8 Януари, 2023 11:59 46 454 56

Трябва ли да пълните филтъра при смяна на маслото в двигателя?

  • съвети-
  • масло-
  • маслен филтър-
  • смяна на масло

Привържениците на този процес са убедени, че в първите моменти на стартиране след смяна на смазката, двигателят може да работи "на сухо"

Трябва ли да пълните филтъра при смяна на маслото в двигателя? - 1

Смяната на двигателното масло е една от най-лесните операции по поддръжката на автомобила, но има и своите „тънкости“. Например, много майстори смятат за необходимо да налеят масло в новия маслен филтър, преди да го инсталират. Но има ли смисъл и логика в това?

Четейки блогове и форуми, можете да намерите много интересни съвети, лъвският дял от които вълнува ума точно до момента, в който се опитате да ги приложите в живота. Тоест започвате да правите и разбирате, че авторът е казал нещо, но е пропуснал най-важното. Подобни са съветите и за наливане на масло в масления филтър.

Привържениците на този процес са убедени, че в първите моменти на стартиране след смяна на смазката, двигателят може да работи "на сухо", което е изключително вредно за цилиндро-буталната група. Например, маслената помпа няма да има време да изпомпа маслото и буталата ще надраскат цилиндрите. Звучи плашещо и много шофьори предпочитат да действат според съветите.

Основният документ за поддръжка на автомобила обаче не е страницата във форума или обществено мнение, а нормативната документация на производителя, която трябва да се спазва. Придържате ли се към нея - това е друг въпрос. Но в нашия случай отговорът се крие точно там. А в ръководствата няма нито дума за наливане на двигателно масло във филтъра . Каквато и марка да е.

Вторият аргумент против е позицията на главния механик. И тук няма несъответствия: Механици на Toyota, Mitsubishi, Honda и Mercedes-Benz споделят в World Wide Web, че количеството масло, което остава в двигателя при смяна е около 500 грама. Това количество остава в двигателя с вътрешно горене при обикновена смяна. Достатъчно ли е за предотвратяване на работата на буталата на сухо? При нормална работа на помпата - несъмнено. Колко бързо новото масло достига от картера до цилиндрите? Почти мигновено: можете да го видите, ако стартирате двигателя със свален капак на клапаните.

Тогава от къде идва тази идея с наливането на масло във филтъра? Може би се дължи на необходимостта от смазване на гуменото уплътнение на филтъра, което наистина пасва по-добре и пропуска по-малко, ако е предварително обработено с масло.

Когато сменяте маслото, новият състав трябва да се излее, в гърловината за пълнене на масло, като стриктно се измерва количеството и се избягва препълване. Струва си да изберете висококачествен филтър, който ще свърши работата си и ще издържи на високото налягане в системата и добра смазка, подходяща за конкретния двигател, както е препоръчано от производителя. След това внимателно затегнете масления филтър, уплътнението на който е намазано с масло, както и пробката за източване, без да забравяте медната шайба, ако е предвидена. И това е всичко.


Поставете оценка:
Оценка 3.5 от 65 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Ти си

    23 1 Отговор
    Не .......
  • 2 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 3 TV Бобов дол

    39 11 Отговор
    Съвети от блогъри и форуми умници и гаражни
    "майстори" невземам !
    За тая работа си има хора училу , специалисти , инженери , тествали и изпробвали нещата , хора с опит .
  • 4 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 5 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 6 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 7 Джони Уокър

    21 27 Отговор
    Пълни се с грес и се завива

    Коментиран от #20, #45

  • 8 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 9 TV Бобов дол

    33 1 Отговор

    До коментар #6 от "Език мой ......":

    Може и повече от 500 мл. масло да остане в двигателя . Виждал съм сервизи които сменят маслото без да отвърнат пробката а го изсмуква със сонда през тръбичка на щеката за контрол на нивото.

    Коментиран от #18, #22

  • 10 Хойо

    26 17 Отговор
    Аз филтъра го пълня с олио.Ама при тия цени на олиото,вече тръгнах по ресторантите да купувам изпозвано..
  • 11 Aбcолютно

    13 4 Отговор

    До коментар #4 от "Зевс":

    Точно кaзaно. Вcичко оcтaнaло ca aлaбaлизми.
  • 12 Селския

    45 0 Отговор

    До коментар #6 от "Език мой ......":

    В маслените магистрали , маслената помпа в главата на ДВГ. има доволно много кухини в които то се задържа и не може да се отече напълно,винаги остава определено количество масло и то няма как да изтече при смяната
    Естествено за различните двигатели то е различно като количество,но инжинерите и конструкторите са взели предвид именно него и поради тази причина ние си сипваме именно толкова колкото е предписано от производителя.
    Когато обаче разглобиш един двигател за основен ремонт и след това го сглобиш то той със сигурност ще поеме повече от това което е предписано за смяна! И тогава можеш да видиш колко точно остава в системата само при смяната!

