26 Юли, 2021 17:12, обновена 26 Юли, 2021 17:20 33 235 65

Какви обороти са оптимални за двигател на конвенционален бензинов автомобил

  • двг-
  • обороти-
  • съвети
Какви обороти са оптимални за двигател на конвенционален бензинов автомобил - 1
Снимка: Shutterstock

Добре известен факт при болшинството конвенционални автомобили е, че ако редовно вкарвате стрелката на оборотомера в червената зона, тогава натоварването на двигателя с вътрешно горене, на скоростната кутия, на шасито и на други елементи на автомобила се увеличава сериозно.

За да се предотврати повреда в двигателя, експертите препоръчват шофиране с високи обороти да става не повече от веднъж на 5000 км. Но шофирането при прекалено ниски обороти също не е много подходящо за движение, тъй като при ниски обороти могат да възникнат сериозни вибрации поради детонация, а рискът от износване на буталата и и коляновия вал също се увеличава.

При ниски обороти в горивните камери се образуват въглеродни отлагания и синхронизиращата верига се разтяга много по-бързо от предписания период. Поради всички тези причини най-добрият вариант за двигателя е, когато оборотите му са в диапазона от 2 500 до 4 000 оборота в минута. Ако редовно спазвате този диапазон, то това със сигурност ще удължи живота на двигателя, изпускателната система и трансмисията.


Поставете оценка:
Оценка 3.6 от 54 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Последния Софиянец

    27 33 Отговор
    Най обичам на високи обороти и буталото до края.

    Коментиран от #14, #58, #59

  • 2 gost

    52 11 Отговор
    Ако е стара хонда с B-серия мотор.... някъде към 8500 е екстра!

    Коментиран от #24

  • 3 БАЙ Х@Й ‼️

    40 15 Отговор
    Нещо з новите мАтори 0.9 литра с турбо над 200'000 об/мин !
  • 4 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 5 Майстор

    29 42 Отговор
    Най-оптималния вариянт за атмосферен бензинов мотор е,до 3500оборота..Все пак зависи от конските сили,от кубатурата,от въртящия момент..Ако вземем мотор 1.2i с 75кс и го караме п магистралата Варна София с 4000оборота вероятността да прегрее е на 95%..

    Коментиран от #7, #12

  • 6 пълна тъпня

    44 5 Отговор
    Оборотите до голяма степен зависят от скортната кутия

    Коментиран от #11

  • 7 Жоро

    26 31 Отговор

    До коментар #5 от "Майстор":

    Много точен коментар,само да ти кажа че 1.2 на 4000оборота на Варна -София на100% ще прегрее...

    Коментиран от #36, #50

  • 8 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 9 хах

    41 4 Отговор

    До коментар #4 от "8955":

    То си пише за кои двигатели "конвенционален бензинов автомобил", но чукча писател не читател. Карам обикновено с 3 000 оборота, двигателя ми е на 3 00 000 и не съм "състезател".
  • 10 Геггг

    20 8 Отговор
    Трицилиндровите работят на по-високи обороти. Например 4500 об на магистралата е нормално

    Коментиран от #63

  • 11 Механик

    40 13 Отговор

    До коментар #6 от "пълна тъпня":

    Все бях чувал, че оборотите на изходният вал на "скоростната кутия" зависят от оборотите на двигателя, ама за първи път разбирам, че двигателят се влияе от оборотите на кутията.
    Мерси. Това е нов поглед върху нещата.

    Коментиран от #16, #57

  • 12 Пламен

    24 43 Отговор

    До коментар #5 от "Майстор":

    Това 1,2 си е жива прахосмукачка..Истинските мотори са от 2.0 на горе с турбо..
  • 13 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 14 👬👬👬👬👬👬👬

    8 11 Отговор

    До коментар #1 от "Последния Софиянец":

    ЗА Д.В.Г. ЛИ СТАВА ВЪПРОС,😵
  • 15 Милен

    59 5 Отговор
    Когато си купих последната кола си мислих, че 1,4 турбо е някакъв бъзика с техниката. Няколко години по-късно хората се радват на 0.9 турбо.
    Какво ли ни чака ...

