13 Декември, 2012 08:48 4 693 16

БГ пилот заплашен от 123 години затвор в Гърция (обновена)

  • самолет-
  • катастрофа-
  • янко стоименов

Българският пилот Янко Стоименов може да получи 123 г. затвор от гръцкия съд на 19 декември. На 20 април той, заедно с двама кипърски и един английски авиационен специалист получиха това строго наказание като виновници за авиокатасткрофа, при която загинаха 121 души. Сега то може да бъде потвърдено.

Обвиняемите са българинът Янко Стоименов, бивш главен пилот на несъществуващата днес кипърска компания "Хелиос Еър", генералният директор Димитрис Пандазис, оперативният директор Георгиос Кикидис и механикът Алън Ъруин. Те не са били на борда по време на инцидента.

Впоследствие върховният съд в Кипър постанови ново разглеждане на делото за авиокатастрофата от 14 август 2005 г., а в отделно дело през април тази година гръцки съд определи четиримата служители на несъществуващата вече компания, сред които и българина, за виновни в убийство по непредпазливост. Те бяха осъдени на 10 години затвор и пуснати под гаранция в очакване на обжалването, припомня агенцията. Оповестените присъди обаче бяха по 123 години за всеки обвиняем - за първия загинал се дават 3 години и наказанието се увеличава с 1 година за всеки следващ. Ако присъдите бъдат потвърдени, подсъдимите трябва да излежат ефективно поне по 10 години от тях.

 

Какво се случи на 14 август 2005 г.? Boeing 737-300 на нискотарифния кипърски авиопривозвач, излетял от Ларнака за Прага, се разби в хълм северно от Атина. Според разследващите причината за катастрофата е неотварянето на клапа, регулираща притока на кислород в самолета. В резултат на това малко след потеглянето всички на борда – пилоти и пасажери – са изпаднали в безсъзнание. Машината се е движила на автопилот близо два часа, преди да й свърши горивото и да се разбие в склона.

Пилоти на гръцките военновъздушни сили, проследили самолета, след като той не отговорил на радиозапитванията им, видели един човек в контролната кабина, който се опитвал да предотврати катастрофата, но не успял. В нея загинаха всички на борда, което направи инцидента най-смъртоносния в авиоисторията на Гърция и Кипър.

Това е довело до трагедията, а за четиримата подсъдими се твърди, че поради небрежност са допуснали тези пилоти да управляват самолета. Във фаталния ден Стоименов си е бил вкъщи, а не на борда на боинга. Той твърди, че самолетът и преди е създавал проблеми с херметизацията.

Ако бъде осъден окончателно в Гърция, Стоименов ще бъде изправен пред нелеката ситуация да убеждава повторно кипърския съд в невинността си, но вече - от затвора.

Делата и в двете страни не са приключили на последна инстанция, но ако в Гърция присъдата е ефективна, българският пилот трябва да отиде зад решетките до произнасянето и на върховните съдии.

Експертите са категорични, че превключвателят е бил в автоматичен режим и отхвърлят версията за грешка на пилотите. Докладът им на практика разбива цялата теория на обвинението в Гърция.

Янко Стоименов е сред водещите имена в българската авиация. На 18 декември трябва да се произнесе пледоария в защита на Стоименов пред гръцките магистрати. На следващия ден се очаква те да излязат със своето решение.


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Критик

    1 0 Отговор
    Аз лично нищо не разбрах от тази статия......кой летял кой на кого разрешил.....много неграмотно написано!
  • 2 slavi

    0 0 Отговор
    Прав си. Трябва доста фантазия.
  • 3 MIIIIII

    1 0 Отговор
    И аз нищо не разбрах! Всички 121 загинали пък тея как оцелели, че успели чак да ги осъдят???
  • 4 optimista

    1 0 Отговор
    омг
  • 5 5678

    1 0 Отговор
    Нашия човек е разрешил на пилотите да излетят. Трябва да намерят виновен. Летял съм 10 пъти по тази линия Атина Ларнака и ви казвам че Хелиос еар имат най голямите кошници Боинг 737. Тази катастрофа е от 2004. Проблема идва и от Боинг вместо да си видят кошниците търсят виновен.
  • 6 YYY

    1 0 Отговор
    По NatGeo в разследване на самолетни катастрофи даваха точно за този случай (мисля). Не гледах целия епизод, но сюжета беше точно как няколко военни самолета проследяват циввилния и виждат, че всички са в безсъзнание. Един от пътниците само бе буден, в пилотската кабина и се опитваше да помогне, но самолета се разби.

    Не знаех обаче, че има българска "нишка" в тази история.
    Дано не осъдят човека на толкова много години затвор.
  • 7 Ивайло

    1 0 Отговор
    Защо са са го обвинили, какво общо има ... Моля по ясно, не може да ви се разбере.
  • 8 5678

    0 0 Отговор
    Тоя пътник е стюарда казва се Андреа и е от Паралимни. Той последен е загубил съзнание
  • 9 5678

    1 0 Отговор
    Той не можа да установи връзка с 2та ф16 тъй като радиото на боинга е било още на честотите на Ларнака
  • 10 5678

    1 0 Отговор
    И причината не е клапата за кислород а разхерметизиране на самолета вследствие отваряне на задна врата. Една от кипърките се е обадила по гсм и казва много е студено.
  • 11 YYY

    1 0 Отговор
    Да, стюярда беше наистина, сега се сещам.
    Е ок де, след като това предаване пресъздават цялата катастрова стъпка по стъпка и то водени от фактите, този въпросния Гръцки съд какво повече търси - просто изкупителна жертва ли?
  • 12 5678

    1 0 Отговор
    Точно това търси
  • 13 JOE

    1 0 Отговор
    Просто се търси някой, който да обвинят. Самолета след като излети трябва да се херметизира, защото в горните слоеве на атмосферата въздуха е разреден, та самия самолет има 2 режима за херметизиране, ръчен и автоматичен. От тук се появява и спора гръцкия съд твърди, че самолета е бил на ръчен режим на херметизиране, при което пилотите не са го херметизирали, за това обвиняват и българина, че не е обучил екипажа достатъчно добре. Канадски експерти обаче твърдят, че самолета е бил на автоматично херматизиране и просто тоя модел самолети имат дефект (има около 60 случая на разхерметизиране). Обаче никой не иска да като чели да обвини пряко Бойнг( голяма корпорация с много връзки и пари), за това най вероятно българина ще си го отнесе :(
  • 14 Гражданин от село

    0 0 Отговор
    Браво за нашите голееееми гръцки приятели, това е благодарност за Бг солидарноста с Гърчетата против Македония, евала.
  • 15 Адолф Хитлер

    0 0 Отговор
    Гърците са дебели,грозни и се държат с много голямо превъзходство към нас Българите.Не мога да ги понасям.
  • 16 Лила

    0 0 Отговор
    ще го оправдаят, зависи от адвоката, а и съдът в гърция е в стачка,не се знае кога ще работят
Новини по държави: