През 2024 година европейският автомобилен пазар показа скромен растеж на фона на значителни промени в структурата на продажбите. Хибридните автомобили (HEV) все повече изпреварват бензиновите автомобили по популярност, докато електрическите автомобили, въпреки че запазват третата позиция в класацията за популярност, отбелязват сериозен спад в продажбите в сравнение с предходната година.
Според данни на Европейската асоциация на производителите на автомобили (ACEA) пазарът на автомобили в ЕС приключи 2024 година с малък, но положителен резултат. Общият брой на новите регистрации на леки автомобили се е увеличил с 0.8% до 10.6 милиона броя. В същото време ситуацията в различните страни е разнородна: Испания показа значителен ръст от 7,1%, докато други големи пазари претърпяха спад - Франция (-3,2%), Германия (-1%) и Италия (-0,5%). Най-голям ръст бележи Полша (16.1%).
Втората позиция, изненадващо или пък не, е за България, която е с 13.9% ръст и продадени 42 941 коли. През миналата година в България са продадени 32 818 нови бензинови автомобила, което е ръст с 14.5%. При дизеловите увеличението е сходно - 13.9%, като продадените нови дизели са 6 986 броя. не така стоят нещата при електромобилите. Подобно на почти всички страни в Европа и у нас има сериозен спад на интереса към електромобилите. Процентно в България той е 11.6 по-малко отколкото година по-рано. През миналата година у нас са продадени малко над 1 500 електромобила.
Особено интересни промени настъпват в структурата на силовите агрегати. Напълно електрическите превозни средства (BEV) са с пазарен дял в ЕС 13.6% за годината. Това надминава дела на автомобилите с дизелови двигатели, който спада до 11.9%. През декември 2024 година обаче броят на регистрациите на електрически превозни средства е намалял с още 10.2%, главно поради значителни спадове в Германия (-38,6%) и Франция (-20,7%).
Истинският победител за 2024 година са хибридните автомобили (HEV), които през последните четири месеца на годината постоянно изпреварваха бензиновите автомобили по популярност. През декември пазарният им дял нараства до 33.6% спрямо 26.5% през предходната година. Бензиновите автомобили, въпреки че все още са най-голямата част от пазара на ЕС с годишен дял от 33.3%, отбелязват спад на регистрациите с 1.8% през декември.
Вместо това HEV завършиха миналата година на второ място с дял от около 31%. Трябва обаче да уточним, че болшинството HEV хибриди представляват бензинови или дизелови коли с 48-волтов стартер генератор и са почти идентични с стандартните коли с ДВГ и доста се различават от т.нар. plug in хибриди, които се зареждат от ел. мрежата и които също като електромобилите в края на миналата година бележат спад в интереса към тях.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Цицоманов
17:07 22.01.2025
2 анонимен
17:08 22.01.2025
3 Двете дъта запомнете!
Коментиран от #4, #7
17:40 22.01.2025
4 анонимен
До коментар #3 от "Двете дъта запомнете!":
А електричките копаят под дъното.Коментиран от #5
17:48 22.01.2025
5 факт
До коментар #4 от "анонимен":
Не и в Азия и СащКоментиран от #6
17:50 22.01.2025
6 анонимен
До коментар #5 от "факт":
Ти да не си с дръпнати очи? Мен ме интересува какво става в Европа и България.18:04 22.01.2025
7 анонимен
До коментар #3 от "Двете дъта запомнете!":
Споко! Ти ТреСльо също си на нафта.18:05 22.01.2025
8 Тити
18:17 22.01.2025
9 тъй шъй
Уместно е да се избягват меките хибриди. Те, освен друго оставят хората на пътя, без предупреждение, за разлика от пълните хибриди, които дават сигнал, далеч преди превръщането на колата в недвижима собственост. Апропо, същия внезапен стоп е и при елкарите.
Ако купувате ДВГ бягайте от 48В меки системи. По-добре обикновен старт-стоп. То, кой да слуша, ама да го кажем.
18:33 22.01.2025
10 🇧🇬 Б А Й Х @ Й ‼️
само 1 500 са електрокари🤔
Толкова за
БЛИЗКОТО СВЕТЛО БЪДЕЩЕ НА
ЕЛЕКТРОМОБИЛИТЕ у нас 🚘
19:29 22.01.2025
11 Анонимен
21:02 22.01.2025