В интернет има много истории за това как стар каталитичен преобразувател се е разпаднал, което е довело до повреда в автомобилния двигател. Колко реални са подобни истории, защо изобщо е необходим катализатор в колата и какви недостатъци има тази важна част? Нека се опитаме да отговорим на всички въпроси, които вълнуват шофьорите.
1. За какво служи?
Всичко е много просто. Катализатор (KN) на автомобилите е необходим за доизгаряне на най-вредните и опасни отработени газове. Всъщност единствената му цел е поне някакъв вид опазване на околната среда. В Европа автомобилите трябва да бъдат оборудвани с катализатор от 1975 година, но както добре знаем у нас това правило не важи. В основата си това е просто метална тръба с керамично покритие, инсталирана в изпускателната система на автомобила. По време на работа каталитичният преобразувател се нагрява до 800 градуса, което позволява на ауспуха да разгражда най-опасните ароматни съединения на CO2.
2. Има ли някакви реални недостатъци?
Да, има обаче, на общия фон те са незначителни. Всеки каталитичен преобразувател ще намали мощността на двигателя на автомобила. Вярно е, че спадът в конските сили е едва забележим, тъй като е 2-3%. За по-голямата част от потребителските, непрофесионални автомобили, ползите от каталитичния преобразувател са много по-големи и по-важни от мощността на мотора. Всички други проблеми с KN, включително „разпадането на керамиката“ с последващото ѝ навлизане в двигателя, са пресилени и силно преувеличени.
3. Защо не трябва да го премахваме?
Тъй като често изказваният проблем, че KN уж е способен да повреди двигателя, е пресилен. Ако нещо се случи със стария катализатор, винаги има и някаква друга причина. И най-често самият шофьор е виновен за повредата. Към днешна дата няма нито едно убедително доказателство, което да показва, че именно разпадащият се катализатор причинява повреди по двигателя . Риторичен въпрос: Как натрошената керамика от изпускателната система ще попадне в цилиндрите на двигателя?
4. Защо някой изобщо би ни посъветвал да направим тази откровена глупост?
Първо, историите на ужасите за разрушените катализатори вече се самовъзпроизвеждат и набират все повече популярност. Второ, блогърите активно ги повтарят, като използват предимно непроверена информация. На трето място (но първо по важност), премахването на катализаторите е от полза за гаражните майстори, които често участват в продажбата на катализатори, които, заради ценните метали в тях, струват прилични пари. В 9 от 10 случая премахнатият катализатор не се дава на собственика.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Разбират ви главите...
Коментиран от #3, #8, #9
12:50 12.01.2022
2 lako
Коментиран от #20
12:53 12.01.2022
3 Да де, ама
До коментар #1 от "Разбират ви главите...":
като го премахнат не ти дават 500 или 600 лева, колкото струват ценните метали в катализатора... или поне половината да ти дадат...12:54 12.01.2022
4 Мето
13:01 12.01.2022
5 Миро
Коментиран от #15
13:07 12.01.2022
6 Да бе да
Коментиран от #16
13:24 12.01.2022
7 Ръмпо
13:32 12.01.2022
8 Читател
До коментар #1 от "Разбират ви главите...":
С 250 000 км. зад гърба си на газ и с наличен катализатор, каращ и през зимата - мога да ти кажа, че пишеш глупости.Коментиран от #46
13:37 12.01.2022
9 Малко Логика
До коментар #1 от "Разбират ви главите...":
Аспухната тръба (особено близо до двигателя) се загрява до няколкостотин градуса при работа на колата. Никаква забележима влага не може да остане.14:52 12.01.2022
10 този
Коментиран от #43
15:08 12.01.2022
11 От туй само грей
15:18 12.01.2022
12 Тотал
Коментиран от #14, #25, #45
16:02 12.01.2022
13 Едмонд Дантес
Коментиран от #18
16:56 12.01.2022
14 Някойси
До коментар #12 от "Тотал":
Ами те се чистят бе умник. Като нямаш пари за смяна на катализатор не си взимай кола със заминал такъв. Или ходи пеш.17:18 12.01.2022
15 Някойси
До коментар #5 от "Миро":
Пълни глупости. Разликата в мощността е както е написано в статията 2-3%, не повече. Карал си със запушен и с премахнат такъв, затова ти се е сторило така.17:19 12.01.2022
16 Случаен
До коментар #6 от "Да бе да":
И как точно вдига разхода?Коментиран от #22
17:20 12.01.2022
17 Знаещ
Коментиран от #28
17:26 12.01.2022
18 Хайл
До коментар #13 от "Едмонд Дантес":
Купи си кон за да не замърсяваш природата...аман от пишман еколози от които нищо не зависи,все едно да кажеш на вятъра да не духа17:53 12.01.2022
19 Антонн
Много ясно че керамиката няма да влезе в двигатела,само ще запуши отвора на катализатора.
Повече от 2-3хил. оборота няма да може да вдигне колата,ако си нефелен и си караш без да усещаш че нещо се случва.Генерацията става червена кипва чайника и мотора приключи участие.
Не всички катализатори имат керамика .
На ГАЗ или Метан за какво ми е катализатора?
18:03 12.01.2022
20 Го Го
До коментар #2 от "lako":
На мен ми откраднаха 318:27 12.01.2022
21 Васик атанасова
На корейските марки и то от новите се скапва по бързо
18:42 12.01.2022
22 Да бе да
До коментар #16 от "Случаен":
Създава допълнително съпротивление за изхвърляне на изгорелите газови, а това води до допълнително сваляне на ефективността на двигателя и част от енергията му се губи напълно напразно за преодоляване на това съпротивление. Това води повишаване на разхода на гориво напълно ненужноКоментиран от #24
19:11 12.01.2022
23 Радо
Коментиран от #27
20:59 12.01.2022
24 Петър
До коментар #22 от "Да бе да":
Вземи изучи устройство на двгКоментиран от #36
21:59 12.01.2022
25 Плам
До коментар #12 от "Тотал":
Дпф или катализатора се чистят,за бензина не знам колко струва ,но аз си свалих дпф за чистене,машинно се почистват и става нов,цена -300 лв.Коментиран от #26
23:36 12.01.2022
26 Този коментар е премахнат от модератор.
27 ГРАД КОЗЛОДУЙ
До коментар #23 от "Радо":
Случва се катализатора да се самонатроши и да излезе през ауспуха.01:42 13.01.2022
28 бай Ставри
До коментар #17 от "Знаещ":
Разгледай един разпределителен вал и реши, възможно ли е, на един цилиндър, да има изпускателен и смукателен клапани, едновременно отворени. За да не се объркаш пак, невъзможно еКоментиран от #29, #42
01:46 13.01.2022
29 Знаещ
До коментар #28 от "бай Ставри":
Под отворени не се има в предвид на макс, а малко, 0,5-1,5мм, отворкоКоментиран от #30
03:34 13.01.2022
30 бай Ставри
До коментар #29 от "Знаещ":
Стой настрани от отворен капак на кола! Най опасни са полу-знаещи. Под колата може, ауспух, спирачкиКоментиран от #31, #34
03:39 13.01.2022
31 Този коментар е премахнат от модератор.
32 Знаещ
03:45 13.01.2022
33 Знаещ
03:48 13.01.2022
34 Знаещ
До коментар #30 от "бай Ставри":
Английски ли не знаеш?Коментиран от #39
03:55 13.01.2022
35 Миро
Скъпи издателю катализатор се МАХА най-вече когато е ЗАПУШЕН и колата се дави в собствените си отработени газове. Щото и той както всичко си има живот. Колите които купуваме са предимно на 500 000 или около милион км. мислите ли че чичо Ханс от Германия го е сменял никога не, като е видял цената и е пуснал за продажба.
08:02 13.01.2022
36 Смешник
До коментар #24 от "Петър":
Ти кола с задръстен катализатор не си карал май.Коментиран от #38
10:48 13.01.2022
37 Кекса
11:18 13.01.2022
38 Петър
До коментар #36 от "Смешник":
Ми да, поддържам си колата12:27 13.01.2022
39 бай Ставри
До коментар #34 от "Знаещ":
Добре съм с английския. Проверих това което ми предложи от Wikipedia, но там намерих само обяснения за начинаещи.18:18 13.01.2022
40 Гост
1. В катализаторите не се извършва никакво доизгаряне.
2. Те не са метална тръба с керамично покритие, а са метален кожух с карамично тяло, което има покритие.
3. Ауспухът не разгражда нищо.
4. Катализатора е след двигателя. Разпадналата се керамика трудно ще навлезе в него.
20:42 14.01.2022
41 Гост
20:43 14.01.2022
42 Гост
До коментар #28 от "бай Ставри":
Напротив, възможно е. Имат препокриване на фазите.20:46 14.01.2022
43 Онзи
До коментар #10 от "този":
Катализатор се слага на изпускателната система, в такъв случай обясни на неуките как този прах ще се засмуче в главата. За толкова години с катализатор близо до изпускателния колектор, как още не съм си прецакал колата, при положение че вече се чува как се е раздробил в кожуха си.20:41 15.01.2022
44 Този коментар е премахнат от модератор.
45 6666
До коментар #12 от "Тотал":
Перфектно им го обясни. Дано са те разбрали.14:01 21.01.2022
46 Някой
До коментар #8 от "Читател":
Аз лично съм свалил поне 10 катализатора и дпф филтри които са били стопени и тотално запушени.Колата не се мести от тапата в горепосочените,така че шантаж няма.22:57 23.01.2022
47 Чудомир
Едвам хванали тройка по физика, а ми се плюнчите за съпротивление и прочее.
Ходите яжте мас и на топло под родопското одеало, михлюзи!
16:42 24.01.2022
48 Радо Станчев
Коментиран от #49
11:16 08.03.2022
49 Мммммм, дааааа
До коментар #48 от "Радо Станчев":
Трябвало е втория път да отидеш с една здрава тояга.15:27 16.07.2023