Вероятно, дори и в най-лошия сън, не сте си представяли ситуация, в която спирачките на колата отказват. Всички шофьори искрено искат да вярват, че този проблем няма да ги засегне. Това обаче е една съвсем реална картина от живота, в която всеки, дори и най-опитният шофьор, може да попадне. Но какво да направите, ако спирачките изведнъж се повредят и как да спасите не само себе си и пътниците в колата, но и другите участници в движението?
Какво да направите секунда след откриване на неизправността
Трябва да действате много бързо. Веднага щом разберете, че спирачките вече ги няма, трябва незабавно да уведомите всички околни участници в движението, че автомобилът ви е станал опасен.
Първата стъпка е да включите сигнала за аварийно спиране, така че превозните средства зад и пред вас да са потенциално подготвени за неочакваното. Напълно възможно е шофьорите наоколо да не разберат какво се случва и за да им помогнете, е важно да сигнализирате.
В същото време е необходимо да принудите моментално всички пътници да закопчаят предпазните си колани, тъй като вероятността от сблъсък с други автомобили или преобръщане е много голяма. А за да получи сериозни наранявания, пътник без колан се нуждае само от скорост 30 км/ч.
Едновременно с предишните действия водачът трябва да оцени ситуацията и да разбере какво да направи за бързо аварийно спиране на автомобила. Е, ако проблемът се случи по нанагорнище, тогава ще бъде достатъчно да дръпнете ръчната спирачка (плавно) и да изчакате автомобилът да спре напълно.
Но ако проблемът е възникнал при спускане, препоръчително е незабавно да намерите най-близката мантинела, тъй като нито ръчната спирачка, нито по-ниската предавка няма да могат напълно да спрат колата при силно ускорение.
Въпреки че първо ще трябва да опитате именно с ръчна спирачка и на скорост, и чак когато скоростта се забави да прибегнете до сблъсък с мантинела. Изчакайте колата да намали скоростта и бавно започнете да приближавате към мантинелата странично. Силата на триене в този случай ще работи не по-лошо от работната спирачки и дори смачканите ламарини не трябва да ви притесняват, защото това е най-добрият възможен резултат.
Всъщност има напълно работеща схема за действията на водача при отказ на спирачката при нормални условия. Важно е да следвате ясно инструкциите и да разберете, че бордюрът или мантинелата са по-добрият вариант от челна среща с камион, например.
Нека разгледаме схемата по-подробно:
Причината за повреда на спирачката може да бъде ниско ниво на спирачна течност. Ето защо, ако колата не спре, когато натиснете педала на спирачката, освободете спирачката и натиснете отново, и така, докато останалата течност се изпомпва през системата. Като правило, след две или три напомпвания на педала, спирачките би следвало да се върнат към работните си параметри.
Друга причина, поради която колата може да откаже да намали скоростта, е чужд предмет, който е попаднал под педала на спирачката. Най-често такива предмети са пластмасови бутилки, които лесно се търкалят на най-неподходящите места. Внимателно извадете бутилката с левия си крак и натиснете педала на спирачката. И никога не съхранявайте предмети, които могат да се търкалят свободно из салона на автомобила в областта на шофьорската седалка - това е изпълнено с рискове.
Спукан спирачен маркуч - това е ситуацията, когато вече не е възможно да се върнат спирачките в работно състояние. Основният симптом на това явление е напълно неработещ спирачен педал. За да забавите автомобил, който е загубил основната си спирачна система, можете да включите на по-ниска предавка, а при автомобили с автоматична скоростна кутия да използвате ръчната спирачка. Ако условията на движението позволяват, разклатете автомобила надясно и наляво възможно най-широко. Инерцията на скоростта ще намалее и колата ще започне забележимо да намалява.
Какво да НЕ правите, ако спирачките откажат
Преди всичко, не се паникьосвайте. Най-малкото имате три възможности за ефективно спиране на автомобила и всяка паника ще увеличи времето за вземане на решение, което може да бъде смъртоносно.
Не покривайте лицето си с ръце и не викайте никого за помощ. В тази ситуация оставате сами с проблема и колкото по-рано се вземе правилното решение, толкова по-бързо колата ще се забави безболезнено както за водача, така и за всички околни участници в движението.
