17 60714

Пътувахме назад във времето с култовото Renault R5

  • renault-
  • renault 5-
  • r5-
  • тест
Пътувахме назад във времето с култовото Renault R5 - 1

Париж, Франция. Екип на mobile.bg от мястото на събитието.

Тази година R5 навършва 50 години, като за събитието французите бяха организирали един много интересен тест драйв. Предприехме кратко пътуване с култовия малък французин, при това в екземпляр от първата година на производство, който бе с пробег от едва 2 000 километра.

1972-а е изключителна година за Renault. И това е така, защото именно тогава на бял свят се появява един от бестселърите на марката, познат ни като R5 или в разговорния език на българите, просто като Renault 5.

Пътувахме назад във времето с култовото Renault R5

Автомобили от този модел, но произведени в по-късните му години (моделът се произвежда от 1972 до 1996 г.) все още се движат по родните пътища, но ние имахме удоволствието да управляваме един от екземплярите, произведен именно през далечната 1972 година.

Преживяването бе страхотно, навява носталгия по едни отминали времена и нагледно ни показва колко много са се променили автомобилите за половин век. И така, колата ни бе паркирана на един слънчев паркинг някъде близо до Париж през юли и пластмасовите ѝ седалки бяха с температурата на загрят котлон.

Пътувахме назад във времето с култовото Renault R5

Малко след това осъзнахме, че в тази кола няма и климатик, но еуфорията бе голяма и след кратък инструктаж вече бяхме на път - в R5 с три врати. Трябва да уточним, че първите версии на R5 са само с три врати. Renault лансира варианта с пет врати на R5 през октомври 1979 г.

Първоначално R5 се предлага само като хечбек с три врати и въпреки всички пророчества на тогавашните специалисти за гибел на модела заради липсата на задни врати той бързо се превръща в хит на пазара. Петвратата версия се появява седем години по-късно, а технически, интегрирането на допълнителните врати не е било проблем.

Пътувахме назад във времето с култовото Renault R5

Това, което веднага ни направи впечатление, когато шофирахме тази малка кола от миналото, е фантастичната панорама. Е, странично огледало от страната на пасажера липсва, това от страната на водача е миниатюрно, а централното не предлага особена видимост назад. Но само един поглед назад и разбираме докъде стигат габаритите на колата.

Седалките на някои от предоставените ни екземпляри бяха без подглавници, облегалките са доста ниски, а отзад мястото, макар да не е голямо, е достатъчно за двама души. Двигателят, 1,3-литров четирицилиндров, произвежда скромните по днешните стандарти 45 к.с. Това не е много, но от друга страна трябва да се задвижат само 775 кг, колкото е тегло на автомобила.

Пътувахме назад във времето с култовото Renault R5

Возим се трима и малкото Renault не изглежда претоварено по междуградските пътища около Париж. Максималната скорост по каталог е 137 км/ч, но на практика оптималната скорост на тази кола беше 80 км/ч. Вярно е, че R5 изисква повече усилие при боравене с волана когато карате направо, отколкото модерна кола по път със завои.

А педалът на спирачките е твърд и имате чувството, че колата не спира. Скоростният лост пък, излизащ от арматурното табло и извит нагоре, прави превключването на предавките съвсем нелека задача. И въпреки това удоволствието да шофираш такъв автомобил бе голямо.

Пътувахме назад във времето с култовото Renault R5

А какво да кажем за сигурността? В колата се предлагат предпазни колани, но такива от стария тип - без пружинно натягане и нищо друго. При това само за водача и пътника до него. Моторът е толкова компактен, че има място и за резервното колело в предната част на двигателното отделение. Така имате по-голям обем за багаж отзад, въпреки че товарният обем съответства на капацитета на пазарска количка.

Педалите, които са толкова близо един до друг, изискват известно време, за да свикне съвременен шофьор с тях, особено тези за газ и спирачка. Може би защото първоначално R5 е предназначено за клиенти предимно от женски пол и се е смятало, че деликатните крака на дамите няма да имат проблем с управлението. Всъщност статистиката показва, че през многото години на производство на Renault R5 само една трета от клиентите са жени.

