Максим Боровков, Михаил Кувирко
Руският бизнес с подкрепата на правителството започна да създава серия предприятия за производство на нов вид гориво - метилов алкохол. Това пряко се отнася до разработването на руски проекти в Арктика, пристанищните съоръжения, както и развитието на търговските отношения с Китай. В бъдеще подобна дейност може не само да промени световното корабоплаване, но и да донесе огромни печалби на Русия.
Производството на метилов алкохол през следващите години ще се превърне в един от основните двигатели за растежа на руската икономика и най-вече на руския износ. До този извод стигнаха анализаторите на „Восток Капитал“, които публикуваха доклад за състоянието и перспективите на метаноловата индустрия. Страната ни в момента произвежда около 5% от обема на метанола в световен мащаб, като е един от основните световни износители, а реализацията на проектите, планирани преди 2030 г., ще засили значително тези позиции, се казва в доклада.
Днес Русия, заедно с Китай, Саудитска Арабия, Тринидад и Тобаго, Иран, е сред петте най-големи страни, произвеждащи метанол. Глобалното търсене на метилов алкохол расте с убедителни темпове - средно 5,5% годишно, а до 2027 г. може да достигне 135 милиона тона. Това се дължи предимно на факта, че метанолът все повече се използва като заместител на традиционните видове моторни горива: той е много по-евтин и в същото време нанася много по-малко вреди на околната среда от конвенционалните бензин, керосин или дизелово гориво. Метанолът се произвежда от природен газ, въглища и други източници; освен това вече са разработени технологии за неговото производство директно от вредните емисии в атмосферата, което е особено важно в светлината на намаляването на емисиите на CO.
Следователно не е изненадващо, че много корабни компании дават поръчки за изграждането на морски кораби, чиито двигатели могат да работят на метанол, а някои големи корабовладелци вече са поръчали такива кораби. Това е само началото на "метаноловия бум" в корабоплаването, убедени са експертите. Разбира се, обхватът на метанола като гориво не се ограничава до корабоплаването по море. В различни световни институти, включително руски, вече се разработват проекти на генератори, автомобилни и дори самолетни двигатели - тоест се създават условия за по-нататъшен растеж на търсенето на това гориво.
„Днес основният аргумент в полза на метаноловите проекти е възможността метанолът да се използва като компонент на морското гориво“, потвърждава Фарес Килзи, ръководител на инвестиционния фонд CREON Capital. „Международната морска организация (ММО) последователно провежда политика за изоставяне на морското гориво с високо съдържание на сяра, като мазута, като приема като негови алтернативи втечнения природен газ или метанола – неговия основен конкурент“.
Ситуацията отваря предпоставките, както е посочено в доклада на „Восток Капитал“, за "експлозивен растеж на руския износ на метанол", и правителството разбира това. Министерството на промишлеността и търговията е разработило стратегия за развитие на химическия и нефтохимическия комплекс до 2030 г., в която производството на метилов алкохол има специално място. В Русия се планира да се реализират най-малко 15 проекта за производство на метанол с общ обем на производство над 19 милиона тона, което ще доведе до петкратно увеличение на общия капацитет.
От най-големите проекти заслужава да се отбележи пристанищният индустриален парк OTEKO на полуостров Таман, в създаването на който частен инвеститор възнамерява да инвестира 8 милиарда долара. Инвеститорът планира да произвежда до 3,5 милиона тона метанол годишно, стартирането е планирано за края на 2021 година. Друг важен проект е инсталация за преработка на природен газ в метанол с капацитет 1,7 милиона тона годишно в град Уст-Луга, Ленинградска област.
Той се изгражда от Руския фонд за директни инвестиции (РФДИ), Балтийската химическа компания (BHHK), компанията Invasta Capital и японската корпорация Marubeni.
Въвеждането в експлоатация е насрочено за 2023 година. Същите РФДИ и Marubeni са съинвеститори в изграждането на ново производствено съоръжение с капацитет над 1 милион тона метанол годишно във Волгоград, на базата на завода в „Химпром“ - и също така датата на изпълнение е 2023 година. Полската компания Ekozon обяви намерението си да инвестира 63 милиарда рубли в изграждането на подобен завод с капацитет 1,6 милиона тона в град Пикалево (Ленинградска област), стартирането е планирано за 2025 година.
Както лесно можете да видите, производството на метанол се намира в непосредствена близост до големите руски пристанища и има обяснение за това.
„През последните четири години нашата фондация обмисли около 15 проекта за метанол и в резултат на това стигнахме до фундаменталното заключение: без обвързване с пристанищата тези проекти са неконкурентоспособни, предимно в логистиката“, казва Фарес Килзи. „Ако метаноловите проекти са обвързани с пристанищата, тогава с достатъчно доставки на газ и ниски единични разходи на тон от крайния продукт, те винаги ще намерят своята ниша на пазара по отношение на ефективността. Тъй като Русия разполага с евтин газ, оперативното натоварване на мощностите е много високо, а експлоатационните разходи са ниски. "
Наскоро медиите съобщиха за друг проект, който беше близо до изпълнение и изключително интересен - изграждането на цяла флотилия от плаващи метанолни инсталации, която ще работи съвместно със съоръжения за производство на газ, включително „Газпром“. Тези заводи под общото име "ФлотМетанол" трябва да бъдат пуснати на пазара през лятото на 2020 г., а в бъдеще флотилията ще произвежда годишно 10 милиона тона метанол. Проектът всъщност съчетава капацитет за производство и трансбордиране: произвежданият метанол веднага ще се излее в танкери, които ще бъдат изнесени в Европа и Югоизточна Азия.
Анализаторите наричат китайския пазар една от перспективните области за износ на руски метанол, въпреки факта, че Китай сам произвежда и частично изнася метанол. Обемът на потреблението на този продукт от китайската промишленост обаче е огромен и той само ще расте. Достатъчно е да се каже, че днес Китай представлява повече от половината от глобалното потребление на метанол - 41 милиона тона годишно.
„Китай остава основният световен потребител на метанол и продължава да го внася“, потвърждава Фарес Килзи. „Добрата новина за Русия е, че Китай в последната сделка за решаване на търговската война със САЩ не премахна митата за метанол, така че има вероятност износът на метанол на китайския пазар да остане печеливш за Русия.“
Според аналитичната група Metanol Market Services Asia (MMSA), в началото на февруари цените на метанола варират от 225-320 долара на тон, в зависимост от конкретния пазар. С други думи, в момента перспективният обем на декларираните мощности на руския пазар може да бъде оценен на 4,3 милиарда долара. За сравнение: през 2018 г. обемът на руския износ на петрол възлиза на 129 милиарда долара, на газ - 49 милиарда долара. В същото време е необходимо да се вземе предвид тенденцията за спад на цените на метанола през последните години - в началото на 2014 г. цената му се приближаваше до 550 долара на тон, но оттогава тя падна наполовина, заедно с цените на газа.
С други думи, дори на фона на огромните приходи на руските износители на нефт и газ, производителите на метанол ще могат да изглеждат достойно.
Превод: В. Сергеев