9 583 20

Защо е опасно да се заваряват и боядисват лети джанти

  • джанти-
  • прахово боядисване-
  • съвети

Говорим за т.нар. прахово боядисване

Защо е опасно да се заваряват и боядисват лети джанти - 1

В мрежата можете да намерите много предложения за ремонт и боядисване на лети джанти. А различните сервизи хвалят и т. нар. детайлинг, част от който е и обработката на джантите с термопластични прахови бои. Но нашияг съвет е да не се доверявате на подобни интервенции. Такава работа може да доведе до злополука, а защо - ви разказваме сега.

Преди известно време Асоциацията на европейските производители на джанти (EUWA) одобри регулаторен документ за безопасността на използването на "леене" . Той директно забранява ремонт на такива продукти, тъй като намесата в сплавта при нагряване, заваряване и валцуване води до промяна в нейните механични свойства. С други думи, ако колелото падне в дупка и има силен удар, джантата ще се спука в пъти по-лесно. Или ще се появят пукнатини по спиците, които ще растат и накрая щмогат да доведат до разпад на джантата. Ако това се случи на пътя при висока скорост, трагедията не може да бъде избегната.

Защо е опасно да се заваряват и боядисват лети джанти

Сега ще изясним ситуацията с праховото боядисване. То често се прави, за да се върне привлекателният външен вид на колелата и ефектът наистина е поразителен. Преди процедурата джантите се измиват и подсушават, след което се премахва старото покритие и се нанася ново със специален пистолет с електростатичен ефект. След това вече боядисаната джанта се поставя в камера, където се поддържат температури до 200 градуса. По този начин се получава полимеризация на боята.

Тоест - отново силно загряване. А също и абразивна обработка за премахване на старата боя. Всичко това води до намаляване на якостта на материала и натрупване на остатъчни деформации. Ефектът ще бъде същият като описания по-горе: колелото може да се разпадне на пътя . Така че, ако видите драскотини по джантата, не бързайте да боядисвате прахово. Нека да е грозно, но безопасно.


Поставете оценка:
Оценка 2.4 от 42 гласа.

Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Шопо

    29 1 Отговор
    У шопско дупки нема!
  • 2 Дали

    44 2 Отговор
    Al е с кубична решетка и се топи при 660 градуса. Ако до 200 градуса нагряване има проблеми, то какво ще напишете за Al части по готварските уреди и съдове от този метал на открит огън !?

    Коментиран от #4, #8, #12

  • 3 Механик

    30 8 Отговор
    Пак камара небивалици. Не знам само от къде ги измисляте. Алуминиевите сплави се топят малко над 600 градуса. Двеста градуса за тях са като просто да ги погалиш. Освен това, нагряването при изпичане на боята е за определено време и когатои джантата е на колата, тя отдавна вече е изстинала. Освен това, тия същите джанти в завода производител се боядисват точно по същия начин.
    Друг е въпросът, че алуминиевите джанти, само на външен вид са по-добри от стоманените. По всички други показатели губят.

    Коментиран от #9

  • 4 Механик

    17 1 Отговор

    До коментар #2 от "Дали":

    Точен коментар.

  • 5 Глупости на търкалета

    29 2 Отговор
    Радо, в която и дупка да се дрънне алу джантата е чао. Тия филми за боядисани или заваряни джанти са само бла- бла. Целта на занятието е хората да купуват нови и така до безкрай. Да ама не са познали тия лапачи от (EUWA).

    Коментиран от #7

  • 6 Българин

    19 1 Отговор
    Аз карам със стоманени , два комплекта- с летни и зимни гуми.
  • 7 18ки халумин

    4 30 Отговор

    До коментар #5 от "Глупости на търкалета":

    Мечтай си, 15 цоловите ти железарки са в пъти по-малко издръжливи от модерната алуминиева джанта с нископрофилна гума на нея

    Коментиран от #10

  • 8 Морски

    15 8 Отговор

    До коментар #2 от "Дали":

    Колега, тук става въпрос за въртене на джантата и блъскане във всякакви неравности. Завареното място може много лесно да се пукне после, понеже сплавта е с примеси и не е еднотодна след интервенцията. Затова лятите джанти се правят от цяло парче метал и се фрезоват докато се получи подходяща форма.
    Сравнението с домакински уреди не е коректно. Само за боядисването донякъде съм съгласен.
    Отделен е въпросът, че ние имаме проблем с платежоспособността.

    Коментиран от #11

  • 9 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 10 Вярваш ли си ?

    13 1 Отговор

    До коментар #7 от "18ки халумин":

    Виждал ли си катастрофа със стоманени и ляти джанти ? Знаеш ли, че стоманената абсорбира удара и се огъва до края, докато алуминиевата просто се пука от натиска ?! Мислете, преди да пишете глупости...
  • 11 гост

    19 3 Отговор

    До коментар #8 от "Морски":

    Колега , цилиндровите глави на всички двигатели , а вече на много модели и блоковете и дори цилиндровите втулки са от алуминиева сплав само с покрития от под милиметър ! Също и буталата !! Температурата на горене в бензиновите двигатели е 700-800 градуса , в тези на метан дори повече !! А ударите на буталата , клапаните и натоварването на главата от компресията са в пъти по-големи от тези в джантите , които все пак се поемат частично от гумите и окачването !! Да не говорим , че нагряването до няколко пъти по 200 градуса и изстиването до под нулата зимата са по няколко пъти ДНЕВНО в продължение на години !! По тази логика отдавна трябваше да е забранено да се ползва алуминии и сплавите му за двигатели и всичките им части !

