Last news in Fakti

3 Май, 2022 14:01 18 725 36

Какво да направите (и какво да НЕ правите) ако спирачките откажат в движение

  • съвети-
  • спирачки-
  • повреда
Какво да направите (и какво да НЕ правите) ако спирачките откажат в движение - 1

Вероятно, дори и в най-лошия сън, не сте си представяли ситуация, в която спирачките на колата отказват. Всички шофьори искрено искат да вярват, че този проблем няма да ги засегне. Това обаче е една съвсем реална картина от живота, в която всеки, дори и най-опитният шофьор, може да попадне. Но какво да направите, ако спирачките изведнъж се повредят и как да спасите не само себе си и пътниците в колата, но и другите участници в движението?

Какво да направите секунда след откриване на неизправността

Трябва да действате много бързо. Веднага щом разберете, че спирачките вече ги няма, трябва незабавно да уведомите всички околни участници в движението, че автомобилът ви е станал опасен.

Първата стъпка е да включите сигнала за аварийно спиране, така че превозните средства зад и пред вас да са потенциално подготвени за неочакваното. Напълно възможно е шофьорите наоколо да не разберат какво се случва и за да им помогнете, е важно да сигнализирате.

В същото време е необходимо да принудите моментално всички пътници да закопчаят предпазните си колани, тъй като вероятността от сблъсък с други автомобили или преобръщане е много голяма. А за да получи сериозни наранявания, пътник без колан се нуждае само от скорост 30 км/ч.

Едновременно с предишните действия водачът трябва да оцени ситуацията и да разбере какво да направи за бързо аварийно спиране на автомобила. Е, ако проблемът се случи по нанагорнище, тогава ще бъде достатъчно да дръпнете ръчната спирачка (плавно) и да изчакате автомобилът да спре напълно.

Какво да направите (и какво да НЕ правите) ако спирачките откажат в движение

Но ако проблемът е възникнал при спускане, препоръчително е незабавно да намерите най-близката мантинела, тъй като нито ръчната спирачка, нито по-ниската предавка няма да могат напълно да спрат колата при силно ускорение.

Въпреки че първо ще трябва да опитате именно с ръчна спирачка и на скорост, и чак когато скоростта се забави да прибегнете до сблъсък с мантинела. Изчакайте колата да намали скоростта и бавно започнете да приближавате към мантинелата странично. Силата на триене в този случай ще работи не по-лошо от работната спирачки и дори смачканите ламарини не трябва да ви притесняват, защото това е най-добрият възможен резултат.

Всъщност има напълно работеща схема за действията на водача при отказ на спирачката при нормални условия. Важно е да следвате ясно инструкциите и да разберете, че бордюрът или мантинелата са по-добрият вариант от челна среща с камион, например.

Нека разгледаме схемата по-подробно:

Причината за повреда на спирачката може да бъде ниско ниво на спирачна течност. Ето защо, ако колата не спре, когато натиснете педала на спирачката, освободете спирачката и натиснете отново, и така, докато останалата течност се изпомпва през системата. Като правило, след две или три напомпвания на педала, спирачките би следвало да се върнат към работните си параметри.

Друга причина, поради която колата може да откаже да намали скоростта, е чужд предмет, който е попаднал под педала на спирачката. Най-често такива предмети са пластмасови бутилки, които лесно се търкалят на най-неподходящите места. Внимателно извадете бутилката с левия си крак и натиснете педала на спирачката. И никога не съхранявайте предмети, които могат да се търкалят свободно из салона на автомобила в областта на шофьорската седалка - това е изпълнено с рискове.

Какво да направите (и какво да НЕ правите) ако спирачките откажат в движение

Спукан спирачен маркуч - това е ситуацията, когато вече не е възможно да се върнат спирачките в работно състояние. Основният симптом на това явление е напълно неработещ спирачен педал. За да забавите автомобил, който е загубил основната си спирачна система, можете да включите на по-ниска предавка, а при автомобили с автоматична скоростна кутия да използвате ръчната спирачка. Ако условията на движението позволяват, разклатете автомобила надясно и наляво възможно най-широко. Инерцията на скоростта ще намалее и колата ще започне забележимо да намалява.

Какво да НЕ правите, ако спирачките откажат

Преди всичко, не се паникьосвайте. Най-малкото имате три възможности за ефективно спиране на автомобила и всяка паника ще увеличи времето за вземане на решение, което може да бъде смъртоносно.

Не покривайте лицето си с ръце и не викайте никого за помощ. В тази ситуация оставате сами с проблема и колкото по-рано се вземе правилното решение, толкова по-бързо колата ще се забави безболезнено както за водача, така и за всички околни участници в движението.

