Смяната на двигателното масло е една от най-лесните операции по поддръжката на автомобила, но има и своите „тънкости“. Например, много майстори смятат за необходимо да налеят масло в новия маслен филтър, преди да го инсталират. Но има ли смисъл и логика в това?
Четейки блогове и форуми, можете да намерите много интересни съвети, лъвският дял от които вълнува ума точно до момента, в който се опитате да ги приложите в живота. Тоест започвате да правите и разбирате, че авторът е казал нещо, но е пропуснал най-важното. Подобни са съветите и за наливане на масло в масления филтър.
Привържениците на този процес са убедени, че в първите моменти на стартиране след смяна на смазката, двигателят може да работи "на сухо", което е изключително вредно за цилиндро-буталната група. Например, маслената помпа няма да има време да изпомпа маслото и буталата ще надраскат цилиндрите. Звучи плашещо и много шофьори предпочитат да действат според съветите.
Основният документ за поддръжка на автомобила обаче не е страницата във форума или обществено мнение, а нормативната документация на производителя, която трябва да се спазва. Придържате ли се към нея - това е друг въпрос. Но в нашия случай отговорът се крие точно там. А в ръководствата няма нито дума за наливане на двигателно масло във филтъра . Каквато и марка да е.
Вторият аргумент против е позицията на главния механик. И тук няма несъответствия: Механици на Toyota, Mitsubishi, Honda и Mercedes-Benz споделят в World Wide Web, че количеството масло, което остава в двигателя при смяна е около 500 грама. Това количество остава в двигателя с вътрешно горене при обикновена смяна. Достатъчно ли е за предотвратяване на работата на буталата на сухо? При нормална работа на помпата - несъмнено. Колко бързо новото масло достига от картера до цилиндрите? Почти мигновено: можете да го видите, ако стартирате двигателя със свален капак на клапаните.
Тогава от къде идва тази идея с наливането на масло във филтъра? Може би се дължи на необходимостта от смазване на гуменото уплътнение на филтъра, което наистина пасва по-добре и пропуска по-малко, ако е предварително обработено с масло.
Когато сменяте маслото, новият състав трябва да се излее, в гърловината за пълнене на масло, като стриктно се измерва количеството и се избягва препълване. Струва си да изберете висококачествен филтър, който ще свърши работата си и ще издържи на високото налягане в системата и добра смазка, подходяща за конкретния двигател, както е препоръчано от производителя. След това внимателно затегнете масления филтър, уплътнението на който е намазано с масло, както и пробката за източване, без да забравяте медната шайба, ако е предвидена. И това е всичко.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Ти си
12:06 08.01.2023
2 Този коментар е премахнат от модератор.
3 TV Бобов дол
"майстори" невземам !
За тая работа си има хора училу , специалисти , инженери , тествали и изпробвали нещата , хора с опит .
12:13 08.01.2023
4 Този коментар е премахнат от модератор.
5 Този коментар е премахнат от модератор.
6 Този коментар е премахнат от модератор.
7 Джони Уокър
Коментиран от #20, #45
12:22 08.01.2023
8 Този коментар е премахнат от модератор.
9 TV Бобов дол
До коментар #6 от "Език мой ......":
Може и повече от 500 мл. масло да остане в двигателя . Виждал съм сервизи които сменят маслото без да отвърнат пробката а го изсмуква със сонда през тръбичка на щеката за контрол на нивото.Коментиран от #18, #22
12:39 08.01.2023
10 Хойо
12:39 08.01.2023
11 Aбcолютно
До коментар #4 от "Зевс":
Точно кaзaно. Вcичко оcтaнaло ca aлaбaлизми.12:40 08.01.2023
12 Селския
До коментар #6 от "Език мой ......":
В маслените магистрали , маслената помпа в главата на ДВГ. има доволно много кухини в които то се задържа и не може да се отече напълно,винаги остава определено количество масло и то няма как да изтече при смянатаЕстествено за различните двигатели то е различно като количество,но инжинерите и конструкторите са взели предвид именно него и поради тази причина ние си сипваме именно толкова колкото е предписано от производителя.
Когато обаче разглобиш един двигател за основен ремонт и след това го сглобиш то той със сигурност ще поеме повече от това което е предписано за смяна! И тогава можеш да видиш колко точно остава в системата само при смяната!
Коментиран от #14
12:48 08.01.2023
13 гост
12:49 08.01.2023
14 Друго е
До коментар #12 от "Селския":
В cервизa приcтигaш c топъл двг. и мacлото е рaзхвърляно из вcички мaгиcтрaли. Отвивaт пробкaтa, чaкaт 10 мин. дa cпре дa кaпе уcилено и нaливaт новото мacло. Aз cи го cменям caм, оcтaвям го дa cе оттичa поне 3 чaca...нямaш идея колко още изтичa. Поcле, колкото е предпиcaно, толковa взимa кaртерa.Коментиран от #49
13:06 08.01.2023
15 А НЕ БЕ...
Коментиран от #24
13:07 08.01.2023
16 незнайко
Коментиран от #21
14:51 08.01.2023
17 Механик
Всеки който иска да налива масло, да налива. И да не налива, проблем няма да има, стига маслената помпа да има добра производитленост.
Буталата и стените на цилиндрите НЕ се мажат от маслената помпа.
Как ще налеете филтъра с мсало, ако той не е в положение "виси"? Ами ако се поставя странично ? Ами ако е с "главата надолу"? Изглежда, инженерите създали такива двигатели по-малко знаят от разните му блогери?
Коментиран от #30, #52, #56
15:05 08.01.2023
18 Онзи
До коментар #9 от "TV Бобов дол":
Дори за някои модели се препоръчва да се изсмуче маслото. А масло остава винаги в двигатела, не 3часа, 3 дни да седи пак ще остане.15:06 08.01.2023
19 МП4
15:18 08.01.2023
20 Никси
До коментар #7 от "Джони Уокър":
не се пълни с грес а се маже гумения пръстен на филтъра и се завива или с масло , та следващия път като го сменяш маслото по лесно да одвиеш масления филтър , сипваш маслото в картера и палиш да напълни филтъра и после ако трябва доливаш , но първо гледаш на пръчката за маслото ако въобще има , ако няма както пише по книгите за съответния автомобил , някои нови автомобили може чрез компютъра да разбереш колко е маслото в картера !!!.Коментиран от #29
16:24 08.01.2023
21 Никси
До коментар #16 от "незнайко":
същата работа е при 190-то бензин , филтъра е обърнат на долу !!!.16:30 08.01.2023
22 последен
До коментар #9 от "TV Бобов дол":
От години това е тенденция - двиг.масло да се източва със сонда !Коментиран от #23, #32
17:10 08.01.2023
23 Никси
До коментар #22 от "последен":
така правеха в Балкан Стар , камьона беше още под гаранция нов , на обслужването винаги исткаха маслото на местото на пръчката за мерене на масло а не отвиваха пропбката отдолу , е добре де ако има вътре мърсотия по маслената магистрала и стружки кво правим с новото масло и филтър , така го били вече практикували , но за мен това е глупава работа да не отвиеш пропбката на маслото !!!.Коментиран от #40
17:39 08.01.2023
24 Този коментар е премахнат от модератор.
25 Зевзек
18:34 08.01.2023
26 Зевзек
Коментиран от #27
18:40 08.01.2023
27 Зевзек
До коментар #26 от "Зевзек":
Каручката18:41 08.01.2023
28 Статия от която не научаваш нищо!
19:07 08.01.2023
29 Гъдю
До коментар #20 от "Никси":
Пежо HDI на 20г. Има на таблото 00000 эа ниво на маслоКоментиран от #31, #37
19:07 08.01.2023
30 Този коментар е премахнат от модератор.
31 Ако нивото на маслото
До коментар #29 от "Гъдю":
ти е ниско,тогава ще показва --------- !Означава долей!19:22 08.01.2023
32 Със сонда не е ок
До коментар #22 от "последен":
защото остава повече от старото масло.При повече смени със сонда,по дъното на картера се образува нанос,и ако има стружки си остават там!19:26 08.01.2023
33 Осев
19:59 08.01.2023
34 гост
Коментиран от #48
20:06 08.01.2023
35 Този коментар е премахнат от модератор.
36 Еди
20:43 08.01.2023
37 Никси
До коментар #29 от "Гъдю":
а щека за маслото има ли ? !!!.23:35 08.01.2023
38 Пабло
Коментиран от #39
23:50 08.01.2023
39 Никси
До коментар #38 от "Пабло":
не се смазва гуменото уплътнение от маслото когато работи двигателя , а си го смазващ ти , за това е сложен този пръстен да затапва да не тече масло навън , карах Камаз 55111 самосвал , на всяка смяна на маслото го сипвах през центробежния филтър , свалям го и го почиствам защото вътре е прах и масло заедно и се чисти с остър предмет след това фунията с цедката и маслото у картера директно , защото през гърловината 28+2 литра трудно се сипва , същото правех и с Татрата, апа отдолу имаше два хартиени филтри в Ени като чаши дълбоки , и точно тези пръстени беше мъка да ги нагодиш правилно защото пружината избутва навън а тя е доста твърда който е карал такива железа знае много добре !!!.00:31 09.01.2023
40 333
До коментар #23 от "Никси":
Конструкторите на Мерцедес не са идиоти, за да оставят помпата да смуче от дъното на картера. Ако има стружки там, ще си останат там.За да почистиш картера, трябва да го свалиш и да го измиеш хубаво. през пробката не става.