Пътувахме назад във времето с култовото Renault R5

Но да не се отклоняваме от темата. Превключването на предавките става с помощта на четиристепенна скоростна кутия, а максимално опростено арматурно табло не предлага дори място за дребни джаджи, като смартфон и други подобни, но едва ли някой в началото на 70-те е мислел за подобни неща.

Елементарните инструменти са приятни, но инфотейнмънтът работи само биологично (което означава, че не можете да избегнете разговор със спътниците си), защото в нашата кола нямаше инсталирано радио. По онова време обаче (малко по-късно след появата на R5) е можело да се слуша Walkman вместо радио. Sony го пуска на пазара през 1979 г., когато се появява и петвратата версия на R5. А сега Renault, в чест на юбилея на R5 представи рекламен марков Walkman с емблемата на Режията.

Пътувахме назад във времето с култовото Renault R5

Можем още доста да ви разказваме за преживяването ни с култовото, почти чисто ново Renault 5, произведено преди 50 години, но каква всъщност бе идеята на французите? С този нестандартен тест те правят плавен преход от палавото и непокорно Renault R5 от миналия век, към изцяло нов електрически модел, който ще се появи в серийно производство скоро.

Всъщност управляваната от нас "петичка" се явява първообраз на новия електромобил. Именно този символичен и проницателен образ се опитва да пресъздаде Никола Жардин с новия прототип Renault 5. А съвсем скоро ще станем свидетели и на серийната версия, която ще ни напомня за уникалния дизайн от миналото, но в същото време ще ни избави от гореспоменатите трудности по време на шофиране. С други думи очаква ни един съвременен електромобил с ретро визия - една кола, която би следвало да се хареса на мнозина.

Пътувахме назад във времето с култовото Renault R5


Поставете оценка:
Оценка 4.7 от 26 гласа.

Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 А турбина

    7 13 Отговор
    Къде е?

    Коментиран от #4

  • 2 Про100 100

    23 21 Отговор
    Защо всички електрички са грозни? Риторичен въпрос.
  • 3 бай Кольо

    62 1 Отговор
    Имах Рено 5 1996г производство,с 5 врати,червено-някаква лимитирана серия-много добро и непретенциозно автомобилче.
    Една водна помпа съм му сменил,мотора беше 1.4 бензин ,стария с долен разпр.вал.
    Зимата беше изключително проходимо в дълбок сняг,просто бях изумен,вървеше като танк.
  • 4 Калоян

    47 2 Отговор

    До коментар #1 от "А турбина":

    Във видеото по-долу. Иначе евала на момчетата от мобиле. Изкарали са им ги от музея на пътя и са им дали да ги карат - дай Боже всекиму такава работа. Иначе това е забележителна кола, но от една друга епоха. Сега новата ще е за новото поколение, ние сме си по тези от отминалата епоха - смукач, карбуратор, мириз на бензин и тем подобни. Много различен и интересен тест. Поздравления за Радо Славчев.

    Коментиран от #13


  • 5 Име

    36 1 Отговор
    Страхотно ревю - такива спомени ми навя. Добре е да се правят тестове и на такива коли, не само на нови.
  • 6 Търпин

    23 1 Отговор
    Страхотен автомобил за времето си, както иелколата ще бъде когато излезе на пазара. Въпреки това предпочитам бензинов мотор по големичък и турбо
  • 7 До автора

    13 1 Отговор
    возил се в Рено 5 мощността не отговаря на кубатурата.Тази мощност отговаря на мотор 1108 куб.см,а не на този с 1295 куб.см същия вграждан в Рено 12, прдения в Рено 8 и Рено 10-1.1 мотори,защото Рено 10 е оборудвано с 1.3 мотор вграждан в Рено 12,аналогично и в румънското копие Дачия 1300.

    Коментиран от #9

  • 8 стоян

    19 0 Отговор
    Имах такова Рено с 1100 кубика - кеф беше като го карах и нямаше никакви проблеми - мотора е с верига а въздушния филтър се подменяше заедно с кутията
  • 9 Гост

    25 2 Отговор

    До коментар #7 от "До автора":

    Първата ми кола.Колко украинки минаха през нея само тя си знае.
  • 10 Не виждам напредък

    10 20 Отговор
    Не виждам някакъв съществен напредък в автомобилите. Прекият му наследник Дачия Сандеро е същия кошник
  • 11 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 12 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 13 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 14 Амжик

    0 5 Отговор
    Араба