8 Февруари, 2013 09:49 2 092 2

Пилотът Янко Стоименов ще търси справедливостта докрай

 

Личната история на българина Янко Стоименов и борбата му за справедливост се превърна в кауза за неговите колеги. Бившият главен пилот на авиокомпания „Хелиос” беше съден в Кипър и Гърция за един от най-тежките и мистериозни инциденти в новата авиационна история на Европа – катастрофата на пътнически „Боинг” край Атина през 2005 година, когато загинаха 121 души.

И докато на Острова на Афродита Янко беше оправдан, теглата му с гръцкото правосъдие не са свършили. Прокуратурата в южната съседка твърди, че той, с оглед на поста, който е заемал в кипърската авиокомпания, е виновен, защото е допуснал „некомпетентен” екипаж да управлява самолета. Съдът в Атина реши, че заедно с изпълнителния директор Димитрис Падазис и директора за полетите Йоргос Кикиис, Стоименов носи отговорност за случилото се защото тримата са участвали в подбора на пилотите, припомня Нова телевизия.

Според защита обаче екипажът е бил достатъчно подготвен, а трагедията се дължи на технически проблем, довел до разхерметизацията на самолета. Тезата е подкрепена от независими експертизи.

„Нито съм произвел самолета, нито съм го поддържал технически”, каза в студиото на „Здравей България” Янко Стоименов. По думите му същата машина се е разхерметизирала сама и преди фаталния случай.

Стоименов не се смята за отговорен и по отношение на компетентността на екипажа. „Аз съм бил пряк началник на пилотите, но не съм човекът, който ги е наел,” обясни той, като добави, че при това не се съмнява в квалификацията им.

Прокурорите обаче твърдят, че пилотите са направили грешка и са поставили системата за херметизиране на кабината на ръчен режим. Стоименов смята, че това обяснение не е адекватно „нито като логика, нито като физика”.

Първоначално българинът беше осъден на 123 години затвор, но Апелативният съд в Атина замени присъдата с парично наказание – Янко ще трябва да плати 73 хил. евро, за да остане на свобода, но по този начин ще се признае и за виновен за катастрофата на полет 522. В ефира на Нова телевизия той потвърди, че категоричното му решение е да обжалва наложената глоба, защото смята, че е невинен.

„Този случай е кауза за Съюза на транспортните синдикати”, каза в „Здравей,България” неговият председател Катерина Йорданова. „Трябва да се погрижим за това какво трябва да се случи оттук нататък с транспортния сектор, какъв процес може да произтече от това дело, тази присъда.”

Транспортните синдикати ще продължат да подкрепят Янко Стоименов, обеща Йорданова. „Трябва да сме по-прагматични. Сумата е огромна за Янко и за семейството му. Снощи Съюзът реши да го подкрепи и финансово. Ще бъдат открити две сметки - в лева и в евро.”


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Toni

    0 0 Отговор
    Статията е неточна и даже грешна.
    Самолетът е имал проблеми с херметизацията преди фаталния полет, заради което влиза за ремонт. Ремонтът отстранява повредата, но (1-ва човешка грешка) техниците (които са включили херметизацията на самолета в ръчен режим за да могат да тестват поправката на земята) забравят да я върнат в автоматичен режим.
    При подготовка за излитане, пилотите (2-ра човешка грешка) не проверяват в какъв режим е системата за херметизация (която обикновено си е в автоматичен режим, но те е трябвало да го потвърдят).
    3-тата грешка пък е, че алармата която се включва, когато системите засичат че налягането в самолета пада е била същата като тази за някакъв друг (относително незначителен проблем - не помня вече какъв точно). Това подвежда пилотите да диагностицират за нещо друго, и докато го отхвърлят и проверят другата причина за тази аларма (ниското налягане), кислородът вече е бил намалял твърде много и ако още са били в съзнание изобщо, то най-вероятно вече не са били в състояние да мислят и реагират адекватно (заради липсата на кислород).
    Странното е че в при разхерметизация в пилотската кабина се пуска само алармата но не и кислородните маски - предполага се че пилотите сами ще си ги вземат (стига да не губят време да търсят друга причина както става ясно)!

    Така че самолетът е бил технически здрав (в крайна сметка се разбива, защото му е свършило горивото да обикаля на автопилот над Атина).
    Поне това е официалната версия, не претендирам да знам от личен опит разбира се :)

    Но дори и при тази версия (макар и без да знам изискванията и стандартите за безопасност и техн. прегледи на самолети) не мисля че Янко Стоименов, има някаква вина в случая. Основната вина е на техниците ремонтирали херметизацията на самолета, които са я оставили в ръчен режим в нарушение на изрично правило за изх. състояние на самолета след ремонтна дейност.
    Пилотите сигурно е било възможно да реагират по-бързо и правилно (доколкото знам са били от различни народности и комуникацията им е била затруднена от различните акценти), но ми се струва че те са били в ситуация като сапьор през избор коя жица да отреже синята или червената. Това определено говори че трябва да се преразгледа системата за сигнализацията при авария, така че да не е двузначна и аварии които са потенциално фатални да се идентифицират възможно най-лесно и бързо.
    А също и при опасност от разхерметизация при пилотите кислородните маски да се спускат както в пътническия салон - все пак ако някой трябва да е в съзнание в такава ситуация това са пилотите!