    Коментиран от #14

  • 13 гост

    35 3 Отговор
    Не ,то на повечето няма и как да стане защото филтъра е хоризонтален
  • 14 Друго е

    18 15 Отговор

    До коментар #12 от "Селския":

    В cервизa приcтигaш c топъл двг. и мacлото е рaзхвърляно из вcички мaгиcтрaли. Отвивaт пробкaтa, чaкaт 10 мин. дa cпре дa кaпе уcилено и нaливaт новото мacло. Aз cи го cменям caм, оcтaвям го дa cе оттичa поне 3 чaca...нямaш идея колко още изтичa. Поcле, колкото е предпиcaно, толковa взимa кaртерa.

    Коментиран от #49

  • 15 А НЕ БЕ...

    13 15 Отговор
    Елементарна работа е смяната на маслото....но елементарно е „майстора” да не стегне ДОБРЕ пробката и медното уплатнение !?...и при това „чудовищно налягане.”...😱😱😱

    Коментиран от #24

  • 16 незнайко

    34 4 Отговор
    Как ще налейш масло във филтър който е горе при главата и с обратен наклон при завиване - ВОЛВО С40 2.5 литра 220 коня ???

    Коментиран от #21

  • 17 Механик

    50 2 Отговор
    Даже не си направих труда да прочета статията.
    Всеки който иска да налива масло, да налива. И да не налива, проблем няма да има, стига маслената помпа да има добра производитленост.
    Буталата и стените на цилиндрите НЕ се мажат от маслената помпа.
    Как ще налеете филтъра с мсало, ако той не е в положение "виси"? Ами ако се поставя странично ? Ами ако е с "главата надолу"? Изглежда, инженерите създали такива двигатели по-малко знаят от разните му блогери?

    Коментиран от #30, #52, #56

  • 18 Онзи

    28 1 Отговор

    До коментар #9 от "TV Бобов дол":

    Дори за някои модели се препоръчва да се изсмуче маслото. А масло остава винаги в двигатела, не 3часа, 3 дни да седи пак ще остане.
  • 19 МП4

    5 1 Отговор
    Не е задължително
  • 20 Никси

    21 2 Отговор

    До коментар #7 от "Джони Уокър":

    не се пълни с грес а се маже гумения пръстен на филтъра и се завива или с масло , та следващия път като го сменяш маслото по лесно да одвиеш масления филтър , сипваш маслото в картера и палиш да напълни филтъра и после ако трябва доливаш , но първо гледаш на пръчката за маслото ако въобще има , ако няма както пише по книгите за съответния автомобил , някои нови автомобили може чрез компютъра да разбереш колко е маслото в картера !!!.

    Коментиран от #29

  • 21 Никси

    12 1 Отговор

    До коментар #16 от "незнайко":

    същата работа е при 190-то бензин , филтъра е обърнат на долу !!!.
  • 22 последен

    6 6 Отговор

    До коментар #9 от "TV Бобов дол":

    От години това е тенденция - двиг.масло да се източва със сонда !

    Коментиран от #23, #32

  • 23 Никси

    27 2 Отговор

    До коментар #22 от "последен":

    така правеха в Балкан Стар , камьона беше още под гаранция нов , на обслужването винаги исткаха маслото на местото на пръчката за мерене на масло а не отвиваха пропбката отдолу , е добре де ако има вътре мърсотия по маслената магистрала и стружки кво правим с новото масло и филтър , така го били вече практикували , но за мен това е глупава работа да не отвиеш пропбката на маслото !!!.

    Коментиран от #40

  • 24 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 25 Зевзек

    9 3 Отговор
    Ми то на моята не и сменям маслото. Тя магаричката си знае, баля люцерна на седмица и кофа две вода на ден. Работи безупречно с камшично запалване, 4х4
  • 26 Зевзек

    9 2 Отговор
    И да добавя, когато се натряскаш ама здрво сама си знае пътя. Спира пред вратата докато спиш в картичката 😀😀😀

    Коментиран от #27

  • 27 Зевзек

    5 2 Отговор

    До коментар #26 от "Зевзек":

    Каручката
  • 28 Статия от която не научаваш нищо!

