Last news in Fakti

26 Януари, 2022 14:40 49 821 34

Какво ниво на маслото трябва да има на пръчката и колко често трябва да се проверява?

  • масло-
  • ниво на маслото-
  • съвети

Осем точки, които трябва да се спазват стриктно

Какво ниво на маслото трябва да има на пръчката и колко често трябва да се проверява? - 1

За да се следи нивото на маслото в двигателя, се използва специална пръчка, разположена на удобно за достъп място в моторния отсек. Единият край на това устройство винаги е в маслена баня, а другият край е в отвора на двигателя, завършващ с уплътнение и ръкохватка. За да избегнете преждевременно износване на двигателя и да поддържате нивото на маслото в препоръчаното от производителя състояние, е необходимо навреме да проверите измервателната пръчка и да сте наясно с препоръчителните средни и максимални нива.

1. Проверка на нивото на маслото

Маслените смазочни материали имат антикорозионни качества, натрупват мръсотия и отлагания, а също така смазват триещите се компоненти на силовия агрегат и премахват субпродуктите от износването. Това има положителен ефект върху експлоатационния живот на важни компоненти и части на двигателя. Недостатъчното ниво на маслото или лошото качество на маслото се отразява негативно на ефективността на цилиндрите и често води до тяхното разрушаване. Ето защо трябва да проверявате нивото на маслото от време на време, както и да го сменяте редовно.

В съвременните автомобили нивото на маслото се контролира от сензори и ръчно с помощта на пръчка. За да се оцени правилно нивото на смазване, трябва да се вземат предвид редица правила:

диагностиката започва 5-10 минути след спиране на двигателя;
по време на проверката превозното средство трябва да е в равно положение без наклон;
анализът на сондата се извършва, като се вземат предвид маркировките "min" и "max";
за да изтриете измервателния уред от маслото, имате нужда от чист парцал, който не оставя след себе си влакна.


2. Тънкости при проверка с маслоизмервателната пръчка

Преди да започнете теста, трябва внимателно да се запознаете с дизайна и местоположението на сондата в колата. Този компонент има две маркировки "min" и "max", показващи ниското и максималното количество смазочно вещество. Тези маркировки се нанасят по различни начини - ивици, точки, надписи.

Отделните сонди са обозначени с "HOT" и "COLD". Не може да се изключи възможността за неправилни показания. За да разберете точното ниво на маслото, трябва да следвате следния алгоритъм на действия:

паркирайте колата на равна повърхност;
ако колата е стартирана, тя трябва да бъде изключена, изчакайте 10-15 минути, така че останалата смазка да е в картера и проверката да е възможно най-точна;
след това отворете капака и извадете пръчката. След като я избършете с кърпа без власинки, си струва да го потопите обратно докрай и да изчакате още 2-3 секунди;
след повторно извличане на сондата внимателно оценете резултата. Ако няма проблеми с нивото, маслото трябва да бъде между маркировките "min" и "max".
проверете състоянието на техническата течност. Наличието на следи от емулсия е строго забранено.
Също така маслото не може да бъде твърде тъмно и особено ако автомобилът е изминал повече от 10 000 км. е необходима смяна на масло и филтър.
Проверката на нивото на маслото се извършва с многократно (два-три пъти) потапяне на измервателната пръчка в отвора на картера.

Какво ниво на маслото трябва да има на пръчката и колко често трябва да се проверява?

3. Чести грешки, които собствениците на автомобили правят

Когато оценявате текущото ниво на маслото, избягвайте следните грешки:
разположение на превозното средство върху неравна повърхност под ъгъл;
проверка при работещ или горещ двигател;
проверява без предварително избърсване на сондата;
проверки веднага след смяна или доливане на смазката.

4. Колко често трябва да се проверява нивото на маслото

Няма ясни интервали от време. Трябва да се вземе предвид вида и състоянието на двигателя. Въпреки това, в ръководствата за автомобили се споменава препоръката да се проверява преди дълги пътувания.

Не пречи да проверявате нивото на маслото веднъж седмично, преди да потеглите на път. Процесът няма да отнеме много време, но ще избегнете неприятни последици, причинени от критично ниско ниво.

5. Каква температура трябва да има двигателя, за да се провери нивото на маслото

Проверката на нивото на маслото се извършва само при студен двигател. Въпреки това през зимата има изключения от това правило, тъй като под въздействието на силни студове смазката започва дазамръзват и става твърде гъста, поради което показанията на пръчката са неточни.

