Най-ефективният начин за бързо „убиване“ на окачването е инсталирането на големи джанти и тънки, нископрофилни спортни гуми, особено през есента. Такива колела ще изглеждат добре, но за технологията и по-конкретно за окачването на колата те са от голяма вреда.
Първо, големите 18- или 19-цолови джанти са с около 5-6 кг по-тежки от обикновените 15- или 16-цолови. Макар и с по-нископрофилни гуми те заемат почти цялата подкалникова арка на колелото и създават допълнителни натоварвания върху всички елементи на окачването.
И второ - окачването не е предназначено за тях. Добре е да се монтират колела, препоръчани от производителя. Той не е направил това случайно. Елементите по окачването са сметнати за строго определен размер гуми и джанти.
Освен това нископрофилните гуми поглъщат доста по-зле ударите от неравностите и предават енергия към окачването. Като цяло, нарастването на нерессорната маса има отрицателен ефект върху амортисьори, тампони, лагери и други възли от окачването.
Ето защо ще щажем още веднъж: Най-добре да карате на онези колела, които са препоръчани от производителя. Да не говорим, че и комфорта на возене става значително по-лош с нарастване на размера на джантата и с намаляването на профила на гумата.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 878223067
12:33 30.11.2022
2 1111
12:51 30.11.2022
3 Механик
По-тежката джанта не тежи на окачването, защото тя тежи НА ПЪТЯ. По-тежката джанта, не разбива окачването, точно по ради причината, че е по-тежка. От което следва по-големият и инерционен момент. Тоест, ако такава джанта срещне препятствие, тя трудно ще загуби инерция. А загубата и в тоя случай се оказва пагубно за окачването, защото ще му се наложи то да поеме обратната инерция.
Колкото до това, че на такива джанти се слагат нископрофилни гуми, които от своя страна нямат същата възможност да абсорбират ударите, то това е вярно и точно то разрушава окачването.
Самата тежест на джантите не оказва влияние на окачването, а само на динамиката на автомобила, защото на автомобила му е по-лесно да се движи, когато е лек.
Истината е, че трябва да се кара с препоръчаните от производителя на колата, джанти, гуми и прочее. Като налягането на гумите е също от огромно значение от към икономичност, сигурност щадене на окачването.
Коментиран от #10, #22
12:59 30.11.2022
4 От опит
Има понятие - подресорно тегло, 1 кг повече на джантата се равняват на близо 10 кг повече в багажника !
Коментиран от #11, #25
13:13 30.11.2022
5 Този коментар е премахнат от модератор.
6 Този коментар е премахнат от модератор.
7 Този коментар е премахнат от модератор.
8 сиид6
Коментиран от #38
13:32 30.11.2022
9 оня с коня
13:38 30.11.2022
10 Монтьор
До коментар #3 от "Механик":
Напротив,по-тежките джанти натоварват окачването.Особенно на предната ос,при по-голяма скорост в завой,когато му се налага да поема допълнителното тегло.Дупки и неравности,при които колелото губи сцепление и виси на окачването също играят роля за амортизацията.Независимо,че става въпрос за части от секундата,когато колата навърти пробег с нестандартни джанти и гуми,напрежението се натрупва по-бързо и съответно окачването се скапва по-рано.Коментиран от #12
13:42 30.11.2022
11 От опит и знания
До коментар #4 от "От опит":
По джанти ли караш ? На по голям цол монтираш по нископрофилна гума. Имам зимни и летни джанти с различен цол със съответния профил на гумите така че, двата комплекта имат еднаква обиколка на гумата.13:43 30.11.2022
12 Монтьорчето,
До коментар #10 от "Монтьор":
По голямата джанта е по тежка, ако си приложиш знанията, ще монтираш съответната по ниско профилна гума, която ще компенсира тежината.Коментиран от #14
13:48 30.11.2022
13 🇧🇬 Б А Й Х @ Й ‼️
- Една предна броня за Лада, една задна броня за БМВ 7-ца и комплект накладки.
- За коя кола да са накладките? - пита продавачът.
- А сети се, де.
