Кога ще видим двете мобилни лаборатории за изследване на пътищата у нас, собственост на Държавната агенцията „Безопасно движение по пътищата“ (ДАБДП) и струващи 2,5 млн. лева, в действие? Някак е странно да имаш модерни мобилни лаборатории, а да не ги използваш заради… липсваща застраховка?
За какво става въпрос
Става въпрос за организирана обществена поръчка от 2023 година за близо 2,5 млн. лева. В поръчката е заложено от ДАБДП доставката на 2 броя специализирано оборудване (мобилна лаборатория), както и извършване на обучение на служители на ВЪЗЛОЖИТЕЛЯ.
Цената
За изпълнението на предмета на Договора, ВЪЗЛОЖИТЕЛЯТ (ДАБДП) се задължава да заплати на ИЗПЪЛНИТЕЛЯ (фирма – името на фирата го има на страницата на ДАБДП, където се обявяват обществените поръчки, но в случая фирмата е изпълнила договора си, така че тя не е предмет на материала) обща цена в размер на 2 083 225,84 без включен ДДС, съответно 2 499 871,01 с включен ДДС. Това е съгласно Ценовото предложение на ИЗПЪЛНИТЕЛЯ. Като в цената ИЗПЪЛНИТЕЛЯ се задължава да достави специализирано оборудване (мобилна лаборатория) с регистрацията му в КАТ. Става въпрос за превозно средство марка …., модел Multivan Life (б.р. – цената на един такъв ван в дистрибутора на марката в България струва около 100 000 лева с ДДС) в размер на 1 507 038,65 без включен ДДС (б.р.-цена с оборудването), съответно 1 808 446,38 с включен ДДС.

Цената за доставка на специализирано оборудване (мобилна лаборатория) №2, предмет на Договора, същата марка и модел, е в размер на 576 187,19 лева без включен ДДС, съответно 691 424,63 лева с включен ДДС (б.р. - с оборудването).
Посочените цени са крайни и включват всички разходи и възнаграждения на ИЗПЪЛНИТЕЛЯ за изпълнение на предмета на договора, както но не само: разходите за придобиване, съответно прехвърляне на правото на собственост върху превозните средства и оборудването, за доставката и транспортирането им до мястото на изпълнение, за заплащане на продуктова такса (екотакса), за провеждането на първоначално обучение за обследване на пътната инфраструктура на 10 служители на ВЪЗЛОЖИТЕЛЯ, разходите за отстраняване от ИЗПЪЛНИТЕЛЯ на всички технически неизправности и повреди, възникнали не по вина на ВЪЗЛОЖИТЕЛЯ и покрити от гаранционните условия и гаранционната отговорност на ИЗПЪЛНИТЕЛЯ, както и разходите, свързани с регистрация на автомобилите в КАТ и ЗАСТРАХОВАНЕТО ИМ ЗА СРОК ОТ 12 МЕСЕЦА.
Предметът на настоящия Договор, включително посочените цени, не включват извършването от ИЗПЪЛНИТЕЛЯ на разходи за периодично сервизно обслужване на превозно средство по време на гаранционния срок, които са за сметка на и се организират от ВЪЗЛОЖИТЕЛЯ и т.н.
ВЪЗЛОЖИТЕЛЯТ заплаща 100 % (сто процента) на цената 5 (пет) дни след подписване на протокола за регистрация в КАТ, при положение че специализираното оборудване (мобилните лаборатории) е предадено с Приемо-предавателния протокол.
В самата обществена поръчка нещата са договорени, изпълнени и платени. Но има една малка подробност. Двата автомобила НЕ СЕ ИЗПОЛЗВАТ ОЩЕ?

Какво представляват мобилните лаборатории
Най-общо казано, това са два мултивана, които са оборудвани със специализирана техника, с която може да се мери ширина на пътя, маркировка, наклони, износване на асфалта и т.н. Предвид случващото се по нашите пътища, имаме наистина голяма нужда от такива автомобили. Защото чрез тях следим износването на пътя, респективно се дават указания за подобрение на настилката, ремонт и т. н. Но… Към днешна дата двата автомобила НЕ СЕ ИЗПОЛЗВАТ. Това ни накара да изпратим въпроси до Държавна агенция „Безопасност на движението по пътищата“ (ДАБДП). Ето и какви отговори получихме:
Въпрос: На коя дата двата автомобила са предадени на Държавна агенция „Безопасно движение на пътищата“, след като договорът по обществената поръчка е изпълнен?
