Дилемата дали да изберат мотор с атмосферно или принудително пълнене не стои пред купувачите на нови автомобили. Двигателите на практически всички модели от последните години са снабдени с турбокомпресори. Не така обаче стои въпросът при покупка на употребявана кола, при която балансът между експлоатационни качества и разходи за поддръжка е от първостепенно значение.
Атмосферни двигатели
Този тип агрегати не разчитат на принудително пълнене, а на атмосферното налягане. Въздухът в цилиндрите постъпва през карбуратор или инжекцион, след което се смесва с горивото и се възпламенява.
Плюсове
1. Бензиновият вариант има по-просто устройство в сравнение с турбинирания и се поддържа по-лесно и евтино.
2. Работи при по-ниски натоварвания и ресурсът му е по-голям (понякога до два и повече пъти).
3. Липсват възли, които изискват допълнително смазване и разходът на масло е по-нисък.
4. Не е толкова взискателен към качеството на маслото.
5. Не е толкова взискателен към качеството на горивото.
6. Маслото се сменя на по-дълги интервали.
7. Загрява по-бързо.
Преимуществата на атмосферния двигател са ясни - той е по-непретенциозен, има по-проста конструкция, по-евтин за обслужване и по-издръжлив.
Минуси
1. По-ниска мощност при сравним работен обем.
2. По-висок разход на конска сила. При аналогична мощност атмосферният харчи повече от турбинирания.
Недостатъците на двигателя с атмосферно пълнене могат да се обобщят с по-слабата динамика и чувствителността към високи натоварвания, но те се компенсират от по-големия ресурс.
Турбодвигатели
Първият агрегат с турбокомпресор е създаден още през 1905 г., но този тип нагнетатели навлизат по-масово в автомобилостроенето чак през втората половина на миналия век. Принципът на работа се състои в използването на отработените газове за задвижването на турбина, която нагнетява постъпващия в цилиндрите въздух. Това подобрява изгарянето и увеличава мощността.
Плюсове
1. По-висока литрова мощност.
2. По-нисък разход на конска сила.
3. По-компактни размери. Новите три- и дори двуцилиндрови турбомотори развиват мощност колкото четирицилиндровите от недалечното минало.
4. По-ефективното изгаряне в цилиндрите води до по-добра екологичност.
5. По-висок въртящ момент, който влияе положително на динамиката.
6. По-ниско ниво на шума.
Преимуществата на турбодвигателите не са малко, но високата мощност и по-ниския разход на гориво си остават основните.
Минуси
1. По-висок разход на гориво при сравним работен обем. 1.4-литров турбомотор харчи повече, отколкото 1.4-литров атмосферен.
2. По-висока чувствителност към качеството на горивото.
3. По-висока чувствителност към качеството на маслото. Турбодвигателите се нуждаят от синтетична смазка. При това производителите често ограничават избора, а това масло е скъпо - понякога с 30-40%.
4. Ограничен ресурс на турбокомпресора дори при правилна експлоатация. Такъв двигател не бива да се изключва веднага след пътуване. Трябва да се остави да поработи известно време на празни обороти, за да може нагнетателят да се охлади.
5. Загрява по-бавно в студено време.
6. По-честа смяна на маслото. Заради високите температури, при които работи, животът на масления приключва по-бързо.
7. Състоянието на въздушния филтър трябва да се следи изкъсо, защото от него зависи ефективната работа на турбокомпресора.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 qqqqqq
Коментиран от #2, #13, #16, #19, #47
17:25 18.09.2018
2 асддса
До коментар #1 от "qqqqqq":
Е кое му е доброто ?17:28 18.09.2018
3 Име
17:34 18.09.2018
4 Кольо Камиона
17:42 18.09.2018
5 ряряря
През инжекцион ?
17:51 18.09.2018
6 пико
Коментиран от #7, #34
18:02 18.09.2018
7 112
До коментар #6 от "пико":
Стой си в сервиза...18:15 18.09.2018
8 ръцапръца
Коментиран от #9
18:18 18.09.2018
9 333
До коментар #8 от "ръцапръца":
450 атмосферни коня на мен ми харесват повече от 450 турбинирани. Турбинираните обаче лесно стават 550, което за атмосферните е невъзможно.Хубавите турбини тепърва предстоят. Скоро ще има автомобили с 48 волтови инсталации и турбо с електромотор и изгорели газове. Там ще се елиминира лага, и ще станат по-равни графиките им на диното.
18:35 18.09.2018
10 Гост
Коментиран от #17, #25
18:44 18.09.2018
11 Torlak
19:52 18.09.2018
12 Ото
Напротив въздуха постъпва през дроселова клапа и горивото се смесва с него,през карбуратор или впръскване.
Елементарно Касабов!!! И не трий,да ти видят акъла.
20:16 18.09.2018
13 004130
До коментар #1 от "qqqqqq":
2.0 16 клапана, 100 коня с много ниска компресия и кована карантия. Кеф ти малкия данък, кеф ти мощност и въртящ момент, пък и икономичност - ще върви почти без бензин за да е толко ниска мощността.Коментиран от #44
20:39 18.09.2018
14 куку руку ку
20:53 18.09.2018
15 Алфа Ромео
20:56 18.09.2018
16 Бат Саше
До коментар #1 от "qqqqqq":
Точно така! И с чугунен блок, на газчица. Вечна работа. Мед:)21:04 18.09.2018
17 ДВГ
До коментар #10 от "Гост":
О свещенна тъпота, как не ви е срам като ги пишете тези неща ,СРАМ.Коментиран от #21
21:09 18.09.2018
18 Уф все разбирачи
Постъпва от всмукателния колектор през въздушния филтър и ако двигателят е с карбуратор то карбуратора е агрегатът който смесва този въздух с гориво посредством камери и жигльори след което го подава в горивните камери на двигателя като тук също има много варианти - чрез клапани, шибри и малко по различно при ванкелов двигател. Ако двигателят е с инжектори за горивото нещата са малко по различни но крайния резултат е по добро в пъти смесване на горивната смес. Дроселовятя клапа служи за регулиране на количеството въздух което се подава за образуване на горивната смес. Следва възпламеняването което също е изключително важно за постигане на максимално КПД. И тук има много варианти и свещите за турбинирани и атмосферни двигатели съответно са доста различни.
Но също толкова важни са смазването и охлаждането ....
Искам да наблегна на факта, че статията е доста аматьорска и в нея на моменти се говори за мотор и бензинов вариант:)
Ясно трябва да се раздели анализа по отношение на дизелов и бензинов двигател защото при дизеловия принудителното пълнене е задължително.
Също така трябва да се направи разграничение между турбина и компресор защото там също нещата са много различни но се търси един и същи ефект.
Най новите разработки са с електрически турбини. Там ефекта с пълненето наистина е умопомрачителен но пък пак има въпросителни защото се усложнява електрическата инсталация. И за да обобщим само турбината не товари допълн
21:33 18.09.2018
19 W124
До коментар #1 от "qqqqqq":
Мерцедес W124 . 2000см3. 136кс. 1993г.= вечен мотор21:54 18.09.2018
20 Мани бегай
22:00 18.09.2018
21 Гост
До коментар #17 от "ДВГ":
То голите обиди говорят кой колко е прост. Да, по грешка написах налягане вместо компресия, но това не ти дава право да пишеш смехотворни обиди. Моя турбо бензин работи с компресия 8,5. Твоя да не е с по-ниска компресия случайно?Коментиран от #35
22:24 18.09.2018
22 вие сте 200 вица
Не знаех, че има инжекционна система при ДВГ, която впръсква в цилиндрите ..... въздух!!! Надявам се да отделите специална статия за нея :))
22:28 18.09.2018
23 TAD
22:55 18.09.2018
24 бмв
Коментиран от #45
23:13 18.09.2018
25 грешката е вярна
До коментар #10 от "Гост":
Точно драгстърите са с компресори, а не с турбо. Напълно подкрепян коментар 17.Коментиран от #28
23:20 18.09.2018
26 Хайл
Гений на техниката и журналистиката!Веднага Нобелова награда за автора в сектор науки!
Коментиран от #48
23:22 18.09.2018
27 vasik atanasova
4 ИЛИ 5 ЛИТРА ПРЕДПОЧИТАМ АЗ
03:58 19.09.2018
28 Гост
До коментар #25 от "грешката е вярна":
Какво турбо при драгстерите като те са с етанол и турбината ще изгори? То и реактивния двигател е с компресори, но турбината вдига мощността експоненциално.Коментиран от #30
07:58 19.09.2018
29 гост
08:41 19.09.2018
30 ДВГ
До коментар #28 от "Гост":
Гост престани да използваш името компресор за Суперчарджър което е много подвеждащо и турбокомпресора е компресор така че използвай правилните им имена.09:43 19.09.2018
31 Автотурист
11:16 19.09.2018
32 Ники
17:14 19.09.2018
33 Читател
10:12 20.09.2018
34 До Пико
До коментар #6 от "пико":
И кво казва КПД - че на електродвигателя КПД е 90% а на ДВГ 40%.Аман от мислители.