Не трябва незабавно да спирате с висока скорост встрани от пътя. Ако изведнъж почувствате, че спирачките не работят и прибегнете до директно излизане от пътя и удар с мантинелата, това може да доведе до преобръщане на автомобила, нараняване или дори смърт.

Ако пътят е гладък и чист, вие сте късметлия - имате достатъчно време да съберете мислите си и да вземете правилното решение. Най-добрият вариант тук е да забавите със скоростната кутия и с ръчната спирачка, след което можете спокойно да извикате пътна помощ.

В никакъв случай не влизайте в насрещната лента! Ако сблъсъкът не може да бъде избегнат, по-добре е да се ударите в колата отпред. Така общата скорост при сблъсък на две движещи се в една посока коли ще бъде минимална - от 10 до 30 км/ч. Тръгвайки в отсрещната лента, рискувате да получите сила на челен удар от 150 до 200 км/ч, което във всеки случай ще завърши зле.


Поставете оценка:
Оценка 4.2 от 57 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 gost

    21 22 Отговор
    Пускате волана, затваряте очите и започвате да крещите! Винаги помага.
  • 2 zeus

    7 50 Отговор
    Сам за сведение, при челен сблъсък скоростите не се сумират, тъй като енергията се поглъща и от двата автомобила. Грубо казано, да се ударят два автомобила, всеки със скорост да кажем 60 километра в час е горе-долу като да се ударите сами в неподвижна преграда със същата скорост.

    Коментиран от #15, #26, #29

  • 3 Чук и Гек

    17 3 Отговор
    Дяба - даба - диби - дууууууу! Запалиха ми се петите!
  • 4 щурчо

    6 12 Отговор
    Гледате къде има покрай пътя някое по дебело дърво и направо в него,спирате на 100%.
  • 5 Алф

    20 10 Отговор
    Аз почти не използвам спирачки, спирам едно 80 - 90 процента със скоростната кутия и така хем пестя гориво, хем дразня джигитите 👉🤩👈👌

    Коментиран от #7

  • 6 САП

    44 1 Отговор
    Първо махате крака от педала на газта(отнемате газта).
    Ако е възможно смъкнете предавките надолу(тогава двигателя ще забави колата).
    Това с мантинелата не бих го пробвал за спиране докато колата не падне под 30км/ч. В него има твърде много неизвестни. Примерно в, какво състояние е мантинелата.

    С ръчната спирачка също трябва да се внимава(има технически решения при нея, които са способни да ви обърнат по таван).

    Коментиран от #32

  • 7 Кочо

    14 22 Отговор

    До коментар #5 от "Алф":

    Ти си опасен за трафика! Играеш си с участниците в движението и ги застрашаваш! А на годишен технически преглед когато ти поискат да демонстрираш спирачи и стоп - светлини, пак ли действаш чрез скоростите! Някой ще те лепне отзад като Милен и тогава ще разбереш каква опасност си за НАП!

    Коментиран от #23

  • 8 Блез Паскал

    36 3 Отговор
    Първото действие, което трябва да предприемете, като изключите всичките Простотии, който са написали от "факти" е да започнете веднага да намаляте скоростта на автомобила със спирачният ефект на двигателя чрез превключване на по-ниска предавка.
    Ако има проблем със синхронизатора на скоростната кутия, може да се използва двоен амбреаж и по-висока междинна газ....
    И след това може да включите ръчната спирачка!
    Ако с висока скорост се включи ръчната спирачка, ефекта е обратен!

    Коментиран от #9

  • 9 мале-мале

    6 9 Отговор

    До коментар #8 от "Блез Паскал":

    Ако се спускаш по надолнище нищо от това което си написал няма да ти помогне.

    Коментиран от #14

  • 10 НЕВЕРОЯТНО НО ФАКТ☝

    6 3 Отговор
    АКО НЯМАТЕ СПИРАЧКИ НЯМА ДА ИМАТЕ ВЪЗМОЖНОСТ ДА ОПИШЕТЕ УСЕЩАНЕТО😱
  • 11 Студопор

    22 0 Отговор
    Никъде не се спомена да се махне крака от газта... 😁 Струва си да се спомене за младите шофьори. Умишлено казвам "младите", а не "неопитните"...
  • 12 Малумниците от германия

    9 11 Отговор
    Случвало ми се е 5 пъти без спирачки заради малумниците от бош с подкрепата на мерцедес СБЦ. Тайната е просто да изгасиш колата друг начин няма за спиране
  • 13 Сърп и чук

    29 3 Отговор
    Старите шофьори едно време имаха помощник шофьори и кондуктори, лепяха гуми по пътищата а при такъв проблем помощника показваше рошавата си тиква през люка и крещеше - Варда-аааааааа!