    19 3 Отговор
    На90%от леките автомобили маслените филтри се завиват хоризонтално!Няма как да напълниш филтъра с масло и го завиеш-ще изтече!Но не е и нужно,защото филтъра събира малко масло,и маслената помпа го напълва за около 3,4секунди! При товарните автомобили нещата са по различни!Там маслените филтри са големи и в повечето случаи са два!Затова те задължително се пълнят с масло преди да се завият!Но те се завиват вертикално,като по тоя начин филтъра остава прав!
  • 29 Гъдю

    4 3 Отговор

    До коментар #20 от "Никси":

    Пежо HDI на 20г. Има на таблото 00000 эа ниво на масло

    Коментиран от #31, #37

  • 30 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 31 Ако нивото на маслото

    3 3 Отговор

    До коментар #29 от "Гъдю":

    ти е ниско,тогава ще показва --------- !Означава долей!
  • 32 Със сонда не е ок

    14 0 Отговор

    До коментар #22 от "последен":

    защото остава повече от старото масло.При повече смени със сонда,по дъното на картера се образува нанос,и ако има стружки си остават там!
  • 33 Осев

    22 1 Отговор
    Тук във Факти съм забелязал че винаги бъка от експерти на всякакво ниво ;)
  • 34 гост

    6 12 Отговор
    Добре е да се налее масло, за да се напои филтърният елемент вътре в самия филтър и преминаването на масло да стане мигновенно, както си е по книжка. Макар че например при един студен старт на -20градуса ще се отрази със сигурност много по-зле отколкото липсата на 100грама масло във филтъра.

    Коментиран от #48

  • 35 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 36 Еди

    5 10 Отговор
    Да трябва да се налива!
  • 37 Никси

    2 0 Отговор

    До коментар #29 от "Гъдю":

    а щека за маслото има ли ? !!!.
  • 38 Пабло

    4 0 Отговор
    "Може би се дължи на необходимостта от смазване на гуменото уплътнение на филтъра, което наистина пасва по-добре и пропуска по-малко, ако е предварително обработено с масло." Уплътнението се смазва за да се развие лесно филтърът при следващата смяна!

    Коментиран от #39

  • 39 Никси

    6 2 Отговор

    До коментар #38 от "Пабло":

    не се смазва гуменото уплътнение от маслото когато работи двигателя , а си го смазващ ти , за това е сложен този пръстен да затапва да не тече масло навън , карах Камаз 55111 самосвал , на всяка смяна на маслото го сипвах през центробежния филтър , свалям го и го почиствам защото вътре е прах и масло заедно и се чисти с остър предмет след това фунията с цедката и маслото у картера директно , защото през гърловината 28+2 литра трудно се сипва , същото правех и с Татрата, апа отдолу имаше два хартиени филтри в Ени като чаши дълбоки , и точно тези пръстени беше мъка да ги нагодиш правилно защото пружината избутва навън а тя е доста твърда който е карал такива железа знае много добре !!!.
  • 40 333

    7 0 Отговор

    До коментар #23 от "Никси":

    Конструкторите на Мерцедес не са идиоти, за да оставят помпата да смуче от дъното на картера. Ако има стружки там, ще си останат там.
    За да почистиш картера, трябва да го свалиш и да го измиеш хубаво. през пробката не става.

    Коментиран от #46

  • 41 Уса

    6 0 Отговор
    Не трябва,филтъра се пълни за част от секундата от налягането на маслото

    Коментиран от #43

  • 42 Я да кажа и аз

    7 1 Отговор
    Няма лошо да се пълни филтъра с ново масло ако е възможно. Може да сравните времето за угасване на лампичката за налягане на маслото. Когато е празен филтъра времето е увеличено. Това е времето когато налягането на маслото е под необходимото. Ламборгини са решили този проблем с електрическо задвижване на маслена помпа която гарантира работно налягане в маслената система когато е подаден контакт преди старта. Защо ли?
    И още нещо да напомня: Проверявайте да не останала към двигателя гарнитурата от стария филтър, че после става мазало. А ако не проветите за теч може да прецакате двигателя поради липса на масло.
    Със здраве.
  • 43 Нали за това говорим

    3 1 Отговор

    До коментар #41 от "Уса":

    На празен ход двигателя прави 600 - 800 оборота в минута при съвременните автомобили . 10 - 13 оборота за секунда. Значи за това време смазването е под оптималното. Колко това има практическо отражение върху живота на двигателя е отделен въпрос.
  • 44 Бай Иван

    4 0 Отговор
    А когато филтъра е перпендикулярно към двигателя, как ще го напълниш???
    А вижте как стои филтъра на Пежо 205 1.1 1987 г. !!!!!!!!!!!
  • 45 Порно

    5 0 Отговор

    До коментар #7 от "Джони Уокър":

    Напълни филтъра с грес и си за основен ремонт. Или направо нов двигател.
  • 46 Никси

    2 1 Отговор

    До коментар #40 от "333":

    това ми е пределно ясно , вече има такива матряли като промивка на двигателя и най лесно ще излезне цялата гняв която се събрала в картера като остала утайка през пропбката без да се налага да сваляш картера периодически да го чистиш от стружки и всяка мърсотия луга гняс и тем подобни гадорий !!!.
  • 47 Аудито

    3 0 Отговор
    При аудитата от 90те и ранни 2000г., не знам как е при други марки, хубаво е на всеки 2-3 маслени филтъра да си смените и гумения дифтунг на масления охладител -. като свалите масления филтър, след него развивате и централната гайка 23 или 27 на охладителя. Подменяте дифтунга, като нанизвате гумените му ушета и наобратно завивате гайката на охладителя и новия маслен филтър.
    При аудитата оттам тече повече масло, отколкото от уплътнението на масления филтър.
  • 48 Никси

    2 1 Отговор

    До коментар #34 от "гост":

    нищо не му пречи , просто филтъра е един елемент който пречиства маслото , той не смазва триещи те се части на двигателя а само пречиства и събира мърсотията в него ,за това е филтър да филтрува , а и едва ли някой ще тръгне да сменя маслото на -20 градуса по Целзий , цялата работа за смазването на играе голяма роля маслената помпа и въртенето на колянов вал като маслото стига най горната си точка за смазване на ангренажен газоразпределителен механизъм !!!.
  • 49 Сменят ми го във

    2 0 Отговор

    До коментар #14 от "Друго е":

    фирмения сервиц и ми наливат колкото е по предписание за мотора.Ако по твоята логика налеят количеството предписано за мотора,а в него е останало още сумати масло означава,че ще се препълни мотора,а то не е така.Щеката показва колкото си трябва.Аз също съм си сменял маслото на старата кола след топъл двигател и винаги съм изчаквал да се оттече но чак пък 3 часа,той мотора ще изсъхне за толкоз време бе.Като пишете мислете малко.

    Коментиран от #51

  • 50 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 51 Експеримент

    2 0 Отговор

    До коментар #49 от "Сменят ми го във":

    Между 2 часа след отваряне на пробката на картера и 24 часа след това, искапван още около 200мл най-мръсно и гъсто масло. Винаги изчаквам 1 денонощие в гаража, ако не го направя, новото масло ми чернее.
  • 52 Гайкаджия

    1 0 Отговор

    До коментар #17 от "Механик":

    Има двигатели като Волво D13 например,който е с 3 маслени филтъра с обща вместимост от около 5 литра.В такива случай,пълненето на филтъра е задължително,ако искате дълъг живот на двигателя си.Да не говорим,че на големите двигатели на индустриалните машини има операция по пускане на двигателя в ход,като в много случай,това е съпроводено с предварително образуване на налягане в маслената система.Едно от най-важните неща обаче е маслото да е перфектно чисто.
  • 53 Кокси

    2 0 Отговор
    А при много мотори , ако филтъра не е железен а просто елемент, какво трябва да го натопим в маслото ли , или дори железен на Vag 1,8 tsi филтъра се завива надолу и кво трябва да спрем гравитацията ли хахаххаха

    Коментиран от #54, #55

  • 54 Никси

    1 0 Отговор

    До коментар #53 от "Кокси":

    това е съвсем различно от филтрите на камаза например , защото там има пружина и през чашката минава дълъг болт с месингова дифтунка който затяга филтъра и в посредством пружината го държи под напрежение , а на лекия автомобил филтъра си е на резба и директно се навива под каквато и гравитация да го извъртиш , ако искаш и на ер-голем !!!.
  • 55 Никси

    3 0 Отговор

    До коментар #53 от "Кокси":

    нема да пълниш филтъра , като го завиеш и запалиш автомобила той сам се пълни , практиката учи неволята !!!.
  • 56 Този коментар е премахнат от модератор.