Личната история на българина Янко Стоименов и борбата му за справедливост се превърна в кауза за неговите колеги. Бившият главен пилот на авиокомпания „Хелиос” беше съден в Кипър и Гърция за един от най-тежките и мистериозни инциденти в новата авиационна история на Европа – катастрофата на пътнически „Боинг” край Атина през 2005 година, когато загинаха 121 души.
И докато на Острова на Афродита Янко беше оправдан, теглата му с гръцкото правосъдие не са свършили. Прокуратурата в южната съседка твърди, че той, с оглед на поста, който е заемал в кипърската авиокомпания, е виновен, защото е допуснал „некомпетентен” екипаж да управлява самолета. Съдът в Атина реши, че заедно с изпълнителния директор Димитрис Падазис и директора за полетите Йоргос Кикиис, Стоименов носи отговорност за случилото се защото тримата са участвали в подбора на пилотите, припомня Нова телевизия.
Според защита обаче екипажът е бил достатъчно подготвен, а трагедията се дължи на технически проблем, довел до разхерметизацията на самолета. Тезата е подкрепена от независими експертизи.
„Нито съм произвел самолета, нито съм го поддържал технически”, каза в студиото на „Здравей България” Янко Стоименов. По думите му същата машина се е разхерметизирала сама и преди фаталния случай.
Стоименов не се смята за отговорен и по отношение на компетентността на екипажа. „Аз съм бил пряк началник на пилотите, но не съм човекът, който ги е наел,” обясни той, като добави, че при това не се съмнява в квалификацията им.
Прокурорите обаче твърдят, че пилотите са направили грешка и са поставили системата за херметизиране на кабината на ръчен режим. Стоименов смята, че това обяснение не е адекватно „нито като логика, нито като физика”.
Първоначално българинът беше осъден на 123 години затвор, но Апелативният съд в Атина замени присъдата с парично наказание – Янко ще трябва да плати 73 хил. евро, за да остане на свобода, но по този начин ще се признае и за виновен за катастрофата на полет 522. В ефира на Нова телевизия той потвърди, че категоричното му решение е да обжалва наложената глоба, защото смята, че е невинен.
„Този случай е кауза за Съюза на транспортните синдикати”, каза в „Здравей,България” неговият председател Катерина Йорданова. „Трябва да се погрижим за това какво трябва да се случи оттук нататък с транспортния сектор, какъв процес може да произтече от това дело, тази присъда.”
Транспортните синдикати ще продължат да подкрепят Янко Стоименов, обеща Йорданова. „Трябва да сме по-прагматични. Сумата е огромна за Янко и за семейството му. Снощи Съюзът реши да го подкрепи и финансово. Ще бъдат открити две сметки - в лева и в евро.”
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Toni
Самолетът е имал проблеми с херметизацията преди фаталния полет, заради което влиза за ремонт. Ремонтът отстранява повредата, но (1-ва човешка грешка) техниците (които са включили херметизацията на самолета в ръчен режим за да могат да тестват поправката на земята) забравят да я върнат в автоматичен режим.
При подготовка за излитане, пилотите (2-ра човешка грешка) не проверяват в какъв режим е системата за херметизация (която обикновено си е в автоматичен режим, но те е трябвало да го потвърдят).
3-тата грешка пък е, че алармата която се включва, когато системите засичат че налягането в самолета пада е била същата като тази за някакъв друг (относително незначителен проблем - не помня вече какъв точно). Това подвежда пилотите да диагностицират за нещо друго, и докато го отхвърлят и проверят другата причина за тази аларма (ниското налягане), кислородът вече е бил намалял твърде много и ако още са били в съзнание изобщо, то най-вероятно вече не са били в състояние да мислят и реагират адекватно (заради липсата на кислород).
Странното е че в при разхерметизация в пилотската кабина се пуска само алармата но не и кислородните маски - предполага се че пилотите сами ще си ги вземат (стига да не губят време да търсят друга причина както става ясно)!
Така че самолетът е бил технически здрав (в крайна сметка се разбива, защото му е свършило горивото да обикаля на автопилот над Атина).
Поне това е официалната версия, не претендирам да знам от личен опит разбира се :)
Но дори и при тази версия (макар и без да знам изискванията и стандартите за безопасност и техн. прегледи на самолети) не мисля че Янко Стоименов, има някаква вина в случая. Основната вина е на техниците ремонтирали херметизацията на самолета, които са я оставили в ръчен режим в нарушение на изрично правило за изх. състояние на самолета след ремонтна дейност.
Пилотите сигурно е било възможно да реагират по-бързо и правилно (доколкото знам са били от различни народности и комуникацията им е била затруднена от различните акценти), но ми се струва че те са били в ситуация като сапьор през избор коя жица да отреже синята или червената. Това определено говори че трябва да се преразгледа системата за сигнализацията при авария, така че да не е двузначна и аварии които са потенциално фатални да се идентифицират възможно най-лесно и бързо.
А също и при опасност от разхерметизация при пилотите кислородните маски да се спускат както в пътническия салон - все пак ако някой трябва да е в съзнание в такава ситуация това са пилотите!
Интересна подробност е че на борда като пътник е имало още един току що квалифициран пилот, който когато е видял че кислородните маски в салона падат (и е знаел че в тях има кислород само за няколко минути, обикновено колкото самолетът да се спусне достатъчно ниско, където атмосферното налягане е достатъчно високо и може да лети разхерметизиран), е използвал 2-те резервни кислородни бутилки, които са били в помещението на стюардесите.
За съжаление твърде късно е заподозрял че нещо не е наред с пилотите и когато е отишъл там, и неговият кислород не е стигнал за да приземи самолета. Смята се че или нарочно го е отклонил за да не се разбие в населен район или че просто е изпаднал в безсъзнание преди да успее да направи каквото и да било.
източник (надявам се достоверен :) )
http://www.youtube.com/watch?v=aJ_vPU9tcfo
Самолетът пада заради поредица от човешки грешки, но да се търси отговорност на Янко Стоименов, за грешките на други ... не мисля че е правилно!
13:41 08.02.2013
2 kiriil cvetanov
- Боинг 737 е най-популярният самолет в историята на гражданската авияция. Всеки ден този тип изпълнява хиляди излитания и кацания във всички точки на света. Да се твърди , че самолета е несигурен или има фабричен дефект е най-малкото смешно.
-Дори да има резхерметизация по каквато и да е причина в пилотската кабина има аварийни маски, които да осигурят кислород за пилотите и възможност за адекватни действия. Основна грешка на пилотите е, че те не са поставили кислородните маски, което да им позволи да овладеят ситуацията и да действат адекватно. Това се учи като "А" и "Б" при обучението на пилоти. Такава грешка е непростима, като се има в предвид ,че това е първото нещо което се прави при резхерметизация. От тук следва и извода за некомпетентност на пилотите. При това в пилотската кабина за това са двама пилота- ако единият сбърка, другият да го поправи и да действа правилно.
-Янко Стоименов е бил главен пилот на тази компания.(Не е ясно как е заел тази длъжност, но е възможно да е ползувал връзките на брат си) Заплатата му е била около 10000 евро. Основно негово задължение е било да осигури компетентни пилоти в пилотската кабина. Когато установи , че са некомпетентни е длъжен да ги спре от полети и да ги обучи до необходимият стандарт. За тези 10000 евро той е носил отговорност с която не се е справил. В комунистическите времена вина ги се е измъквал, благодарение на връзките на родителите си. ( Изкючван от военното училище, средна телесна повреда на друго лице, виновен за смърта на Христо Бачев и много други....) Той е много добър манипулатор. Но ако бяхте изгубили дори един близък от тези невинни пътници на борда, сигурно щяхте да мислите по различно.
11:00 09.02.2013