    Коментиран от #17

  • 14 САП

    33 0 Отговор

    До коментар #9 от "мале-мале":

    Кое по точно няма да помогне?
    Смъкване на предавките ли?
    Ако караш по надолнище със скорост при която двигателя не може да те спре ти не си водач на МПС, а ниско летящо камикадзе.
    Основното правило е слизаш на предавката на която се качваш или по-ниска.
  • 15 факт

    33 2 Отговор

    До коментар #2 от "zeus":

    Глупости говориш - именно скоростта на автомобила прави така ,че масата му неимоверно много да нараства и именно тази огромна маса с увеличена многократно сила те връхлита убивайки те ! Тоест ако се удариш в спрял автомобил шанса да оцелееш е многократно по голям отколкото в челен удар с движещ се !

    Коментиран от #21, #27

  • 16 Мамул

    8 10 Отговор
    Лесно се намаля, стига да прежалиш скоростната кутия. От четвърта на първа и ако не падне двигателя ще спре.
  • 17 Да да

    12 2 Отговор

    До коментар #13 от "Сърп и чук":

    Това е едно добро решение, непреходно във времето! Тук определяща е рошавостта на тиквата и силата на крещяне. Колкото повече, толкова повече! Така другите участници в движението ще се на...рат в гащите, а не вие!
  • 18 Антон

    27 3 Отговор
    С тия модерни автоматици и електрически ръчни спирачки става мазало. Като усетиш, че нямаш спирачки правиш същото, което се прави когато ловец срещне мечка в гората и му засече пушката - мажеш се с лаNна ...
  • 19 Митьо

    30 2 Отговор
    В общият случай - глупости! Ще търся мантинели. А котва да пусна? Без спирачки съм карал по 50-60 километра, докато се прибера, през три села и два града. Дизел с ръчна кутия е без проблем. Да му мислят автоматиците.
  • 20 ттт

    14 4 Отговор
    Пет леки коли съм имал досега. Дръпването на ръчната спирачка в движение винаги ми е карало автомобилът да поднесе. Така, че отпада! Понижаване на предавките, колкото може и се молете, да сте с ръчна скоростна кутия. Въобще на функционалното състояние на колата трябва да обръщате много сериозно внимание, ако сте с автоматик - два пъти по-много сериозно. Най-важните системи за безопасност са кормилна, спирачна, чистачки и измиване на стъклата, осветителна. Двигателят е скъп, но не толкова важен.
  • 21 Дсса

    4 3 Отговор

    До коментар #15 от "факт":

    Не масата, а количеството на движение.
  • 22 Иван

    17 0 Отговор
    Ами ако няма ръчна? :D
    Връщате скоростите 1 по 1 до 1ва, държите съединителя и гасите двигателя, след това включвате 1ва и плавно отпускате съединителя за да спре г\д плавно. Ако не разполагатен с това време, намаляте колкото може и избирате по-малкото зло.
  • 23 Стършел

    22 1 Отговор

    До коментар #7 от "Кочо":

    Предполагам, че колегата иска да каже, че когато виждаш
    сфетофара в далечината да свети червено,няма нужда да даваш газ, а да отнемеш газта и плавно да стигнеш до него. Много неразумно и скъпо е да даваш газ и на 10-20 метра преди сфетофара да удряш спирачка защото свети червено!
  • 24 шопендар

    17 0 Отговор
    КОЛКОТО КОМЕНТАРИ,ТОЛКОВА ИДЕИ,ВСЕКИ СЛУЧАЙ Е УНИКАЛЕН,бай бабо да не ми се случва,но на мен се случи,с бус с 3 тона тегло,блокирал двигател слизайки от петрохан,спирачките прегряха,енерцията се увеличаваше,изкъртих скоростите,и отворихме вратите готови за скачане,но там няма особен избор ,Е оцеляхме,живи сме.извод,най важно е да не загубиш самообладания/бог изобщо не се появи/и да не пропуснеш подходящият момент за действия.
  • 25 всички са писали глупости

    11 9 Отговор
    Най-бързо се спира като дадеш на задна и гас до дупка но трябва да сте с анцуг адидас и чехли или плетени обувки.😁И яко чалгия🎺😜.Майтапа на страна най-бързо се спира с ръчната дръжте бутона натиснат постоянно и много леко с пиниз дърпате и връщате като не позволявате колелата да се блокират и така докато намалите доста и под 40км.можете да дръпните ръчната до край за да блокира колелата ако искате.Един вид ръчен абс.Ако си познавате колата и не сте с
    две леви ръце ще спрете почти толкова бързо колкото и с крачната спирачка без да
    се завъртите.😁