За да се избегнат неточности, първата проверка трябва да се извърши на студен двигател, а втората след като се загрее, изгасите го и минат 5 минути.

Какво ниво на маслото трябва да има на пръчката и колко често трябва да се проверява?

6. Недостатъчно ниво на маслото в двигателя

Много собственици на автомобили не виждат нищо лошо в ниските нива на маслото в двигателя. На практика обаче последствията от пренебрегването на този проблем могат да бъдат катастрофални. Има няколко причини, поради които нивото пада:

понижаване на налягането или повреда на картера, поради което смазката напълно изтича;
елементите на двигателя са силно износени, така че консумацията на смазка се увеличава;
масло не се добавя дълго време;
пробив в гарнитурата на главата.
В повечето случаи нивото достига критично ниво по вина на собственика на автомобила, който не се грижи правилно за колата си.

7. Каква е опасността от понижаване на нивото на маслото

Има редица сериозни неизправности, които придружават критичен недостиг на смазваща течност в двигателя:

Износване на важни компоненти и механизми, включително коляновия вал, който изисква голямо количество масло за работата си. В резултат на това коляновият вал губи първоначалните си свойства и има опасност от счупване.

Износване на буталната група. Дефицитът на масленото вещество има отрицателен ефект върху елементите на буталната група. В работно състояние стените на цилиндъра са смазани. Ако няма смазване, пръстените на буталата започват да надраскват стените на цилиндъра.

На фона на недостиг на смазочно вещество възниква износване на задвижващия вал и лагера. Износване и натрупване на метални стърготини в двигателя, водещо до повишена интензивност на износване и в бъдеще.

В допълнение, висококачественото смазване предотвратява прегряването на двигателя. При ниско ниво главата на цилиндъра може да се изкриви
.
Навременната оценка на нивото на маслото ще предотврати основен ремонт на двигателя, който, както всички знаем, струва много.
Ако нивото на маслото е по-ниско от препоръчителната маркировка, експлоатацията на автомобила не се препоръчва.

8. Прекомерно ниво на маслото

Има стереотип, че колкото по-висока е концентрацията на масло в двигателя, толкова по-добре. Но това е погрешно мнение. Превишаването на допустимото ниво също е придружено от негативни последици, които често изглеждат по-опасни от недопълването.

В повечето случаи преливането на масло се получава поради непълно източване на предишната смес. За да се предотврати това, е необходимо да се спазва препоръчителното ниво и да се прилага и вакуумно засмукване. В противен случай в картера остават около 300-500 грама от старото вещество.

Излишното масло не само провокира повишен разход на гориво, но също така оказва натиск върху маслените уплътнения и гарнитурата. Освен това идва със следните проблеми:

трудности при стартиране на двигателя при ниски температури на въздуха;
появата на сажди в цилиндрите;
критично натоварване на маслената помпа;
пенливо масло, което провокира проблеми при работата на хидравличните повдигачи;
повишаване на концентрацията на токсични вещества в отработените газове.

При сериозни проблеми с двигателя маслото често се смесва с други технически течности, поради което нивото му се повишава критично. За да се предотвратят катастрофални последици, е необходимо навреме да се извърши цялостна диагностика, по време на която трябва да се направи оценка на вискозитета, миризмата и концентрацията на смазката.

Когато без да искате сипете повече масло, трябва да изтеглите излишъка със спринцовка и след това да проверите отново нивото с пръчка. Друг метод включва използване на тапата за източване, за да се премахне излишъкът.

Не отлагайте проверката на техническите течности, особено маслото, и ги сменяйте навреме. Това ще позволи на двигателя да работи правилно и дълго време, без никакви оплаквания.


