ФАКТИ.БГ

Тол таксите: От 4 ст. до 7 ст. за километър

Пътят София - Бургас ще струва от 14,40 за камиони до близо 90 лева за тирове над 12 тона

Публикувана: 14 Ноември, 2019 21:18
50 КОМЕНТАРА | ВИДЯНА 5047
Тол таксите: От 4 ст. до 7 ст. за километър
Снимка: МРРБ
ШРИФТ ПЕЧАТ
Вашата оценка:
Оценка 4.3 от 4 гласа.

Между 4 и 7 стотинки на километър, такава тол такса ще се заплаща от камионите с тегло под 12 тона за използване на голяма част от пътищата в България. От 11 до 21 стотинки пък ще бъде ставката за тежкотоварните тирове. Тарифите вече са представени, като според сметките за масовия тежкотоварен трафик – с тегло между 3,5 тона и 12 тона, пътят София - Бургас ще струва между 14 и 18 лева, докато за тежкотоварните тирове над 12 тона цената ще скочи до близо 90 лева за същия участък. Всички ставки в диапазоните се определят в зависимост от емисионния клас на превозното средство.

Подробният разчет на тарифите е описан в проекта на Тарифа за таксите, които се събират за ползване на републиканската пътна мрежа, публикуван днес за обществено обсъждане.

Предлага се първоначалният обхват на тол системата да е 6050 км – автомагистрали, първи и частично втори клас пътища. Така 14 000 км от дългата близо 20 000 км републиканска пътна мрежа ще бъде безплатна за товарните автомобили над 3,5 тона. След старта на тол системата тези превозни средства няма да плащат и винетка за пътната мрежа извън обхвата на толуваните пътища, отбелязват от Министерството на регионалното развитие и благоустройството.

Вижте обхвата на пътната мрежа, която попада в тол таксуването тук:

Превозвачите ще плащат тол такси за 6050 километра, още смятат тарифитеБезплатни остават 14 000 км от цялата републиканска пътна мрежа

С тарифата се въвежда справедлив модел на таксуване на пътните превозни средства, съобразен с европейския принцип – който изхабява пътя повече, плаща повече. Тол таксите са обвързани с екологичната категория на превозното средство, както и с класа на пътя, за който ще се дължи тол – автомагистрали, първи и частично втори клас. Стойността ще се изчислява на изминат километър като всяко навлизане в тол сегмент ще се приема за пълното му изминаване.

Товарните автомобили с тегло между 3,5 т и 12 т ще плащат една и съща такса за трите категории пътища, но тя ще зависи от емисионния им клас. Тези с най-високите еко класове Евро V, Евро VI или EEV ще плащат по 4 ст. на километър. За тези с емисионен клас Евро III или Евро IV тарифата ще е 5 ст. на километър, а за тези с най-ниската екокатегория – клас Евро 0, I или II – 7 ст. на километър.

„Целта е да се поощрява модернизирането на автопарка, за да се пази и околната среда“, обяснява проф. Олег Асенов, член на УС на АПИ.

Така например камион с маса между 3,5 т и 12 т и емисионен клас Евро V, би платил за преминаване по маршрута София – Бургас тол такса от 14,40 лв., за София – Варна – 16,11 лв., а за маршрута Варна – Бургас – 4,03 лв. Ако е с по-нисък еко клас – Евро IV, за София – Бургас тол таксата би била 17,89 лв., за София – Варна – 20,09 лв., а за Варна – Бургас – 5,05 лв.

Тежкотоварните автомобили с тегло над 12 т и с две или три оси ще плащат в зависимост от емисионния си клас между 11 ст. и 22 ст. на километър за автомагистрали, между 10 ст. и 21 ст. на километър – за първи и втори клас пътища.

