В мрежата можете да намерите много предложения за ремонт и боядисване на лети джанти. А различните сервизи хвалят и т. нар. детайлинг, част от който е и обработката на джантите с термопластични прахови бои. Но нашияг съвет е да не се доверявате на подобни интервенции. Такава работа може да доведе до злополука, а защо - ви разказваме сега.
Преди известно време Асоциацията на европейските производители на джанти (EUWA) одобри регулаторен документ за безопасността на използването на "леене" . Той директно забранява ремонт на такива продукти, тъй като намесата в сплавта при нагряване, заваряване и валцуване води до промяна в нейните механични свойства. С други думи, ако колелото падне в дупка и има силен удар, джантата ще се спука в пъти по-лесно. Или ще се появят пукнатини по спиците, които ще растат и накрая щмогат да доведат до разпад на джантата. Ако това се случи на пътя при висока скорост, трагедията не може да бъде избегната.
Сега ще изясним ситуацията с праховото боядисване. То често се прави, за да се върне привлекателният външен вид на колелата и ефектът наистина е поразителен. Преди процедурата джантите се измиват и подсушават, след което се премахва старото покритие и се нанася ново със специален пистолет с електростатичен ефект. След това вече боядисаната джанта се поставя в камера, където се поддържат температури до 200 градуса. По този начин се получава полимеризация на боята.
Тоест - отново силно загряване. А също и абразивна обработка за премахване на старата боя. Всичко това води до намаляване на якостта на материала и натрупване на остатъчни деформации. Ефектът ще бъде същият като описания по-горе: колелото може да се разпадне на пътя . Така че, ако видите драскотини по джантата, не бързайте да боядисвате прахово. Нека да е грозно, но безопасно.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Шопо
13:07 22.11.2022
2 Дали
Коментиран от #4, #8, #12
13:08 22.11.2022
3 Механик
Друг е въпросът, че алуминиевите джанти, само на външен вид са по-добри от стоманените. По всички други показатели губят.
Коментиран от #9
13:08 22.11.2022
4 Механик
До коментар #2 от "Дали":
Точен коментар.13:09 22.11.2022
5 Глупости на търкалета
Коментиран от #7
13:34 22.11.2022
6 Българин
13:51 22.11.2022
7 18ки халумин
До коментар #5 от "Глупости на търкалета":
Мечтай си, 15 цоловите ти железарки са в пъти по-малко издръжливи от модерната алуминиева джанта с нископрофилна гума на неяКоментиран от #10
15:15 22.11.2022
8 Морски
До коментар #2 от "Дали":
Колега, тук става въпрос за въртене на джантата и блъскане във всякакви неравности. Завареното място може много лесно да се пукне после, понеже сплавта е с примеси и не е еднотодна след интервенцията. Затова лятите джанти се правят от цяло парче метал и се фрезоват докато се получи подходяща форма.Сравнението с домакински уреди не е коректно. Само за боядисването донякъде съм съгласен.
Отделен е въпросът, че ние имаме проблем с платежоспособността.
Коментиран от #11
19:38 22.11.2022
9 Този коментар е премахнат от модератор.
10 Вярваш ли си ?
До коментар #7 от "18ки халумин":
Виждал ли си катастрофа със стоманени и ляти джанти ? Знаеш ли, че стоманената абсорбира удара и се огъва до края, докато алуминиевата просто се пука от натиска ?! Мислете, преди да пишете глупости...19:41 22.11.2022
11 гост
До коментар #8 от "Морски":
Колега , цилиндровите глави на всички двигатели , а вече на много модели и блоковете и дори цилиндровите втулки са от алуминиева сплав само с покрития от под милиметър ! Също и буталата !! Температурата на горене в бензиновите двигатели е 700-800 градуса , в тези на метан дори повече !! А ударите на буталата , клапаните и натоварването на главата от компресията са в пъти по-големи от тези в джантите , които все пак се поемат частично от гумите и окачването !! Да не говорим , че нагряването до няколко пъти по 200 градуса и изстиването до под нулата зимата са по няколко пъти ДНЕВНО в продължение на години !! По тази логика отдавна трябваше да е забранено да се ползва алуминии и сплавите му за двигатели и всичките им части !Коментиран от #13, #21
20:08 22.11.2022
12 гост
До коментар #2 от "Дали":