Поставете оценка:
Оценка 4 от 61 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 2 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 3 ЗЕЛЕН СЕРТИФИКАТ СЪС СОНДА

    8 37 Отговор
    ......ВСИКО ОПИСАНО ПО ГОРЕ☝ СЕ ОТНАСЯ И ЗА ПРОВЕРКА НА ПРЕНОСИТЕЛИТЕ НА КОРОНА БАЦИЛА ПРОТИВНИЦИ НА ЗЕЛЕНИЯ СЕРТИФИКАТ👍👍👍
  • 4 Шиши бакшиши

    74 4 Отговор
    Гледам комшийката ,вдигнала капака на колата и долива масло. Викам си накъде отива тоя свят. Приближих се да я питам нещо и кво да видя,налива течност за чистачки в двигателят. Успокоих се,викам си всичко е наред. :) :)

    Коментиран от #23

  • 5 Име

    37 3 Отговор
    Всичко описано е вярно, ама в тоя студ едва ли някой спазва тези, иначе добри препоръки

    Коментиран от #6, #10

  • 6 Марио

    33 3 Отговор

    До коментар #5 от "Име":

    А трябва, ако искате двигателят да изкара по-дълго
  • 7 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 8 тиква

    58 12 Отговор
    За това харесвам италиански коли втора употреба, така са пригодени че вървят 200 000 км. със заводското масло!
  • 9 ДЪЛБОКО ВИЖДАЩ

    66 4 Отговор
    Статията е доста добра!!!Насочена е към новото котило шофьори,които си нямат хал хабер какво има под капака на автомобилът им!!!
  • 10 shell

    33 0 Отговор

    До коментар #5 от "Име":

    Точно по тази логика, миналата зима се докарах до нива на маслото под min. Оттогава маслото се проверява редовно, карам сеат 1.8t който по принцип си харчи масло повече.

    Коментиран от #11, #18

  • 11 ДЪЛБОКО ВИЖДАЩ

    18 2 Отговор

    До коментар #10 от "shell":

    При положение,че картера не пропуска,гарнитурите на картер,клапани и другите тези на двигател и глава двигател не пускат.Като няма цапане може и по рядко да гледаш.като го смениш би трябвало двигателят да не яде масло.Имах случай не бях гледал дълго и...се оказа ,че навреме съм погледнал да долея.А не личеше по работа на двигателя да му трябва,но пръчката каза друго.
  • 12 Display

    13 2 Отговор
    Нивото зависи най вече от това, колко от маслото отива в цилиндрите и колко изтича през гарнитури и семеренги, а според тези показатели и колко често трябва да се проверява..........
  • 13 ЗАКОН

    22 1 Отговор
    Маслото се проверява сутрин преди стартиране на двигателя ако е на равна площадка. Тогава маслото се е стекло от всякъде. ЕКСПЕРИМЕНТ. Проверете маслото вечерта и сутринта. Ще намерите разлика от поне 5мм. Е за тези, които искат да са прецизни а не дали има или няма масло.

    Коментиран от #33

  • 14 ИВАН

    9 3 Отговор
    А статия за добавките в маслото и кои са полезни и кои са направо вредни ?
  • 15 Бай Стою касапина

    18 2 Отговор
    Коляновият вал можел да загуби първоначалните си свойства и да се счупел. Виждал съм вал със задрали основни и биелни шийки в следствие на липса на мазане. Направо красота, посинял от зор, лагерите станали на вестник. Виждал съм скъсан колянов вал на втората основна шийка. Беше се скъсал на клин, а "задкормилното устройство" беше успяло да мине "успешно" през Беклемето и всичко беше приключило в Троян. Обаче счупен колянов вал?! Това да не е молив да се счупи?

    Коментиран от #17

  • 16 Гост

    49 4 Отговор
    Половината от четящите не знаят как да си отворят предния капак, вие им обяснявате как да си проверяват маслото.
  • 17 Гост

    14 6 Отговор

    До коментар #15 от "Бай Стою касапина":

    Де толкус акъл у тея, да знаат, че коляновия вал е най-здравата част в един ДВГ?

    Коментиран от #19, #24

  • 18 Гост

    14 20 Отговор

    До коментар #10 от "shell":

    И като е малко под минимума какво? Да не мислиш, че всеки момент ще се счупи двигателя? Докато лампата за налягането не е светнала, масло има.
  • 19 бай Ставри

    14 4 Отговор

    До коментар #17 от "Гост":

    Умнико, лампата ще светне, едва когато смукателя на помпата започне да засмуква нищо. Но до тогава смазването на стените на цилиндрите е био лошо. Цилиндрите се смазват от маслото което се разплисква от въртенето на коляновия вал. Ниско ниво, лошо мазане и сегментите стържат стените. Е, има скъпи мотори със системи за пръскане на стените на цилиндрите под налягане, но ти няма да караш такава кола
  • 20 Хари Потър