Не трябва незабавно да спирате с висока скорост встрани от пътя. Ако изведнъж почувствате, че спирачките не работят и прибегнете до директно излизане от пътя и удар с мантинелата, това може да доведе до преобръщане на автомобила, нараняване или дори смърт.
Ако пътят е гладък и чист, вие сте късметлия - имате достатъчно време да съберете мислите си и да вземете правилното решение. Най-добрият вариант тук е да забавите със скоростната кутия и с ръчната спирачка, след което можете спокойно да извикате пътна помощ.
В никакъв случай не влизайте в насрещната лента! Ако сблъсъкът не може да бъде избегнат, по-добре е да се ударите в колата отпред. Така общата скорост при сблъсък на две движещи се в една посока коли ще бъде минимална - от 10 до 30 км/ч. Тръгвайки в отсрещната лента, рискувате да получите сила на челен удар от 150 до 200 км/ч, което във всеки случай ще завърши зле.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 gost
14:10 03.05.2022
2 zeus
Коментиран от #15, #26, #29
14:11 03.05.2022
3 Чук и Гек
14:13 03.05.2022
4 щурчо
14:18 03.05.2022
5 Алф
Коментиран от #7
14:18 03.05.2022
6 САП
Ако е възможно смъкнете предавките надолу(тогава двигателя ще забави колата).
Това с мантинелата не бих го пробвал за спиране докато колата не падне под 30км/ч. В него има твърде много неизвестни. Примерно в, какво състояние е мантинелата.
С ръчната спирачка също трябва да се внимава(има технически решения при нея, които са способни да ви обърнат по таван).
Коментиран от #32
14:23 03.05.2022
7 Кочо
До коментар #5 от "Алф":
Ти си опасен за трафика! Играеш си с участниците в движението и ги застрашаваш! А на годишен технически преглед когато ти поискат да демонстрираш спирачи и стоп - светлини, пак ли действаш чрез скоростите! Някой ще те лепне отзад като Милен и тогава ще разбереш каква опасност си за НАП!Коментиран от #23
14:24 03.05.2022
8 Блез Паскал
Ако има проблем със синхронизатора на скоростната кутия, може да се използва двоен амбреаж и по-висока междинна газ....
И след това може да включите ръчната спирачка!
Ако с висока скорост се включи ръчната спирачка, ефекта е обратен!
Коментиран от #9
14:24 03.05.2022
9 мале-мале
До коментар #8 от "Блез Паскал":
Ако се спускаш по надолнище нищо от това което си написал няма да ти помогне.Коментиран от #14
14:28 03.05.2022
10 НЕВЕРОЯТНО НО ФАКТ☝
14:28 03.05.2022
11 Студопор
14:34 03.05.2022
12 Малумниците от германия
14:35 03.05.2022
13 Сърп и чук
Коментиран от #17
14:38 03.05.2022
14 САП
До коментар #9 от "мале-мале":
Кое по точно няма да помогне?Смъкване на предавките ли?
Ако караш по надолнище със скорост при която двигателя не може да те спре ти не си водач на МПС, а ниско летящо камикадзе.
Основното правило е слизаш на предавката на която се качваш или по-ниска.
14:55 03.05.2022
15 факт
До коментар #2 от "zeus":
Глупости говориш - именно скоростта на автомобила прави така ,че масата му неимоверно много да нараства и именно тази огромна маса с увеличена многократно сила те връхлита убивайки те ! Тоест ако се удариш в спрял автомобил шанса да оцелееш е многократно по голям отколкото в челен удар с движещ се !Коментиран от #21, #27
14:58 03.05.2022
16 Мамул
15:01 03.05.2022
17 Да да
До коментар #13 от "Сърп и чук":
Това е едно добро решение, непреходно във времето! Тук определяща е рошавостта на тиквата и силата на крещяне. Колкото повече, толкова повече! Така другите участници в движението ще се на...рат в гащите, а не вие!15:03 03.05.2022
18 Антон
15:13 03.05.2022
19 Митьо
15:19 03.05.2022
20 ттт
15:24 03.05.2022
21 Дсса
До коментар #15 от "факт":
Не масата, а количеството на движение.15:27 03.05.2022
22 Иван
Връщате скоростите 1 по 1 до 1ва, държите съединителя и гасите двигателя, след това включвате 1ва и плавно отпускате съединителя за да спре г\д плавно. Ако не разполагатен с това време, намаляте колкото може и избирате по-малкото зло.
15:30 03.05.2022
23 Стършел
До коментар #7 от "Кочо":
Предполагам, че колегата иска да каже, че когато виждашсфетофара в далечината да свети червено,няма нужда да даваш газ, а да отнемеш газта и плавно да стигнеш до него. Много неразумно и скъпо е да даваш газ и на 10-20 метра преди сфетофара да удряш спирачка защото свети червено!
15:44 03.05.2022
24 шопендар
16:07 03.05.2022
25 всички са писали глупости
две леви ръце ще спрете почти толкова бързо колкото и с крачната спирачка без да
се завъртите.😁
Коментиран от #31
16:15 03.05.2022
26 ДЪЛБОКО ВИЖДАЩ
До коментар #2 от "zeus":
ОткДъЯЯ ви намират такива ,бее.......Гоооуууеми ееексперти се извъдихте бре....по добре пишете как се правят деееца по ЕЕкспертному без изкуственно осеменяване,АА??Там вий силата......Нов закон откри във физиката!16:21 03.05.2022
27 Добруджанец
До коментар #15 от "факт":
Даааа видяхме един който спря в Милен Цветков.17:27 03.05.2022
28 бравос
09:30 04.05.2022
29 Тестващия
До коментар #2 от "zeus":
Абсолютно вярно! Тези, дето са ти нацъкали минус очевидно хал хабер си нямат от физика. То дори мит бъстърс го бяха онагледили с клип. Общо взето е все тая дали ще спреш в стена с 60 или ще се удариш челно в друг с 60. И за да го докажат имаше удар със 120 и пораженията бяха много по-големи. Но като сме неуки цъкаме минуси.. Поздрави!Коментиран от #36
10:18 04.05.2022
30 Боре
13:33 04.05.2022
31 САП
До коментар #25 от "всички са писали глупости":
Спиране с ръчната особено с тия дето са с копче. Пробвай най-много да се претрепеш.Пробвай да спреш с ръчна някой от тия автомобили дето ръчната им с отделен барабан някъде между диференциала и скоростната кутия(не знам кой го е измислил). Колата почва да играе кючек.
14:41 04.05.2022
32 Жоро
До коментар #6 от "САП":
Знаеш ли каква е разликата между ръчна с ръчка и електрическа ръчна?И двете блокират задният мост, но втората комуникира със сензорите на ABS и е предвидена да се ползва в такава ситуация.
Коментиран от #33
22:24 04.05.2022
33 САП
До коментар #32 от "Жоро":
Не на всякъде електрически ръчна комуникира с ABS. Срещал съм смотаното изпълнение на ел. ръчна със собствен отделен спирачен барабан(азиатски), а това става само да паркираш.В случая нямах пред вид ел. ръчни, а обикновени ръчни с отделен барабан само за тях.
В доста модели особено тези с дискове на задните колела за задействане от ръчна се ползва маслото, което е в спирачните цилиндри и при изтичане на маслото оставаш и без ръчна. При тях съществува възможност при липса на масло да сработи спирачката само на едното колело и тогава става.....
Коментиран от #35
05:59 05.05.2022
34 Гочето
07:24 05.05.2022
35 Монтоя
До коментар #33 от "САП":
Хидавлични ръчни спирачки са само на дрифтачките и на врц колите. Ръчната спирачка дали с жило или електрическа НЕ използва хидравличната течност в апарата. Всичко е механично благодарение на един червях вътре в буталото и механизъм който го избутва, дали лост на ръчната с жило или навиване на електромотора на електрическата, всичко е механично и отделно от хидравличната спирачна система.И да кажа, че и при скъсан спирачен маркуч има начин да се спре със спирачката, поради тази причина помпите са направени на два кръга и в две от колелата остава спирачна течност с която да се спре. Да, спирането няма да е както при изправна система а с пропадащ педал но колата ще спре.
08:07 09.05.2022
36 Вишу физическо убразование
До коментар #29 от "Тестващия":
Блог-бастърите са си цел университет ,мдам....не са неразбираеми като учебници,упражнения,лекции и.н. по механика .Даже и астрономите от тия клипове се учат13:57 21.11.2023