #88
14:48 11.02.2019
2 Марто
14:50 11.02.2019
3 гер
Всичко е политика и измама уж за екология!!!
Коментиран от #30
14:53 11.02.2019
4 Гост
14:58 11.02.2019
5 тди
14:59 11.02.2019
6 гошо
В първото мнение си е казано, другото е компромис.
Коментиран от #49
14:59 11.02.2019
7 брутален нерез
15:03 11.02.2019
8 мангалезич
До коментар #1 от "Гост":
Бензина е за запалки zippo, на колата и требе дизел.Коментиран от #14
15:03 11.02.2019
9 вервайтеми
15:04 11.02.2019
10 Този коментар е премахнат от модератор.
11 Денис
15:09 11.02.2019
12 Анти седераст
15:11 11.02.2019
13 Не че нещо... АМА...
Коментиран от #46, #48, #61
15:11 11.02.2019
14 Гост
До коментар #8 от "мангалезич":
Живи и здрави да сте, карайте си ги дизелите, да си ви фърлят редовно я помпи, я дюзи, я турбо, я ДПФ-та! Като му зададеш и по тебе 15 метра сажди! И как си караш от нищото да се "разкюве", ей така, за да ти е интересно! За мен такива емоции - не мерси!!! Предпочитам си бензинова атмосферка!!! Единствения плюс на дизеля е, че където минеш, нема да има комари доста след това, хахаха!!! :))) То ако беше по-добре, в ралитата и другите автомобилни шампионати нямаше да карат на "гориво за запалки Zippo", както казваш ти, ами на мазут!Коментиран от #66
15:11 11.02.2019
15 Като на кино
Коментиран от #19, #24
15:28 11.02.2019
16 Jack Bauer
Коментиран от #28
15:37 11.02.2019
17 куку руку ку
15:49 11.02.2019
18 ПИСИ
16:08 11.02.2019
19 Гост
До коментар #15 от "Като на кино":
И аз мисля така! По-точно не може да се каже!!!16:12 11.02.2019
20 Кольо Камиона
Коментиран от #40
16:14 11.02.2019
21 Жицата
Коментиран от #23, #54
16:31 11.02.2019
22 Велев
16:51 11.02.2019
23 Иванчо
До коментар #21 от "Жицата":
тежките МЕТАЛИ ЩЕ ГИ.....рупат зелените джендъри.те са и вегани,така че да не се тревожат.Няма да дишат дизел,ама ще хапват токсични метали колкото си искат.Зелени човечета,това ви чака от ел транспорта.17:08 11.02.2019
24 в211
До коментар #15 от "Като на кино":
Дизеловите Бенцове са класика и нищо лошо няма в тях ако се карат и поддържат от културни хора. Имам редови 6-цилиндров Е320 ЦДИ на 400 хиляди реални километра който все още дърпа като влак, не пуши, нито съм имал проблеми с дюзи, турбо или верига. Просто наливаш само премиум нафта, ползваш качествени масла и консумативи, не караш като джигит и колата ти се отплаща в дългосрочен план.17:25 11.02.2019
25 Abv
Бензиновите коли харчат минимум 25- 35% повече от дизела. Това значи минимум 25-35% повече приходи от акцизи и ДДС за държавата, а и много по голями печалби за някои фирми.
Колкото повече пари има в държавата, толкова повече пари за корупция има, а джоба на българина все по- празен.
17:34 11.02.2019
26 Този коментар е премахнат от модератор.
27 Paxnas
17:43 11.02.2019
28 Мото
До коментар #16 от "Jack Bauer":
Volvo trucks са отделна компания от производителя на леките автомобили.Камионите ще си продължават да си бъдат дизелови както и автомобили дизелови ще си има просто ще има ограничен достъп за тези,които не отговарят на еко стандарти за даден град или район.
