Досега китайските производители на автомобили използваха гигантския вътрешен пазар, за да подхранват своя ускорен растеж. Със своите 25-28 милиона превозни средства годишно Китай е не само най-големият автомобилен пазар в света, но и важен източник на обем и растеж, пише в своя доклад експертът в автомобилната индустрия Фелипе Муньос от JATO Dynamics.
Първата фаза от разширяването на коли "Made in China" е завършена. Дойде време да се втурнат към световните пазари, далеч от вътрешните граници. Китайските автомобили станаха по-привлекателни, по-икономични и отговарят на по-високи стандарти за качество и безопасност. Сега те са готови да завладеят света, като имат много козове в ръката си.
На първо място, те могат да разчитат на силната подкрепа на китайското правителство. В същото време големият вътрешен пазар им позволява да поддържат достатъчно ниво на производство, за да намалят разходите. Освен това те изпреварват своите западни конкуренти в електрификацията на всяко ниво и във всеки сегмент.
От 1.1 милиона коли, произведени в Китай миналата година и продадени в чужбина, 355 000 са продадени в Латинска Америка, най-големият пазар извън Великата китайска стена. Европа е на второ място с 22% от задграничните продажби, следвана от Близкия изток с регистрирани 156 000 китайски коли. Но развиващите се страни и Русия ще представляват 58% от износа на автомобили на Китай през следващата година.
Китай обаче знае, че неговото глобално господство не е възможно без по-добро присъствие на развитите пазари, а именно Европа, САЩ, Япония и Корея. Последните две страни имат доста защитени пазари. САЩ все още имат геополитически и търговски проблеми с Китай, което прави Европа следващата цел за китайските автомобили.
Кой ще пострада? Появата на все повече и повече китайски автомобили в Европа може да зарадва потребителите, но ще бъде проблем за някои местни производители. Тези, които предлагат по-малко продукти и все още изостават в надпреварата за електрификация, са най-податливи на инвазията на китайците.
Fiat например е много уязвим. Той е силно зависим от вътрешния пазар (47% от продадените автомобили са регистрирани в Италия между януари и октомври 2022 г.). Гамата е много малка - само 4 модела, като единственият продаваем продукт е електрическата версия на Fiat-чето 500.
Ford е другата потенциална жертва. Марката току-що обяви излизане от B сегмента, който, макар и не толкова популярен, колкото в миналото, все още е важен източник на продажби. Focus вероятно ще остане единствената налична кола след изтеглянето на Mondeo. Puma и Kuga са популярни SUV, но нито един от тях не е напълно електрифициран.
Заплаха има и за някои японски марки. Mitsubishi, например, в момента предлага два модела в Европа и нито един не е напълно електрически. През първите 10 месеца на тази година марката е продала едва 43 000 бройки. Дори при Honda предлагането е доста ограничено (5 модела) и единствената електрическа Honda e ще се борят за оцеляване.
Какво е общото между тези марки? Всички те принадлежат към основния сегмент - един от най-конкурентните и най-малко печелившите в Европа. Те се опитват усилено да запазят пазарния си дял поради ограниченото предлагане. В резултат на това те ще бъдат първите, които ще усетят въздействието на китайската инвазия.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Аззаззз
Коментиран от #2, #4, #8
16:11 06.12.2022
2 азлк
До коментар #1 от "Аззаззз":
ми бегай си купи.за 1 лев.😄16:13 06.12.2022
3 Иво
Коментиран от #12
16:45 06.12.2022
4 Пешо
До коментар #1 от "Аззаззз":
Този дето му пада шапката явно не е карал китайско менте наречено автомобил. Хората са казали не съм толкова богат за да купувам евтини неща. По добре стар мерцедес отколкото нов китайски москвич.Коментиран от #7
16:54 06.12.2022
5 китаеца
Пред 10 години кой би си купил китайски телефон?!? Сега Huawei и Xiaomi ако не диктуват пазара, поне дишат във врата на Samsung Iи iPhone. А европейските марки телефони вече са забравени (кой помни Siemens, Philips, Nokia?!).
Коментиран от #11
17:06 06.12.2022
6 ГЕРБ=ДПС=ВМРО
17:29 06.12.2022
7 Зевзек
До коментар #4 от "Пешо":
Не съм карал китайски автомобил, но съм карал FIAT. И се чудя защо още не са фалирали.17:31 06.12.2022
8 Зевзек
До коментар #1 от "Аззаззз":
В САЩ цените на новите автомобилите са 2-3 по-ниски отколкот в Европа. Но същите автомобили като дойдат в Европа ги продават на двойни-тройни цени. Същото и с корейски и японско автомобили, така ще стане и с китайските автомобили.Коментиран от #10
17:35 06.12.2022
9 Тити
18:05 06.12.2022
10 Гост
До коментар #8 от "Зевзек":
Най-вероятно втора употреба на 10+ години. В момента карам трети Фиат, служебен. 4г близо 95хил.км. нямам ядове. Не съм имал и с предишните, на са купувани нови.18:16 06.12.2022
11 Госあ
До коментар #5 от "китаеца":
Европейската електроника беше японска. От Фуджицу се опитаха да научат швабите от Сименс да праат компютри, ама не станА.19:54 06.12.2022
12 Мухахаха
До коментар #3 от "Иво":
Само дето държавата на ментета прави дори и това което ти продават западните ти господари на петорни цени21:48 06.12.2022
13 ДО ДВЕ ГОДИНИ ПАЗАРА ЩЕ Е ЗАЛЯТ ОТ
Коментиран от #15
10:21 07.12.2022
14 Бла бла бла
00:39 30.01.2023
15 Ади де
До коментар #13 от "ДО ДВЕ ГОДИНИ ПАЗАРА ЩЕ Е ЗАЛЯТ ОТ":
И преди 15 г така казвахте за ГреатВола ама умря преди да продаде и 5000 бройки.00:44 30.01.2023