Преди две седмици един собственик на МЛ олекна с 3 хиляди за турбина. Колата цялата струва 11 000.
14:58 21.09.2018
35 1234
До коментар #21 от "Гост":
Я кажи колко атмосфери е налягането преди ГМТ в турбиниран и атмосферен мотор. И защо стените на турбинирания мотор са по-здрави - за кеф ли?Коментиран от #36, #37
15:01 21.09.2018
36 Гост
До коментар #35 от "1234":
А ти я кажи колко е в турбо дизела и кажи освен турбините какво друго се поврежда в него?! Едно е турбина на 1,4, друго е на 2,5 и съвсем различно на 5 литра.Коментиран от #38
20:50 21.09.2018
37 hienata
До коментар #35 от "1234":
Прав си колега, много хора като чуят, че турбо мотора работи при степен на сгъстяване 7,5 : 1, а атмосферният с 10:1 си мислят че налягането с турбо е по-малко.Да ,ама не , защото турбото си джитка на НАДНАЛЯГАНЕТО НА ТУРБИНАТА умножено по СТЕПЕНТА НА СГЪСТЯВАНЕ на матора.
Сиреч бензинка-турбо със сгъстяване 7,5:1 и турбо 1бар (надналягане) = 7,5 * (1бар атмосферно + 1бар турбо) = 15:1.
Надявам се "гост" да го разбере.
Коментиран от #39
20:59 21.09.2018
38 hienata
До коментар #36 от "Гост":
Ще се опитам аз да ти отговоря.Дизелов двигател със степен на сгъстяване 20:1, входящо налягане 0.88 Бара (има загуби при пълненето) и температура на околния въздух 25 градуса Целзии
Налягане в края на сгъстяването - 55 Бара
Температура в края на сгъстяването - 649 градуса Целзии.
Ето кое възпламенява нафтата в цилиндъра.
Надявам се , че помогнах.
21:07 21.09.2018
39 Гост
До коментар #37 от "hienata":
Той Гост го разбра, но в следващия си пост даваш много точен отговор на това, което имах предвид! Та 55 бара налягане проблем ли са при дизеловия мотор и ако не са, как така 15 бара са проблем в бензиновия? Истината е проста - турбото винаги е по-добре и рядко поврежда двигателя, стига да спазваш условието да сменяш по-често маслото. Само който е карал турбобензин над 250-300 к.с. знае какво удоволствие е това. Механичните компресори при старите AMG-та също бяха страхотни като усещане и мощност, но ги изоставиха в полза на турбокомпресорите.Коментиран от #40
22:03 21.09.2018
40 ДВГ
До коментар #39 от "Гост":
Сега пък механичен компресор, ново двсйсет. А знаеш ли какво става с КПДто при турбина и при суперчарджър. Това ще ти даде отговор защо масовите коли са с турбини.Коментиран от #41
23:04 21.09.2018
41 Гост
До коментар #40 от "ДВГ":
Това с КПД-то го разправяй на онези с електричките. Аз си казвам моето мнение.Коментиран от #42
22:39 22.09.2018
42 ДВГ
До коментар #41 от "Гост":
Няма лошо всеки казва своето мнение.Суперчарджера се задвижва от коляновият вал на ДВГто а турбото от отработените газове. А познай сега кой кой е и защо само супер спортистите ползват суперчарджера.
Електричките са друга лига когато говорим за КПД.
Коментиран от #43
23:15 22.09.2018
43 Гост
До коментар #42 от "ДВГ":
Не ми казваш нищо ново. Не виждам с какво противоречи на мнението ми, че старите AMG-та имаха своя чар с механичните компресори? Аз харесвам и турбо и механичен компресор, стига да е над 2,5 литра мотора. И пак казвам, че с правилна поддръжка, двигателя може да изкара доста.00:40 23.09.2018
44 ай че ооо
До коментар #13 от "004130":
Кой е тоя мотор 2 литра 16 вентила дето е 100 коня?Язе не съм чувал за такъв
19:02 24.09.2018
45 :D:D:D:D
До коментар #24 от "бмв":
Турбота?!? Може би турбини?15:42 23.10.2019
46 Неочаквано тъп
Може да е Опел Астра 2000г.и аз не знам.
16:22 21.01.2021
47 Този коментар е премахнат от модератор.
48 Експерт
До коментар #26 от "Хайл":
Май някой не чете внимателно и бърза да пише коментари. При еднаква мощност, атмосферния харчи повече гориво, а при еднакъв обем на двигателите, турбинираният харчи повече. Тук няма никакво противоречие!.16:45 01.08.2021