Между 4 и 7 стотинки на километър, такава тол такса ще се заплаща от камионите с тегло под 12 тона за използване на голяма част от пътищата в България. От 11 до 21 стотинки пък ще бъде ставката за тежкотоварните тирове. Тарифите вече са представени, като според сметките за масовия тежкотоварен трафик – с тегло между 3,5 тона и 12 тона, пътят София - Бургас ще струва между 14 и 18 лева, докато за тежкотоварните тирове над 12 тона цената ще скочи до близо 90 лева за същия участък. Всички ставки в диапазоните се определят в зависимост от емисионния клас на превозното средство.
Подробният разчет на тарифите е описан в проекта на Тарифа за таксите, които се събират за ползване на републиканската пътна мрежа, публикуван днес за обществено обсъждане.
Предлага се първоначалният обхват на тол системата да е 6050 км – автомагистрали, първи и частично втори клас пътища. Така 14 000 км от дългата близо 20 000 км републиканска пътна мрежа ще бъде безплатна за товарните автомобили над 3,5 тона. След старта на тол системата тези превозни средства няма да плащат и винетка за пътната мрежа извън обхвата на толуваните пътища, отбелязват от Министерството на регионалното развитие и благоустройството.
Вижте обхвата на пътната мрежа, която попада в тол таксуването тук:
Превозвачите ще плащат тол такси за 6050 километра, още смятат тарифитеБезплатни остават 14 000 км от цялата републиканска пътна мрежа
С тарифата се въвежда справедлив модел на таксуване на пътните превозни средства, съобразен с европейския принцип – който изхабява пътя повече, плаща повече. Тол таксите са обвързани с екологичната категория на превозното средство, както и с класа на пътя, за който ще се дължи тол – автомагистрали, първи и частично втори клас. Стойността ще се изчислява на изминат километър като всяко навлизане в тол сегмент ще се приема за пълното му изминаване.
Товарните автомобили с тегло между 3,5 т и 12 т ще плащат една и съща такса за трите категории пътища, но тя ще зависи от емисионния им клас. Тези с най-високите еко класове Евро V, Евро VI или EEV ще плащат по 4 ст. на километър. За тези с емисионен клас Евро III или Евро IV тарифата ще е 5 ст. на километър, а за тези с най-ниската екокатегория – клас Евро 0, I или II – 7 ст. на километър.
„Целта е да се поощрява модернизирането на автопарка, за да се пази и околната среда“, обяснява проф. Олег Асенов, член на УС на АПИ.
Така например камион с маса между 3,5 т и 12 т и емисионен клас Евро V, би платил за преминаване по маршрута София – Бургас тол такса от 14,40 лв., за София – Варна – 16,11 лв., а за маршрута Варна – Бургас – 4,03 лв. Ако е с по-нисък еко клас – Евро IV, за София – Бургас тол таксата би била 17,89 лв., за София – Варна – 20,09 лв., а за Варна – Бургас – 5,05 лв.
Тежкотоварните автомобили с тегло над 12 т и с две или три оси ще плащат в зависимост от емисионния си клас между 11 ст. и 22 ст. на километър за автомагистрали, между 10 ст. и 21 ст. на километър – за първи и втори клас пътища.
Камионите с тегло над 12 тона, с четири и повече оси ще плащат в зависимост от емисионния си клас между 18 ст. и 36 ст. на километър за автомагистрала, между 17 ст. и 35 ст. – за първи клас пътища, и между 16 ст. и 34 ст. на километър – за втори клас пътища. Камион над 12 тона, с четири и повече оси и еко клас Евро V, би следвало да плати за пътя София – Бургас 71,72 лв., за София – Варна – 77,66 лв., а за Варна – Бургас – 19,27 лв. При по-нисък екологичен клас – Евро IV примерният маршрут София – Бургас би струвал 89,65 лв., София – Варна – 97,73 лв, а за Варна – Бургас – 24,32 лв.
Тарифата за автобусите с тегло над 12 тона ще е от 5 ст. до 9 ст. на километър за автомагистрала, от 4 ст. до 8 ст. на километър за първи клас пътища и от 3 ст. до 6 ст. на километър за втори клас пътища. Автобусите с тегло до 12 тона ще плащат с 1 ст. по-евтино на километър, съответно – от 4 ст. до 8 ст. за автомагистрали, от 3 ст. до 7 ст. за първокласни пътища и от 2 ст. до 5 ст. за втори клас път.
