15 Октомври, 2023 03:06 2 416 19

15 октомври 1937 г. В болницата на Католическата църква в Пловдив издъхва Йордан Йовков

  • йордан йовков-
  • писател-
  • добруджа

Участва в трите войни от началото на ХХ в. като командир на рота и като военен писател

15 октомври 1937 г. В болницата на Католическата църква в Пловдив издъхва Йордан Йовков - 1
Снимка: Архив

На 15 октомври 1937 г. умира Йордан Йовков. Макар и целият му живот и творчеството му да са свързани с Добруджа, земният му път свършва в Католическата болница в Пловдив. Там го закарват от Хисаря, където е отишъл да се лекува. Опериран е по спешност. Открит е рак в стомаха в напреднало, безнадеждно състояние. Също рак в жлъчката, освен това — апендицит.

Погребението му в София се превръща в израз на народна любов и признателност. Погребан е в парцел 35 на Централните софийски гробища.

Йордан Йовков е роден на 09.11.1880 г. в с. Жеравна, Сливенско.

Завършва гимназия в София, след което заедно със семейството си се преселва в Добруджа, където дълго време работи като учител. Участва в трите войни като командир на рота и като военен писател. Известно време е редактор в столични издания. След окупирането на Южна Добруджа Йовков се премества във Варна като учител.

След войните е редовен сътрудник по печата в българската легация в Букурещ. Творческият си път Йовков започва със стихове, но по време на войните пише военни очерци и разкази (Разкази. Т. 1-2. 1917-1918), с които се налага като талантлив разказвач.

Следващите му книги са посветени на живота в Добруджа (повестта "Жетварят", сборниците "Последна радост", "Вечери в Антимовския хан", "Женско сърце", романът "Чифликът край границата") и в родното му село Жеравна ("Старопланински легенди"). Пише комедии ("Милионерът") и драми ("Албена", "Боряна", "Обикновен човек").

Автор е на анималистична проза ("Ако можеха да говорят").

ПО ЖИЦАТА

Йордан Йовков

Още докато го бранеше от кучетата, Петър Моканина разбра, че тоя непознат селянин не се е отбил при него току-тъй, а го гони някаква беда. Затуй той се и ядоса на кучетата, нахока ги и пак погледна селянина; по червения елек се познаваше, че е от торлаците, откъм Делиормана. Висок, едър човек беше; но че е сиромах и като че ли сиромах се е родил - и това си личеше: ризата му беше само кръпки, едро и неумело шити, поясът му оръфан, потурите - също. Беше бос. Инак, да го гледаш - човек планина, но Моканина набързо го претегли в ума си и реши, че е от ония меки, отпуснати хора, за които се казва, че и на мравята път струват.

Селянинът поздрави, измънка нещо като "как сте, добре ли сте", но явно беше, че мисли за друго и друга грижа има в очите му. И като погледна някъде напред и посочи с ръка, той попита не е ли на тая страна селото Манджилари и колко път трябва да има дотам. Моканина му разправи и едвам сега забеляза, че на шосето беше се спряла една каруца с един кон. Тая каруца селянинът беше оставил, за да дойде при него. Вътре седеше жена, мушнала ръце в пазвите си, превита; ръченикът ѝ не беше забраден, а с отпуснати настрани краища, за да ѝ е леко. Че беше горещо - горещо беше, но Моканина знаеше, че когато жените отпуснат тъй ръченика си, мъчи ги не толкоз жегата, колкото нещо друго. Отзад в каруцата, завита донякъде с черга, сложила глава на черни селски възглавници, лежеше друга жена, по-малка, навярно момиче. Тя гледаше настрана и лицето ѝ не се виждаше.

- Ти май болно имаш - каза Моканина.

- Имам. Една момичка имам болна.

Селянинът погледна към овцете, запладнени на поляната, задържа очите си над тях, но не ги виждаше, а погледът му, пълен с грижа, тъй си и блуждаеше.

- Бе тя нашта каквато е - рече той, - остави я!

- Не си тъдявашен ти, отде си? - попита го Моканина.

