За да може двигателят на автомобила да се загрее по-бързо, а също и да се охлажда ефективно, е изобретено едно просто устройство, наречено „термостат“. Основната му функция е да спира притока на антифриз към радиатора, докато двигателят достигне работна температура. Естествено, и термостатът, както всички други възли и агрегати по колата, има може да се повреди, в резултат на което, вместо малък кръг, течността в системата преминава през големия и обратното. Сега ви разказваме как самостоятелно да определите в отворено или в затворено положение е блокирал термостата.
Освен бързото загряване, добрият термостат в колата ви спестява гориво и намалява износването на двигателя. Работата е там, че когато антифризът е студен, термостатът блокира достъпа му до радиатора или, с други думи, до голямата циркулационна верига и кара течността да тече само около двигателя.
По този начин охлаждащата течност се загрява по-бързо и следователно двигателят изразходва по-малко енергия за собствено загряване и достигане на работния температурен диапазон. Когато температурата на двигателя е достатъчна за правилна и безопасна работа, термостатът отваря достъп до големи кръг, която включва охлаждащия радиатор. По този начин се поддържа работната температура на захранващия блок.
Като устройство термостатът е доста прост в своята функционалност. Не се нуждае от мощност, за да работи, защото всичко се основава на физика. Основната работна единица на термостата е цилиндър с топче восъкоподобна смес вътре. Когато восъкът се разтопи, а това се случва при 82 градуса по Целзий, той естествено се разширява и изтласква щифта от цилиндъра, което отваря клапана. Съответно, когато клапанът е отворен, антифризът тече по голяма верига през радиатора.
Ако машината е стояла и е имала време да се охлади, восъкът, свивайки се, се втвърдява, дърпайки щифта с него. И ако в този момент двигателят се стартира, тогава охлаждащата течност отново ще тече по малкия кръг до достигане на необходимата температура. И, разбира се, термостатът не е вечен и има тенденция да се поврежда - той просто се блокира в една от позициите. Какво се случва тогава?
Ако клапанът на термостата е заседнал в затворено положение, двигателят със сигурност ще започне да загрява. Освен това начинът на движение няма да е важен. През лятото това се случва доста бързо. И дори при минусови температури антифризът просто няма да се охлади, ще се нагрее до критична температура и ще търси изходни точки. Като цяло, ако пренебрегнете този проблем, бързо можете да стигнете до ремонт на двигателя.
Ако термостатът е заседнал, но не напълно, тогава двигателят може да загрее, но течността няма да заври. Въпреки това част от него ще влезе в голяма верига, носейки със себе си животворната прохлада. Но това все още не е достатъчно и проблемът трябва да бъде решен.
Но ако клапанът на термостата е напълно отворен или наполовина отворен (както се случва в повечето случаи при такава повреда), тогава започват проблеми от различно естество. При студено време процесът на загряване на двигателя се увеличава значително. Температурата на двигател с отворен термостат няма да се повиши дори през лятото. Двигателят ще работи в по-ниския диапазон на работна температура, което също не е добре. Парното в салона също работи слабо.
Най-лесният начин да определите дали термостатът работи и в какво положение е заседнал е с докосване. Само трябва да докоснете не самия термостат, а тръбите, водещи към радиатора - горни и долни. Първо стартирате двигателя и след това отваряте капака.
Трябва внимателно да докосвате маркучите, в един момент те могат да бъдат много горещи. Преди всичко докосваме долната радиаторна тръба. Ако започне да се загрява почти веднага, то това означава, че термостатът е фиксиран в отворено състояние. Тоест охлаждащата течност тече по голяма верига и ще чакате дълго време, докато двигателят се загрее. Помните ли как термостатът работи правилно? Точно така, така че долната тръба трябва да се нагрява само когато двигателят е загрят до работна температура. Можете да карате в такава ситуация, но ако това се случи през зимата, е некомфортно.
Ако термостатът е затворен и не иска да се отвори, тогава тръбите ще бъдат студени и при горещ двигател. Преди двигателят да прегрее, имате малко време да помислите дали сте готови да пожертвате двигателя и сериозните ремонти със същата сериозна финансова инвестиция и да потеглите, или е по-добре да похарчите минималната сума пари и малко време за да сменете термостата и да дишате спокойно следващите няколко години. Сигурни сме, че мнозинството от вас ще изберат второто.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 zeus
11:38 06.02.2022
2 Психо от Курило
Коментиран от #3
11:43 06.02.2022
3 Ауто
До коментар #2 от "Психо от Курило":
Всъщност ,текста под статията трябваше да е : Гасим и не палим докато не сменим термостата. Толкова ! Как,кога ...всеки да си решава според обстоятелствата. Шофиране дори и на късо разстояние,може да повиши температурата в двигателя незабележимо и тогава следва ......какво? Минимум лагери на коляновия вал. И след време се почва : ама аз не я напъвам, карам с хубаво масло, кво и стана на тая бангия ,почна нещо да трака. Ще трака я, щото си я карал ,, на парно,, после са и оправили проблема,и след не много дълъг период от време резултата е налице.12:01 06.02.2022
4 Кликбейт заглавие
Ако няма вода, може да се изчака автомобила да се охлади и ако все още няма откъде да налеем вода, може да пуснем парното на Макс и без много да товарим автомобила да се придвижим до първата бензиностанция където да налеем вода или направо антифриз, ако няма видими течове.