    9 2 Отговор
    Маслото се проверява, 20-30 Мин след като сте загасили двигателя, на равна повърхност. ЗА разбирачите ,които казват рано сутрин, сега на -7 градуса сутрин маслото дали ще покаже същия обем както лятото на +10 сутрин хаха. То се сгъстява при - и гуми обема си. За това най добре сега при минусовите да се мери половин час след като мотора е бил загрят и загасен, да е ТЕЧЛИВО. Масло се сипва до МАХ и не се кара под Мин..Сменя се редовно според спецификациите. И пълни глупости са това да си проверявате всеки път маслото, АКО не го гори не барайте :) Карайте 8000кмра и сменяйте. На новите коли има борд пръчка отпред на таблото и показва нивото. Лека вечер
  • 21 Зевзек

    7 6 Отговор
    Пълниш малко над максимално и караш докато светне лампата за маслото! Какво има да му мислиш? Чак тогава сменяш масло и филтър! Ако не е блокиран двигателя.
  • 22 ДА ВИ ОСВЕТЛЯ

    5 4 Отговор
    Най-качествените масла са Мобил,Мотул и Кастрол.
    А най-надеждните акумулатори са Бош и Варта.
  • 23 До 4

    3 1 Отговор

    До коментар #4 от "Шиши бакшиши":

    Не ти ли е ясно че жените освен от кр от друго не разбират? Тази която си посочил вероятно налива двигателно масло в охладителната уредба на автомобила си.
  • 24 Гост,граматиката!

    3 1 Отговор

    До коментар #17 от "Гост":

    Пише се толкоз,а не толкус. Защо си неграмотен и ограничен интелектуално?
  • 25 Poeta

    5 0 Отговор
    За всички които караме бангии на по 15-20 гъбичката с маслото в багажника...
  • 26 Alexxx

    4 0 Отговор
    Аз го проверявам преди палене.
    След палене и 10 мин да изчакаш,винаги някъде ще остане масълце. А на това забързано време,кои ще чака 15 минути.
    А сега зимата на минусови температури на месеца 1-2 пъти. Масло може и да духа и през напукан маркуч на турбина или неработеща на 100% турбина.
  • 27 нервен ( разбивача на тролове )

    4 3 Отговор
    Какви са тия коли дето карате бе ? Соц? Колите дори в бюджетния клас от 30-години имат датчик за ниво и на маслото и на антифриза и на казанчето за чистачки и т.н. !!! аз капак не отварям с месеци ... забелязал съм обаче че комшиите дето най-често чоплят отдолу под предния капак най-често са в бокса после и най-малко километри карат ....разбирачи ...аз не барам и колата е вечна

    Коментиран от #29

  • 28 Към авторо

    3 0 Отговор
    Толко писане за нема нищо а можеше да мине само със дигаш пръчката min max разликата в повечето случай е един литър доливаш но око и готово (щеше да вземеш същите пари)
  • 29 Един такъв умник като тебе

    5 0 Отговор

    До коментар #27 от "нервен ( разбивача на тролове )":

    От долния етаж кара шеста колапет пъти съм му казал че когато светне нивото вече е късно чакам резултат за шестата
  • 30 Бмв

    3 2 Отговор
    Aз на мойто бмв само доливам и никога не сменям масло.
  • 31 НАК

    3 0 Отговор
    Много полезна статия. Научих, че в автомобила си имам "пръчка" и че въпросната "пръчка" е устройство.
  • 32 Дрън дрън

    4 0 Отговор
    Маслото не трябва да е между минимум и максимум.Трябва да е на максимум,В книгата на всяка кола пише колко събира мотор и скоростна кутия и когато се спази количеството винаги идва максимум.При завоите маслото се мести в единия край и следователно другия остава сух ако е малко

    Коментиран от #34

  • 33 Дрън дрън

    1 0 Отговор

    До коментар #13 от "ЗАКОН":

    Не е верно,зимата при минус 30 знаеш ли как ще го примериш като е намалило обема си
  • 34 Та пляс

    1 0 Отговор

    До коментар #32 от "Дрън дрън":

    Май си прав.
    При мен между минимума и максимума на щеката са около 3 см. Новото масло го доливам на 5-6 мм под максимума. Сега като е навъртяла доста е на средата и наскоро като набих рязко спирачки за секунда светна лампата за маслото. Долях почти до максимума и вече не светва като я пробвах на рязко спиране.