Отговор: С подписването на приемо-предавателен протокол от 26.09.2024 г. приемане на изпълнението на доставка на 2 бр. специализирано оборудване (мобилна лаборатория) е приключило.
Въпрос: Използват ли се въпросните два автомобила за изследване на състоянието на пътищата?
Отговор: Целта за закупуване на мобилните лаборатории е за обследване на пътната инфраструктура чрез превозно средство, оборудвано с различни модули, чието предназначение е осъществяването на наблюдение (360˚) и обследване/инспекция на пътища и крайпътни площи, така че да се осигури надеждна, точна и навременна информация за характеристиките на обследвания обект.
Въпрос: Има ли достатъчно обучени служители на ДАБДП, за да работят с тях?
Отговор: В изпълнение на сключения договор за възлагане на обществената поръчка е проведено обучение на 10 служители на агенцията, които ще извършват обследване на пътната инфраструктура.
Въпрос: Ако се използват – колко пъти са използвани, на кои участъци, какво са установили? Ако не се използват – защо не се използват? Вярно ли е, че застрахователи не искат да застраховат двете мобилни лаборатории… Какъв е проблемът, защо не искат?
Отговор: Към настоящия момент мобилните лаборатории за обследване на пътната инфраструктура НЕ СА ИЗВЪРШВАЛИ ПРОВЕРКИ (б.р. – в първия отговор става ясно, че двете коли са получени на 29 септември 2024 година). Основните причини за това са две. На първо място, съгласно инструкциите за употреба на производителите на специализираното оборудване, техниката може да се използва при определени метеорологични условия, които ИЗКЛЮЧВАТ ЗИМНИЯ ПЕРИОД.
На следващо място, за безопасното използване на специализираното оборудване при извършването на проверки на пътната инфраструктура е необходимо СЪЩОТО ДА БЪДЕ ЗАСТРАХОВАНО СРЕЩУ СЪОТВЕТНИТЕ РИСКОВЕ ПРИ ДВИЖЕНИЕТО МУ ПО ПЪТИЩАТА, свързани с възможности за неговото повреждане или унищожаване. Такъв тип застраховка не е масов и разработен продукт, поради специфичните условия на работа, а именно по време на движение по пътя, поради местоположението на част от специализираното оборудване – извън превозното средство и поради неговата стойност.
Предстои сключването на застраховка на оборудването и безопасното му използване по пътищата.

От края на септември 2024-а до май 2025 година не може да се сключи застраховка на извънгабаритното оборудване на двата автомобила? Превозните средства са предадени на Държавна агенция „Безопасност на движението по пътищата“ (ДАБДП) със застраховки Гражданска отговорност и автокаско, покриващи кражба и щети по превозните средства за срок от 12 месеца. Застраховката обхваща и специализираното оборудване. И тук възниква проблемът.
Като пояснение от ДАБДП ни отговориха следното: „Затрудненията, които имаме, са свързани със застраховането на специализираното оборудване, когато то е в движение.“
А защо това застраховане не е включено в договора, за да може двата автомобила вече да се използват… Ще продължим да си следим темата, за да видим кога двата автомобила ще излязат на пътя. Не че нещо, но струват 2,5 млн. лева.

Защо мобилни лаборатории на агенцията за пътна безопасност, струващи 2,5 млн. лева, още не се използват? (СНИМКИ)
8 Май, 2025 09:13 4 841 41
Обществената поръчка е изпълнена, но...
Снимка: Факти.бг
ФАКТИ публикува мнения с широк спектър от гледни точки, за да насърчава конструктивни дебати.