С тарифата се определя и компенсаторната такса, която се дължи, ако товарен автомобил ползва платената пътна мрежа без тол такса. За камиони между 3,5 т и 12 т тя е 150 лв., за камиони над 12 т с две до три оси – 450 лв., за тежкотоварни превозни средства над 12 т с четири и повече оси – 750 лв., за автобусите – 150 лв. Компенсаторната такса се заплаща с цел да се избегнат административните санкции. Тя не е санкция, а по-висока пътна такса, която осигурява свободно придвижване по платената мрежа до 23:59 часа на деня, в който е наложена.
Ако водачът откаже да плати компенсаторната такса на място, за да продължи пътя си той трябва да заплати максимална тол такса. За товарните автомобили между 3,5 т и 12 т предложеният т.нар. максимален тол е от 27 лв. до 48 лв., в зависимост от емисионния клас, за товарни автомобили над 12 тона с 2-3 оси – между 71 лв. и 146 лв., за камиони с тегло над 12 тона, с 4 и повече оси – от 119 лв. до 242 лв., и за автобусите – от 24 лв. до 49 лв.
Заплащането на максимална тол такса не освобождава нарушителите от плащането в 14-дневен срок на компенсаторна такса по банков път. Така общата дължима сума, която трябва да плати например нарушител, отказал да плати на място компенсаторната такса – водач на камион с тегло над 12 тона, с повече от 4 оси и еко категория Евро IV, е 917 лв.
Ако в 14-дневният срок компенсаторната такса не бъде платена, Законът за движение по пътищата предвижда глоби за нарушителите. При липса на декларирани данни, с които да може да се установи изминатото разстояние, санкцията за водача е 1800 лв. на ден, а за невярно декларирани данни – например опит за измама с емисионния клас, категорията или с броя оси на натоварване на превозното средство, глобата за собственика е 2500 лева на ден.
Размерът на тол таксите е определен въз основа на съпоставка на няколко сценария, предложени от консултанта по проекта за изграждане и въвеждане на тол системата – Световната банка. Разликата между таксата за автомагистрали за пътно превозно средство с най-висок и с най-нисък емисионен клас е 100% при камионите с тегло над 12 тона, колкото е позволено по европейска директива. Една от целите на тарифите е да се насърчи използването на екологични превозни средства, което ще допринесе за намаляване на вредните емисии от автомобилния транспорт и съответно – за опазване на околната среда, каквато е и общата транспортна политика на ЕС.
Запазва се размерът на таксите, които се събират от леки автомобили – електронни винетки (10 лв. – уикенд винетка, 15 лв. – седмична винетка, 30 лв. – месечна винетка, 54 лв. – тримесечна винетка и 97 лв. – годишна винетка). Непроменена остава и стойността на таксите за ползване на моста на р. Дунав в посока Русе – Гюргево, както и на тези за специално ползване на републиканските пътища – за извънгабаритни превози, рекламни съоръжения и търговски крайпътни обекти.
Срокът за събиране на предложения по проекта на тарифата е до 16 декември 2019 г.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Ал та фанах Атаопънах
21:24 14.11.2019
2 Омг
21:24 14.11.2019
3 Димов
Коментиран от #14
21:38 14.11.2019
4 Хаахах
21:41 14.11.2019
5 Хотелиера
Коментиран от #27
21:42 14.11.2019
6 Този коментар е премахнат от модератор.
7 ГРОБ = ГЕРБ
21:53 14.11.2019
8 Цветанов
21:54 14.11.2019
9 Възмотен
21:55 14.11.2019
10 Този коментар е премахнат от модератор.
11 След като свършат Еврофондовете
Коментиран от #28
22:03 14.11.2019
12 Този коментар е премахнат от модератор.
13 вчера
22:20 14.11.2019
14 Цоцо
До коментар #3 от "Димов":
Пич, май само ти си чел внимателно статията, напълно съм съгласен , няма логика ТИР да кара безплатно по селските пътища, а бай Гошо с Москвича да плаща винетка за да отиде до съседното село.Коментиран от #40, #48
22:22 14.11.2019
15 Така Година Таксуване на Километър
22:22 14.11.2019
16 КСС
22:25 14.11.2019
17 Иван
До коментар #6 от "Йосарян":
хайде на протест :))))))))))))Коментиран от #22
22:27 14.11.2019
18 Варна
Коментиран от #21
22:32 14.11.2019
19 Я виж
Коментиран от #29
22:34 14.11.2019
20 О.Ч.З
22:50 14.11.2019
21 О.Ч.З
До коментар #18 от "Варна":
Прав си държавата е разделена на хората от управляващите и всички останали които не са хора и работят за мизерни заплати22:53 14.11.2019
22 Йосарян
До коментар #17 от "Иван":
Нема на протест. Тва политически неща. Само у дупка до дупка в Хралупата. И трай трай! И благослявай тиквата, защото искаме да го Гешим! А така!23:07 14.11.2019
23 onq s konq
Коментиран от #24, #25, #50
23:20 14.11.2019
24 О.Ч.З
До коментар #23 от "onq s konq":
До някъде си прав но ако е за друга държава но за наша не е така Ромъния Холандия Люксембург Дания може и да има и други всичките да на винетка наще правят тук системата за да си пълнят гушата те ще вдигнат заплати и пенсиите някъде четох пенсиите със 30лева нагоре но всички стоки са със транспорт дават 30лв а разходите ти се отличават със 50 и какво става23:34 14.11.2019
25 Бачо Киро
До коментар #23 от "onq s konq":
С такова крадене как да стигнат? Освен това и некадърно направени... Защо същите фирми в Сърбия строят по-качествено? Сърбите плащат повече ли? Повече друг път... Но явно там не се краде толкова. И не си разбрал, мой човек. Тежкотоварните щели да плащат на километър... но за магистралите. За останалите щели да бъдат освободени. Ха сега познай, тези, от които очакваш да събереш пари, откъде ще минават масово!!! От там, където ще им е без пари. Така ще таковат таковата на междуградските и междуселски пътища, за които обаче ти, мой човек, плащаш винетка с колата, за да ги ползваш. Няма такава простотия като у нас. Искаш пари за пътища? Слагаш си тол система на магистралите и събираш, другите "без пари". Пътен данък плащаш. За кои пътища го плащаш? За улиците в града? Понеже винетка плащаш за всички останали. По колко пъти ще се събират пари за едно и също нещо? Сложи го в бензина както е в Германия и приключвай. Данък, винетка, тол такси... Ненаиграха се идиотите без капка мозък в главата...Коментиран от #30, #31
23:38 14.11.2019
26 Тоше
23:39 14.11.2019
27 Ппп
До коментар #5 от "Хотелиера":
Ти с камион ли ходиш на море?Коментиран от #38
23:56 14.11.2019
28 Ппп
До коментар #11 от "След като свършат Еврофондовете":
Да, защото само на вас са ви платили23:57 14.11.2019
29 555
До коментар #19 от "Я виж":
Що не отидеш там. Границите са отворени. Ако не те кефи, ходи в Северна Корея там са затворени границите, като преди 89а00:00 15.11.2019
30 555
До коментар #25 от "Бачо Киро":
Бъркаш, тръгнат ли по междуселските, ще пътуват два пъти по-дълго. Времето е пари. 90лв върху стока за 15-20 бона няма и 1%00:03 15.11.2019
31 onq s konq
До коментар #25 от "Бачо Киро":
Ха ха,чета те и не вярвам на ушите си!"Крадяла се"...А КЪДЕ НЕ СЕ КРАДЕ?В Румъния ли както тоя над мене ми я дава за Пример,а половината им Министри са в Затвора и Държавата се тресе от неспирни Митинги против Корупция и Злоупотреби със средства?Твърдиш ПЪРВОСИГНАЛНО,че Превозвачите щели да предпочетат Заобиколни пътища за да не плащат...КОЙ Е ТОЯ ЛУДИЯ дето вместо 100км/примерно/ по Магистрала или Централен път ще навие ПОЧТИ ДВОЙНО Километри по обиколни пътища със завои,невъзможност за изпреварвани и движение респективно на ниска Предавка,за качеството на трасето пък да не говорим?И понеже явно не знаеш,уточнявам:Пътният данък е за Общината иподдръжка на Градската пътна мрежа.Винетката е за Леки коли и за поддръжка на Национ. пътна мрежа.ТОЛ-таксата е също като Винетката,но ЗА КАМИОНИ.А за това че в Германия Данъкът е "в Бензина" -грешиш тотално,ТОЧНО ОБРАТНОТО Е и затова нашият Данък е 10%,а техния - 35-40% върху заплатата.И въпреки това,там Горивото пак е по-скъпо от колкото при нас!Коментиран от #33, #46, #47, #49
00:06 15.11.2019
32 JPower
Коментиран от #45
00:11 15.11.2019
33 О.Ч.З
До коментар #31 от "onq s konq":
Пак съм аз тоя над тебе я виж гърците какво направиха 1000 евро глоба за камион който е на национал без да има работа на него товарене или разтоварване само за да избяга от плащане на каса а са си помисли дали наще няма да хукнат по малките пътища има много такива които пресичат на пряко но са по бавни от колкото по магистралатаКоментиран от #43
00:28 15.11.2019
34 Истина ли е или да?