Проблема е съвсем друг и за заваряването и за боядисването ! При заварките е ясно , независимо дали стоманена или алуминиева джанта заварката има много по-голяма вероятност да се спука от монолитен материал ! Затова примерно има шевни и безшевни тръби и последните са ползват за високи натоварвания , а заварените за ниски и средни натоварвани !! Също така при самолетите се ползва занитване , а не заваряване на конструкцията и облицовката също от алуминиеви сплави . Също така бутилките за пропан бутан и други за налягане до 30-35 атмосфери се заваряват , но бутилките за технически газове и метан за до 300 атмосфери се "издуват" подобно на балон от монолитни заготовки . Затова заварки по всякакви джанти би трябвало да са само по желание на собственика и на негова отговорност ! И понеже стоманените са достатъчно евтини никой не се занимава да ги заварява , но алуминиевите има един куп майстори , които не само ги заваряват , но така ги обработват , че заварката става невидима , освен със специални уреди за това . Иначе за боядисването особен риск за счупване на пътя няма , но печенето всъщност не е един , а три пъти , защото за качествено боядисване всъщност се прави първо грунт за изравняване на грапавините , после боята и после лака , като се пече и трите пъти и невинаги се чака постепенно загряване и изстиване !! Поради което се получава различно напрежение във външния и вътрешния слой на джантата20:33 22.11.2022
13 Дуплика
До коментар #11 от "гост":
Съгласен съм с това, което казваш, само че:1. В ДВГ имаш принудително охлаждане първо от маслото и после от антифриза, т.е. метала не достига тези температури - това което казваш е температура на горивната смес при запалване/изгаряне;
2. Буталата се удрят от енергията, получена от възпламеняването на горивото, съвсем различно е от директен удар в твърд предмет (в случая дупка). Затова и се пукат джантите, дори и нови да са; айде за клапаните не съм наясно, но се съмнявам да са алуминиеви (поправи ме ако греша). Цилиндровата глава поема удари от взривяването на сместа, да, но отгоре е хваната поне с 10 болта за блока...
3. Не е проблем многократното нагряване и охлаждане на метала - пак казвам при двигателя става плавно, докато при заварките е рязко.
4. Алуминиевите сплави при джантите и цилиндровитр глави са различни като състав на примесите.
За другите неща съм съгласен с теб - много добре си го обяснил в пост 12.
А ударите на буталата , клапаните и натоварването на главата от компресията са в пъти по-големи от тези в джантите , които все пак се поемат частично от гумите и окачването !! Да не говорим , че нагряването до няколко пъти по 200 градуса и изстиването до под нулата зимата са по няколко пъти ДНЕВНО в продължение на години !! По тази логика отдавна трябваше да е забранено да се ползва алуминии и сплавите му за двигатели и всичките им части !
Коментиран от #14, #15
21:05 22.11.2022
14 Корекция
До коментар #13 от "Дуплика":
Последният абзац без да искам съм ти го копирал и после го видях. :)21:10 22.11.2022
15 гост
До коментар #13 от "Дуплика":
Сега ако ще ме убеждаваш , че натоварванията в двигателя са по-малки от тия в джантите , просто не знам за какво си губя времето да пиша ! Всичко останало е преливане от пусто в празно !Коментиран от #16
21:24 22.11.2022
16 Шайба
До коментар #15 от "гост":
При буталата имаме чисто термично натоварване,докато при колелата е механично,нерде Ямбол нерде Стамбул,двата вида натоварвания са различни и не могат току така да се сравняват,затова в статията ти пише черно на бяло за нарушаването на механичните свойства на летите джанти,при буталата механични удари въобще няма,ударът от взривяването на сместа в цилиндъра не е като удар в дупка.Коментиран от #17
13:20 23.11.2022
17 Шайба
До коментар #16 от "Шайба":
Пробвах се да обясня като за малоумни,не знам дали се получи,но колегата от 13 пост го е обяснил най-добре,само че повечето не могат да го вдянат,понеже нямат елеметарни познания по механика и термодинамика.13:27 23.11.2022
18 Тиро Вампиро
18:22 24.11.2022
19 бай Ставри
19:08 24.11.2022
20 ДжантаЖелезарка
Коментиран от #22
01:18 25.11.2022
21 СкъсанЛявЧервенШушон
До коментар #11 от "гост":
Обаче никой не заварява бутала13:45 28.12.2022
22 Джантов
До коментар #20 от "ДжантаЖелезарка":
Правилно ако имаш ексцентрик най добре излъскваш ги и пръскаш със Спрей за джанти ,само спрея докарва същия цвят като оригинала ,говорим за стандартни джанти ,бояджия не може да го докара .Ако покритието на джантите са от полиран алуминий тогава лъскаш до безкрай и пръскаш лак за да добиеш долу горе същия ефект12:26 08.01.2023