За да се следи нивото на маслото в двигателя, се използва специална пръчка, разположена на удобно за достъп място в моторния отсек. Единият край на това устройство винаги е в маслена баня, а другият край е в отвора на двигателя, завършващ с уплътнение и ръкохватка. За да избегнете преждевременно износване на двигателя и да поддържате нивото на маслото в препоръчаното от производителя състояние, е необходимо навреме да проверите измервателната пръчка и да сте наясно с препоръчителните средни и максимални нива.
1. Проверка на нивото на маслото
Маслените смазочни материали имат антикорозионни качества, натрупват мръсотия и отлагания, а също така смазват триещите се компоненти на силовия агрегат и премахват субпродуктите от износването. Това има положителен ефект върху експлоатационния живот на важни компоненти и части на двигателя. Недостатъчното ниво на маслото или лошото качество на маслото се отразява негативно на ефективността на цилиндрите и често води до тяхното разрушаване. Ето защо трябва да проверявате нивото на маслото от време на време, както и да го сменяте редовно.
В съвременните автомобили нивото на маслото се контролира от сензори и ръчно с помощта на пръчка. За да се оцени правилно нивото на смазване, трябва да се вземат предвид редица правила:
диагностиката започва 5-10 минути след спиране на двигателя;
по време на проверката превозното средство трябва да е в равно положение без наклон;
анализът на сондата се извършва, като се вземат предвид маркировките "min" и "max";
за да изтриете измервателния уред от маслото, имате нужда от чист парцал, който не оставя след себе си влакна.
2. Тънкости при проверка с маслоизмервателната пръчка
Преди да започнете теста, трябва внимателно да се запознаете с дизайна и местоположението на сондата в колата. Този компонент има две маркировки "min" и "max", показващи ниското и максималното количество смазочно вещество. Тези маркировки се нанасят по различни начини - ивици, точки, надписи.
Отделните сонди са обозначени с "HOT" и "COLD". Не може да се изключи възможността за неправилни показания. За да разберете точното ниво на маслото, трябва да следвате следния алгоритъм на действия:
паркирайте колата на равна повърхност;
ако колата е стартирана, тя трябва да бъде изключена, изчакайте 10-15 минути, така че останалата смазка да е в картера и проверката да е възможно най-точна;
след това отворете капака и извадете пръчката. След като я избършете с кърпа без власинки, си струва да го потопите обратно докрай и да изчакате още 2-3 секунди;
след повторно извличане на сондата внимателно оценете резултата. Ако няма проблеми с нивото, маслото трябва да бъде между маркировките "min" и "max".
проверете състоянието на техническата течност. Наличието на следи от емулсия е строго забранено.
Също така маслото не може да бъде твърде тъмно и особено ако автомобилът е изминал повече от 10 000 км. е необходима смяна на масло и филтър.
Проверката на нивото на маслото се извършва с многократно (два-три пъти) потапяне на измервателната пръчка в отвора на картера.
3. Чести грешки, които собствениците на автомобили правят
Когато оценявате текущото ниво на маслото, избягвайте следните грешки:
разположение на превозното средство върху неравна повърхност под ъгъл;
проверка при работещ или горещ двигател;
проверява без предварително избърсване на сондата;
проверки веднага след смяна или доливане на смазката.
4. Колко често трябва да се проверява нивото на маслото
Няма ясни интервали от време. Трябва да се вземе предвид вида и състоянието на двигателя. Въпреки това, в ръководствата за автомобили се споменава препоръката да се проверява преди дълги пътувания.
Не пречи да проверявате нивото на маслото веднъж седмично, преди да потеглите на път. Процесът няма да отнеме много време, но ще избегнете неприятни последици, причинени от критично ниско ниво.
5. Каква температура трябва да има двигателя, за да се провери нивото на маслото
Проверката на нивото на маслото се извършва само при студен двигател. Въпреки това през зимата има изключения от това правило, тъй като под въздействието на силни студове смазката започва дазамръзват и става твърде гъста, поради което показанията на пръчката са неточни.
За да се избегнат неточности, първата проверка трябва да се извърши на студен двигател, а втората след като се загрее, изгасите го и минат 5 минути.
