Last news in Fakti

6 Февруари, 2023 11:18 9 208 33

Съветският прадядо на Tesla

  • запорожец-
  • заз-
  • електромобил

Електрическият автомобил Запорожец празнува 50 години

Съветският прадядо на Tesla - 1

Със сигурност сте чели за електрическия Запорожец Таврия, който е създаден с усилията на жителите на Одеса. Но всъщност доста преди това на бял свят се появява електромобил ЗАЗ-968.

Този електрически Запорожец е създаден през 1973 г. (!) в Запорожския машиностроителен институт. Има много малко данни за тази съветска електрическа кола, като до днес са оцелели само няколко снимки.

Знае се , че електрическият ЗАЗ е оборудван с 4-киловатов електродвигател. Той позволява на електромобила да се движи на разстояние от 100 км без презареждане и ускорява колата до 60 км/ч.

Съветският прадядо на Tesla

Също така, според слуховете, електрическата ЗАЗ-ка може да достигне максималната си скорост само за 8 секунди. За онези времена нова е доста приличен показател, а още повече за Запорожец.

За съжаление, не е известно със сигурност как се е развила съдбата на електрическия ЗАЗ. Ако имате някаква информация, споделете я в коментарите или ни пишете.


Поставете оценка:
Оценка 4 от 34 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Ъгъл

    35 35 Отговор
    Съветската тесла - най-голямата тесла.

    Коментиран от #7, #17

  • 2 карчи

    41 9 Отговор
    ЗАЗ-ът е закупен преди години от Мъск от руснак живеещ в Украйна за скромната сума от 150 гривена, след което развойния център на все още новосъздадената му фирма Тесла се е заел с разучаване и сваляне (чиста кражба) на технологиите, подобряването им и влагането им в съвремените тесли.
    Историята мълчи копирали ли са обаче руснаците технологията от Фердинанд Порше и неговата електричка?
    😉

    Коментиран от #14, #15, #22

  • 3 Liliпутин

    17 58 Отговор
    Този съветски боклук може да е само дядо на днешния москвич. Тесла няма роднини в съветския съюз!!!

    Коментиран от #16

  • 4 споделям

    28 10 Отговор
    аз четох преди години когато колонизаторите ни рекламираха тесла като бъдещето на света за подона кола създадна в русия още преди първата световна война която е изминавала около 20-30км на ток и евдигала около 40 км/ч но не е успяла да се наложи на пазара поради ниските си показатели и след това се е наложила като вътрешнопроизвидствен транспорт на фабрики и предприятия … за тази заска чувам за първи път и смятам че параметрите за 1973г. са доста впечетляващи но със сигурност петрол ите магнатни имат много общо със затрудненията в производството и налагането на пазара също така и закриването на проекта!!!
  • 5 Псевдоним

    23 2 Отговор
    България също е имала електрически москвич.
  • 6 И каква е връзката

    16 7 Отговор
    между Tesla и Запорожец ? Tesla е била създадена от двама американци през 2003 година. През 2004 – Мъск финансира Tesla със $6.5 милиона. Електрически автомобили е имало още през 2000 г. но правителствата са отказвали да ги финансират. В Канада даже са отказвали регистрация на такива коли.
  • 7 Алооо

    33 4 Отговор

    До коментар #1 от "Ъгъл":

    Това е 50 , и повече години , преди Тесла ! Когато да го правили , Мъск е бил на баща си в гайдите !
  • 8 карчи

    34 1 Отговор
    „ЗМИ-Електро“
    Бензиновият двигател с мощност 30 конски сили е заменен с електродвигател
    DK-908. Мощността му е 4 кW.
    Електронна система, специално проектирана за тази машина, включва уникален преобразувател на импулси, отговарящ за управлението на двигателя, т. е полупроводници на тиристори и диоди.
    Системата осигурява гладко возене и икономичност, пестейки енергията на батерията при леки натоварвания, освен това може дори да презарежда батериите в режим на възстановяване, при спускане и при спиране.!!! /забележете! /
    Максималната скорост на ЗИМ е ОГРАНИЧЕНА до 60 километра в час, които автомобилът може да достигне за 8 сек.
    Разстоянието, което електрическият ЗАЗ можеше да измине с едно зареждане на тяговите си батерии е около 100 километра в зависимост от условията на шофиране.
    През 1974 г. ЗАЗ-ът изложен на VDNKh (изложбен център на съветските републики) и е удостоен с висока награда - сребърен медал за електронна система за управление, разработена под ръководството на доктора на техническите науки Виктор Борисович Павлов.
    Тестовата машина е успешна, но имаше само един съществен недостатък, характерен за всички електрически автомобили - теглото на батерията е 400 кг. . Това прави колата много тежка. Може би затова тя остава в едно копие, чиято съдба се губи в неизвестност през втората половина на 70-те години. /до къде прочетете погоре😅/
  • 9 Знайко

