Факти, новини, статии - Да извадим фактите наяве

Нов гигантски подводен вулкан разкрива нови тайни

Учените смятат, че вулканите се формират по два начина, след откритието на нов вулкан насред Бермудския триъгълник

Публикувана: 26 Май, 2019 20:49
Нов гигантски подводен вулкан разкрива нови тайни
Снимки: shutterstock

Учени от Института по геофизика в Париж откриха един от най-големите подводни вулкани, като по този начин идентифицираха източника на загадъчната сеизмична активност, която бе регистрирана през ноември 2018 г. между Мадагаскар и източния африкански бряг, съобщава Life Science.

Вулканът се издига на височина от 0,8 км над морското дъно.

За първи път учените разполагат с доказателства, че материалът от преходната зона на Земята може да спомогне за създаването на вулкани.

Пластът, известен като преходна зона, се крие в мантията на Земята между 400 и 640 км под земната кора. Тази зона е богата на вода, кристали и разтопени скали. Проучването, публикувано в списанието Nature, установява, че тези супер-материали могат да се просмучат на повърхността и да образуват вулкан.

Бучене на свръхниска честота бе доловено от сеизмографи в целия свят. Сеизмичните вълни обикновено се регистрират на няколко честоти. Освен това учените не са открили признаци на характерна за земетресенията сеизмична активност.

Учените обясняват феномена с появата на подводен вулкан, разположен на 50 км от източния бряг на остров Майот.

В подкрепа на тази теория идват твърденията на местни жители, които разказват, че от средата на миналата година почти всеки ден имало слаби земетресения - общо над 1800 до сега. През месец май 2018 г. бе регистрирано земетресение с магнитуд 5,8, което е сред най-големите в региона.

Геолози изследвали данни от сеизмометри, инсталирани в морските дълбини, близо до източника на сеизмична активност. Оказало се, че под морското дъно има голяма магмена камера, която съдържа около 5 куб.км магма. Бученето е свързано с излизане на магма от камерата и в резултат настъпва пропадане на земната кора. Известно е, че за година остров Майот е потънал с 13 сантиметра.

Великобритания

Гошо
(гост)

Неутрално
Вини, дай да лашкаме нещо бе мани ги тия вулкани!!

Питащ
(гост)

Неутрално
Само не разбрах каква е връзката на Бермудския триъгълник в подзаглавието с остров Мадагаскар, за който се говори в статията. Нерде Ямбол, нерде Стамбол.

Елена Поптодорова