6. Недостатъчно ниво на маслото в двигателя
Много собственици на автомобили не виждат нищо лошо в ниските нива на маслото в двигателя. На практика обаче последствията от пренебрегването на този проблем могат да бъдат катастрофални. Има няколко причини, поради които нивото пада:
понижаване на налягането или повреда на картера, поради което смазката напълно изтича;
елементите на двигателя са силно износени, така че консумацията на смазка се увеличава;
масло не се добавя дълго време;
пробив в гарнитурата на главата.
В повечето случаи нивото достига критично ниво по вина на собственика на автомобила, който не се грижи правилно за колата си.
7. Каква е опасността от понижаване на нивото на маслото
Има редица сериозни неизправности, които придружават критичен недостиг на смазваща течност в двигателя:
Износване на важни компоненти и механизми, включително коляновия вал, който изисква голямо количество масло за работата си. В резултат на това коляновият вал губи първоначалните си свойства и има опасност от счупване.
Износване на буталната група. Дефицитът на масленото вещество има отрицателен ефект върху елементите на буталната група. В работно състояние стените на цилиндъра са смазани. Ако няма смазване, пръстените на буталата започват да надраскват стените на цилиндъра.
На фона на недостиг на смазочно вещество възниква износване на задвижващия вал и лагера. Износване и натрупване на метални стърготини в двигателя, водещо до повишена интензивност на износване и в бъдеще.
В допълнение, висококачественото смазване предотвратява прегряването на двигателя. При ниско ниво главата на цилиндъра може да се изкриви
.
Навременната оценка на нивото на маслото ще предотврати основен ремонт на двигателя, който, както всички знаем, струва много.
Ако нивото на маслото е по-ниско от препоръчителната маркировка, експлоатацията на автомобила не се препоръчва.
8. Прекомерно ниво на маслото
Има стереотип, че колкото по-висока е концентрацията на масло в двигателя, толкова по-добре. Но това е погрешно мнение. Превишаването на допустимото ниво също е придружено от негативни последици, които често изглеждат по-опасни от недопълването.
В повечето случаи преливането на масло се получава поради непълно източване на предишната смес. За да се предотврати това, е необходимо да се спазва препоръчителното ниво и да се прилага и вакуумно засмукване. В противен случай в картера остават около 300-500 грама от старото вещество.
Излишното масло не само провокира повишен разход на гориво, но също така оказва натиск върху маслените уплътнения и гарнитурата. Освен това идва със следните проблеми:
трудности при стартиране на двигателя при ниски температури на въздуха;
появата на сажди в цилиндрите;
критично натоварване на маслената помпа;
пенливо масло, което провокира проблеми при работата на хидравличните повдигачи;
повишаване на концентрацията на токсични вещества в отработените газове.
При сериозни проблеми с двигателя маслото често се смесва с други технически течности, поради което нивото му се повишава критично. За да се предотвратят катастрофални последици, е необходимо навреме да се извърши цялостна диагностика, по време на която трябва да се направи оценка на вискозитета, миризмата и концентрацията на смазката.
Когато без да искате сипете повече масло, трябва да изтеглите излишъка със спринцовка и след това да проверите отново нивото с пръчка. Друг метод включва използване на тапата за източване, за да се премахне излишъкът.
Не отлагайте проверката на техническите течности, особено маслото, и ги сменяйте навреме. Това ще позволи на двигателя да работи правилно и дълго време, без никакви оплаквания.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Този коментар е премахнат от модератор.
2 Този коментар е премахнат от модератор.
3 ЗЕЛЕН СЕРТИФИКАТ СЪС СОНДА
14:54 26.01.2022
4 Шиши бакшиши
Коментиран от #23
14:55 26.01.2022
5 Име
Коментиран от #6, #10
14:57 26.01.2022
6 Марио
До коментар #5 от "Име":
А трябва, ако искате двигателят да изкара по-дълго14:58 26.01.2022
7 Този коментар е премахнат от модератор.
8 тиква
15:07 26.01.2022
9 ДЪЛБОКО ВИЖДАЩ
15:07 26.01.2022
10 shell
До коментар #5 от "Име":
Точно по тази логика, миналата зима се докарах до нива на маслото под min. Оттогава маслото се проверява редовно, карам сеат 1.8t който по принцип си харчи масло повече.Коментиран от #11, #18
15:08 26.01.2022
11 ДЪЛБОКО ВИЖДАЩ
До коментар #10 от "shell":
При положение,че картера не пропуска,гарнитурите на картер,клапани и другите тези на двигател и глава двигател не пускат.Като няма цапане може и по рядко да гледаш.като го смениш би трябвало двигателят да не яде масло.Имах случай не бях гледал дълго и...се оказа ,че навреме съм погледнал да долея.А не личеше по работа на двигателя да му трябва,но пръчката каза друго.16:13 26.01.2022
12 Display
16:16 26.01.2022
13 ЗАКОН
Коментиран от #33
16:19 26.01.2022
14 ИВАН
16:50 26.01.2022
15 Бай Стою касапина
Коментиран от #17
16:54 26.01.2022
16 Гост
18:54 26.01.2022
17 Гост
До коментар #15 от "Бай Стою касапина":
Де толкус акъл у тея, да знаат, че коляновия вал е най-здравата част в един ДВГ?Коментиран от #19, #24
18:55 26.01.2022
18 Гост
До коментар #10 от "shell":
И като е малко под минимума какво? Да не мислиш, че всеки момент ще се счупи двигателя? Докато лампата за налягането не е светнала, масло има.18:57 26.01.2022
19 бай Ставри
До коментар #17 от "Гост":
Умнико, лампата ще светне, едва когато смукателя на помпата започне да засмуква нищо. Но до тогава смазването на стените на цилиндрите е био лошо. Цилиндрите се смазват от маслото което се разплисква от въртенето на коляновия вал. Ниско ниво, лошо мазане и сегментите стържат стените. Е, има скъпи мотори със системи за пръскане на стените на цилиндрите под налягане, но ти няма да караш такава кола17:18 27.01.2022
20 Хари Потър
18:35 27.01.2022
21 Зевзек
21:43 27.01.2022
22 ДА ВИ ОСВЕТЛЯ
А най-надеждните акумулатори са Бош и Варта.
20:48 28.01.2022
23 До 4
До коментар #4 от "Шиши бакшиши":
Не ти ли е ясно че жените освен от кр от друго не разбират? Тази която си посочил вероятно налива двигателно масло в охладителната уредба на автомобила си.20:51 28.01.2022
24 Гост,граматиката!
До коментар #17 от "Гост":
Пише се толкоз,а не толкус. Защо си неграмотен и ограничен интелектуално?20:54 28.01.2022
25 Poeta
21:19 28.01.2022
26 Alexxx
След палене и 10 мин да изчакаш,винаги някъде ще остане масълце. А на това забързано време,кои ще чака 15 минути.
А сега зимата на минусови температури на месеца 1-2 пъти. Масло може и да духа и през напукан маркуч на турбина или неработеща на 100% турбина.
22:25 28.01.2022
27 нервен ( разбивача на тролове )
Коментиран от #29
14:20 29.01.2022
28 Към авторо
20:29 29.01.2022
29 Един такъв умник като тебе
До коментар #27 от "нервен ( разбивача на тролове )":
От долния етаж кара шеста колапет пъти съм му казал че когато светне нивото вече е късно чакам резултат за шестата20:40 29.01.2022
30 Бмв
13:05 30.01.2022
31 НАК
11:41 31.01.2022
32 Дрън дрън
Коментиран от #34
22:39 31.01.2022
33 Дрън дрън
До коментар #13 от "ЗАКОН":
Не е верно,зимата при минус 30 знаеш ли как ще го примериш като е намалило обема си22:41 31.01.2022
34 Та пляс
До коментар #32 от "Дрън дрън":
Май си прав.При мен между минимума и максимума на щеката са около 3 см. Новото масло го доливам на 5-6 мм под максимума. Сега като е навъртяла доста е на средата и наскоро като набих рязко спирачки за секунда светна лампата за маслото. Долях почти до максимума и вече не светва като я пробвах на рязко спиране.
20:00 28.02.2022