00:36 15.11.2019
35 До "оня с коня"
00:45 15.11.2019
36 Batman
Коментиран от #37, #41
00:59 15.11.2019
37 onq s konq
До коментар #36 от "Batman":
ЕС и НАТО на Русия НИКОГА НЯМА ДА ПОЗВОЛЯТ отново да наложи в БГ Руско робство,къде си тръгнал ти пък с твоето "Турско?:)01:21 15.11.2019
38 Този коментар е премахнат от модератор.
39 filo
01:40 15.11.2019
40 Хайл
До коментар #14 от "Цоцо":
Тира няма гуми!!!! Тир е вид ДОКУМЕНТ,а на документ винетка не му трябва дориКоментиран от #42
02:08 15.11.2019
41 Този коментар е премахнат от модератор.
42 Цоцо
До коментар #40 от "Хайл":
Не се прави на по умен и информиран отколкото си. ТИР е международна конвенция, освен това неформално се използва и за камионите които я спазват. Нещо още да кажеш за винетките, например ще има ли винетки за тротинетките?05:40 15.11.2019
43 Atilla
До коментар #33 от "О.Ч.З":
Глобата е 2000 евро, но там се караше на магистралата, а се бягаше само касата и след километър си на магистралата, сега пак става, но с колата.05:56 15.11.2019
44 Този коментар е премахнат от модератор.
45 Не може братко
До коментар #32 от "JPower":
Големи фирми продават нелегално.познай де ла отидат сочните пари от надценката.....07:20 15.11.2019
46 Бонбон
До коментар #31 от "onq s konq":
Ама ти на какви бонбони си? Гледам си фиша от преди година и виждам щат 2444 и 799.44 удръжки от мен и работодателя. Аз виждам няколко пъти по 10%. Пък и немеца след удръжки отива и си взима нова кола, а ти караш котър на 20г. И поне половин милион км смъкнат на 120 000.07:33 15.11.2019
47 Бонбон
До коментар #31 от "onq s konq":
Ама ти на какви бонбони си? Гледам си фиша от преди година и виждам щат 2444 и 799.44 удръжки от мен и работодателя. Аз виждам няколко пъти по 10%. Пък и немеца след удръжки отива и си взима нова кола, а ти караш котър на 20г. И поне половин милион км смъкнат на 120 000.07:34 15.11.2019
48 Балканец
До коментар #14 от "Цоцо":
На нашите управници не им трябва логика, за да измислят поредната причина за дране на кожи.08:54 15.11.2019
49 Балканец
До коментар #31 от "onq s konq":
Едно е да ти крадат 10-15% и за тебе да остават 85-90%. Съвсем друго е да ти крадат 60-70% и за тебе да остават трохи. При едните крадци се живее добре. При нашите: учиш 17 години, после се съдираш от работа по 10ч, 6 дни в седмицата, докато ти обясняват от джипа си, че за да имаш повече трябва да бачкаш повече, мизерстваш като скот, и накрая умираш в мизерия, щото някак си на пенсоинните фондове в България им никнат крака и те изчезват.08:58 15.11.2019
50 :D:D:D:D
До коментар #23 от "onq s konq":
Нека и аз да обясня нещо.Започва процедура по държавна поръчка за изграждане на пътен участък, който ще струва 8 млн. лева. Появява се фирма, която казва, че ще даде 10% на този, който "помогне" да спечели търга (800 000 лв). Хубаво де, но се появява фирма Трейс, която предлага 50% от стойността на проекта (4 млн. лв). Разбира се, търга се печели от Трейс, започва изграждането на въпросната отсечка, но вече с половината пари, които са необходими. После пътищата били некачествени, ми няма как да са качествени. В тази връзка, парите НИКОГА НЯМА ДА СТИГАТ за изграждане на пътища.
09:46 15.11.2019