- От Кичук Ахмед. Надежда му думат сега, при Канарата. Дохадял съм тъдява. Аз ходя из селата, продавам хума - хубава хума излиза в наше село. Хубава е, купуват я жените. Когато сляза надолу към морето, купувам пък за насам кое риба, кое грозде, кое как се случи. Сполай на бога - прехранваме се. Само да не беше ни се случила таз бела...

Той седна на земята, извади кожена кесия с тютюн и започна да си прави цигара. Моканина седна до него и видя как дебелите му мазолести пръсти трепереха, като свиваха цигарата.

- Не ни траят децата - започна той. - Измряха ни две-три още малки. Ей туй ни остана само (той погледна към каруцата). Гледали сме го като очите си. От устата си съм отделял, да му купя нещо, да му направя дреха, та да не му е мъчно, като гледа другите. Нейсе, даде господ, запазихме го досега. А от някое време - зачама. Няма нищо, а вехне. Слушам, думала на майка си - мъчно ѝ било, че дружките ѝ се изпоженили, а тя още стояла. "Що се кахъриш, бе чедо, думам ѝ, и твоя късмет ще излезе. Що гледаш другите? - Богати са. Сегашните ергени тъй са - богати жени търсят. И ти ще се ожениш, гледай си работата, не си престаряла."

- На колко е години?

- Към двайсет. Сега на Богородица ще стори двайсет.

- Е, че младо е момичето.

- Младо, ами.

Селянинът замълча и пак загледа овцете, без да ги вижда. Някъде наблизо сред жегата пищеше жътвар.

- Това лято ми се замоли да съм я пуснел да иде да жъне. Сиромаси сме, нуждаем се, ама като я гледах такава слабичка, болнава, не ми се пущаше. "Моля ти се, тейко, пусни ме, и аз искам да ида с момичетата." Хубаво, като е тъй, пуснах я. Сега какво е станало, не бях там, не зная. В къра лягаха, в къра ставаха. Зная го тъй, както ми го разправи тя. Веднъжка жънали цял ден, вечерта яли, после пели момичетата, смели се. Легнали си. Нонка - тъй се казва мойто момиче - си легнала и тя. "Легнах си, кай, тейко, между снопите, под един кръстец, легнах си на завет, да не ми духа и се завих. И съм заспала. По едно време усетих, кай, нещо тежко, нещо студено, ей тук на гърдите си. Като отворих очите си: зъмя!"

- Бре!

- Ами, зъмя. Навила се е и легнала на гърдите ѝ. Извикала, па с всичкия си страх я сграбчва и я захвърля!

- Захвърля я! По жътва става туй. Чувал съм, зъмя е влизала и в устата на някоя жена. Ама да я ухапала, не я е ухапала, нали?

- Не, не е. На гърдите ѝ легнала, зема я и я хвърля! Тъй ми разправи. Сън ли е било, истина ли е било - не знам. Оттогаз момичето не го бива. Ей го, изсъхна като вейка. Гръдта го боли. "Там, кай, дето беше зъмята, ме боли."

- Ама работа, ама работа! - чудеше се Моканина. - Ами сега де го водиш? На доктор ли?

- Дохтори: колко дохтори променихме. Водя го сега аз... хм... как да ти кажа... На мен да остане, не вярвам, ама жени нали са, пък болна е, чедо е...

Гласът му трепна и той замълча. Загледа се, затегли без нужда ту мустаците си, ту брадата си, небръсната отдавна, корава, прошарена с цели снопчета от бели косми. Нямаше нужда да казва някой на Моканина, че всеки бял косъм беше белег на една грижа.

- Онази вечер - продължи селянинът - додоха си нашенци от скеля. Продумали каквото продумали - знам ли? Охолни хора, може и шега да си бият. Пък дотърчава тогаз у нас Стоеница, кумица ни е, една устата, една многознайница. "Гунчо, вика още от вратата, късмет си имал, късмет имала и Нонка. Хайде да е на хаир." "Какво има?" - думам. "Дошли си от скеля Никола и Пеню, Сидеровите, те казват, че в Манджилари се явила... явила се една бяла лястовичка! Досущ бяла, като сняг." "Е?" "Ти, кай знаеш ли що е бяла лястовичка? Тя, кай, на сто години я се появи веднъж, я не, ама който я види, от каквато и болест да е болен, оздравя! Гунчо, кай, да вървиш, хич да не стоиш. Заведи Нонка. Ех, може ли - заплака момичето, залови се майка му. И нà, дойдохме.