Поставете оценка:
Оценка 3.7 от 22 гласа.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Аналитична химия
09:17 08.05.2025
2 Новичок
Коментиран от #21
09:17 08.05.2025
3 Фен
09:19 08.05.2025
4 Не разбирам
09:21 08.05.2025
5 Само питам
09:22 08.05.2025
6 Мдааа
09:24 08.05.2025
7 шам фъстък
Коментиран от #22
09:26 08.05.2025
8 Кого още нема
09:26 08.05.2025
9 Щото още нема
09:27 08.05.2025
10 Гост
Да се уволнят и да се назначат работливи хора!
Срам и позор за бюрокрацията в държавните контролни органи!
Коментиран от #30
09:28 08.05.2025
11 Баба Пена
09:28 08.05.2025
12 Е, вие
Важното е крадеца да крещи - Дръжте крадеца !
А, важно е елктората да лапа мухи ! 😀
09:29 08.05.2025
13 Този коментар е премахнат от модератор.
14 Този коментар е премахнат от модератор.
15 КО РУ П
09:31 08.05.2025
16 БЪЛГАРИЯ СЪВЕЦКА Е МЪРША
09:32 08.05.2025
17 Пазим сди Ги !
За да са Нови !
Нали парите от Сделката са в Джоба ни !
Това е Важното !
09:33 08.05.2025
18 Тази държава трябва да бъде
Коментиран от #34
09:34 08.05.2025
19 Нема по жалка държава
09:35 08.05.2025
20 Кико
У нас гледаме и се почесваме.
А заплатите си текат....
09:43 08.05.2025
21 мда
До коментар #2 от "Новичок":
Всичко им е бутафорно. Като тях самите...09:52 08.05.2025
22 Този коментар е премахнат от модератор.
23 факуса
09:58 08.05.2025
24 Българин
10:03 08.05.2025
25 Жалки продажни гербеpacти
Няма нито един път построен по времето на ГЕРБ, който да не е накъдрен поне 2-3 бала.
Сега ударно въвеждат по училищата руската пропаганда, като министъра им нагло лъже, че МОН не участва в разпространяването на руската пропаганда през хибридните им гнезда, наименувани благозвучно с "Вуски информационен център"
10:12 08.05.2025
26 коментатор
10:29 08.05.2025
27 Какви пътища
11:02 08.05.2025
28 БЪЛГАРИЯ ДЪРЖАВА НА БО К Л УЦИ
11:11 08.05.2025
29 Ако ще сме под руско робство отново
11:13 08.05.2025
30 Да назначим
До коментар #10 от "Гост":
Ама от нашите няма работещи хора всички са калпазани ,но скъпо платени11:14 08.05.2025
31 Ами да
11:45 08.05.2025
32 ШЕФА
12:01 08.05.2025
33 ц5кркр
12:16 08.05.2025
34 Съгласна
До коментар #18 от "Тази държава трябва да бъде":
Нека няма нищо общо със ссср , няма по-разрушително нещо от бившата по-горе и настояща Русия, където човекът няма никакво змачение….13:13 08.05.2025
35 Сзо
13:19 08.05.2025
36 Тома
13:35 08.05.2025
37 Циник
13:50 08.05.2025
38 Глав
14:04 08.05.2025
39 Бездействат
14:12 08.05.2025
40 Курдо Колянов
14:18 08.05.2025
41 Сметки
Европейската прокуратура създаде специално такава служба на Кьовеши за разследва на злоупотреби с евро средства. Обаче нашата прокуратура не се интересува от злоупотреби с български средства! Политиците ни същото не се интересуват от това, но много им е важно, кой да оглави неработещата прокуратура...
А иначе, всички имат имунитет.
Ако написаното в статията е истина, то имаме злоупотреба (кражба, корупция) в особено големи размери (над 1 млн лв), а който знае или е свидетел на престъпление и го прикрива, става съучастник.
Журналистите трябва да не се ограничават в писането на материали по сайтовете, а активно да подават всички известни им случаи в прокуратура. После да пишат и за резултатите на съдебната ни система.
Без активно и непримиримо към корупцията общество, от гражданите, журналистите и честните служители, няма да се оправим.
Кучето лае, керванът си върви...
10:18 26.05.2025