Анализ на автомобилния пазар в ЕС и в частност в България

22 Януари, 2025 16:53 1 383 11

  • автомобилен пазар-
  • европа-
  • българия-
  • двг-
  • електромобили

Водещи си остават колите с ДВГ, електромобилите започват да отстъпват

Анализ на автомобилния пазар в ЕС и в частност в България - 1

През 2024 година европейският автомобилен пазар показа скромен растеж на фона на значителни промени в структурата на продажбите. Хибридните автомобили (HEV) все повече изпреварват бензиновите автомобили по популярност, докато електрическите автомобили, въпреки че запазват третата позиция в класацията за популярност, отбелязват сериозен спад в продажбите в сравнение с предходната година.

Според данни на Европейската асоциация на производителите на автомобили (ACEA) пазарът на автомобили в ЕС приключи 2024 година с малък, но положителен резултат. Общият брой на новите регистрации на леки автомобили се е увеличил с 0.8% до 10.6 милиона броя. В същото време ситуацията в различните страни е разнородна: Испания показа значителен ръст от 7,1%, докато други големи пазари претърпяха спад - Франция (-3,2%), Германия (-1%) и Италия (-0,5%). Най-голям ръст бележи Полша (16.1%).

Втората позиция, изненадващо или пък не, е за България, която е с 13.9% ръст и продадени 42 941 коли. През миналата година в България са продадени 32 818 нови бензинови автомобила, което е ръст с 14.5%. При дизеловите увеличението е сходно - 13.9%, като продадените нови дизели са 6 986 броя. не така стоят нещата при електромобилите. Подобно на почти всички страни в Европа и у нас има сериозен спад на интереса към електромобилите. Процентно в България той е 11.6 по-малко отколкото година по-рано. През миналата година у нас са продадени малко над 1 500 електромобила.

Особено интересни промени настъпват в структурата на силовите агрегати. Напълно електрическите превозни средства (BEV) са с пазарен дял в ЕС 13.6% за годината. Това надминава дела на автомобилите с дизелови двигатели, който спада до 11.9%. През декември 2024 година обаче броят на регистрациите на електрически превозни средства е намалял с още 10.2%, главно поради значителни спадове в Германия (-38,6%) и Франция (-20,7%).

Истинският победител за 2024 година са хибридните автомобили (HEV), които през последните четири месеца на годината постоянно изпреварваха бензиновите автомобили по популярност. През декември пазарният им дял нараства до 33.6% спрямо 26.5% през предходната година. Бензиновите автомобили, въпреки че все още са най-голямата част от пазара на ЕС с годишен дял от 33.3%, отбелязват спад на регистрациите с 1.8% през декември.

Вместо това HEV завършиха миналата година на второ място с дял от около 31%. Трябва обаче да уточним, че болшинството HEV хибриди представляват бензинови или дизелови коли с 48-волтов стартер генератор и са почти идентични с стандартните коли с ДВГ и доста се различават от т.нар. plug in хибриди, които се зареждат от ел. мрежата и които също като електромобилите в края на миналата година бележат спад в интереса към тях.


Поставете оценка:
Оценка 4 от 4 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Цицоманов

    9 0 Отговор
    Кора му Янко !
  • 2 анонимен

    23 4 Отговор
    Не риви Тесльо, зелената зелка(сделка) и забраната за ДВГ се отменят.
  • 3 Двете дъта запомнете!

    5 8 Отговор
    Важното е че дизела копае дъното

    Коментиран от #4, #7

  • 4 анонимен

    11 3 Отговор

    До коментар #3 от "Двете дъта запомнете!":

    А електричките копаят под дъното.

    Коментиран от #5

  • 5 факт

    1 5 Отговор

    До коментар #4 от "анонимен":

    Не и в Азия и Сащ

    Коментиран от #6

  • 6 анонимен

    9 0 Отговор

    До коментар #5 от "факт":

    Ти да не си с дръпнати очи? Мен ме интересува какво става в Европа и България.
  • 7 анонимен

    8 1 Отговор

    До коментар #3 от "Двете дъта запомнете!":

    Споко! Ти ТреСльо също си на нафта.
  • 8 Тити

    6 0 Отговор
    У нас пазара е само един таратайки у никаква субсидия от държавата за нов автомобил.
  • 9 тъй шъй

    7 3 Отговор
    Това чудо -мекия хибрид, как всеки момент ще почнат да го усещат втвърден, собствениците. Като мине гаранцията и ако не друго, една нищо и никаква малка литиево-йонна батерийка, ще се наложи да се смени-1200евро. Честито на собствениците на ултраскъпа старт-стоп система. Ефектът от нея е нищожен като снижен разход, а още по -нищожен като увеличена динамика.
    Уместно е да се избягват меките хибриди. Те, освен друго оставят хората на пътя, без предупреждение, за разлика от пълните хибриди, които дават сигнал, далеч преди превръщането на колата в недвижима собственост. Апропо, същия внезапен стоп е и при елкарите.
    Ако купувате ДВГ бягайте от 48В меки системи. По-добре обикновен старт-стоп. То, кой да слуша, ама да го кажем.
  • 10 🇧🇬 Б А Й Х @ Й ‼️

    3 0 Отговор
    🚘 От 43 000 коли
    само 1 500 са електрокари🤔
    Толкова за
    БЛИЗКОТО СВЕТЛО БЪДЕЩЕ НА
    ЕЛЕКТРОМОБИЛИТЕ у нас 🚘
  • 11 Анонимен

    0 0 Отговор
    Тръмп спечели и всичко си дойде на мястото.