5 Ноември, 2021 13:24 47 973 34

Струва ли си да сипвате 100-октанов бензин в колата?

  • съвети-
  • бензин-
  • а-95-
  • а-100
Струва ли си да сипвате 100-октанов бензин в колата? - 1
Снимка: Shutterstock

Най-добре е да пълните резервоара на автомобила с бензин, препоръчан от производителя. Въпреки това, специалните марки гориво, тези с разни добавки, включително и най-високооктановия бензин A-100, станаха популярни и се предлагат на всяка бензиностанция. Този вид горива са по-скъпи, но струва ли си да зареждаме стандартен автомобил, пригоден да работи с А95, с 100-октанов?

Смята се, че колкото по-високо е октановото число, толкова по-добре гори горивото. Това мнение обаче е невярно. Октановото число показва степента на устойчивост на бензина на експлозивно неконтролирано изгаряне в цилиндрите.

Реално бензинът A-100 е еволюцията на предишния 98. В допълнение, това гориво не натоварва двигателя, а също така намалява количеството вредни емисии. Тоест бензинът A-100 не е вреден за двигателя, но няма и осезаема полза от него.

Някои смятат, че има смисъл да се зареждат със 100-октанов бензин коли с малки турбо двигатели, които са предназначени стандартно за А-95. По-конкретно говорим за по-нови коли, отговарящи на стандартите Euro-5 и Euro-6.

Това мнение се основава на факта, че по-високото октаново число увеличава мощността и подобрява защитата срещу експлозивно изгаряне в цилиндрите при повишени натоварвания и до голяма степен е вярно. Всички останали автомобили обаче няма и осезаема полза от 100-октанов бензин.


Поставете оценка:
Оценка 3.5 от 48 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Кифи

    163 14 Отговор
    В България 100 октана е нормален 95 навън

    Коментиран от #2, #17

  • 2 Крали Марко

    92 7 Отговор

    До коментар #1 от "Кифи":

    Абсолютно съм съгласен.
  • 3 тони

    53 12 Отговор
    имам пасат 2.0 tsi, 280hp, сипвам му А100, защото на капачката на резервоара изрично пише да се слага А98 или по-висок
  • 4 гост

    16 75 Отговор
    Какво значи ,,.пригоден за 95..." ? Двигателя как го разпознава ? На вкус ли,на цвят ли,или на мирис? Двигателя си е за безоловен.

    Коментиран от #5, #8, #10, #16

  • 5 НевежоДърво

    74 3 Отговор

    До коментар #4 от "гост":

    невежеството ходи по хората, не по дърветата....
  • 6 Едмон Дантес

    35 18 Отговор
    Моето мнение е , че зависи от двигателя . Ако имаш кола с малък двигател 1,1 , няма нужда . Но ако автомобила е с двигател 3 литра и повече сипи му 100 октана.
  • 7 DRIVER

    54 9 Отговор
    Направо съм зашеметен !!! На темата 100 октанов бензин 90% от коментиращите тук сипват газ или нафта или най-много 95 !!!
    като зареждам странно защо никога не засичам други зареждащи 100 октана, при положение, че зареждам на Криуза, където 100-октановия е с 20-25 стИнки по-евтин от другите вериги...А като пътувам извън София не ми се коментира какви АМГ-та не смеят да сипят да сипят 95 V-power камо ли 100 октана !!!

    Коментиран от #27

  • 8 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 9 100

    82 7 Отговор
    В България има смисъл дори и колата да е за 95, защото стоте октана често са внос от Гърция или Румъния и са много по-чисти от масовия бъркоч. Не заради октаните, а заради качеството на горивото.
  • 10 Грета Тунберг

    23 5 Отговор

    До коментар #4 от "гост":

    Скъпи,ти на Теслата 95 октана бензин ли сипваш?Зареждай бързо,чакам те.
  • 11 Фончо

    38 3 Отговор
    Аз карам на газ 1.6 и сипвам и като зареждам бензин сипвам 100. И без това не карам често на бензин, по-добре когато го правя да е с хубав.
  • 12 Saguaro

    35 13 Отговор
    Някъде далече оттук преди 5 години имах висок клас 8цил американски седан.Зареждал съм където е най евтино 87 окт ,не знам на какво отговаря в България,защот харчех за гориво всеки ден 30-35$.Редовно съм ползвал добавки за гориво и имах уникален разход за около 2т кола.След време когато реших да продам колата на около 500000км при отворен капак на двигателя се чуваше само деликатно съскане.Мои приятели с коли с8 цил мотори зареждаха от най скъпите бензиностанции ,бензин с високо окт. число и трима от тях ремонтираха мотори(разпределителни валове на около 320000км).Така ,че гаранция няма,че като е по скъпо винаги е по хубаво.Приятен ден на всички.
  • 13 Gaaaas

    43 9 Отговор
    То е като дали си струва да ядеш телешко месо от 20 лева или кремвирши от 3 лева.
    Двигателите с директно впръскаве трупат нагар от нискоооктанов бензин и 100 октановия намаля този ефект.
  • 14 Капитан Америка

    36 7 Отговор
    Ако колата не е настроена да работи с високо-октанов бензин, то няма смисъл да се сипва. Пари на вятъра. Друг е въпросът че в Бг октаните въобще не отговарят.
  • 15 Джуган