    Коментиран от #22

  • 16 пълна тъпня

    16 4 Отговор

    До коментар #11 от "Механик":

    Явно си лайк!
  • 17 Добре дошли при бай Марин

    8 5 Отговор
    Сто хиляди оборота!!!!Серсеми!
  • 18 Буха ха

    90 3 Отговор

    До коментар #8 от "Механик":

    Има обороти на които двигателят “пее”, и обороти на които недоволства. Шофьорът трябва да се научи да чува това, а това не става с четене на разни статийки.
  • 19 психо

    73 5 Отговор
    Платил съм за 6000 оборота и ще ги използвам всичките!
  • 20 jap

    44 3 Отговор
    Статията е писана малко наизуст защото оптималните обороти на различните двигатели не са еднакви.Например при MERCEDES W140 V12 600SEL и HONDA CIVIC 8 TYPE R границите на оптималните обороти нямат нищо общо въпреки,че и двата модела са с бензинови двигатели.
  • 21 GTE

    48 3 Отговор
    Атмосферните бензинови, ако се карат с 2000 до 32000 оборота са икономични, но въртящият им момент и макс мощността са им между 4000 и 6000 оборота,. Там харчат, като лами. Турбо моторите може да се карат между 2000 и 3000 оборота приятно, защото там им е максималният въртящ момент, а в тези обороти не харчат много, а имат добри а динамика. Най приятно е 1800 до 2200 кубика турбомоторетка за коли до 1400 кг. Хем има динамика, хем няма голяма лакомия з агориво.

    Коментиран от #32

  • 22 Жоро

    14 32 Отговор

    До коментар #15 от "Милен":

    Личната ми кола е Хюндай i30 мотора е 1.4турбо.И мога да ти кажа,че колата се изстрелва като ракета.

    Коментиран от #23, #49

  • 23 Милен

    26 5 Отговор

    До коментар #22 от "Жоро":

    Аз също нямам нищо против моя 1.4 тсе , качен на Сеник 3. Предлага прилична динамика за това купе. Идеята ми беше, че свалят кубиците постоянно надолу и в момента Дачия Дъстър се продава с 1.0 турбо. Интересното е, че върви що годе добре. Въпросът е колко ще издържи.

    Коментиран от #37

  • 24 КОРОЛА

    12 22 Отговор

    До коментар #2 от "gost":

    Прав си витека включва на 3000 оборота и от там нататък никой не гледа оборотомера че става куршум и отвява всякакви премиум бараки

    Коментиран от #28, #29

  • 25 Джуган

    40 4 Отговор
    Интересно какви са тези “експерти”. Още по-интересно е как тези експерти ще обяснят научно защо при ниски обороти “синхронизиращата верига се разтяга много по-бързо от предписания период”. И къде да го търсим този предписан период за разтягане според експертите. Спирам, че току-виж някой експерт ми изтрие коментара.
  • 26 John Doe

    13 4 Отговор
    Газ до ламарината, да и е леко на машината!
  • 27 qwerty

    15 4 Отговор
    най ме кефят рацерите с вдигнати капаци на двигателя в края на изкачването на тунел витиня или траянови врата
  • 28 gost

    9 0 Отговор

    До коментар #24 от "КОРОЛА":

    V-tec при тези двигатели е от по спомен 5500-5800, нещо такова беше.
  • 29 Mercedes-Benz

    29 8 Отговор

    До коментар #24 от "КОРОЛА":

    Премиум бараките след 200 км/ч те убиват където тоя 1.6 ВТЕК е Лили Иванова : Глас има, душа нЕма.

    Коментиран от #31, #65

  • 30 Инженер

    33 0 Отговор
    На мотора му е най-добре където има най-висок Нм. Там работи най-ефективно и му е най-леко.
  • 31 gost

    10 1 Отговор

    До коментар #29 от "Mercedes-Benz":

    За каране по магистрала, съгласен, за каране по завои, не съм. Ма как да е , всеки да кара квото го влече.
  • 32 Прав си

    8 9 Отговор

    До коментар #21 от "GTE":

    при 32000 оборота се постига най добрата икономия...
  • 33 Turbo

    20 0 Отговор
    Всеки двг върви оптимално при тези обороти,при които въртящия момент е максимален.
  • 34 Уточнявам

    21 2 Отговор
    Всеки двигател има технически данни. Оптимален режим е около максималния въртящ момент до оборотите за максималната мощност. Всичко друго е чесане на езика
  • 35 Гост

    18 5 Отговор
    Когато бях начинаещ шофьор мога да споделя, че с опел корса 1.2 бензин, 75 к.с. София-Бургас съм я държал на 4000-4500 оборота и не прегря. Не знам как, късмет ли извадих, но 170-150 не я пуснах. Вероятно съм извадил късмет.