Но задължително трябва да пуснем парното на Макс и да следим дали духа топло. Ако духа топло значи все още има достатъчно охладителна течност за малкия кръг и парното помага за охлаждане на двигателя, ако не го тормозим и може да се придвижим до място където да налеем охладителна течност.
Проблеми с термостата имаме само ако охладителната течност е с нормално ниво. Тогава парното на Макс докато се приберем е добро решение като през цялото време се следи температурата на водата. Зимно време парното смогва изключително добре да поддържа температурата на двигателя в разумни граници, ако не го тормозим.
Коментиран от #16
12:07 06.02.2022
5 Този коментар е премахнат от модератор.
6 Нaчинaещ c купенa книжкa
12:14 06.02.2022
7 Пилот на Ферари
Коментиран от #22
12:16 06.02.2022
8 Този коментар е премахнат от модератор.
9 Пилот на Ферари
Коментиран от #17
12:48 06.02.2022
10 нафто
12:51 06.02.2022
11 Борко
Това да не е портокал та да се развали?
12:52 06.02.2022
12 Този коментар е премахнат от модератор.
13 нафто
12:53 06.02.2022
14 Миро
13:15 06.02.2022
15 Помагам винаги на каки с минижупи
13:16 06.02.2022
16 Миро
До коментар #4 от "Кликбейт заглавие":
Колега при нормално ниво на антифриза и ми загрява колата. Изобщо не е термостат винаги. При мен при скапана перка климатик може да загрява и още как. Може и водна помпа да е. Ако турбината е пластмаса и е заминала. Много неща са и не може да сме категорични като майсторите голямата работа по сервизите.Коментиран от #19
13:22 06.02.2022
17 САП
До коментар #9 от "Пилот на Ферари":
Те ако знаят, къде двигателя (отпред или отзад, ако пък електричка..) пак добре.13:25 06.02.2022
18 Механик
Статията в това отношение в с нулева стойност.
Относно подробното обяснение какво представлява термостата и как работи, то това е добре описано.
Само че се съмнявам да е полезно на хората, които не знаят това до сега, тоедва ли ще им и трябва.
Все пак статията може да е полезна от информативна гледна точка.
А какво да правим, ако термостата не работи?! Трябва да се подмени. Просто е, но по някога е и трудно.
Разбира се,ако е заседнал отворен, томоже да се кара така при неотложна необходимост. Ако е затворен, това е друга бира и не съветвам никой да си прави експерименти.
Не съветвам премахването на "двуконтурен термостат". (това са термостати които имат две клапи), защото водата търси пътя на най-малко съпротивление, а това е "малкия кръг". По тоя начин, много бързо ще си прегреете двигателя.
Пожелавам на всички, безаварийно пътуване!
13:34 06.02.2022
19 Така е колега
До коментар #16 от "Миро":
Просто съм казал как трябва да се процедира за да се прибереш, ако можеш, като през цялото време следиш температурата на двигателя.Ако водната помпа не работи, парното няма да духа топло и температурата на двигателя ще се повиши, така че викаме пътна помощ.
Ако е повредена перката на радиатора има огромна вероятност вентилатора на парното да успее да поддържа температурата на двигателя в разумни граници за да можеш да се прибереш или да стигнеш до сервиза, ако е в подходящо време на денонощието.
13:35 06.02.2022
20 ДЪЛБОКО ВИЖДАЩ
15:47 06.02.2022
21 Карбуратор?
Коментиран от #27
16:19 06.02.2022
22 КонТрол
До коментар #7 от "Пилот на Ферари":
Всъщност е от Опел.16:56 06.02.2022
23 Този коментар е премахнат от модератор.
24 Този коментар е премахнат от модератор.