    Коментиран от #13

  • 12 гост

    11 2 Отговор

    До коментар #2 от "Дали":

    Проблема е съвсем друг и за заваряването и за боядисването ! При заварките е ясно , независимо дали стоманена или алуминиева джанта заварката има много по-голяма вероятност да се спука от монолитен материал ! Затова примерно има шевни и безшевни тръби и последните са ползват за високи натоварвания , а заварените за ниски и средни натоварвани !! Също така при самолетите се ползва занитване , а не заваряване на конструкцията и облицовката също от алуминиеви сплави . Също така бутилките за пропан бутан и други за налягане до 30-35 атмосфери се заваряват , но бутилките за технически газове и метан за до 300 атмосфери се "издуват" подобно на балон от монолитни заготовки . Затова заварки по всякакви джанти би трябвало да са само по желание на собственика и на негова отговорност ! И понеже стоманените са достатъчно евтини никой не се занимава да ги заварява , но алуминиевите има един куп майстори , които не само ги заваряват , но така ги обработват , че заварката става невидима , освен със специални уреди за това . Иначе за боядисването особен риск за счупване на пътя няма , но печенето всъщност не е един , а три пъти , защото за качествено боядисване всъщност се прави първо грунт за изравняване на грапавините , после боята и после лака , като се пече и трите пъти и невинаги се чака постепенно загряване и изстиване !! Поради което се получава различно напрежение във външния и вътрешния слой на джантата
  • 13 Дуплика

    9 0 Отговор

    До коментар #11 от "гост":

    Съгласен съм с това, което казваш, само че:

    1. В ДВГ имаш принудително охлаждане първо от маслото и после от антифриза, т.е. метала не достига тези температури - това което казваш е температура на горивната смес при запалване/изгаряне;

    2. Буталата се удрят от енергията, получена от възпламеняването на горивото, съвсем различно е от директен удар в твърд предмет (в случая дупка). Затова и се пукат джантите, дори и нови да са; айде за клапаните не съм наясно, но се съмнявам да са алуминиеви (поправи ме ако греша). Цилиндровата глава поема удари от взривяването на сместа, да, но отгоре е хваната поне с 10 болта за блока...
    3. Не е проблем многократното нагряване и охлаждане на метала - пак казвам при двигателя става плавно, докато при заварките е рязко.
    4. Алуминиевите сплави при джантите и цилиндровитр глави са различни като състав на примесите.

    За другите неща съм съгласен с теб - много добре си го обяснил в пост 12.

    А ударите на буталата , клапаните и натоварването на главата от компресията са в пъти по-големи от тези в джантите , които все пак се поемат частично от гумите и окачването !! Да не говорим , че нагряването до няколко пъти по 200 градуса и изстиването до под нулата зимата са по няколко пъти ДНЕВНО в продължение на години !! По тази логика отдавна трябваше да е забранено да се ползва алуминии и сплавите му за двигатели и всичките им части !

    Коментиран от #14, #15

  • 14 Корекция

    4 0 Отговор

    До коментар #13 от "Дуплика":

    Последният абзац без да искам съм ти го копирал и после го видях. :)

  • 15 гост

    6 3 Отговор

    До коментар #13 от "Дуплика":

    Сега ако ще ме убеждаваш , че натоварванията в двигателя са по-малки от тия в джантите , просто не знам за какво си губя времето да пиша ! Всичко останало е преливане от пусто в празно !

    Коментиран от #16

  • 16 Шайба

    4 0 Отговор

    До коментар #15 от "гост":

    При буталата имаме чисто термично натоварване,докато при колелата е механично,нерде Ямбол нерде Стамбул,двата вида натоварвания са различни и не могат току така да се сравняват,затова в статията ти пише черно на бяло за нарушаването на механичните свойства на летите джанти,при буталата механични удари въобще няма,ударът от взривяването на сместа в цилиндъра не е като удар в дупка.

    Коментиран от #17

  • 17 Шайба

    3 1 Отговор

    До коментар #16 от "Шайба":

    Пробвах се да обясня като за малоумни,не знам дали се получи,но колегата от 13 пост го е обяснил най-добре,само че повечето не могат да го вдянат,понеже нямат елеметарни познания по механика и термодинамика.
  • 18 Тиро Вампиро

    1 4 Отговор
    Алуминиевите джанти не са по-здрави от стоманените,но са по-леки и красиви.Алуминиевата джанта се спуква при пренатягане и механиците често не се съобразяват с мерките.Абсолютно противопоказно е джанта да бъде заварявана,това се прави от хора абсолютно безотговорни и невежи,които не преценяват рисковете за себе си и околните.Стоманените джанти сменям,когато ръждясат а алуминиевите,когато се спукат.Ползвам ги само за предни на камиона останалото назад са стоманени.Който кара скъп или газарски автомобил трябва да може да си купи нови джанти иначе е пълен изпросляк да ги кърпи
  • 19 бай Ставри

    0 4 Отговор
    Поздрав на участниците дискусията! Не на всички, разбира се. За пръв път, попадам на толкова смислена дискусия с технически образовани хора! Тоя път майсторите специализирали в селски гаражи на масквич и жигуле, закъсняха
  • 20 ДжантаЖелезарка

    7 0 Отговор
    За заварките по джантите съм съгласен. Обаче не мога да разбера защо да не се пребоядисват джантите? Ако джантата имала драскотини да сме карали така и да било грозно, но безопасно, защото шкурката щяла да отнеме част от материала и да отслаби конструкцията. Е то тая джанта няма да се шкури 2 см в дълбочина. Още повече кой е казал, че непременно трябва да се изпича боята? Вземеш два спрея от железарията, зашкуриш с 1200 веднъж и пръснеш две ръце боя. Като падне боята пак на ново.