Отдавна съществува една много странна категория автомобилни производители. Създаването на стандартно четириколесно превозно средство не е сред най-важните им приоритети. Много по-вълнуващо за тях е да дадат свобода на фантазията си и да покажат на останалия свят, че няма прегради дори и пред най-шантавите идеи. Твърде често обаче се оказва, че именно реализирането на подобни стремежи поставя началото нанова ера в автомобилостроенето.
Един от безспорните пионери в тази област е и Франк М. Риндеркнехт. Амбициозният швейцарец дълго време мечтае за основаването на собствена компания, която да се занима точно с осъществяването на планове при четириколесните, с които други едва ли биха се заели. През 1977 година илюзията най-сетне се превръща в реалност и с личните си средства Риндеркнехт успява да основе Rinspeed Garage.
Първоначално малката фирма започва да се занимава с разработването на отделни технически компоненти за големите автомобилни концерни, но скоро след това се насочва и към изработването на единични нестандартни возила по поръчка на заможни клиенти. Две години след основаването си, през 1979 г. амбициозният швейцарец и неговият тим правят първи успешен дебют на Женевското автоизложение. Там публиката има възможност да се срещне от близо с Volkswagen Turbo, базиран на нашумелия тогава модел GTI. От тогава насам Риндеркнехт не пропуска слчай да покаже класата си при всеки удобен случай, а любимото му място за въздействие върху публиката си остава един от най-престижните европейски и световни автофоруми - Женевското изложение.
И през 2002 от Rinspeed Inc. няма да разочароват почитателите си, като през март тази година е планиран дебютът на швейцарската кола-телескоп. Може би ще попитате, защо пък телескоп. Ами обяснението е просто - концепткарът се “свива” или “удължава”, в зависимост от предпочитанията на своя господар. За име създателите му пък са избрали закачливото Presto.
В първообраза си Presto представлява шикозен и чаровен мъник с дължина 2.95 метра. Местата са две - за шофьора и пасажер до него. Интериорът е специално подреден, с цел да се пести място. Така например скоростният лост (който спокойно може да се изгуби в по-снажна ръчица) е разположен отгоре на арматурното табло в непосредствена близост до волана. Скоростите се превключват в стил “а ла Формула 1”, но пък и кой очаква нещо обикновено от толкова необикновена кола. Безбройните циферблати от конвенционалните автомобили са табу за чаровния Presto. При него всичката информация е съсредоточена на компютърния монитор, разположен пред водача.
По отношение на дизайна Presto твърде много наподобява на Mercedes-Benz Sportcoupe. Свидетелство за това е предницата на возилото, въоръжена с два чифта очи по подобие на возилата с емблемата на щутгарската марка. Радиаторната решетка също предизвиква асоциация за моделите на Benz. “Закръглените” и същевременно масивни форми на роудстъра внушават усещането за сигурност и елегантност.
Най-интересният момент в Presto настъпва обаче, когато видите позната двойка до вас и решите да се повозите заедно. Именно тогава телескопът се разгъва. С натискането само на едно копче се задвижва цяла плеяда от електронни системи, които като по чудо мобилизират още 80 см автомобилно пространство и... две седалки. Това пък става възможно благодарение на “подвижните” шаси и каросеря на Presto.
Засега повече подробности не са известни. Със сигурност обаче Риндеркнехт ще разкрие повече детайли във времето, когато поредното му отроче ще дебютира в Женева.
Станислав Гавазов
[email protected]
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА