Last news in Fakti

11 Декември, 2014 20:17 1 507 0

ДКЕВР става двуликия Янус

  • дкевр-
  • енергетика-
  • вик-
  • регулатор

Съставът вече ще се избира от парламента, а няма да се назначава от кабинета

Енергийната комисия в Народното събрание направи първата стъпка към разделянето на Държавната комисия за енергийно и водно регулиране (ДКЕВР) на две комисии – енергийна и водна.

Законопроектът за промяна на Закона за енергетиката събра 10 гласа „за“ и 4 „въздържал се“, като беше подкрепен от представителите на всички групи с изключение на БСП и "Атака". Промените трябва да минат в пленарна зала, но анкета на Факти.бг показа, че това се очаква да стане веднага след Коледната ваканция на парламента. До края на годината депутатите ударно ще гледат бюджета за 2015 г.

Приетите поправки промент основно три неща. Това са изборът на състав на членовете на ДКЕВР, по-голямата прозрачност на решенията и разделянето на комисията на две.

Законодателната инициатива беше предложена от служебния кабинет на Георги Близнашки, но намери подкрепата в ръководеното от Бойко Борисов дясно-центристко коалиционно правителство.

Днешното заседание на енергийната комисия реши съставът на ДКЕВР вече да се избира от Народното събрание, а не от Министерски съвет.

Предвижда се още откриване на всички заседания на комисията и нейното разделяне на два органа - първият по въпросите на енергетиката, а другият – по въпросите на водоснабдяването и канализацията, които да вземат самостоятелни решения в рамките на комисията.

Председателят на ДКЕВР Светла Тодорова принципно подкрепи промените, но изрази опасения дали ще бъде възможно по-голямата част от заседанията да са открити.

Според Тодорова трябва да се обмисли идеята комисията да е разделена на два състава, а председателят да е един и да присъства на всички заседания. Според нея никой не може да гарантира, че в един ден и час няма да има две заседания, на които тя ще е задължена да присъства.

Председателят на ДКЕВР отбеляза още, че независимостта на комисията предполага и независимо финансиране, което не се предвижда с промените.

Ние всички искаме членовете на ДКЕВР да се избират от парламента, но с това приключва всичко добро по отношение на законопроекта, аргументира се Таско Ерменков от БСП. Магдалена Ташева от „Атака" определи законопроекта като лош и посочи, че дава възможност на лобистки кръгове да номинират свои кандидати за членове на ДКЕВР.

След представяне на проектозакона думата взе депутатът от АБВ Кирил Цочев и посочи, че неговата партия като цяло подкрепя законодателната инициатива. Той допълни, че трябва да се даде възможност повече хора и организации да могат да предлагат членове на ДКЕВР, като дори предложи възможност и за самономинации, които ресорните комисии в Народното събрание да отсяват.

Рамадан Аталай от ДПС заяви от своя страна, че кабинетът „Близнашки" не е бил способен да роди нещо по-добро от разделяне на ДКЕВР и така да се появят два близнака - за енергийно и съответно за водно регулиране. Това механично разделение няма да доведе до автоматично по-добра работа на комисията, което обществото очаква, смята той.

От проекта за промяна на Закона за енергетиката, качен за обществено обсъждане в сайта на МИЕ. За целта от името на ДКЕВР ще отпадне определението "държавна", тъй като комисията вече няма да е към Министерски съвет, пише в мотивите към проекта. Така вместо ДКЕВР регулаторът вече ще се казва КЕВР.

Проектът предвижда и увеличаване на изискванията за професионален опит на комисарите, като увеличава изискването за трудов стаж в енергийна или ВиК структура от 3 на 5 години.

Номинациите на кандидатите за членове на комисията ще бъдат правени от парламентарните групи или от отделни депутати. Предвидена е възможност и юридически лица с нестопанска цел също да могат да предлагат чрез депутати и парламентарните групи кандидатури за членове. Процесът на номиниране и избор на членове на регулатора ще се води на базата на широк дебат и оценка на съответните номинации.

Премахва се и досегашното изискване в КЕВР да има поне един икономист и юрист. Целта на промените е да се осигури по-голяма самостоятелност на регулатора, като за гарантиране на независимостта му в проекта се посочва изрично, че КЕВР не трябва да търси или приема инструкции от правителството или друго публично или частно лице, че трябва да работи независимо от всякакви пазарни интереси и да взима самостоятелни решения в съответствие с Третия либерализационен пакет на ЕС.


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА