Отидете към основна версия

28 003 48

Атмосферен или турбодвигател: Плюсове и минуси

  • турбокомпресор-
  • атмосферен двигател

Дилемата дали да изберат мотор с атмосферно или принудително пълнене не стои пред купувачите на нови автомобили. Двигателите на практически всички модели от последните години са снабдени с турбокомпресори. Не така обаче стои въпросът при покупка на употребявана кола, при която балансът между експлоатационни качества и разходи за поддръжка е от първостепенно значение.

Атмосферни двигатели

Този тип агрегати не разчитат на принудително пълнене, а на атмосферното налягане. Въздухът в цилиндрите постъпва през карбуратор или инжекцион, след което се смесва с горивото и се възпламенява.

Плюсове
1. Бензиновият вариант има по-просто устройство в сравнение с турбинирания и се поддържа по-лесно и евтино.
2. Работи при по-ниски натоварвания и ресурсът му е по-голям (понякога до два и повече пъти).
3. Липсват възли, които изискват допълнително смазване и разходът на масло е по-нисък.
4. Не е толкова взискателен към качеството на маслото.
5. Не е толкова взискателен към качеството на горивото.
6. Маслото се сменя на по-дълги интервали.
7. Загрява по-бързо.

Преимуществата на атмосферния двигател са ясни - той е по-непретенциозен, има по-проста конструкция, по-евтин за обслужване и по-издръжлив.

Минуси
1. По-ниска мощност при сравним работен обем.
2. По-висок разход на конска сила. При аналогична мощност атмосферният харчи повече от турбинирания.

Недостатъците на двигателя с атмосферно пълнене могат да се обобщят с по-слабата динамика и чувствителността към високи натоварвания, но те се компенсират от по-големия ресурс.

Турбодвигатели

Първият агрегат с турбокомпресор е създаден още през 1905 г., но този тип нагнетатели навлизат по-масово в автомобилостроенето чак през втората половина на миналия век. Принципът на работа се състои в използването на отработените газове за задвижването на турбина, която нагнетява постъпващия в цилиндрите въздух. Това подобрява изгарянето и увеличава мощността.

Плюсове
1. По-висока литрова мощност.
2. По-нисък разход на конска сила.
3. По-компактни размери. Новите три- и дори двуцилиндрови турбомотори развиват мощност колкото четирицилиндровите от недалечното минало.
4. По-ефективното изгаряне в цилиндрите води до по-добра екологичност.
5. По-висок въртящ момент, който влияе положително на динамиката.
6. По-ниско ниво на шума.

Преимуществата на турбодвигателите не са малко, но високата мощност и по-ниския разход на гориво си остават основните.

Минуси
1. По-висок разход на гориво при сравним работен обем. 1.4-литров турбомотор харчи повече, отколкото 1.4-литров атмосферен.
2. По-висока чувствителност към качеството на горивото.
3. По-висока чувствителност към качеството на маслото. Турбодвигателите се нуждаят от синтетична смазка. При това производителите често ограничават избора, а това масло е скъпо - понякога с 30-40%.
4. Ограничен ресурс на турбокомпресора дори при правилна експлоатация. Такъв двигател не бива да се изключва веднага след пътуване. Трябва да се остави да поработи известно време на празни обороти, за да може нагнетателят да се охлади.
5. Загрява по-бавно в студено време.
6. По-честа смяна на маслото. Заради високите температури, при които работи, животът на масления приключва по-бързо.
7. Състоянието на въздушния филтър трябва да се следи изкъсо, защото от него зависи ефективната работа на турбокомпресора.

Поставете оценка:
Оценка 2.7 от 3 гласа.

Свързани новини