    Коментиран от #38

  • 36 перничанин

    22 5 Отговор

    До коментар #7 от "Жоро":

    Няма как да съм съгласен. На жена ми с Полото 1,4 75к.с минавам цялата магистрала Тракия със 130-150км/ч. като повечето време спазвам 140км/ч. На Полото 4000 оборота отговарят точно на 140км/ч. Правил съм го няколко пъти , а жена ми го "натиска" даже и повече. С Ауриса 1,33 съм го правил над 20 пъти и също не съм имал никакъв проблем. Правя едно спиране на OMV за кафе.
  • 37 перничанин

    13 1 Отговор

    До коментар #23 от "Милен":

    Надявам се да говорим за един и същ двигател Рено 1,4 с турбина 130к.с. Това нещо в този автомобил е досадна грешка. Нещо не е пресметнато както трябва. Колата е много спъната (Ауриса с 99к.с е направо самолет), а разхода, разхода бие повечето шестаци. Ползвах такова за месец и съм страшно разочарован. Софийско под 10-11 не падна, а на магистрала със 140 и климатроник твърдо 11 литра. Единственото му хубаво нещо е, че е с много място.
  • 38 перничанин

    11 0 Отговор

    До коментар #35 от "Гост":

    Напълно нормално ,не е никакъв късмет,само да те поправя Корсата 1,2 75 или 80к.с. при 4000об е със 130км/ч
  • 39 Маняк

    17 0 Отговор
    Хондата я вкарвам във витека почти всеки по няколко пъти прекъсвачи на 7500 , така вече 100 000км Никакви ядове засега.Така че това един път на 5000км ..е малко глупост

    Коментиран от #52

  • 40 Теоритик

    5 0 Отговор
    За всяко натоварване на ДВГ има различни оптимални обороти. Обикновенно те са при оборотите за минимален специфичен разход на гориво за съответното натоварване.
    За различните ДВГ конкретните обороти са различни, но се изменят по сходен начин.
  • 41 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 42 Учен

    7 1 Отговор
    Ако съдя по грамотността ви на писане за грамотността за автомбилите, то тогава...

    Коментиран от #43

  • 43 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 44 един от стадото

    7 6 Отговор
    оох колко професори само.
    В кубиците е истината
  • 45 В е л и к и я

    6 3 Отговор
    Най важно за моторите е когато навън са екстремни жеги над 35 градуса по възможност не карайте ...!
  • 46 3-Фазния

    2 13 Отговор
    Какви бензини, какви 4 хил. оборота ви гонят бе?! III-то десетилетие на 21 век сме, някой ако не знае. От 20 000 нагоре оборота само важи

    Коментиран от #51

  • 47 vasik atanasova

    8 3 Отговор
    ЗАВИСИ КАКЪВ Е ДВИГАТЕЛЯ
    ДАЛИ Е АТМОСФЕРЕН ИЛИ Е ТУРБО
    ОБОРОТИ МУ Е МАЙКАТА ИНАЧЕ НЕ ВЪРВИ
  • 48 Бай Шиле

    7 3 Отговор
    За какъв чеп ще си купя шестак на БМВ и ще го карам на 3 х.оборота?БМВ-то като включи vanosa след 4х. оборота,разбираш какво значи рекламния слоган на тази фирма.
  • 49 незнайко

    11 3 Отговор

    До коментар #22 от "Жоро":

    11 секунди по каталог до 100 ! Ако на това му казвате "изстрелване" значи не сте карали по бърза кола.
  • 50 куку руку ку

    16 0 Отговор

    До коментар #7 от "Жоро":

    Ще прегрее само ако охладителната система е калпаво проектирана.
    А колкото до оборотите, най-добре е да се поддържат около зоната на максималният въртяш момент, за масовите автомобили около 3000-3500 об/мин.
    При много ниски и високи обороти няма добро мазане. В първия случай поради ниско налягане на маслото, а във втория поради високите скорости на движение на частите в двигателя.
    На някои масла пише, че се сменят на 15000 км при работа на двигателя около 3500 оборота и на 7500 км при системна работа на двигателя над 5000 об/мин.
  • 51 незнайко