Коментиран от #46
02:04 09.01.2023
41 Уса
Коментиран от #43
04:15 09.01.2023
42 Я да кажа и аз
И още нещо да напомня: Проверявайте да не останала към двигателя гарнитурата от стария филтър, че после става мазало. А ако не проветите за теч може да прецакате двигателя поради липса на масло.
Със здраве.
04:23 09.01.2023
43 Нали за това говорим
До коментар #41 от "Уса":
На празен ход двигателя прави 600 - 800 оборота в минута при съвременните автомобили . 10 - 13 оборота за секунда. Значи за това време смазването е под оптималното. Колко това има практическо отражение върху живота на двигателя е отделен въпрос.04:44 09.01.2023
44 Бай Иван
А вижте как стои филтъра на Пежо 205 1.1 1987 г. !!!!!!!!!!!
09:57 09.01.2023
45 Порно
До коментар #7 от "Джони Уокър":
Напълни филтъра с грес и си за основен ремонт. Или направо нов двигател.11:44 09.01.2023
46 Никси
До коментар #40 от "333":
това ми е пределно ясно , вече има такива матряли като промивка на двигателя и най лесно ще излезне цялата гняв която се събрала в картера като остала утайка през пропбката без да се налага да сваляш картера периодически да го чистиш от стружки и всяка мърсотия луга гняс и тем подобни гадорий !!!.11:45 09.01.2023
47 Аудито
При аудитата оттам тече повече масло, отколкото от уплътнението на масления филтър.
12:03 09.01.2023
48 Никси
До коментар #34 от "гост":
нищо не му пречи , просто филтъра е един елемент който пречиства маслото , той не смазва триещи те се части на двигателя а само пречиства и събира мърсотията в него ,за това е филтър да филтрува , а и едва ли някой ще тръгне да сменя маслото на -20 градуса по Целзий , цялата работа за смазването на играе голяма роля маслената помпа и въртенето на колянов вал като маслото стига най горната си точка за смазване на ангренажен газоразпределителен механизъм !!!.12:04 09.01.2023
49 Сменят ми го във
До коментар #14 от "Друго е":
фирмения сервиц и ми наливат колкото е по предписание за мотора.Ако по твоята логика налеят количеството предписано за мотора,а в него е останало още сумати масло означава,че ще се препълни мотора,а то не е така.Щеката показва колкото си трябва.Аз също съм си сменял маслото на старата кола след топъл двигател и винаги съм изчаквал да се оттече но чак пък 3 часа,той мотора ще изсъхне за толкоз време бе.Като пишете мислете малко.Коментиран от #51
17:19 09.01.2023
50 Този коментар е премахнат от модератор.
51 Експеримент
До коментар #49 от "Сменят ми го във":
Между 2 часа след отваряне на пробката на картера и 24 часа след това, искапван още около 200мл най-мръсно и гъсто масло. Винаги изчаквам 1 денонощие в гаража, ако не го направя, новото масло ми чернее.23:24 09.01.2023
52 Гайкаджия
До коментар #17 от "Механик":
Има двигатели като Волво D13 например,който е с 3 маслени филтъра с обща вместимост от около 5 литра.В такива случай,пълненето на филтъра е задължително,ако искате дълъг живот на двигателя си.Да не говорим,че на големите двигатели на индустриалните машини има операция по пускане на двигателя в ход,като в много случай,това е съпроводено с предварително образуване на налягане в маслената система.Едно от най-важните неща обаче е маслото да е перфектно чисто.14:24 10.01.2023
53 Кокси
Коментиран от #54, #55
02:16 12.01.2023
54 Никси
До коментар #53 от "Кокси":
това е съвсем различно от филтрите на камаза например , защото там има пружина и през чашката минава дълъг болт с месингова дифтунка който затяга филтъра и в посредством пружината го държи под напрежение , а на лекия автомобил филтъра си е на резба и директно се навива под каквато и гравитация да го извъртиш , ако искаш и на ер-голем !!!.22:28 15.01.2023
55 Никси
До коментар #53 от "Кокси":
нема да пълниш филтъра , като го завиеш и запалиш автомобила той сам се пълни , практиката учи неволята !!!.22:32 15.01.2023
56 Този коментар е премахнат от модератор.