Европейският център за транспортни политики (ЕЦТП) излезе с официално становище, с което изказва преди всичко своите съболезнования на близките на загиналите и пострадалите в тежкия пътно-транспортен инцидент при км 163 на автомагистрала "Тракия" от 12 юли 2020 година, при който тежкотоварен камион разкъса еластичната ограда (мантинелата), навлезе в насрещното платно, удари и затисна автомобили.
От ЕЦТП считат, че усилията на органите в Република България за намаляване на жертвите по пътищата са значителни, но за съжаление работата в посока на обследване и извършване на целенасочени инспекции по пътна безопасност, които значително биха могли да намалят фаталността при подобни инциденти, изостава.
Експертите настояват незабавно да бъдат предприети мерки за извършване на такива инспекции в най-критичните точки, където загиват много хора.
От ЕЦТП припомнят, че неотдавна под шапката на Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) бяха предприети действия за нормативна промяна в наредбите, регламентиращи именно обследването и обезопасяването на т. нар. Черни токи, както и на стандартите за поставяне на еластични огради (мантинели).
Следва да се обърне сериозно внимание и на това, че в тези работни групи участие вземат предимно силно зависими и лобистки кръгове, които все още определят политиките в сферата на пътната безопасност. От Центъра настояват дейността по реформиране на нормативната рамка да бъде изцяло в ръцете на Държавна агенция "Безопасност на движението по пътищата" (ДАБДП).
"Вярваме, че експертите от ДАБДП няма да допуснат на масата лобисти, които с действията и бездействията си да застрашават живота на гражданите на Република България", пишат още оттам.
ЕЦТП припомня, че съгласно действащия закон за пътищата в Република България отговорността за поддръжката и обезопасяването на републиканската пътна мрежа е изцяло, само и единствено на АПИ. В тази връзка няма как да не бъде отбелязано, че еластичната ограда, която е била скъсана, и през която е преминал ТИР-ът е стара и ръждясала, т.е. изобщо не отговаря на действащия норматив.
В заключение ЕЦТП настоява за извършване на незабавна реформа, която цели преструктурирането на АПИ и превръщането ѝ в работеща структура и очаква това да стане дългосрочна политика, която значително ще допринесе за намаляване броя на жертвите на пътя в България.
"Очакваме най-после да стартира процесът по обследване на пътната мрежа в Република България и изработването на мерки, целящи предотвратяването на тежки пътни инциденти в контекста на препоръките на ЕК от август 2019 година", допълват от Европейския център за транспортни политики.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Пътищата
09:05 13.07.2020
2 Гост
Коментиран от #36
09:05 13.07.2020
3 2loop
09:06 13.07.2020
4 БОЮ КРАТУНАВИРУСНИЯ
09:07 13.07.2020
5 тва че цинка и е паднал
Коментиран от #8, #15, #27
09:07 13.07.2020
6 бмб
09:07 13.07.2020
7 изказване на ББ
Коментиран от #22
09:08 13.07.2020
8 Селяк
До коментар #5 от "тва че цинка и е паднал":
за това нетрябва да мантинели, бетонени блокове-Както е в Испания, Франция, Германия!!!Коментиран от #12
09:09 13.07.2020
9 ТИМАДЖИЯ
09:09 13.07.2020
10 Прозрение
09:09 13.07.2020
11 Тиквата
09:10 13.07.2020
12 КРАТУНАВИРУС
До коментар #8 от "Селяк":
САМО НЕ ЗНАМ КЪДЕ СИ ВИДЯЛ БЕТОННИ БЛОКОВЕ ВЪВ ФРАНЦИЯ,ИСПАНИЯ И ГЕРМАНИЯ ВИЖ ЗА ГЪРЦИЯ ДА,ПЪРВО НЕ ПРЕЧАТ ФАРОВЕТЕ ОТ НАСРЕЩНОДВИЖЕЩИТЕ СЕ ВТОРО ТОЧНО ОТ ТАКИВА СЛУАИ БЕТОНИЯ БЛОК ИЗТЛАСКВА КОЛАТА НА ПРЕД,БЕТОННИ БЛОКОВЕ В ГОРЕСПОМЕНАТИТЕ ДЪРЖАВИ ИМА ЧАСТИЧНО ТУК ТАМ,ВТОРО ГЕРМАНИЯ ИМА НАЙ ЛОШИТЕ ПЪТИЩА МАГИСТРАЛА ОТ БЕТОН СЪС ГОЛЕМИ РАЗТОЯНИЯ МЕЖДУ БЕТОННАТА ЛОСКОСТ ЧЕХИЯ СЪЩИЯ КЕНЕФФФ НАЙ ДОБРИТЕ МАГИСТРАЛИ И БЕЗПЛАТНИ ПЪТИЩА ИМАШЕ ИСПАНИЯ КАЗВАМ ИМАШЕ ЗАЩОТО ВЕЧЕ ЗАПОЧВА ДА СЕ ЧУВСТВА КРЪПКИ И РАЗРУХИ...Коментиран от #23
09:14 13.07.2020
13 Борисов
09:14 13.07.2020
14 ленчето с кремчето в ръце
09:15 13.07.2020
15 Точно
До коментар #5 от "тва че цинка и е паднал":
Напълно си прав. Но поклонниците на Мунчо пак квичат срещу Бойко. Той и за заспалия шофьор е виновен .09:18 13.07.2020
16 ммм
09:20 13.07.2020
17 hmhmhm
Коментиран от #18
09:25 13.07.2020
