Често за празник получаваме подаръци, които не ни харесват, не ни стават или просто не ни вършат работа. Коледно-новогодишният период, последван от многото именни дни през януари, може да се превърне във време, в което сме получили вещи, които не желаем. Оставяме настрана сантименталната и етичната част на въпроса и в материала по-долу се концентрираме към практическите и правни възможности да върнем стока на търговеца, от когото е закупена.
Принципът е, че без да е налице дефект/несъответствие с договора за продажба, търговецът не е длъжен да приеме стоката обратно и да върне парите или да я замени с друга. В редица случаи потребителите не разбират, че неточен размер или неподходящ цвят не представляват несъответствия, които са основания за уважаване на рекламация. Оттук нататък възможностите зависят от търговеца и начина на закупуване на подаръка.
При всички положения е важно да вземете касовата бележка, издадена на човека, който ви е подарил дадената вещ. В това да я поискате няма нищо срамно, тъй като тя служи като документ, с който бихте могли да предявите рекламация в случай на дефект в срок до 2 години от датата на покупка. Ето защо с това обяснение лесно можете да се сдобиете с документа.
На следващо място е добре бързо да уведомите търговеца за ситуацията. По-добре е да бъдете честни и да не влизате в спор, опитвайки да изтъкнете несъществуващ дефект. Тук най-благоприятният развой е търговецът да се съгласи на замяна/връщане на парите и въпросът да бъде решен. Практиката показва, че вече у нас доста магазини и големи вериги дори предварително обявяват, че закупени стоки могат да бъдат връщани, без да имат фабричен дефект. Освен това дори продавачът да не е декларирал такава възможност, масово търговци се съгласяват да заменят дадената стока, като потребителят може да избере друга на същата стойност, а ако хареса по-скъпа – да доплати. Тук много потребители правят грешката да настояват за връщане на парите, при което се стига до спор с търговеца и възможности за доброволното му решаване в повечето случаи не са налице.
В случай, че стоката е била закупена онлайн, в 14-дневен срок от закупуването ѝ, същата може да бъде върната, като принципно търговецът няма право да откаже (с изключение на случаите, когато стоката е от такъв характер, че връщането ѝ е недопустимо по хигиенни причини, и други, описани в чл. 57 от Закона за защита на потребителите). В случай, че този срок не е изтекъл, потребителят лесно може да се възползва от него, като върне стоката и уведоми, че се възползва от правото си на отказ от договора на това основание.
В крайна сметка винаги като вариант за „раздяла” с нежелан подарък е да се използва сайт за търговия – там можете да сключите сделка като продадете/замените вещта. А за да избегнете подобни ситуации, за поводи като сватби/рождени дни/юбилеи и т.н., можете да изготвяте предварително списъци с желани неща, който да изпратите на гостите. Вече и у нас има и магазини, които предлагат като услуга възможност в самия търговски обект да се остави списък, а поканените просто да пазаруват по него от там.
Адвокат Ясен Крайчев е Председател на Сдружение "Правна сигурност на потребителите и личните им данни"
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Как ?
22:27 05.01.2020
2 Буко Баламата
22:33 05.01.2020
3 Последния софиянец
22:46 05.01.2020
4 zigzag
Коментиран от #5
02:27 06.01.2020
5 Хитър Петър Стоянов
До коментар #4 от "zigzag":
Аз затва си купувам чорапи и слипове от Европа, щото след 30 дена, вместо да ги пера ги връщам и заменям06:27 06.01.2020
6 Този коментар е премахнат от модератор.