Камионите с тегло над 12 тона, с четири и повече оси ще плащат в зависимост от емисионния си клас между 18 ст. и 36 ст. на километър за автомагистрала, между 17 ст. и 35 ст. – за първи клас пътища, и между 16 ст. и 34 ст. на километър – за втори клас пътища. Камион над 12 тона, с четири и повече оси и еко клас Евро V, би следвало да плати за пътя София – Бургас 71,72 лв., за София – Варна – 77,66 лв., а за Варна – Бургас – 19,27 лв. При по-нисък екологичен клас – Евро IV примерният маршрут София – Бургас би струвал 89,65 лв., София – Варна – 97,73 лв, а за Варна – Бургас – 24,32 лв.

Тарифата за автобусите с тегло над 12 тона ще е от 5 ст. до 9 ст. на километър за автомагистрала, от 4 ст. до 8 ст. на километър за първи клас пътища и от 3 ст. до 6 ст. на километър за втори клас пътища. Автобусите с тегло до 12 тона ще плащат с 1 ст. по-евтино на километър, съответно – от 4 ст. до 8 ст. за автомагистрали, от 3 ст. до 7 ст. за първокласни пътища и от 2 ст. до 5 ст. за втори клас път.

С тарифата се определя и компенсаторната такса, която се дължи, ако товарен автомобил ползва платената пътна мрежа без тол такса. За камиони между 3,5 т и 12 т тя е 150 лв., за камиони над 12 т с две до три оси – 450 лв., за тежкотоварни превозни средства над 12 т с четири и повече оси – 750 лв., за автобусите – 150 лв. Компенсаторната такса се заплаща с цел да се избегнат административните санкции. Тя не е санкция, а по-висока пътна такса, която осигурява свободно придвижване по платената мрежа до 23:59 часа на деня, в който е наложена.

Ако водачът откаже да плати компенсаторната такса на място, за да продължи пътя си той трябва да заплати максимална тол такса. За товарните автомобили между 3,5 т и 12 т предложеният т.нар. максимален тол е от 27 лв. до 48 лв., в зависимост от емисионния клас, за товарни автомобили над 12 тона с 2-3 оси – между 71 лв. и 146 лв., за камиони с тегло над 12 тона, с 4 и повече оси – от 119 лв. до 242 лв., и за автобусите – от 24 лв. до 49 лв.

Заплащането на максимална тол такса не освобождава нарушителите от плащането в 14-дневен срок на компенсаторна такса по банков път. Така общата дължима сума, която трябва да плати например нарушител, отказал да плати на място компенсаторната такса – водач на камион с тегло над 12 тона, с повече от 4 оси и еко категория Евро IV, е 917 лв.

Ако в 14-дневният срок компенсаторната такса не бъде платена, Законът за движение по пътищата предвижда глоби за нарушителите. При липса на декларирани данни, с които да може да се установи изминатото разстояние, санкцията за водача е 1800 лв. на ден, а за невярно декларирани данни – например опит за измама с емисионния клас, категорията или с броя оси на натоварване на превозното средство, глобата за собственика е 2500 лева на ден.

Размерът на тол таксите е определен въз основа на съпоставка на няколко сценария, предложени от консултанта по проекта за изграждане и въвеждане на тол системата – Световната банка. Разликата между таксата за автомагистрали за пътно превозно средство с най-висок и с най-нисък емисионен клас е 100% при камионите с тегло над 12 тона, колкото е позволено по европейска директива. Една от целите на тарифите е да се насърчи използването на екологични превозни средства, което ще допринесе за намаляване на вредните емисии от автомобилния транспорт и съответно – за опазване на околната среда, каквато е и общата транспортна политика на ЕС.

Запазва се размерът на таксите, които се събират от леки автомобили – електронни винетки (10 лв. – уикенд винетка, 15 лв. – седмична винетка, 30 лв. – месечна винетка, 54 лв. – тримесечна винетка и 97 лв. – годишна винетка). Непроменена остава и стойността на таксите за ползване на моста на р. Дунав в посока Русе – Гюргево, както и на тези за специално ползване на републиканските пътища – за извънгабаритни превози, рекламни съоръжения и търговски крайпътни обекти.

Срокът за събиране на предложения по проекта на тарифата е до 16 декември 2019 г.

София / България

Поставете оценка на статията:
Оценка 4.3 от 4 гласа.

Въвеждане на коментар към статията
Име :


Напишете кода от картинката
Визуална кептча
Коментар:
Коментари към статията
Ал та фанах Атаопънах
1 Отговор
Искаме обаче 200% отстъпка за всяка дупка на километър.

Оценка:
-3 +94

Омг
2 Отговор
А такса спокойствие включено ли е?

Оценка:
-3 +54

Димов
3 Отговор
Гледай как с тая си простотия ще накарат тарикатите, да подкарат тежките камиони и бусове по обиколните пътища, през селата. Е, тогава да видиш проблеми!....

Коментиран от #14


Оценка:
-4 +73

Хаахах
4 Отговор
Нека БРЪСНЕНЕТО почне сега!

Оценка:
-2 +40

Хотелиера
5 Отговор
Е, сега уважаеми туристи, помислете си добре, струва ли си да ходите на почивка на родното Л..номорие щом вече разходите приближават почивка в Гърция, Турция или Хърватска...

Коментиран от #27


Оценка:
-4 +30

Йосарян
6 Отговор
Все тая! Траеме и ни дерът! Хахаха Въртиии

Коментиран от #17


Оценка:
-3 +18

ГРОБ = ГЕРБ
7 Отговор
ГРОБ ще ни погребе

Оценка:
-5 +25

Цветанов
8 Отговор
И това забележете става след изборите 😁

Оценка:
-2 +40

Възмотен
9 Отговор
Абе то трябва да плащат на нас че ни амортизират колите по най-лошите пътища в EC !!!!

Оценка:
-4 +31

10
Този коментар е премахнат от модератор
След като свършат Еврофондовете
11 Отговор
Мафията трябва да цоца от народа. Докато си траем ще ни доят. Не може на протест срещу мафията в БГ да отидат 0,1% от населението на БГ!!! Това не е нормално или?

Коментиран от #28


Оценка:
-3 +26

12
Този коментар е премахнат от модератор
вчера
13 Отговор
Ами , каквото ни кажат да плащаме ще плащаме защото сме овце не можем един протест да правим като хората. какво друго ще ни замислят да точат пари от хората.

Оценка:
-3 +17

Цоцо
14 Отговор

До коментар #3 от "Димов":


Пич, май само ти си чел внимателно статията, напълно съм съгласен , няма логика ТИР да кара безплатно по селските пътища, а бай Гошо с Москвича да плаща винетка за да отиде до съседното село.

Коментиран от #40, #48


Оценка:
-2 +21

Така Година Таксуване на Километър
15 Отговор
Догодина на Сантиметър......

Оценка:
-1 +15

КСС
16 Отговор
Къде са новините за новоназначения клоун на пеевски?

Оценка:
-1 +11

Иван
17 Отговор

До коментар #6 от "Йосарян":


хайде на протест :))))))))))))

Коментиран от #22


Оценка:
-2 +9

Варна
18 Отговор
Това нали разбирате, че ще се отрази върху цената на стоките и в крайна сметка върху вашият джоб. Забележете обаче, че тея пендери, не ограничават по никакъв начин разходите за издръжката им, заплатите им и прилежащите им направителствени организации. За миналата година заплатите на паразитите е 8,8 млрд., издръжката им струва още 4,6 млрд, а за НПО-та са платили 2,86 млрд. Догодина същите тези пендели са предвидили заплатите им да стигнат 10 милиарда! И това е без останалите допълнителни разходи за които споменах. За да разберете какво представлява това, ще Ви кажа, че преди да дойде на власт БиБи, през 2008 година заплатите са не 8,8 млрд, а 4,8 млрд и издръжката им е приблизително толкова, а парите за НПО-тата е 0,7 млрд. По друг начин казано за 10 години паразитите от ГЕРБ са си гласували 7 милиарда в повече облаги за година! Пак да кажа! - 7 милиарда са си гласували кърлежите допълнително в заплати, издръжка и субсидии за приятелите им в НПО-тата

Коментиран от #21


Оценка:
-1 +27

Я виж
19 Отговор
И винетка ще има и ТОЛ ще има и пътен данък ще има и ДДС на данъка ще има и данък на данъка ще има и данък брой гуми ще има и данък боя,фар,мигач и др.Парите не стигат за рекета че сме в НАТО и ЕС.Британците не плащат и сега вместо тях нас ще ни претоварят с данъци тема подобни.

Коментиран от #29


Оценка:
-3 +19

О.Ч.З
20 Отговор
Са започва голямото лапане на пари търговците ще си получават парите превозвачите също а обикновения потребител ще плаща за това са ще пуснат едно увеличение на заплатите за да замажат положението

Оценка:
-2 +10

О.Ч.З
21 Отговор

До коментар #18 от "Варна":


Прав си държавата е разделена на хората от управляващите и всички останали които не са хора и работят за мизерни заплати

Оценка:
-1 +10

Йосарян
22 Отговор

До коментар #17 от "Иван":


Нема на протест. Тва политически неща. Само у дупка до дупка в Хралупата. И трай трай! И благослявай тиквата, защото искаме да го Гешим! А така!

Оценка:
-5 +2

onq s konq
23 Отговор
Ще обясня СМИСЪЛА НА ИДЕЯТА на тия които ПРОТЕСТИРАТ,щото НЕ РАЗБИРАТ:Народа МАСОВО иска Хубави пътища и Магистрали,които обаче СТРУВАТ ПАРИ.До сега средствата идваха от Бюджета,Еврофондовете и Досегашните пътни такси и Винетки.Явно обаче НЕ СТИГАТ,отделно пък Бюджетът иска да ограничи участието си за да има за Увеличение на Пенсии и Заплати.Затова и се въвеждат въпросните Тол- такси за Товарните МПС-та,които в СРАВНЕНИЕ с тия на Останалите държави са буквално на Минимума.По този начин ще бъдат ПРИНУДЕНИ И ТРАНЗИТНИТЕ ПРЕВОЗВАЧИ ОТ и КЪМ Турция и Гърция да си плащат Преминаването което е и ОСНОВНАТА ИДЕЯ,а не да ни смятат за Балъци както до сега.А за Милионите Турски гастарбайтери пък които Годишно преминават за "Стотинки"/че и Гратис/ - да не говорим.Ако и сега не го разбирате това,значи че НЕ ИСКАТЕ да го разберете!

Коментиран от #24, #25, #50


Оценка:
-8 +5

О.Ч.З
24 Отговор

До коментар #23 от "onq s konq":


До някъде си прав но ако е за друга държава но за наша не е така Ромъния Холандия Люксембург Дания може и да има и други всичките да на винетка наще правят тук системата за да си пълнят гушата те ще вдигнат заплати и пенсиите някъде четох пенсиите със 30лева нагоре но всички стоки са със транспорт дават 30лв а разходите ти се отличават със 50 и какво става

Оценка:
-1 +9

Бачо Киро
25 Отговор

До коментар #23 от "onq s konq":


С такова крадене как да стигнат? Освен това и некадърно направени... Защо същите фирми в Сърбия строят по-качествено? Сърбите плащат повече ли? Повече друг път... Но явно там не се краде толкова. И не си разбрал, мой човек. Тежкотоварните щели да плащат на километър... но за магистралите. За останалите щели да бъдат освободени. Ха сега познай, тези, от които очакваш да събереш пари, откъде ще минават масово!!! От там, където ще им е без пари. Така ще таковат таковата на междуградските и междуселски пътища, за които обаче ти, мой човек, плащаш винетка с колата, за да ги ползваш. Няма такава простотия като у нас. Искаш пари за пътища? Слагаш си тол система на магистралите и събираш, другите "без пари". Пътен данък плащаш. За кои пътища го плащаш? За улиците в града? Понеже винетка плащаш за всички останали. По колко пъти ще се събират пари за едно и също нещо? Сложи го в бензина както е в Германия и приключвай. Данък, винетка, тол такси... Ненаиграха се идиотите без капка мозък в главата...

Коментиран от #30, #31


Оценка:
-2 +16

Тоше
26 Отговор
А, то си е без пари бе! Какво му плащаш? И Баце каза дека се возим безплатно.

Оценка:
-2 +4

Ппп
27 Отговор

До коментар #5 от "Хотелиера":


Ти с камион ли ходиш на море?

Коментиран от #38


Оценка:
-3 +7

Ппп
28 Отговор

До коментар #11 от "След като свършат Еврофондовете":


Да, защото само на вас са ви платили

Оценка:
-1 +4

555
29 Отговор

До коментар #19 от "Я виж":


Що не отидеш там. Границите са отворени. Ако не те кефи, ходи в Северна Корея там са затворени границите, като преди 89а

Оценка:
-6 +2

555
30 Отговор

До коментар #25 от "Бачо Киро":


Бъркаш, тръгнат ли по междуселските, ще пътуват два пъти по-дълго. Времето е пари. 90лв върху стока за 15-20 бона няма и 1%

Оценка:
-2 +7

onq s konq
31 Отговор

До коментар #25 от "Бачо Киро":


Ха ха,чета те и не вярвам на ушите си!"Крадяла се"...А КЪДЕ НЕ СЕ КРАДЕ?В Румъния ли както тоя над мене ми я дава за Пример,а половината им Министри са в Затвора и Държавата се тресе от неспирни Митинги против Корупция и Злоупотреби със средства?Твърдиш ПЪРВОСИГНАЛНО,че Превозвачите щели да предпочетат Заобиколни пътища за да не плащат...КОЙ Е ТОЯ ЛУДИЯ дето вместо 100км/примерно/ по Магистрала или Централен път ще навие ПОЧТИ ДВОЙНО Километри по обиколни пътища със завои,невъзможност за изпреварвани и движение респективно на ниска Предавка,за качеството на трасето пък да не говорим?И понеже явно не знаеш,уточнявам:Пътният данък е за Общината иподдръжка на Градската пътна мрежа.Винетката е за Леки коли и за поддръжка на Национ. пътна мрежа.ТОЛ-таксата е също като Винетката,но ЗА КАМИОНИ.А за това че в Германия Данъкът е "в Бензина" -грешиш тотално,ТОЧНО ОБРАТНОТО Е и затова нашият Данък е 10%,а техния - 35-40% върху заплатата.И въпреки това,там Горивото пак е по-скъпо от колкото при нас!

Коментиран от #33, #46, #47, #49


Оценка:
-4 +4

JPower
32 Отговор
Та ако съм бакшиш, и навъртам 200км.на ден в града, няма да плащам нищо!!! Единственото смислено,както каза и колега преди мен е, както в Германия. Вкарайте данъка в цената на горивата....караш повече,плащаш повече!! Ся,с тез схеми, такава бюрокрация ще стане...

Коментиран от #45


Оценка:
-3 +7

О.Ч.З
33 Отговор

До коментар #31 от "onq s konq":


Пак съм аз тоя над тебе я виж гърците какво направиха 1000 евро глоба за камион който е на национал без да има работа на него товарене или разтоварване само за да избяга от плащане на каса а са си помисли дали наще няма да хукнат по малките пътища има много такива които пресичат на пряко но са по бавни от колкото по магистралата

Коментиран от #43


Оценка:
-1 +3

Истина ли е или да?
34 Отговор
Ти "с коня" май от Голямата ясла цвилиш!

Оценка:
-1 +4

До "оня с коня"
35 Отговор
Ти на нашите "магистрали" ли им викаш? Колко коли са по сервизите след приятното каране по тях? Между другото, много от старите второкласни пътища са по-качествени и в по-добро състояние от прехвалената "Тракия".

Оценка:
-0 +13

Batman
36 Отговор
Предпочитам ердоган да е министър председател на българия . Надявам се дасе варне турското робство в българия със сигурност ще сме по добре...

Коментиран от #37, #41


Оценка:
-8 +1

onq s konq
37 Отговор

До коментар #36 от "Batman":


ЕС и НАТО на Русия НИКОГА НЯМА ДА ПОЗВОЛЯТ отново да наложи в БГ Руско робство,къде си тръгнал ти пък с твоето "Турско?:)

Оценка:
-2 +3

38
Този коментар е премахнат от модератор
filo
39 Отговор
Много ги забавиха тия тол такси.