18 Гост
До коментар #17 от "hmhmhm":
Мантинелата и комунистите ....09:27 13.07.2020
19 Охо Бохо
Коментиран от #26
09:28 13.07.2020
20 НЕГРАМОТЕН
Коментиран от #34
09:29 13.07.2020
21 ЖТЖТЖТЖТ
09:30 13.07.2020
22 Ми тъй де
До коментар #7 от "изказване на ББ":
Той ги дава тия пари от шкафа с пачките09:31 13.07.2020
23 Приятелю
До коментар #12 от "КРАТУНАВИРУС":
не умаше, а Испания има най - добрите пътища заедно с Франция у Холандия09:32 13.07.2020
24 Гост
09:34 13.07.2020
25 Сега
Щи дам аз едни лентички тулуп мазен
09:35 13.07.2020
26 Виновни са разбира се
До коментар #19 от "Охо Бохо":
трябвало е да я направят от неръждавейка. Или неква титанова сплав.Коментиран от #31
09:42 13.07.2020
27 Статистик
До коментар #5 от "тва че цинка и е паднал":
40-50 тона нищо не може да ги спре - факт, НО при челен удар. По магистралата никой не се удря челно в мантинелата, а под ъгъл и идеята е не да те спре, а да ти отклони посоката на движение. Тук говорим за много по-ниски сили и мантинелите на магистралите трябва да могат да ги поемат или изобщо не е трябвало да бъдат слагани там.Коментиран от #37
09:45 13.07.2020
28 Бойко
09:46 13.07.2020
29 Мартин
09:50 13.07.2020
30 az #Оставка!
09:53 13.07.2020
31 Грейс
До коментар #26 от "Виновни са разбира се":
Напълно те подкрепям! Да издърпаме ушите на ТЖ|бог да го прости| за тази грешка, та сега гербавите да му сърбат попарата.09:59 13.07.2020
32 Проблемът
10:03 13.07.2020
33 Пеуник
10:10 13.07.2020
34 Статистик
До коментар #20 от "НЕГРАМОТЕН":
Най-високият клас на задържане мантинела H4b, производителите и дават гаранция, че може да задържи 40 тонен камион, до определена скорост и ъгъл на удар, разбира се. Като знаем как се строи и контролира всичко в България искаш ли да се хванем на бас дали е била сложена от най-добрата мантинела, налична дори и на българския пазар, или са турили каквото е успяло да произведе някое от "нашите момчета". Монтажът също е от голямо значение, за да се достигнат спецификациите по производител.As simple as that!
10:13 13.07.2020
35 Гошо
10:24 13.07.2020
36 Оракула от Делфи
До коментар #2 от "Гост":
Стара и ръждясала , сменяна ли е някога и кога?Да не би, да е подменена, със стара матинела, да се види трайността на метала?
Ако е сменяна, коя е фирмата, която е сменила матинелата?
Защо не е сменена след като е амортизирана и е допринесла за смъртта на 6 човека?
Кой беше, този Премиер, който е отдал Обществената поръчка и за какви пари?
Да си види и провери, чрез анализ ,на структурата на настилката под асфалта , насипа в която е забучена ,дали отговаря на сертификата който е представен?
Важно е коя лаборатория, прави анализите и дава становище?
След ,като извършат тези действия, можем да кажем, къде е грешката , Шофьора е също с много въпросителни и се издирва!
10:26 13.07.2020
37 тракторист
До коментар #27 от "Статистик":
знаеш ли колко цола е камионската гума и под ьгьл я прегазва просто щот мантинелата е ниска а гумата висока.....Коментиран от #38
10:32 13.07.2020
38 Статистик
До коментар #37 от "тракторист":
И аз имам книжка за трактор.Та височината на високия клас мантинела е 1232мм. Ти прецени дали гумата може просто да я премаже.
Въпросът ми е следния – било ли е използвано най-доброто, което е налично на българския пазар и е подходящо за такива тежконатоварени и високоскоростни участъци и ако не е - защо?
Дори и 30% да е бил шанса, с по-добра мантинела е можел да се избегна инцидента. Друг въпрос е дали и камионът не е бил претоварен – правейки го по-труден за спиране, за което също би трябвало да има контролиращи органи.
10:47 13.07.2020
39 Един от много
10:55 13.07.2020
40 Факт
10:55 13.07.2020
41 Гражданин
11:11 13.07.2020
42 Този коментар е премахнат от модератор.
43 Жоро
11:14 13.07.2020
44 Борисофф
11:20 13.07.2020
45 ivan
12:32 13.07.2020
46 СтарТИРаджия
13:02 13.07.2020
47 Ввв
Коментиран от #49
14:14 13.07.2020
48 Този коментар е премахнат от модератор.
49 444444
До коментар #47 от "Ввв":
Не бе. Трябва крепости по пътищата. Мантинелата е от 90-те години и нищо й няма. Нито толуп я поставил.14:36 13.07.2020
50 Ооо
15:36 13.07.2020
51 Ненормалници
09:51 14.07.2020