    3 0 Отговор

    До коментар #46 от "3-Фазния":

    За турбината ли става на въпрос с тези 20 000 оборота ?
  • 52 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 53 Ами то

    5 4 Отговор
    При новите бензинови мотори с роботизирани скоростни кутии или автоматици с 8 предавки рядко при нормално шофиране мотора минава над 1700 оборота, то и самия мотор е проектиран да има еднакъв въртящ момент почти във целия диапазон на обороти, а не като старите мотори - ръгни втора или трета да изпреваря и разхода 15 на сто. Моят автомобил е 1.4 150к.с DSG7 и разходът на гориво никога не е бил повече от 6 литра 100 октанов бензин.

    Коментиран от #55

  • 54 6A13TT

    2 0 Отговор
    Глупости. :) Зависи си от конкретния автомобил. Субаруто ми червената му зона започва на 7000 об., по магистралата се кара между 4 и 5, като за ускорение си го пълни до 7000.
  • 55 То ами

    2 4 Отговор

    До коментар #53 от "Ами то":

    Нещо не ти е в ред колата, аз го имам същия двигател и разходът никога не е бил повече от 4,9 на 100, обикновен бензин.

    Коментиран от #60

  • 56 Шляхтиц

    7 0 Отговор
    Всеки двигател има свои специфични характеристики обароти/въртящ момент и обороти/мощност. Например един Москвич 412 има максимален въртящ момент при 2500 об/мин и максимална мощност при 4200 об/мин. Оптималният режим на работа на двигателя е между 2500 и 4200 об/мин. При потегляне и ускоряване се вдигат оборотите не повече от 4000, а след включване на най-голямата предавка оборотите се установяват на 2500 до 3000 об/мин. На оборотомерите обикновено трите зони са оцветени примерно с жълт цвят от 0 до 2500, със зелен цвят от 2500 до 4200 и с червен цвят над 4200. Някой от големите състезатели от Ф1 беше казал: Да върти геврека всеки може. Майсторлък е да държиш оборотите на двигателя в границите максимален момент, максимална мощност и да превключваш предавките навреме.
  • 57 Jeep

    3 0 Отговор

    До коментар #11 от "Механик":

    При един и същи двг ако трябва да се движиш със 140км/ч не е едно и също да си с четиристепенна скоростна кутия и такава със 6 скорости, та да, оборотите на двг зависят от типа на ск кутия, а не от нейните обороти.
  • 58 Гост

    5 1 Отговор

    До коментар #1 от "Последния Софиянец":

    Понеже на ниски обороти буталото не отива докрая ли?
  • 59 Емил

    1 0 Отговор

    До коментар #1 от "Последния Софиянец":

    Стига с тия мечти по Мая! Вярно, че ти е изпълнила всички обещания, ама спри да се хвалиш!
  • 60 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 61 Жотев

    5 0 Отговор
    Пълни глупости са това , за вериги натоварвания ...и т.н. Пак се преписва безмозъчно от къде ли не. Един двигател е изчислен да работи в натоварвания постоянно ,както на високи,така и на ниски температури в целия диапазон на обороти. Всички работни параметри се осигуряват от системите при правилно обслужване.Показано е в червения сектор че там двигателя може да работи за кратко време(10-15 мин.).Не знам кой публикува тези глупости , но важното е че някой ги допуска да се публикуват.
  • 62 Съдията Дред

    0 3 Отговор
    То май от доста години няма атмосферни бензинки. Те обикновенно са настроени така, че при 2800 оборота на равен път да вървят с 90 кмч, при 130 кмч са на над 3500 оборота. Но пък това са ми стари спомени, отдавна карам комънрейл дизели.
  • 63 kiril

    1 2 Отговор

    До коментар #10 от "Геггг":

    140 км/ч.магистрално-3500 оборота-Ford Ecoboost 1l.
  • 64 8683

    2 1 Отговор
    Електричките нямат тоя проблем 😂
  • 65 Йоко - понко

    0 1 Отговор

    До коментар #29 от "Mercedes-Benz":

    Е къде отивате със 200 че и над 200км.ч. бе господине? По нашите родни магистрали има ограничение 140км.ч