    Интересна подробност е че на борда като пътник е имало още един току що квалифициран пилот, който когато е видял че кислородните маски в салона падат (и е знаел че в тях има кислород само за няколко минути, обикновено колкото самолетът да се спусне достатъчно ниско, където атмосферното налягане е достатъчно високо и може да лети разхерметизиран), е използвал 2-те резервни кислородни бутилки, които са били в помещението на стюардесите.
    За съжаление твърде късно е заподозрял че нещо не е наред с пилотите и когато е отишъл там, и неговият кислород не е стигнал за да приземи самолета. Смята се че или нарочно го е отклонил за да не се разбие в населен район или че просто е изпаднал в безсъзнание преди да успее да направи каквото и да било.

    източник (надявам се достоверен :) )
    http://www.youtube.com/watch?v=aJ_vPU9tcfo

    Самолетът пада заради поредица от човешки грешки, но да се търси отговорност на Янко Стоименов, за грешките на други ... не мисля че е правилно!
  • 2 kiriil cvetanov

    0 0 Отговор
    Познавам Янко Стоименов от 30 години. Запознат съм със случая в подробности. Искам да отбележа следните факти които са безусловна истина:
    - Боинг 737 е най-популярният самолет в историята на гражданската авияция. Всеки ден този тип изпълнява хиляди излитания и кацания във всички точки на света. Да се твърди , че самолета е несигурен или има фабричен дефект е най-малкото смешно.
    -Дори да има резхерметизация по каквато и да е причина в пилотската кабина има аварийни маски, които да осигурят кислород за пилотите и възможност за адекватни действия. Основна грешка на пилотите е, че те не са поставили кислородните маски, което да им позволи да овладеят ситуацията и да действат адекватно. Това се учи като "А" и "Б" при обучението на пилоти. Такава грешка е непростима, като се има в предвид ,че това е първото нещо което се прави при резхерметизация. От тук следва и извода за некомпетентност на пилотите. При това в пилотската кабина за това са двама пилота- ако единият сбърка, другият да го поправи и да действа правилно.
    -Янко Стоименов е бил главен пилот на тази компания.(Не е ясно как е заел тази длъжност, но е възможно да е ползувал връзките на брат си) Заплатата му е била около 10000 евро. Основно негово задължение е било да осигури компетентни пилоти в пилотската кабина. Когато установи , че са некомпетентни е длъжен да ги спре от полети и да ги обучи до необходимият стандарт. За тези 10000 евро той е носил отговорност с която не се е справил. В комунистическите времена вина ги се е измъквал, благодарение на връзките на родителите си. ( Изкючван от военното училище, средна телесна повреда на друго лице, виновен за смърта на Христо Бачев и много други....) Той е много добър манипулатор. Но ако бяхте изгубили дори един близък от тези невинни пътници на борда, сигурно щяхте да мислите по различно.
Новини по градове:
Новини Айтос, Новини Балчик, Новини Банкя, Новини Банско, Новини Благоевград, Новини Бургас, Новини Бяла, Новини Варна, Новини Велико Търново, Новини Велинград, Новини Видин, Новини Враца, Новини Габрово, Новини Добрич, Новини Каварна, Новини Казанлък, Новини Калофер, Новини Карлово, Новини Карнобат, Новини Каспичан, Новини Китен, Новини Кнежа, Новини Козлодуй, Новини Копривщица, Новини Котел, Новини Кресна, Новини Кърджали, Новини Кюстендил, Новини Летница, Новини Ловеч, Новини Лом, Новини Луковит, Новини Мездра, Новини Монтана, Новини Несебър, Новини Нова Загора, Новини Нови Пазар, Новини Обзор, Новини Оборище, Новини Омуртаг, Новини Павликени, Новини Пазарджик, Новини Перник, Новини Петрич, Новини Плевен, Новини Пловдив, Новини Поморие, Новини Правец, Новини Радомир, Новини Разград, Новини Разлог, Новини Русе, Новини Самоков, Новини Сандански, Новини Сапарева Баня, Новини Свети Влас, Новини Свиленград, Новини Свищов, Новини Своге, Новини Севлиево, Новини Силистра, Новини Симитли, Новини Сливен, Новини Смолян, Новини Созопол, Новини Сопот, Новини Средец, Новини Стара Загора, Новини Стрелча, Новини Суворово, Новини Тетевен, Новини Троян, Новини Трън, Новини Трявна, Новини Тутракан, Новини Търговище, Новини Харманли, Новини Хасково, Новини Хисаря, Новини Царево, Новини Чепеларе, Новини Червен бряг, Новини Черноморец, Новини Чипровци, Новини Чирпан, Новини Шабла, Новини Шумен, Новини Ябланица, Новини Ямбол, Новини Всички градове