Last news in Fakti

25 Април, 2024 14:32 2 596 20

Българският художник Диан Костов преобразява една от най-големите църкви в света с изложба

  • църква-
  • базилика-
  • български художник-
  • диан костов-
  • изложба-
  • картини-
  • изкуство

“Кръстопът — цената на избора” се състои от три части, разположени както по фасадата, така и във вътрешността на базиликата

От 15 юни до 18 август българският художник Диан Костов внася съвременен поглед към традицията с изключителната изложба “Кръстопът — цената на избора” в Националната базилика на Светото сърце, Брюксел, най-голямата църква в света в стил ар деко.

В момента монтажните дейности са в разгара си, а бригадата от алпинисти, които закачат изображения на Исус Христос и Дева Мария с размери близо 20 метра, вече привлече вниманието на местните медии. Диан Костов беше поканен да даде интервю в телевизията BX1.

“Кръстопът — цената на избора”

е вдъхновена от търсенето на духовността в съвремието и преобразява базиликата отвътре и отвън с нестандартни инсталации и модерни иконописи, създавайки всепоглъщащо преживяване за посетителите. Диан Костов внася свежа, модерна интерпретация в една вековна традиция и създава потапящо преживяване в базиликата. Изложбата е неповторима демонстрация на уникалната визия на художника, която кани гостите на събитието на съзерцателно откривателско пътешествие.

 

Гостите биват посрещнати от грандиозността на мащаба в екстериора на базиликата, за да продължат към интимността на личното преживяване, разработено с размах вътре в нея. Зрителите ще бъдат предизвикани да извървят път, който представлява нашите търсения и лутания в постигането на духовност и хармония. Изкушенията, материалните постижения, бързината и консуматорството не ни правят нито по-пълноценни, нито по-щастливи. Именно тази тема "Накъде вървим?", е първата част на изложбата.

 

Втората част започва с голям трънен венец, под който има огледало. Заставайки под трънения венец можем да си зададем въпроси, свързани с “Цената”, която плащаме за успехите си и съпътстващите ги трудни избори.

Третата част - "Пътят", е срещата с онази част от нас, която се свързва, доверява се и търси Бога. Именно тук ще бъдат представени 70 оригинални творби на Диан Костов - икони, рисунки и картини. Цялото пространство ще създава усещане за небесен свят, изпълнен с над 1300 бели птици.

 

Изложбата “Кръстопът — цената на избора” беше специален гост на Вотивкирхе, Виена, миналата година, по покана на Йозеф Фаруджия, енорийски свещеник на катедралата. Той се обърна към българския художник Диан Костов да реализира свой проект още през 2019 г., но COVID пандемията става повод плановете да бъдат осуетени. След края на кризата свещеник Йозеф Фаруджия подновява инициативата и този път изложбата беше осъществена успешно.

"Християнското изкуство се развива от 2000 години и трябва да продължи да се развива. Времената се променят, но големите въпроси на човешкото съществуване остават повече или по-малко същите. За да се говори на хората днес чрез изкуство, което се е развивало през вековете, не може просто да се правят копия на старите майстори. Според мен днес иконописецът има две възможности: да продължи да прави копия на икони и да бъде занаятчия, или да се опита да създаде икони, които се отнасят до днешния ден, до тук и сега, в който живеем.", казва Диан Костов.

За художника:

 

ДИАН КОСТОВ е роден през 1971 г. в Стара Загора. Художник и иконописец. Една икона на Света Богородица в стаята на баба му, го очарова от ранна възраст. На 13-годишна възраст той посещава за първи път ателието на Анастас Константинов (1956 - 2017). Международно признат за своя мистичен експресионизъм, Константинов ще бъде негов учител по живопис от 1984 до 1992 г., който също така го учи на важността на вярата. До смъртта на Анастас Константинов двамата споделят съмишленици и близко приятелство.

След като завършва гимназия през 1990 г., Диан Костов кандидатства да учи живопис в Художествената академия в София, но не е приет. Това го отвежда до иконография в Богословския факултет в Търново. Първоначално иска да учи само една година и след това отново да кандидатства в Академията за изящни изкуства в София. Но само няколко месеца след началото на обучението си открива своето призвание и се потапя в библейската археология, тълкуването на Стария и Новия завет и технологията и техниката на иконописта и иконографската композиция.

Творбите му се занимават с вечните въпроси. В иконописите и платната си Костов се впуска в търсене на образи, в които присъстват символите на нашето време, в което живеем. През 2019 г. инсталацията на Диан Костов "Кой си ти?" беше представена на XII. Международно биенале на съвременното изкуство (Biennale Internazionale dell'Arte Contemporanea) във Флоренция. От 2021 г. инсталацията "Животът е по-силен" е на бетонови силози на пътя между София и Видин. Инсталацията показва иконата на Божията майка Мария - Покровителка и снимки на деца, родени през пандемичната 2020/2021 г. Творбите на Диан Костов могат да бъдат видени по целия свят и се намират в частни и обществени колекции в Европа, САЩ и Япония.


Поставете оценка:
Оценка 4.3 от 6 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Сандо

    2 2 Отговор
    В брюксел може да се демонстрират всякакви откачалки,все пак той е столицата на европейския сатанизъм.Но има и нещо положително в това хрумване - напомни ни,че до неотдавна живя великия и вечен класик Кристо,който скоропостижно премина в забравата.
  • 2 да попитам

    4 3 Отговор
    И този ли ще ги покрива с чаршафи като оня невъзвращенец Кристо Явашев?

    Коментиран от #4

  • 3 Ненадежден това са древни знаци

    2 2 Отговор
    Като гледам т.н.МАНИерни извивки на тялото на Христос,толкоз маниерни,че издават липсата на каквато и да било грамотна рисунка,мускули,неадекватни на духовната същност на християнството ,липса на вътрешно движение....., с една дума дилетантно намерение.А,че искал авторът"ново",различно от традиционното иконописание,то е допълнение на абсолютната му неграмотност в областта на догматичното богословие на църквата.Разбира се,това на Брюксел много ще му хареса,защото е пряк начин на разрушаване на традиционното ни Православие.На руски се казва"наплевать" на нас.....
  • 4 Соваж бейби

    2 2 Отговор

    До коментар #2 от "да попитам":

    Явно таланта ни е толкова, за жалост чаршафа не е изместен от българин ,ако греша тогава ги оправдавам показва на Европа какво сме измислили .Единия с чаршафи ,другия с рисувани чаршафи, ако има трети да продължава с юргани с вълна .
  • 5 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 6 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 7 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 8 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 9 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 10 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 11 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 12 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 13 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 14 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 15 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 16 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 17 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 18 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 19 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 20 Този коментар е премахнат от модератор.