    25 1 Отговор
    Електрически автомобили пра, пра ... дядовци на Тесла е имало и преди 120 години, много преди да има автомобили Запорожец. Жената на Хенри Форд е имала електрически автомобил и го е ползвала.

    В САЩ, преди Тесла имаше GM EV1, с оловни акумулатори.
  • 10 Инженерът

    30 2 Отговор
    Прототипи на електрички има от поне 100 години, преди още бензиновия двигател. Имаше и такива на слънчеви батерии и какво ли не. Но си останаха прототипи основно заради нерешените проблеми с батериите и зареждането им. Това не е решено достатъчно добре и сега. Електричките имат малък пробег, бавно зареждане и опасни батерии. Лобирането в тяхна полза ще изиграе лоша шега на всички. Нека първо им решат проблемите, после сами ще се наложат. Никой не е забранил каретите и каруците, просто са излезли от обръщение.

    Коментиран от #20

  • 11 Умен по цялата глава

    12 18 Отговор
    Батерията е просто сбор от стандартни акумулатори като на електрокар....Голямо постижение на Научната мисъл ...Големи аналогови смешници!!!
  • 12 ШМЪРКАН

    63 12 Отговор
    България беше повтарям БЕШЕ един от първите и най-големи производители на ЕЛЕКТРОКАРИ.Ако се бяхме развивали а не рушили щеше да сме пак сред първенците.Но една ДЕМОКТАЦИЯ ни го заби яко.
  • 13 Е ми...

    16 2 Отговор
    Новото е добре забравеното старо.
  • 14 Гого

    6 19 Отговор

    До коментар #2 от "карчи":

    Кви технологии е имало тва недоразумение?

    Коментиран от #18

  • 15 МЪСК💵

    4 3 Отговор

    До коментар #2 от "карчи":

    Дрън-дрън та teSlap! Кой е основал компанията и от коя година съм в нея? Колко години по-късно става моя? Ал Коконе даде техниката за Тесла, след като се вложи в EV1 и в AC Propulsion Tzero и чак тогава дойде първия Roadster.

    Коментиран от #19

  • 16 Механик

    15 17 Отговор

    До коментар #3 от "Liliпутин":

    Колко ви е повърхностно троленето, че няма на къде.
    Запорожеца е УКРАИНСКО "изобретение". УКРАИНСКИ е и бензиновият, и електическият ЗАПОРОЖЕЦ.
    Просто по онова време, това дето сега му викате УКРАЙНА, беше в състава на СССР. И вие като прочетохте "СССР" и се оляхте.
    п.п.
    Междувпрочем, зазката е ЕДИНСТВЕНОТО "изобретение" на УКРАЙНА. В същност, като се замисля, те имат и още едно. КАзва се "как да си гръмнем АЕЦ-а"

    Коментиран от #23, #24

  • 17 обръчи

    22 4 Отговор

    До коментар #1 от "Ъгъл":

    не е важно дали ще направиш електромобил, това не е сложно, има 1000 детайла по- малко, важното е да има балъци(риби) да го купуват, при това на по висока цена. Това е класическа пирамида.

    Коментиран от #27

  • 18 Мдааа

    10 2 Отговор

    До коментар #14 от "Гого":

    "чукча не читател, чукча писател"
  • 19 карчи

    3 0 Отговор

    До коментар #15 от "МЪСК💵":

    Кълвеш ли, кълвеш ли 🎣 😅
  • 20 Мне

    12 9 Отговор

    До коментар #10 от "Инженерът":

    "Електричките имат малък пробег, бавно зареждане и опасни батерии." Най-новата генерация електроавтомобили имат пробег далеч надхвърлящ конвенционалните (1000 +) километра, а и сегашните стандартни имат съизмерим пробег (около 450-500 километра). А батериите с нищо не са по-опасни от бензиновите резервоари или особено любимите в България газови уредби. Що се отнася до "бавно зареждане", това е факт само там където има зарядни от първа генерация. Вече 80% от батерията се зарежда за 15 минути, и все повече ще се подобрява. Това е колкото да влезеш да си вземеш кафе и да отидеш до тоалетна.