- Ама истина ли е? - извика Моканина. - къде била таз лястовичка?

- Нали ти казах, тук се явила, в Манджилари.

- Бяла?

- Досущ бяла.

Както беше учуден, Моканина се озърна и погледна към шосето: всеки ден запладняваше стадото все на тая поляна, но като че едвам сега забеляза колко много лястовички бяха накацали по телеграфната жица. Пък и не беше чудно: наближаваше Преображение господне и по това време лястовичките и щъркелите се събираха, да си ходят. Толкоз много бяха лястовичките и тъй на гъсто една до друга бяха накацали, че жицата беше увиснала и натежала като броеница. Много, но все черни.

- Та затуй съм дошел - каза по-смело и с облекчение селянинът: - Рекох да те питам, може да си я виждал, може да си я чувал...

- Не съм, братко, не съм. Бяла лястовичка? Нито съм чувал, нито съм виждал.

Но веднага Моканина се досети, че може съвсем да отчая тия хора, и каза:

- Пък може да има. Може. Бял бивол, бяла мишка и бяла врана - има. Може да има и бяла лястовичка. Пък и трябва да има, щом се е чуло...

- Кой знай? - въздъхна селянинът. - На мене да остане, не вярвам, ама жени нали са...

Той стана да си ходи. Трогнат, Моканина също стана да го изпроводи и да види момичето. Като стигнаха до шосето, майката - жълта и сломена от тегло жена - още отдалеч загледа мъжа си, като че ли искаше по лицето му да познае какво е научил. Момичето още стоеше обърнато настрана и гледаше лястовичките по жицата.

- Човекът каза, че селото било близо - каза селянинът.

Като чу гласа му, момичето се обърна. Слабо беше, изпод завивката едва личеше снагата му, стопена от болестта, лицето му беше восък, но очите му бяха още светли, още млади и усмихнати. То гледаше ту баща си, ту Моканина.

- Нонке, тоз чиляк виждал лястовичката - каза селянинът и погледна Моканина. - Ей в онуй село била, е! Хайде дано я видим и ние!

- Ще я видим ли, чичо? - продума момичето и ясните му очи светнаха.

Нещо се надигна в гърдите на Моканина, задуши го, очите му се премрежиха.

- Ще я видите, чедо, ще я видите - високо заговори той. Аз я видях, ще я видите и вие. Аз с очите си я видях, бяла такава, бяла. Ще я видиш и ти. Да даде господ да я видиш, чедо, да оздравееш... я, млада си. Ще я видиш, аз ти казвам, че ще я видиш... и ще оздравееш, чедо, не бой се...

Майката стисна очи и заплака. Високият, едър селянин се закашля, хвана коня за юздите и го поведе.

- Хайде със здраве! - викаше след тях Моканина. - Близо е селото. Все по теля, все по теля!

Той дълго стоя на шосето и гледа подир каруцата. Гледаше майката с черния ѝ чумбер, момичето легнало до нея, високият селянин, който крачеше прегърбен и водеше малкото конче, а над тях, между всеки два телеграфни стълба лястовичките се разхвърчаваха, после пак се връщаха и кацаха на жицата.

Замислен, Моканина се върна при овцете си и се залови отново за цървулите, които правеше от нещавена волска кожа. "Бяла лястовичка - мислеше си той. - Има ли я!" Но нещо го подпираше в гърдите, мъчеше го. И като пусна шилото и погледна към небето, той извика:

- Боже, колко мъка има по тоя свят, боже!

И пак се загледа подир каруцата.


Поставете оценка:
Оценка 4.2 от 19 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 2 нннн

    10 1 Отговор
    ,,Аз я видях, ще я видите и вие."
  • 3 Уникален

    26 0 Отговор
    Поклон!