Коментиран от #100
17:53 11.02.2019
29 като гостите
Коментиран от #41, #52
17:59 11.02.2019
30 Лупи
До коментар #3 от "гер":
Добър е ама ако има катализатор и ДПФ, като го резнеш да ти кади, като локомотив е канцерогенен в големи количества и това е доказан факт.18:06 11.02.2019
31 hmhmhm
Коментиран от #55
18:12 11.02.2019
32 hmhmhm
18:19 11.02.2019
33 Зорлем
18:28 11.02.2019
34 Хаджи Простаки
До коментар #1 от "Гост":
А кимуря за какво е..................18:38 11.02.2019
35 асддса
18:38 11.02.2019
36 някой
Коментиран от #58
19:03 11.02.2019
37 Бай вую
19:11 11.02.2019
38 Гост
19:44 11.02.2019
39 Дизел
До коментар #1 от "Гост":
За тва кораби трактори и др. големи машини са дизел ,а трабанта от времето на дядо ти е бензин19:45 11.02.2019
40 бай хой
До коментар #20 от "Кольо Камиона":
в бг сичкото кола е дошло от джънкярд20:05 11.02.2019
41 hater
До коментар #29 от "като гостите":
батерия на 20 години-време ти е за психиатър20:08 11.02.2019
42 боцмана
Коментиран от #51
20:22 11.02.2019
43 Заклет фен на дизела
20:23 11.02.2019
44 Аман от разбирачи
До коментар #1 от "Гост":
Големи капацитети се извъдихте бре . Тока за какво ще да е а за светене сигурно. Егати и умниците сте . Сякаш хората дето преминаха от дърва на пелетни камини направиха нещо нередно ли ??????? Като почнете да се и*зсирате нямате спиране значи . Чул-недочул ама и той да блесне със бисер , брей !20:25 11.02.2019
45 Golf tdi
20:34 11.02.2019
46 хари
До коментар #13 от "Не че нещо... АМА...":
Няма щото таратайката няма да издържи на силата на дизеловия двигател,дизеловия двигател е доста по тежък от бензиновия затоваКоментиран от #92
20:34 11.02.2019
47 Бензин
Коментиран от #78
20:40 11.02.2019
48 Иванов
До коментар #13 от "Не че нещо... АМА...":
Преди години Ауди тди отвя всички на Льо Ман ако си чувал ама явно не си20:42 11.02.2019
49 Вектор Анонимус
До коментар #6 от "гошо":
Политика на "зелената" мафия бре момко! Тук в България най-тровят въздуха ОТОПЛЕНИЕ ЧРЕЗ ИЗГАРЯНЕ НА ТВ. БОКЛУЦИ И ДЪРВА, ОТВРАТИТЕЛНО СТАРИТЕ ТОВАРНИ МПС / над 4 т /, АВТОБУСИ, ТЕЦ на въглища, СМЪРДЯЩИТЕ СКАРИ по пазари, ресторанти и празници!20:56 11.02.2019
50 Стоян Димитров
20:59 11.02.2019
51 Крали Марко
До коментар #42 от "боцмана":
Няма как да преминат скоро на друго гориво колко и силно да квичат желеноджендърите Кпд на дизил е мн. по голям и са мн. по икономични а и пожаробезопасни . Удрят на дребно смачканите, наплашени, зомбирани, ограничени, изпълнителни, дисциплинирани безполови дойчи !21:06 11.02.2019
52 Този коментар е премахнат от модератор.
53 гого
21:14 11.02.2019
54 Този коментар е премахнат от модератор.
55 Този коментар е премахнат от модератор.
56 Крали Марко
/ купуването /
21:27 11.02.2019
57 Sofia
21:30 11.02.2019
58 Крали Марко
До коментар #36 от "някой":
Прав си ! Ганьо е гнусничка твар. Не се замисля че заиграе ли мечката у съседа, ще влезе и у неговото бензиново дворче. Чета простотии, злорадства и тук там истини- МЪЪЪЪКА !!!! НАРОДЕ ???21:35 11.02.2019
59 Вектор Анонимус
До коментар #1 от "Гост":
Керосина за пиенье ! Наздраве !21:40 11.02.2019
60 Рори
Коментиран от #69
22:10 11.02.2019
61 Шуми
До коментар #13 от "Не че нещо... АМА...":
У Ф1 нема дизелаци, ама нека и бензинджийки. Използва някакви високоенергийни течности.22:25 11.02.2019
62 hmhmhm
До коментар #55 от "Данету":
Защо не се обосновеш? Ако можеш естествено?22:28 11.02.2019
63 Алфа Ромео
00:01 12.02.2019
64 777999
01:28 12.02.2019
65 дизелите са мизерия у нас и престъпление
Коментиран от #67, #68
01:28 12.02.2019
66 МАК
До коментар #14 от "Гост":
Бере гости пак го раздаваш спец по дизелов,не ти ли омръзна??!!!който се грижи за дизеловото си кола правилно няма хвърли нито турбо нито помпа или дюзи!!!все дизелите замърсяващи,а никой не говори за стопаните подобия на горива,ами смрадта от горящите боклуци в циганските махали??!!Коментиран от #86
02:00 12.02.2019
67 МАК
До коментар #65 от "дизелите са мизерия у нас и престъпление":
А ти явно си много технически неграмотен за да изпишеш толкова глупости на тая тема!!!02:03 12.02.2019
68 Fake Taxi
До коментар #65 от "дизелите са мизерия у нас и престъпление":
Преиграваш...02:13 12.02.2019
69 МАК
До коментар #60 от "Рори":
Върви го обеснявай на невежите!!!02:15 12.02.2019
70 Факти
03:59 12.02.2019
71 Дизел
Коментиран от #72, #87, #101
06:13 12.02.2019
72 Ммм
До коментар #71 от "Дизел":
О виждал съм Пежо дизел да гълта водица и да криви биели приятелю07:42 12.02.2019
73 А природата?
Кой ще пречиства въздуха?
08:31 12.02.2019
74 r166
09:42 12.02.2019
75 r166
09:44 12.02.2019
76 100 к.с бензин 1.6 ми гори 6,7 извън и г
09:53 12.02.2019
77 Додо
11:14 12.02.2019
78 Тошо
До коментар #47 от "Бензин":
А ти да си чувал последните години на Льо Ман какъв двигател е победител?11:49 12.02.2019
79 Този коментар е премахнат от модератор.
80 нико
13:21 12.02.2019
81 ЗЕТОР
Коментиран от #84
13:48 12.02.2019
82 коментатор
Кои ли кара на бензин !?
13:51 12.02.2019
83 германеца
14:57 12.02.2019
84 бьлгарин с национална гордост
До коментар #81 от "ЗЕТОР":
евалата зетор ,браво само така ,иначе штоя тьп народ дето го постоянно льжат 30 години и продьлжава да си вярва ,е за това няма оправяне в наща дьржава ,защото някои са пьлни дебили .15:03 12.02.2019
85 панагюрския бик
15:09 12.02.2019
86 Алфа Ромео
До коментар #66 от "МАК":
Все трябва да се започне отнякъде за да е по-чист въздуха, вярно е че не само колите са замърсители, но все пак да погледнем първо себе се, какво можем лично ние да направим преди да сочим съседа си със печката на дърва. Въпрос на мислене е, българина си иска пуфтящото дизелче, като му кажеш колата ти замърсява той вика виж ония със печката на дърва, типично по български...15:55 12.02.2019
87 Алфа Ромео
До коментар #71 от "Дизел":
От 12 години карам бензин-пропан бутан, не знам изобщо за кво говориш, даже минавам с повече газ през големите локви щото ме кефи.16:01 12.02.2019
88 Шмекер
До коментар #1 от "Гост":
А тока за какво е ???16:42 12.02.2019
89 Вин Дизел
21:13 12.02.2019
90 Този коментар е премахнат от модератор.
91 Bobo
22:17 12.02.2019
92 Haha
До коментар #46 от "хари":
Е ти па голем разбирач излезе ше ревнем23:45 12.02.2019
93 до Bobo
Коментиран от #94, #98
06:33 13.02.2019
94 Не претенций
До коментар #93 от "до Bobo":
Претенции06:34 13.02.2019
95 Dido
12:20 13.02.2019
96 Капитана
12:43 13.02.2019
97 Щъркел
15:32 13.02.2019
98 Бобо
До коментар #93 от "до Bobo":
Прочети ти какво си написал като знаеш толко , като ме поправяш "пише се претенции а не претенции" нека те преценят що за правописец си, мисля че всички са разбрали какво съм написал , ако знаех че тези грешки които съм допуснал ще се оценяват щях да си потърся частен учител, но сега мога и теб да поканя да не съм сам22:56 13.02.2019
99 механик
01:03 14.02.2019
100 гост
До коментар #28 от "Мото":
И камионите минават на ток!!!23:07 15.07.2021
101 гост
До коментар #71 от "Дизел":
Може само при тези с дистрибуторни капачки.От 95 година са с Edis система и водата не е проблем.23:10 15.07.2021