    Коментиран от #31

  • 26 ДЪЛБОКО ВИЖДАЩ

    4 3 Отговор

    До коментар #2 от "zeus":

    ОткДъЯЯ ви намират такива ,бее.......Гоооуууеми ееексперти се извъдихте бре....по добре пишете как се правят деееца по ЕЕкспертному без изкуственно осеменяване,АА??Там вий силата......Нов закон откри във физиката!
  • 27 Добруджанец

    10 0 Отговор

    До коментар #15 от "факт":

    Даааа видяхме един който спря в Милен Цветков.
  • 28 бравос

    6 3 Отговор
    По-неграмотна статия отдавна не бях чел.Авторът явно се е нагледал на екшъни с отрязани маркучи,но хабер няма как работи спирачната система на по-съвременните автомобили.Единствения вариант за отказ на спирачки е прегряване при целенасочена идиотска експлоатация и то временно.Да не говорим,че на таблото има поне 3 индикации за повреда.
  • 29 Тестващия

    4 10 Отговор

    До коментар #2 от "zeus":

    Абсолютно вярно! Тези, дето са ти нацъкали минус очевидно хал хабер си нямат от физика. То дори мит бъстърс го бяха онагледили с клип. Общо взето е все тая дали ще спреш в стена с 60 или ще се удариш челно в друг с 60. И за да го докажат имаше удар със 120 и пораженията бяха много по-големи. Но като сме неуки цъкаме минуси.. Поздрави!

    Коментиран от #36

  • 30 Боре

    5 1 Отговор
    Значи аз и един авер един път така нашпорихме коня в махалата, че не искаше да спре. Дърпах юздите, крещях тпруууууу, а той като изоглавен. И на един завой скочихме от каруцата. И добре, защото се преобърна и се разби на трески. Така че, откажат ли ми спирачките - скачам.
  • 31 САП

    2 2 Отговор

    До коментар #25 от "всички са писали глупости":

    Спиране с ръчната особено с тия дето са с копче. Пробвай най-много да се претрепеш.
    Пробвай да спреш с ръчна някой от тия автомобили дето ръчната им с отделен барабан някъде между диференциала и скоростната кутия(не знам кой го е измислил). Колата почва да играе кючек.
  • 32 Жоро

    2 2 Отговор

    До коментар #6 от "САП":

    Знаеш ли каква е разликата между ръчна с ръчка и електрическа ръчна?
    И двете блокират задният мост, но втората комуникира със сензорите на ABS и е предвидена да се ползва в такава ситуация.

    Коментиран от #33

  • 33 САП

    3 0 Отговор

    До коментар #32 от "Жоро":

    Не на всякъде електрически ръчна комуникира с ABS. Срещал съм смотаното изпълнение на ел. ръчна със собствен отделен спирачен барабан(азиатски), а това става само да паркираш.
    В случая нямах пред вид ел. ръчни, а обикновени ръчни с отделен барабан само за тях.
    В доста модели особено тези с дискове на задните колела за задействане от ръчна се ползва маслото, което е в спирачните цилиндри и при изтичане на маслото оставаш и без ръчна. При тях съществува възможност при липса на масло да сработи спирачката само на едното колело и тогава става.....

    Коментиран от #35

  • 34 Гочето

    0 1 Отговор
    Скоро не бях чел нещо свестно и поучително.
  • 35 Монтоя

    5 0 Отговор

    До коментар #33 от "САП":

    Хидавлични ръчни спирачки са само на дрифтачките и на врц колите. Ръчната спирачка дали с жило или електрическа НЕ използва хидравличната течност в апарата. Всичко е механично благодарение на един червях вътре в буталото и механизъм който го избутва, дали лост на ръчната с жило или навиване на електромотора на електрическата, всичко е механично и отделно от хидравличната спирачна система.

    И да кажа, че и при скъсан спирачен маркуч има начин да се спре със спирачката, поради тази причина помпите са направени на два кръга и в две от колелата остава спирачна течност с която да се спре. Да, спирането няма да е както при изправна система а с пропадащ педал но колата ще спре.
  • 36 Вишу физическо убразование

    0 0 Отговор

    До коментар #29 от "Тестващия":

    Блог-бастърите са си цел университет ,мдам....не са неразбираеми като учебници,упражнения,лекции и.н. по механика .Даже и астрономите от тия клипове се учат