Отидете към основна версия

18 672 3

Volkswagen Panamera или Porsche Phaeton?

  • volkswagen-
  • porsche-
  • ea-128

Или за любопитната история на проекта EA-128

Кратката история на големите седани на Volkswagen изглежда приключи: съвсем наскоро в мрежата попаднаха снимки на неродения седан Phaeton от ново поколение, който стана жертва на новия курс на германците към електрически автомобили.

Но малко хора знаят, че първият Phaeton може да е бил роден преди 60 години. Въпреки че е по-правилно този модел да се нарече разтегнато Porsche 911, което е поставено върху шасито на голям народен Volkswagen. Като цяло тази объркваща история си заслужава да бъде разказана.

Началото на проекта е успешното навлизане на Volkswagen на най-големия автомобилен пазар в света по онова време - САЩ. Благодарение на успешна рекламна кампания, която вече е включена в учебниците по маркетинг, невзрачният модел Beetle успява да бъде представен на американците като супероригинален и много изгоден за поддръжка автомобил, чието всяко отрицателно качество се преценява с плюс .

И все пак основните печалби на американския пазар, разбира се, са приоритет на гигантите от Детройт, които тогава са на върха на своята мощ. Например General Motors става първата компания в света, спечелила милиард долара за една година. Нейните модели се обновяват ежегодно, което допълнително стимулира търсенето - новата кола вече не остарява след няколко години, а веднага - след един сезон.

И какво да прави в този суров свят на чичо Сам един скромен чуждестранен производител на "Бръмбари" и "хипи бусове", горната част на гамата на който е малко купе Karmann-Ghia, отново направено на базата на същия Volkswagen Beetle? Да, във Волфсбург разбират, че за да навлязат на пазара в САЩ трябва да се опитат да създадат голям пълноразмерен седан, който да се конкурира с популярните американски мастодонти.

И това въпреки факта, че сред серийните части на Volkswagen няма нито една, която да пасне на новия модел. Поради тази причина във Волфсбург решават да поемат по нетривиален път и да се обърнат за помощ към дъщерната си компания Porsche. А взаимоотношенията между двете марки датират от още по-отдавна. Дизайнерът на Beetle Фердинанд Порше използва агрегати на Volkswagen за първите си модели Porsche. Семейните връзки проникват и в двете компании.

Именно в първия си модел 356, хората от Porsche активно използват модифицираната агрегатна база на автомобили Volkswagen. На база на тази колаборация, стъпката за навлизане на пазара в САЩ е решена без много колебания. За това спомага и факта, че към онзи момент се подготвя за пускане по-голямо купе 911 с шестцилиндров двигател. Така че от VW решават защо просто да не опитат да направят седан на тази завършена платформа.

Да, новият проект на Volkswagen EA-128 трябва да бъде със задно разположен двигател, но тогава няма нищо възмутително в това решение. Първо, всички модели на Volkswagen, включително микробуса T1, са произведени със задно монтиран двигател, така че приемствеността е очевидна.

Любопитен факт е, че въпросният Volkswagen EA-128 прилича на бъдещата Tatra 613, която се появява едва през 1974 г. Нека не забравяме и няколкото опита на Porsche да направи самостоятелно 911 с четири врати, последният от които е прототипът 989. И тук говорим за началото на шейсетте години на миналия век...

Дизайнът на седана на Volkswagen включва двойни фарове, които по-късно се появяват при серийния, но изключително невзрачен Volkswagen 412. Задните светлини на EA-128 изглеждат, като временно решение за тестовия прототип.

Точно зад тях, под капака, има двулитров шестцилиндров боксер Porsche двигател с въздушно охлаждане. Проектиран за компактната, профилирана кърма на 911, той изглежда малък и самотен в багажника на седан, с много място от двете страни.

В същото време, при липса на подходяща агрегатна база, Volkswagen използва не само скоростната кутия от Porsche 911, но и шасито. Така още в средата на 60-те можеше да се роди спортен седан с характера, звука и навиците на 911 - 50 години преди Panamera.

Между другото, неуспешният нов Phaeton D2 също беше построен на платформата MLB от Audi, така че инженерите от Волфсбург и до ден-днешен не пренебрегват „премиум донорите“ на агрегати за народната кола.

Друга необичайна характеристика на EA-128 е шестместният интериор: предният диван с бежова кожена тапицерия е солиден и е разделен в съотношение 40/60 на индивидуална седалка за водача и една и половина седалка за двама пътници отпред.

В същото време скоростният лост е разположен на дясното коляно на водача и най-вероятно причинява неудобство на централния пътник. Таблото, с характерната си хоризонтална лента, жабка и превключватели, също предизвиква спомени за Porsche, да не говорим за волана, взет директно от 911.

Между другото, мощността на двулитровия двигател е намалена до 90 конски сили, което е сравнимо с базовите модели на големите американски седани от онези години, въпреки че в американската гама има и два пъти по-мощни двигатели.

Въпреки цялата екзотика на проекта на Volkswagen в САЩ, през 60-те години на миналия век, той има аналог - Chevrolet Corvair със задно разположен двигател, който даже разполага и с комби версия.

Зад задните седалки на EA-128 дори има място за малък допълнителен багажник, въпреки че основното багажно отделение, разбира се, е разположено отпред. Като цяло седанът едва ли се отличава с голям багажник, защото е известно, че между предните широки арки на въртящите се колела в колите със задно разположен двигател не остава много място.

За сериозността на намеренията на германците свидетелства и вторият прототип на голямото VW във версия комби - много популярен тип каросерия в САЩ по това време, който се купува от големи семейства.

Тоест, ако този модел беше пуснат в производство, тогава той щеше да се превърне в първото комби с четири врати в историята на Volkswagen - преди това във Волфсбург се произвеждат само "екзотични" коли с две врати.

Уви, след прототипите проектът е отменен в полза на инвестиции в нови компактни модели за Европа и това отново ни връща към историята с отменения Volkswagen Phaeton D2, който стана жертва на програмата за електрически автомобили.

Така или иначе, боксер двигателят и другите компоненти на Porsche са твърде скъпи за получения хибрид, за да се конкурира с американските модели. Купувайки всеки Ford, американците през 60-те получават много повече мощност и кола за същите пари.

А тогава в САЩ, "производителят на бръмбари" няма имидж на престижно европейско нещо, за което трябва да се плаща допълнително - напротив, бедните американски хипита често избират Volkswagen. Очевидно, сравнявайки тези неща, във Волфсбург са стигнали до крайното разочароващо решение.

И все пак, всеки от нас все още може да създаде лично впечатление за EA 128 и да види това Porsche Panamera от "Джурасик периода" на компанията със собствените си очи. И седанът, и комбито са запазени в експозициите на музеите във Волфсбург Stiftung AutoMuseum Volkswagen и Zeithaus.

Поставете оценка:
Оценка 4.2 от 17 гласа.

Свързани новини