25 бай Ставри
17:53 06.02.2022
26 сиКижамА на УСтаТА бАте
Коментиран от #28, #35
18:17 06.02.2022
27 ДЪЛБОКО ВИЖДАЩ
До коментар #21 от "Карбуратор?":
Карам лада самара на 34г.Карбуратор Солех!Защо ти не знаеш ли ,че има коли с карбуратор???Вероятно караш пластмасово Бмв или друго подобно пластмасово с друго име???Изучаване на карбуратор те прави по добър ,като шофьор и монтьор.Хубаво е да знаеш колкото се може повече.Всички хубави коли са с карбуратор!Коментиран от #30
19:07 06.02.2022
28 ДЪЛБОКО ВИЖДАЩ
До коментар #26 от "сиКижамА на УСтаТА бАте":
Гледаш маркучите които излизат от радиатора и се събират в една джаджа.След джаджата пак продължават към преливно казанче,радиатор парно и мотор.Не знам с какви коли се мъчите,но при самарата е удобно за смяна!Коментиран от #29
19:24 06.02.2022
29 ГРАД КОЗЛОДУЙ
До коментар #28 от "ДЪЛБОКО ВИЖДАЩ":
Но трябва да знаеш какво да направиш с Джаджата. И поначало, тук се коментират съвременни коли, създадени от технологично развити страни20:14 06.02.2022
30 бай Ставри
До коментар #27 от "ДЪЛБОКО ВИЖДАЩ":
. "Всички хубави коли са с карбуратор!" Майтапчия! А с вътрешни гуми харесваш ли20:20 06.02.2022
31 Аз бих дал
21:04 06.02.2022
32 Ами да
22:38 06.02.2022
33 Разбирач
23:34 06.02.2022
34 РЗС
Коментиран от #38, #40
03:05 07.02.2022
35 Алфa Вълкът
До коментар #26 от "сиКижамА на УСтаТА бАте":
При опела смяна на термостат означава сваляне на ангренажен ремък. На най-забутаното място е!Коментиран от #37
14:27 07.02.2022
36 Гост
17:51 07.02.2022
37 Гост
До коментар #35 от "Алфa Вълкът":
На кой Опел ва, чоджум? На В6 двигателите ли? Там е сложно. Имал съм 5 опела и на всичките термостатът се сменяше за 10 минути пред блока.Коментиран от #45, #46
17:53 07.02.2022
38 Гост
До коментар #34 от "РЗС":
Гладно монтьорче ли си? В Англия лятото сте на 22 градуса, август месец. Там можеш и без радиатор да караш, ако искаш. В България ела да те видя с блокирал затворен термостат, през Август, на 40 градуса. Какво ти охлажда перката, като на блокирал затворен термостат не тече вода през големия радиатор, а перката е на него? И при високи скорости какво охлаждаш с блокирал затворен термостат? Радиатора не играе, през него вода не тече тогава. Отделно че при такива скорости кпд на двг е много ниско и голяма част от горивото отива за греене на водата, което значи още по-зле. Прав си само за парното - помага ако го пуснеш.Коментиран от #39
17:58 07.02.2022
39 РЗС
До коментар #38 от "Гост":
Нещо си се объркал, радиатора ми беше студен, значи термостата е бил затворен и точно тогава се включваше перката. Тая перка не е ли сложена и да охлажда мотора точно в подобни случаи или трябва да разчитаме на термостат за 20 лева? Кво мислиш ти?Коментиран от #48
19:09 07.02.2022
40 Перррдаши
До коментар #34 от "РЗС":
Говориш глупости. Ако толкова разбираш нямаше да ходиш по майстори в UK....19:33 07.02.2022
41 Гъзьо
21:10 07.02.2022
42 Гъзьо
21:17 07.02.2022
43 Гъзьо
21:20 07.02.2022
44 НА СНИМКАТА ДА НЕ Е НАШТА
08:21 08.02.2022
45 Aлфа Bълкът
До коментар #37 от "Гост":
Астра Комби 92, 98!Коментиран от #49
09:34 08.02.2022
46 Алфa Вълкът
До коментар #37 от "Гост":
Вуйчо има такава Корса. Опел ми беше любима марка, ама, аз вече Опел не карам.U3BGYbW2UYo
09:45 08.02.2022
47 ПСР
11:20 08.02.2022
48 Гост
До коментар #39 от "РЗС":
Мисля, че перката е там за да охлажда радиатора. При 150 км в час по магистралата има да чакаш перката да ти охлади мотора без радиатор. Не знам ти кво си мислиш.15:41 08.02.2022
49 Гост
До коментар #45 от "Aлфа Bълкът":
аха, Астра комби викаш. Те са само с един двигател и няма как да го сбъркаме с друг хахахахахаАстра комби от 92 до 98 година са с 12 вида двигатели бе момче. Кой точно?
15:45 08.02.2022
50 Този коментар е премахнат от модератор.
51 Този коментар е премахнат от модератор.
52 Този коментар е премахнат от модератор.