Оценка:
-0 +2

Хайл
40 Отговор

До коментар #14 от "Цоцо":


Тира няма гуми!!!! Тир е вид ДОКУМЕНТ,а на документ винетка не му трябва дори

Коментиран от #42


Оценка:
-4 +3

41
Този коментар е премахнат от модератор
Цоцо
42 Отговор

До коментар #40 от "Хайл":


Не се прави на по умен и информиран отколкото си. ТИР е международна конвенция, освен това неформално се използва и за камионите които я спазват. Нещо още да кажеш за винетките, например ще има ли винетки за тротинетките?

Оценка:
-0 +4

Atilla
43 Отговор

До коментар #33 от "О.Ч.З":


Глобата е 2000 евро, но там се караше на магистралата, а се бягаше само касата и след километър си на магистралата, сега пак става, но с колата.

Оценка:
-0 +3

44
Този коментар е премахнат от модератор
Не може братко
45 Отговор

До коментар #32 от "JPower":


Големи фирми продават нелегално.познай де ла отидат сочните пари от надценката.....

Оценка:
-0 +1

Бонбон
46 Отговор

До коментар #31 от "onq s konq":


Ама ти на какви бонбони си? Гледам си фиша от преди година и виждам щат 2444 и 799.44 удръжки от мен и работодателя. Аз виждам няколко пъти по 10%. Пък и немеца след удръжки отива и си взима нова кола, а ти караш котър на 20г. И поне половин милион км смъкнат на 120 000.

Оценка:
-0 +4

Бонбон
47 Отговор

До коментар #31 от "onq s konq":


Ама ти на какви бонбони си? Гледам си фиша от преди година и виждам щат 2444 и 799.44 удръжки от мен и работодателя. Аз виждам няколко пъти по 10%. Пък и немеца след удръжки отива и си взима нова кола, а ти караш котър на 20г. И поне половин милион км смъкнат на 120 000.

Оценка:
-0 +4

Балканец
48 Отговор

До коментар #14 от "Цоцо":


На нашите управници не им трябва логика, за да измислят поредната причина за дране на кожи.

Оценка:
-0 +1

Балканец
49 Отговор

До коментар #31 от "onq s konq":


Едно е да ти крадат 10-15% и за тебе да остават 85-90%. Съвсем друго е да ти крадат 60-70% и за тебе да остават трохи. При едните крадци се живее добре. При нашите: учиш 17 години, после се съдираш от работа по 10ч, 6 дни в седмицата, докато ти обясняват от джипа си, че за да имаш повече трябва да бачкаш повече, мизерстваш като скот, и накрая умираш в мизерия, щото някак си на пенсоинните фондове в България им никнат крака и те изчезват.

Оценка:
-0 +3

:D:D:D:D
50 Отговор

До коментар #23 от "onq s konq":


Нека и аз да обясня нещо.
Започва процедура по държавна поръчка за изграждане на пътен участък, който ще струва 8 млн. лева. Появява се фирма, която казва, че ще даде 10% на този, който "помогне" да спечели търга (800 000 лв). Хубаво де, но се появява фирма Трейс, която предлага 50% от стойността на проекта (4 млн. лв). Разбира се, търга се печели от Трейс, започва изграждането на въпросната отсечка, но вече с половината пари, които са необходими. После пътищата били некачествени, ми няма как да са качествени. В тази връзка, парите НИКОГА НЯМА ДА СТИГАТ за изграждане на пътища.

Оценка:
-0 +3

ФАКТИ.БГ не толерира обидни коментари и спам. Некоректни коментари ще бъдат изтривани. Такива са тези, които съдържат нецензурни изрази, лични обиди и нападки, заплахи; нямат връзка с темата или са написани изцяло на език, различен от български.

-->
Ловци на бисери
Димитър Николов
Кметът на Бургас Димитър Николов в отговор на журналистически въпрос за номинациите на ГЕРБ за президентските избори:
Не! Учениците не ме пускат!"

Още бисери
ТОП 5