    22 10 Отговор
    Колкото е по голяма степента на сгъстяване, толкова по необходимо е да сипвате високооктанов бензин. В моя случай тя е 12:1, така че задължително сипвам 100-октанов. В статията се казва че високото октаново число увеличава мощността. Всъщност е обратното, използването на по нискооктанов от предвидения бензин намалява мощността, а максималната мощност по спецификация се постига само с предвиденото октаново число или по-високо.
  • 16 Буха ха

    37 7 Отговор

    До коментар #4 от "гост":

    Норвежец, двигателят е умен, разбира колко октана му наливаш, така както ти разбираш колко волта е тока като бръкнеш с тел в контакта.
  • 17 vasik atanasova

    16 2 Отговор

    До коментар #1 от "Кифи":

    e написа моя коментар
    нека се зарежда с 95 в германия и вижте разликата от тука
  • 18 В българия

    13 3 Отговор
    Твърдо НЕ
  • 19 деко

    29 4 Отговор
    Зареди 100 октана , виж разликата в мощноста и тогава коментирай . Този бензин е с по слаби експлозивни качества , изгаря за повече време и е необходимо по голямо предварение , което в съвременните автомобили е превидено за препоръчените октани . Иначе наш 100 окт. отговаря на 95 западен . За това ще усетите по добра мощност и икономия със 100 окт.
  • 20 Сто ятагана

    35 2 Отговор
    Карам само 100 октана от мн години.Слагам и на двете си японски коли едната е 100 коня другата близо 200.Не съм имал никакви проблеми свързани с горивните системи и на двете.
  • 21 Алабала

    20 15 Отговор
    Има смисъл от 100 октановия бензин, защото на моя Лексус РХ 450 от 2017 г. в книжката за експлоатация пише, че с А95 двигателя има мощност от 303к.с, а с със 100 октана мощността е 308к.с. Освен това двигателя е по-пъргав и гори по малко.
  • 22 Лудогорец 9

    36 2 Отговор
    който е с директно впръскване да слага най-хубавите бензини защото ще бере ядове после
  • 23 Вагит Алекперов

    22 1 Отговор
    А струва си!!! Много даже си струва!
  • 24 таратанци

    17 2 Отговор
    колкото по ниско е октановото число на бензина толкова по бързо гори той . колкото повече бензин изгаряме за единица време толкова повече топлина, топлина равно на енергия и .т.н докато стигнем до мощността, но има някои условности . важно е да се знае, че високото октаново число не води директно до по висока мощност. важно е какъв е мотора, как е проектиран главно и дали има някакви доработки и т.н. важно е каква е динамичната степен на сгъстяване на двигателя, колкото по висока е тя толкова по високооктаново гориво е уместно да се ползва. динамичната степен на сгъстяване да не се бърка със степен на сгъстяване. в динамичната степен на сгъстяване са включени реалностите, като обемна и газова ефективност и др. ако някой иска да извлече максимума от мотора си няма да стане с гориво с висок октан. купувате си нитрометан и смесвате 1 към 10 и получвате нещо подобно на турбо ефект само с гориво
  • 25 √(n&Варна)

    29 1 Отговор
    Сега, написано по-просто – октановото число показва устойчивостта на бензина против самовъзпламеняване при повишаване на налягането/компресията и не трябва да се бърка с калоричността на горивото.
    Цетановото число, образно изразено, е обратно на октановото – показва способността на нафтата да се самовъзпламенява.
    От това по-кратко обяснение няма.
  • 26 Иво

    16 5 Отговор
    Един единствен път сложих 95, и колата покачи разхода с литър и полвина до два на сто!!! Отделно изгуби поне 20% от мощността си
    Вътре в двигателя какво се натрупва и вреди едно на ръка...
  • 27 перничанин

    11 4 Отговор

    До коментар #7 от "DRIVER":

    Имам Аурис на газ,винаги си зареждам 100 октанов. Забелязал съм, че 95 по-бързо старее, та заради това.
  • 28 DARK

    16 1 Отговор
    Тая статия за съжаление не е много релевантна за българия. Защото Н95 е боклук по повечето бензиностанции тук. Аз лично зареждам 95 vpower и него го пипат по някой обекти защото просто усещам разликата и в работата и в звука и в разхода между обектите на уж едно и също гориво. Та отделно си слагам една добавка на бардал. Мотора може да усети октановото число чрез детонационният датчик и да коригира ъгъла на запалване. С други думи само може да усети че е боклук но не и ако е по добър от заложените стандартни параметри за H95 примерно.
  • 29 Риналдю

    7 8 Отговор
    Само А95.Бензинджийте и без това мешат горивото с разни боклуци,да не говориме че е руско от Лукойл.Сипете 100 октанов някъде навън и после разтегайте локуми как "вървяла" каруцата с 100 октанов от Шел примерно.

    Коментиран от #31, #33

  • 30 tapanar4o

    11 3 Отговор
    Според някои тестове,извън крадливата ни държава,използването на такъв,високо октанов бензин,има смисъл при автомобили с голяма кубатура на двигателя,от 3,0 нагоре.
  • 31 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 32 ТотоЛото

    7 3 Отговор
    На мойта кола пише 98/95. Начи с предимство е по високия октан... аз за това й бухам газчица, та да не се двоумя много хехе
  • 33 Йордан

    4 1 Отговор

    До коментар #29 от "Риналдю":

    Та именно щот го мешат на мойра 21 годишна кошница с 1,6 двигател сипвам само 100 октана, че 95 я кара само да кашля и не може да потегли
  • 34 BMW

    0 1 Отговор
    Има ли смисъл от 98 да минавам на 100 за моята 335i 2013та?