    Коментиран от #6

  • 4 Въпрос за 50к в станибогат

    1 8 Отговор
    Бялата лястовица е заимствана от Йовков, а златния скункс - от къде?
  • 5 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 6 ИСТИНСКИЯ ГРАД КОЗЛОДУЙ

    11 0 Отговор

    До коментар #3 от "Уникален":

    Точно Поклон
  • 7 Йовков е велик

    15 0 Отговор
    Чудото на истинския писател... Написано преди 100 години, а вечно ще буди чувства!
  • 8 Това е

    10 0 Отговор
    Магията на Йовковото слово. Няма друг такъв писател, който те пренася на мястото на събитията и те прави съпричастен и с радостите и с тъгите на хората. Скоро бяхме в Жеравна и сякаш Рада и Шибил бяха на калдъръма , а от Димчовото кафене се разнасяше аромата на кафе. То пак си го има, но ако не си чел Йовков, няма да усетиш атмосферата на онази епоха.
  • 9 От поколението съм

    10 0 Отговор
    Което четеше много и обожавах Йовков и Елин Пелин.Толкова хубаво и правдиво са описали живота в българското село и с такава любов са изградили образите на своите герои.Жалко че вече не са "модерни" и произведенията им почти не са застъпени в училище!

    Коментиран от #13

  • 10 ИСТИНСКИЯ ГРАД КОЗЛОДУЙ

    6 0 Отговор
    Велик писател. Сега няма такива писатели.
  • 11 Идън

    10 0 Отговор
    Имам книги , които пазя като нещо свещено и си ги препрочитам с удоволствие. Едни от тях са тези на Й.Йовков и Елин Пелин. Благодарност за статията и разказа- само една груба душа може да остане безразлична към написаното...А то е толкова майсторски написано и докосващо ... Вечна им памет и поклон.
  • 12 Роза

    9 0 Отговор
    И тогава е имало много мъка по света,и сега има!Да можеше мъката на хората по света да се събере,цял океан щеше да се образува!Спомням си,че нашата учителка наричаше Йовков "писателя с добрите еленови очи".Този неин израз и досега го помня-след толкова години!
  • 13 Соваж бейби

    2 2 Отговор

    До коментар #9 от "От поколението съм":

    За такива златни класики няма мода те са вечни и актуални,дори в един по модерен свят с ултра технология,респект и от мен!Но както казвате -произведенията им почти не са застъпени в училище ?!мисля че има защо от поколението ученици съм когато учебника просто кипеше само с такива разкази и книги които не достигат до децката психика ,още от 3 клас започнаха с една суха и скучна материя ,най ми беше болезнено да правя контролно на стихчета и до днес не ги обичам .Имаше страхотно разминаване с задължителната литература и това което разбира едно дете то играе с деца на двора,много е далеко от проблеми,неволи и болести ..това са неща за последните класове или студенти.Може би това е проблема за селекцията ,сигурна съм че няма да съм разбрана ,просто лична история обожавах да чета книги и помня обаче в училище за мен беше едно голямо страдание.

    Коментиран от #14

  • 14 ИМПЕРИАЛИСТ

    3 1 Отговор

    До коментар #13 от "Соваж бейби":

    Йордан Йовков е наистина велик БЪЛГАРСКИ писател, след като възражда името НОНКА от "По жицата". Номка е точно Акмон - камък, а също и тежък камък служещ за облицоване на диги. По- интересно е името Сарандовица от "Вечери в Антимовския хан", гр. Саранда се намира в Албания на Адриатика, а до него е древният град Бутринт, а у нас имаме село Бутринци (Бутроенци) и билката Бутринт...

    Коментиран от #17

  • 15 Пецата

    0 5 Отговор
    Тоя съм чул че бил некъф ама повече за него не знам и не ми е зор да знам 😆
  • 16 Идън

    1 0 Отговор
    Имената в творчеството на Йовков са част от неговото майсторство и всяко едно от тези имена не е случайно- всяко носи определено послание така че образът на героя да се припокрива с неговото име. Нонка е умалително на Нона - друг персонаж от друга негова творба. Имената са взети от действително съществували- исторически личности или по негов личен избор и са подбрани така умело, че да се осъществи една уникална Йовкова връзка между него- творчеството му и читателя.
  • 17 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 18 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 19 Този коментар е премахнат от модератор.