13:51 30.11.2022
14 Монтьор
До коментар #12 от "Монтьорчето,":
По-голямата джанта е и по-широка,съответно и гумата.По-големите нископрофилни гуми са по-тежки от по-малките размери с висок профил,като една от причините е,че са предвидени за по-голямо налягане и по-високи скорости.Аман от махленски тунингари.Цял ден гуми сменям.Коментиран от #15, #23
14:12 30.11.2022
15 Монтьорчето,
До коментар #14 от "Монтьор":
По големия цолаж не значи по широка джанта и съответно гума. Аман от махленски монтьорчета.Коментиран от #16
14:17 30.11.2022
16 Монтьор
До коментар #15 от "Монтьорчето,":
А какво означава?Ти да не караш колело или електрическа кола.В повечето случаи е точно по-широка джанта.Не съм видял някой,който да е сложил на вехтият си "баварец" или "голф" по-голям цолаж със същата ширина.Такива размери джанти са редки,съответно и гумите.Коментиран от #17
14:27 30.11.2022
17 Монтьорчето,
До коментар #16 от "Монтьор":
Да не се занимаваш с чугунени джанти и гуми от 18 век ?Коментиран от #18
14:32 30.11.2022
18 Монтьор
До коментар #17 от "Монтьорчето,":
Отворко,дай ми пример,не ми философствай.Никой не сменя гуми с висок профил и малък цолаж,за голям цолаж с нисък профил със същата ширина.Няма такъв филм.Коментиран от #19, #20
14:36 30.11.2022
19 Монтьорчето,
До коментар #18 от "Монтьор":
И на всичко отгоре, не четеш. Махлянска отверко.15:39 30.11.2022
20 Махлянско Монтьорче,
До коментар #18 от "Монтьор":
Ти явно на асфалт и офроуд си с едни и същи гуми и джанти, и с офсета не се съобразяваш.Коментиран от #21
15:46 30.11.2022
21 Реалист
До коментар #20 от "Махлянско Монтьорче,":
Най ми е важен твоя офсет :) дали ще ми е по мярка:)Коментиран от #24
20:17 30.11.2022
22 Знайко
До коментар #3 от "Механик":
Не е точно както го обясняваш! Големите джанти първо имат по дълга разгъвка, после са относително по-тежки и накрая са най-често с изнасяне навън. По-дългата разгъвка в комбинация с изнасянето прави така ,че числата на диференциалите вече да не излизат. По-високото тегло е критично за работата на окачването и убийствено за спирачките. Скоба-за по-голяма джанта самата гума е 800гр до 1кг по-тежка. Изнасянето навън променя разликата между вътрешната и външната дъга , като кара гумите да се суркат и предизвикват включване на асистентите за пързаляне. Извод-можеш да качиш цолажа, но не бива да качваш ширината твърде много, като това е на 100% валидно за по-модерните диференциали. Има и кинетичен ефект при големите джанти, който се изразява в безпроблемно изкачване на къси наклони и безкрайна инерция, но за сметка на влошено спиране и ускорение.03:33 01.12.2022
23 Знайко
До коментар #14 от "Монтьор":
Еми аре обясни им че има на джантите параметър който се нарича J и има J 6 , J 61/2 , J 7 и т.н който определя ширината на джантата. Дай обясни им ,че офсета е изнасянето ,че да почнат да разбират за какво им говориш! Аз за кво се изказвам като селтак-поне съм сугурен, че са ме разбрали клонингите!Коментиран от #26, #28, #31
03:40 01.12.2022
24 Знайко
До коментар #21 от "Реалист":
На реалстичните глупаци всичко им е по-мярка! Даже сами подават реплика ,за да ги нахранят! Уникални сте! Благодаря ВИ, че ВИ има!03:42 01.12.2022
25 Знайко
До коментар #4 от "От опит":
Да- и да не забравяме ,че са 4 джанти , тоест килата в повече са 4. Ако има и разлика в теглото на гумата-също трябва да се умножи по 4 за точни сметки. Преди да имам Субару постоянно се косях защо с летните джанти и гуми 10.4 на 100, а с зимните- 8.7 на 100. Сега си карам TOYO Open Country AT+ целогодишно и въпроса отпадна:)))Коментиран от #27
03:47 01.12.2022
26 Знайко, знайко,
До коментар #23 от "Знайко":
Офсета не е изнасяне, плюс от офсета е изнасяне а минус от офсета е пребиране. Научи какво е офсет.Коментиран от #29
12:17 01.12.2022
27 Знайкото,
До коментар #25 от "Знайко":
На 13 и на 18 монтираш гуми с h65 ли?Коментиран от #32, #37
12:30 01.12.2022
28 Не съм срещал J 61/2
До коментар #23 от "Знайко":
Но J 6.5 или J 7.5 ги има. Точно с такива джанти съм аз, зимни и летни.Коментиран от #30
12:35 01.12.2022
29 Знайко
До коментар #26 от "Знайко, знайко,":
...е досега не се бях сещал ,че някой би искал прибиране ,вместо изнасяне! Досега всички които познавам се опитват да работят за плюсов офсет, даже с примитивни техники като фланци с шпилки. Знаем го офсета ве,мой....нулевия офсет е монтажната плоскост...+ навън, - навътре.12:35 01.12.2022
30 Знайко
До коментар #28 от " Не съм срещал J 61/2":
...може би 1/2 е на произведените за Англия....те ги обичат тия половинки, но смисъла е един и същ. Има и значение как е разположена масата на джантата спрямо офсет-равнината . Някои джанти имат изнасяне но точна на офсета имат на вътрешния диаметър голям ръб, който освен здравина против огъване, стабилизира въртенето.12:41 01.12.2022
31 Абе знайкото,
До коментар #23 от "Знайко":
Научи какво е офсет. Явно пишеш за ET и то плюс, защото има и минус ET.12:41 01.12.2022
32 Знайко
До коментар #27 от "Знайкото,":
Не. 205/65/16 ми е размера , а оригиналния е 205/60/16. На Тоуо-то пише ,че са летни гуми за асфалт, има една планина и символи S+M или сняг + кал. Има грайфер и на страничната повърхност за да не пропада гумата като се движеш по пътища с форма на улеи. Това е най-малкия размер за тоя модел. 186 лв, бройката.Коментиран от #33
12:50 01.12.2022
33 Аматьорска работа
До коментар #32 от "Знайко":
Имам комплект 2×4 джанти с гуми, зимни и летни с различна ширина и цолаж и височина на гумата. Даже резервни за зимния и летния комплект.Коментиран от #36
13:03 01.12.2022
34 Жгмъц
20:29 01.12.2022
35 Гумаджия
20:55 01.12.2022
36 Знайко
До коментар #33 от "Аматьорска работа":
Добре-отиваш пролетта на планината и се озоваваш на сняг с летните си гуми...и кво като си 4х4??? Мислете ги тия работи ве колеги!10:46 02.12.2022
37 Знайко
До коментар #27 от "Знайкото,":
върнах се да прочета коментара си-никъде не съм писал нито 13 нито 18! Да-оригиналните на субару са 16 цола. Кво не разбра-сложих 5 мм по висок балон!10:50 02.12.2022
38 спийд7
До коментар #8 от "сиид6":
Мини, ама с ширина 505 мм. Става истински жип:)13:22 19.12.2022