    Коментиран от #32

  • 21 Чи страшну сий

    5 3 Отговор
    Мен мъй пердашил тока и знам как вони после на изглряло кибапчи. Затуй нищЪ и да чувам за Токова кола...даже мойта 50годишна бабичка я карам с ръкавици...ръйш ли щот мЪй страх. Чи те и без туй се самозпалват ей тъй...от нищото, кат ги забрайти на Слънце, ко им убууту на тез коли...
  • 22 Смотан старец (ЦИГАНИН)

    8 2 Отговор

    До коментар #2 от "карчи":

    Те за това се бият ЗА ЛЕГЕНДАРНАТА ЗАЗКА .......ЩОМ Я ОТКРИЯТ РУСНАЦИТЕ ЩЕ СИ Я ВЗЕМАТ И ВОИНАТА ЩЕ СВЪРШИ 🤣😂😜😜
  • 23 Циган

    5 3 Отговор

    До коментар #16 от "Механик":

    Ясноооо заза е производство на УКРАЙНА АМА КАТО СЕ СБИХА ИМ КАЗАХА че трябва да си признаят да ама РУСИЯ ВИКА НАША Е........... УКРАЙНА ВИКА НАША Е....... ........ И ЕТО ЧЕ ВОИНАТА ВЕЧЕ ЦЯЛА ГОДИНА..............БРЯХ ЗАРАДИ ЗАЗКАТА.........ЗАСЛУЖАВА СИ
  • 24 ПалавНИК

    6 10 Отговор

    До коментар #16 от "Механик":

    Толнова ти е акъла пенЦионер. Черрнобил го гръмна чисто руски екип.

    Коментиран от #28

  • 25 Така е. Краварите

    5 4 Отговор
    са откраднали технологията, която сега използват в Тесла от ватенките... и то от ЗАЗ... хахахахахахахахаха
  • 26 Наум

    11 7 Отговор
    За всички рублофили и коне с червени капаци:
    През 30 години на20 век в САЩ електрическите коли са повече от тези с ДВГ,а вашата пътеводна звезда Матушка още се електрифицирала( половината не са знаели що това ток), така, че какви дядовци ви се привиждат,да не споменавам за автоматични перални и други нормални неща за хората,а не 21 век да ги крадеш с танкове от съседите.
  • 27 Смело

    3 1 Отговор

    До коментар #17 от "обръчи":

    Направи конкурент на сегашните електрички тогава! Без значение на коя. Виж Дачия Спринг може да ти хареса и да си я набележиш нея. Колко ще ти струва чисто хипотетично?
  • 28 Отново смело

    1 1 Отговор

    До коментар #24 от "ПалавНИК":

    Не, разчисти го такъв
  • 29 Свиленски

    3 0 Отговор
    Тая ЗАЗ-ка май е на база мотокар на Балканкар и само купето е на 968-ца!
  • 30 Валсо

    2 0 Отговор
    В един форум казаха, че повече информация имало в статията на Михаил Колодочкин. "А знаете ли Вы?" от списание "За рулём» - Журнал - 2019. - Ноябрь (№ №11). — С. 106.
    Дано да имате някой, който шпреха руски.
  • 31 бай Гъдю

    2 0 Отговор
    И в бивше ВМЕИ Варна имаше такива опити. Даже една ЗАЗ-ка беше "складирана" на покрива му, преди години.
  • 32 Бачо Киро

    5 1 Отговор

    До коментар #20 от "Мне":

    Кое е съизмеримо с тези 400км на хартия? Електричките масово се влачат със 110-120 по немските аутобани (познай защо)... Единствената Тесла във фирмата си я подхвърляха няколко умника от отдел продажби и накрая всички минаха на C300d...
    Батериите били като резервоара и газовата уредба? Колко такива си чувал да се палят седейки тихо в гаража? Тях поне можеш да ги угасиш. Виждал ли си как гори електромобил? Сега си представи всички автомобили да са електромобили.... Ще има повече фойерверки от на Нова година...
  • 33 бай Гъдю

    0 0 Отговор
    Тия години и във ВМЕИ Варна експериментираха с този и други модели. После видях, че бяха "складирани" на покрива, плочата на единия факултет... Сигурно има участници в опитите! ;)